Bild
Nästa artikel
Ampera-e har en kompakt kaross med ungefär samma ”fotavtryck” som småbilen Corsa.
Hastigheten visas på en åtta tums bildskärm framför föraren. Kupén är ganska smal. Kvalitetskänslan låg.
Under bakluckan ryms ungefär lika mycket last som i en Golf. Lång hjulbas ger bra benutrymme i baksätet.
Infotainmentsystemets 10,2 tum stora skärm kan spegla Apple CarPlay och Android Auto.

Provkörning: Opel Ampera-e (2017)

Provkörning

52 mils räckvidd till samma pris som en laddhybrid? Ampera-e slår ner som en blixt på elbilsmarknaden!

Jag hänger på trafikrytmen som är minst lika hetsig runt Oslo som i närheten av de svenska storstäderna. Den som trodde att fartkamerorna hade skrämt norrmännen till underkastelse trodde fel. Eller så är lokalbefolkningen stensäkra på var kamerorna står utplacerade. Tempot är i alla fall inget problem för Opel Ampera-e. Accelerationen från stillastående är oerhört kvick. Motorns 204 elektriska hästkrafter är alltid på hugget. Även i motorvägsfart rullar bilen stadigt trots sina småbilslika yttermått och höga profil.

Tyngdpunkten är låg tack vare att det 430 kg tunga batteriet, 1/4-del av bilens vikt, ligger under kupégolvet och bidrar till att göra konstruktionen väldigt vridstyv. På små krokvägar är Ampera-e riktigt underhållande att köra. Däcken håller greppet fint i kurvorna och elmotorns snabba respons på gaspådrag gör färden riktigt underhållande. Att styrkänslan inte är den bästa kan man leva med.

När man släpper gasen förvandlas elmotorn till en generator som omvandlar rörelseenergi till el. Hur kraftigt bilen ska ”motorbromsa” kan ställas i två lägen med växelföraren mellan framstolarna. I sitt mest kraftfulla läge behöver man vanligen inte använda fotbromsen. Systemet påminner om det i BMW i3 men Ampera-e har ytterligare en finess. Med hjälp av en paddel på rattstången kan ytterligare regenerering kopplas in för extra effektiv fartreduktion.   

"Tyvärr märks också det amerikanska arvet på kvalitetskänslan i interiören. Här ligger Ampera-e långt efter Opels europeiska modeller."

Batteriplaceringen är en av flera saker Opels nya elbil har gemensamt med Tesla. Liksom föregående generation av Ampera är även den nya modellen utvecklad av GM i USA och säljs bland annat i USA, Kanada och Sydkorea under namnet Chevrolet Bolt. Ampera-e byggs tillsammans med Bolt i GM:s fabrik i Orion Michigan. Opels batteri tillverkas av LG och innehåller 288 celler arrangerade i tio individuella moduler. Det kan lagra 60 kWh el, det är 20 kWh mer än Renault Zoe och mer än dubbelt så mycket som hos nykomlingen Hyundai Ioniq. Vätskekylning gör att cellerna arbetar under optimala förhållanden och Opel lämnar åtta år och 16 000 mils batterigaranti.
  
Det stora batteriet gör att energihushållningen inte blir lika avgörande som hos konkurrenterna. När BMW i3 väger in på 1 280 kg tillåts Ampera-e lägga på sig ytterligare nästan 400 kg, trots aluminium i dörrar, huv och baklucka. GM använder ingen avancerad värmepump för att hålla temperaturen i kupén. Här är det elelement som gäller istället. Huvudstrålkastarna är traditionell Xenon trots att Opel själva utvecklat det smarta och energisnåla LED-Matrix ljus som bland annat finns till Astra och Insignia.

När vi provkör har Oslo drabbats av aprilväder och temperaturen ligger bara strax över nollan. Tillsammans med min tidvis ganska energislukande körstil borde det gått hårt åt räckvidden. Trots det visar instrumenten att vi har 14 mil kvar att köra efter vår 22 mil långa provtur. En total räckvidd på 36 mil under dessa förhållanden är mycket bra! 

Tyvärr märks också det amerikanska arvet på kvalitetskänslan i interiören. Här ligger Ampera-e långt efter Opels europeiska modeller. Kamerabaserad autobroms som även upptäcker fotgängare och Opels conciergetjänst On Star är standard. Adaptiv farthållare går dock inte att få. Inte heller navigationssystem finns som tillval.

De anmärkningarna till trots råder det inget tvivel om att Opel kommer att sälja alla exemplar av Ampera-e man lyckas få hit. Kombinationen av räckvidd och pris är svårslagen.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera-e?

Opel Ampera-e

Pris, från kr: Ej fastställt. Cirka 420 000.
Säljstart: Våren 2018.
Mått, cm: L 416/B 185/H 159.
Bagagevolym, l: 381/1 274.
Tjänstevikt, kg: 1 691.
Motor: Elmotor. Max effekt 204 hk. Max vridmoment 360 Nm.
Batteri: Litumjon 60 kWh. Laddeffekt 2,3 kW (vägguttag) 3,7–7,4 kW (wallbox) 50 kW (CCS snabbladdning).
Kraftöverföring: Fast reduktionsväxel. Ställbar regenerering. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 150 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s.
Deklarerad räckvidd, km: 520.
Deklarerad förbrukning: 14,5 kWh/100 km.
Konkurrenter: Tesla Model S, Renault Zoe 41 kWh, BMW i3 94 Ah, VW e-Golf, Hyundai Ioniq.

Plus: Lång räckvidd, snabb, smidig i stadstrafik.
Minus: Plastig interiör, ej adaptiv farthållare eller gps.

Vad nytt? Helt ny elbil.
För vem? Den som är känslig för räckviddsångest.

Kommentarer

#1
2017-06-04 10:36

Ett bra steg framåt!

#2
2017-06-04 10:58

Nä, nån elchock vill jag inte ha.

#3
2017-06-04 10:59

När jag läser rubriksättningen på artikeln, fick jag uppfattningen om ett bra mycket lägre pris än de ca 420000kr som det står i faktarutan. I de provkörningar som genomförts av olika biltidningar och Youtube har samtliga tagit upp den "dåliga" inre kvalitet. Plastig inredning bl.a. Varför skall jag betal 420000kr för detta? Då kanske jag åker BMW 330e laddhybrid istället. Opel måste vara mycket mer aggressiv i sin prissättning av denna bil.

#4
2017-06-04 11:31

Bättre att den hetat Chevrolet Bolt. Är förresten inte Opel sålt till PSA? Bra jobbat ändå. Min nästa bil ska bli någon form av elbil, det är helt klart. Oljebrännare är så passé och 1900-tal att det bara skriker looser om de som köper nya sådana.

#5
2017-06-04 11:59

Jag kanske snöar in på prissättningen, men Svenska Opel bör ta en koll på bilens prissättning i Norge innan de bestämmer sig för vad den ska kosta i Sverige. Där får man en schysst utrustad Ampera-e för ca 315.000 nkr. Jämfört med en Opel Mokka i Norge som kostar 360.000nkr(motsvarande i Sverige kostar ca 275000kr). Jag menar inte att Ampera-e skall bli billigare än en Mokka X i Sverige, men ett aggressivt pris skulle vara 300000- 330000kr. Då skulle det bli fart på försäljningen. Satsa Opel!!

#6
2017-06-04 12:25

Prissättningen blir nog värre än normalt därför att numera har Opel GM på ena sidan som vill ha betalt för bilen och på andra sidan PSA som har sin åsikt om vad de vill betala, Opel hamnar i mitten och har mindre att säga till om än någonsin.

För övrigt utvecklades 80 % av förra Amperan, som under skalet är en Astra, under ledning av Opel, GM bidrog endast med utseendet på karossen och större delen av inredningen.
Så att säga att den utvecklades av GM i USA är långt från korrekt även om GM av prestigeskäl påstår det.

#7
2017-06-04 12:52

420 000kr för den där? Nej tack

#8
2017-06-04 13:32

Vad gäller priset så har Norge kraftigare subventioner än Sverige, därav kan den säljas för 299000 Norska kronor.
För Sveriges del så är 420000 kr innan miljöbilspremien vad jag har förstått. Premien inräknad hoppar den ner till ca 360000 kr.
Fortfarande en skaplig slant för en såpass liten bil, men med tanke på att den både är välutrustad i grundutförandet, har bra prestanda samt mycket låga driftskostnader så är det inte helt tokigt ändå.

#9
2017-06-04 13:49

Ja nu vänder det på riktigt.

#10
2017-06-04 14:11

Just nu ska man nog akta sig för att köpa en elbil och kanske välja leasing i stället. Utvecklingen går med rasande fart och risken är stor att man blir sittande om tre år med en bil ingen vill köpa för tekniken har sprungit i från den. Annars är Amperan den mest intressanta elbilen just nu. Förutom Tesla som har en astronomisk prislapp.

#11
2017-06-04 14:40

"Jag menar inte att Ampera-e skall bli billigare än en Mokka X i Sverige"
@Optimus, varför inte?

#12
2017-06-04 14:58

Om man ser till vad den kostar i Tyskland, och hur priserna Sverige kontra Tyskland brukar vara, så kommer Ampera-e inte kosta i närheten av 420". Nu har man iofs PSA och GM att ta i beaktande, men följer man den tidigare prissättning så skulle jag säga någonstans kring 350".

#13
2017-06-04 16:32

Det är just här dagens elbilar håller köpare borta. 420.000 för en småbil finns inte på kartan att man skulle vilja betala men det är kanske meningen, de vill att man skall fortsätta köpa bilar för fossila bränslen.

#14
2017-06-04 17:10

Hacken du räknar fel, den kostar inte 420000:-, det rätta priset är bara 380000:- efter supermiljöbilsrabatten!
Det är alltså superbilligt, ska du ha motsvarande konventionell bil måste du lägga upp minst 180000:-!

#15
2017-06-04 17:16

Du har rätt saabnisse, 380.000:- är rena fyndet för en småbil. :-)

#16
2017-06-04 18:04

Sen får man räkna på hur mycket man sparar i bränslekostnader. Kör man mycket och kan ladda billigt så kanske det är värt det?

#17
2017-06-04 18:11

Swemba, när jag skrev att Ampera-e inte skulle bli billigare än Mokka i Sverige utgick jag från Norges prissättning på en Mokka X, ca 360.000kr när en motsvarande kostar 275.000kr i Sverige. Jag tror helt enkelt att det är en utopi att Ampera-e prissätts billigare än 275.000kr i Sverige. Om, bara om, Amperan blir billigare än en MokkaX skulle den verkligen bli succé. Hoppet är det sista som överger......

#18
2017-06-04 18:44

För tjänstebilare inte privatbilister.

#19
2017-06-04 18:51

Om bilen har ett batteri på 60 kwh och en deklarerad förbrukning på 14,5 kwh/100 km...hur kan då räckvidden bli 520 km?
Jag får det till drygt 410 km?
Räknar jag fel?

#20
2017-06-04 19:38

Peter E - Kanske den nya typen av fusk - man litar blint på att kunden inte klarar av att räkna rätt :) Jag vet i alla fall inte heller hur det går ihop, men det finns kanske nån förklaring eller så är endera siffran fel.

Synd annars att den tillverkas i USA, skulle den ha varit europeisk skulle den antagligen ha hållit lite längre. För den prislappen vill man ju nog att bilen håller mer än 10 år.

#21
2017-06-04 20:13

Ett problem är att elbilsmarknaden inte klarar sig utan subventioner och skattelättnader. Det visar att det inte är bilarna eller energilösningen i sig som drar. Se på Danmark, de har minskat subventionerna och i praktiken har elbilsmarknaden dött där. Istället växer marknaden för bilar på fossila bränslen. Det visar att elbilsmarknaden inte klarar sig själv, och därmed är det en bit kvar till elrevolutionen.

#22
2017-06-04 20:33

Naturligtvis trasten, du har helt rätt. 14,5 kWh/100 km är förmodligen glädjesiffror, men om man räknar med 20 kWh/100 km och
man kan ladda hemma för 1,50:-/kW så kan man ju färdas för 30:-/100 km.
Om man jämför med en bensindriven småbil som tar 6 liter/100 km a´14:-/ liter så blir det 84:-/100 km.
Alltså hela 54:- billigare!
Nu är den förstås 200000:- dyrare och det innebär tyvärr att först efter 370000 km blir det billigare med elbil!
Men den har förstås lägre servicekostnader och förmodligen lägre reparationskostnader.

#23
2017-06-04 21:45

Peter E, du räknar säkert rätt. I tester av bilen kommer de flesta testare fram till att bilen tar sig ca 38 mil på en laddning, alla är lika imponerade hur långt de kommer på en laddning.

#24
2017-06-04 22:17

Det kanske beror på att de flesta testare inte är intresserade av att köra långt och därför slösas med strömmen...
Om någon hävdar att räckvidden är 41 mil och någon kör 46-48 mil hur hänger det ihop, teori och verklighet kanske inte är samma sak...

#25
2017-06-04 22:28

Men ursäkta. hur långt tänker alla här egentligen?!
Detta är en elbil! Som drivs med batterier!
-Billiga underhållskostnader. Läser jag?! Och sen? Vad är det när batterierna är slut? Typ efter 5-8 år? Kan du skrota bilen iaf. För det kommer kosta lika mycket som en ny bil att byta dem.
En bensindriven bil har då iaf ett restvärde. Och bensinkostnaderna blir säkert inte lika höga att det jämna priset med nya batterierna.
Så senast hä tar det slut i min värld.
Om man nu helt bortser från miljöpåverkan av en sådan bil med massor av giftiga kemikalier i batterierna. Hur miljövänlig kan en sådan bil vara i verkligheten.
Vi är långt ifrån en elbilsrevolution...

#26
2017-06-05 08:24

Tupolew154: du läste inte artikeln? Opel lämnar 8 års garanti på batteriet, så något byte efter 5 år är knappast aktuellt. Men, batterierna verka leva länge, jämför med Prius där batterierna tycks ha livslängd på långt mer än 10 år. Men, visst är de dyra att byta, men under tiden har man sparat många sköna bensinpengar... En 10 år gammal bensinbil har inget stort restvärde heller.

#27
2017-06-05 08:31

Det där med elpriset blir ju också en smula svårt att räkna på. Nu när eljättarna trots miljardvinster får höja fasta avgifter, så blir ju elen faktiskt billigare per kwh med större förbrukning... Så för min del skulle inte elen kosta 1,50 kr/kwh, snarare 1 kr och då blir intjänandetiden avsevärt kortare.

#28
2017-06-05 08:31

samt batteriteknik utvecklas hastigt nu, lithium batterier är stenålder om 5 år..

#29
2017-06-05 08:59

@hultarn, det skulle förvåna mig om batterigarantin innefattar försämrad kapacitet.

#30
2017-06-05 09:00

Då räknar du nog fel hultarn, det kan skilja några ören hit och dit, men totala kostnaden för elen inkl. nätavgifter och skatt på skatt ligger mellan 1,40-1,60/kW.
Tyvärr, avregleringen räckte inte långt för att påverka priset, de ören som energibolagen kan konkurrera med hjälper inte mycket.
Blir den producerade energin billigare ser nätleverantören till att höja sina avgifter.

#31
2017-06-05 09:25

saabnisse: du har både rätt och fel. Den fasta avgiften på 6.000 kr till nätägaren är ju densamma oavsett om jag förbrukar 10.000 eller 20.000 kwh. Idag betalar jag 1.40 kr/kwh med årsförbrukning på 11.000 kwh, men det blir ju billigare om jag ökar förbrukningen. De 6.000 måste ändå betalas.

#32
2017-06-05 09:30

Så först är det ett 430 kg batteri som har tillverkats med stora utsläpp av växthusgaser. Åtta till tio år senare är det dags för batteribyta och ett 430 kg batteri till anförskaffas.

Vad blir det totala utsläppet av växthusgaser? Måste bli alldeles enormt... :)

.

#33
2017-06-05 09:30

Så först är det ett 430 kg batteri som har tillverkats med stora utsläpp av växthusgaser. Åtta till tio år senare är det dags för batteribyta och ett 430 kg batteri till anförskaffas.

Vad blir det totala utsläppet av växthusgaser? Måste bli alldeles enormt... :)

.

#34
2017-06-05 09:30

Så först är det ett 430 kg batteri som har tillverkats med stora utsläpp av växthusgaser. Åtta till tio år senare är det dags för batteribyta och ett 430 kg batteri till anförskaffas.

Vad blir det totala utsläppet av växthusgaser? Måste bli alldeles enormt... :)

.

#35
2017-06-05 09:30

Så först är det ett 430 kg batteri som har tillverkats med stora utsläpp av växthusgaser. Åtta till tio år senare är det dags för batteribyta och ett 430 kg batteri till anförskaffas.

Vad blir det totala utsläppet av växthusgaser? Måste bli alldeles enormt... :)

.

#36
2017-06-05 09:46

Swemba,
Det är ju just försämrad kapacitet som batterigarantierna nämner. Olika tillverkare tillåter olika stor degradering innan de anser att batteriet är för klent.

#38
2017-06-05 10:22
#39
2017-06-05 10:25

Jag läste i tidningen Nyteknik att det kan finnas en marknad för bilbatterier efter att de gjort sitt i en bil. De kan fortfarande vara användbara i diverse industriapplikationer.

Det skulle kunna betyda två saker:

1. Priset för att byta batterier i en bil kan bli lägre eftersom man får betalt för sitt gamla batteri.
2. Miljöpåverkan blir lägre desto längre användningstid det har.

#40
2017-06-05 11:00

@LMäkinen, onormal degradering gäller säkert garantin för. Det jag menar är att batterier degraderas. Efter 10 år har bilen sämre räckvidd och skillnaden kan vara betydande. Så är inte fallet med en ICE-bil och eftersom just räckvidd är den enskilt viktigaste egenskapen hos en elbil så ligger detta faktum elbilen i fatet.
Om det gick att renovera/uppgradera batteripacken till rimlig kostnad - inte bara när batterierna tappar i kraft, utan även när högre kapacitet introduceras - så skulle elbilsköpet vara förknippat med mindre risk. Då skulle t o m jag kunna slå till på en.

#41
2017-06-05 11:08

Swemba,
VW garanterar att batteriet håller minst 70% kapacitet i 8 år eller 16000 mil beroende på vilket som kommer först. Andra har valt andra gränser, men principen är vanlig.

#42
2017-06-05 11:47

Nu tror jag ni överdriver rädslorna med batteridegradering. 1000-2000 cykler är ju inget på ett elbilsbatteri, med 35 mil/laddning så har vi 35-70k mil. Och då är det med fulla laddningscykler som är värst för batteriet. Med så stort batteri som i Amperan så kommer de flesta som laddar hemma kunna hålla sig mellan 30-70% och då är degraderingen nästan obefintlig inom bilens övriga livslängd.

#43
2017-06-05 12:17

En amerikansk ägare av förra Ampera har snart kört 20 000 mil på el enbart och upplever inte någon skillnad i batterikapacitet.

#44
2017-06-05 12:24

Men det resultatet kan inte överföras på en annan "elbil" därför att hela den samlade tekniken och funktionen i den Amperan har som främsta mål att förhindra försämring av batterierna och har därför en mängd specialfunktioner som elbilar normalt saknar.

#45
2017-06-05 15:22

Att batterierna försämras med tiden verkar vara ett mindre problem än dom flesta tror: https://www.teslarati.com/how-long-will-tesla-battery-last-degradation/
Endast ett fåtal bilar hade under 90% kapacitet kvar och ingen låg under 85%, och då var bilarna upp till fyra år gamla och hade körsträckor upp till 35000 mil (!)
Då bilar tenderar att köras mindre ju äldre dom blir så tror jag att kapacitetsförlust hos gamla batterier är det minsta problemet för bilar med räckvidd på 40+ mil.

#46
2017-06-05 17:32

Verkar lovande så vi kommer bort från fossildrivna bilar. Kan dock tycka att priset är högt.

#47
2017-06-07 17:15

För ett antal år sedan diskuterades faran med att ha 12V batteriet I bakluckan och den strålning som batterikabeln gav för passagerarna I bilen. Hur mycket trålar det ut från Batterierna på en eldriven bil. Borde man inte testa detta på varje Eldriven bil?

#48
2017-06-07 21:49

Löjligt att sätta Tesla Model S som konkurrent - som att jämföra nysilver med guld...

#49
2017-06-11 04:45

Det kanske inte ser så lovande ut trots tidigare rykten eftersom Karl-Thomas Neumann avgår i protest mot att PSA inte vill satsa på elbilar - av detta kan vi ju dra en hel del slutsatser som inga är bra för vare sig Opel eller PSA som tydligen är lika oförmögna till att skapa framstående och ledande teknik och lösningar som allt hittills pekat på.

PSA Skulle aldrig ha kunnat åstadkomma något som Ampera.
Man har endast ambitionen att sälja billiga massprodukter i stora volymer med stor vinstmarginal, inte att skapa något av högre värde.

#50
1
2017-08-10 08:28

Vill ha. Mycket bra att jämföra med Tesla som dels är så känd, dels har bra räckvidd, dels har så högt pris. Opeln är nästan lika känd redan, är otroligt mycket billigare och har typ samma räckvidd, å så behöver man inte skrika ut att "här kommer jag" med denna bil. Bravo.