Bild
Nästa artikel
Oförändrat yttre, men så är det också bara styvt tolv månader sedan Qashqai uppdaterades exteriört.
Renare avgaser, men installationen ger milt uttryckt ett stökigt intryck. Nissan har dock fått bättre kontroll på bilens kylning och Qashqaiägaren behöver inte längre täcka grillen vintertid.
Nya mediaskärmen ser så när som på en knapp identisk ut med det gamla systemet, funktionen är dock helt ny. Kartorna från TomTom uppdateras automatiskt.
För den som inte vill spaka manuellt finns nu dubbelkopplingsautomat till 160-hästkraftersmotorn.

Provkörning: Nissan Qashqai (2018)

Provkörning

Nissan möblerar om i motor- och växellådssortimentet för superpoulära Qashqai och passar på att förse bilen med ny mediaenhet.

Nej. En ny motor och växellåda i Nissan Qashqai är inte årets kioskvältare, men det gör den inte mindre intressant. Att Nissan bara ett drygt år efter senaste uppdateringen ser över Qashqais motorpalett beror på de nya Euro 6d Temp-kraven vilka bland annat innebär att man gör tester i verklig trafik. Nissans motortekniker John Fettis menar att det ställer nya krav på motorerna. 

–Den tidigare NEDC-körcykeln gjordes i laboratoriemiljö, det främjade en viss typ av motor. En motor som var effektiv i NEDC behöver inte nödvändigtvis vara effektiv vid verklig körning. Exempelvis får en trecylindrig motor i en bil av Qashqais storlek arbeta hårt för att hänga med trafiktempot och då förlorar vi effektivitet jämfört med en lite större fyrcylindrig motor. Vår nya motor är modulärt uppbyggd,  för mindre bilar kommer vi att utveckla en trecylindrig variant, konstaterar John Fettis. 
 

"Gissar att många spekulanter väljer att undvika den små- sladdriga manuella växellådan till förmån för den mjukväxlande dubbelkopplingslådan."

Motorn har utvecklats tillsammans med ”Alliansen” (Renault, Nissan, Mitsubishi) och Daimler (A-Klass). För att minska friktionsförlusterna i 1,3-litersmotorn har cylindrarna fått samma lågfriktionslegering som i sportbilen GT-R. Att kamaxelnocken trycker på ventilerna via rullager minskar friktionsförlusterna ytterligare. För en mer kontrollerad bränsleblandning har insprutningstrycket höjts från 200 till 250 bar. Elektrisk kontrollerad övertrycksventil (wastegate) ger bättre övervakning av turbo-trycket. Jämfört med utgående motorgeneration har NOx-utsläppen minskat med 25 procent, partikelutsläppet har tack vare partikelfilter sjunkigt med 50 procent. Motorn är konstruerad för 95 oktan. 

Den nya motorn ersätter 1,2-litersmotorn på 115 hästkrafter samt 1,6-litersmotorn på 163 hästkrafter. Effektuttaget är 140 eller 160 hästkrafter. Det tillhör inte vanligheterna att en basmotor från en årsmodell till en annan får mer än 20 procent högre effekt, men viktigare i vardagen är vridmomentsökningen på 50 Nm, från 190 till 240 Nm. Den kraftigare motorn ger 260 Nm eller 270 Nm. Det senare i kombination med den nya sjuväxlade dubbelkopplingsautomaten vi känner igen från exempelvis Renault Megane.

På kuperade vägar runt Barcelona tycker jag att motor och växellåda gör bra ifrån sig och gissar att många spekulanter väljer att undvika den små- sladdriga manuella växellådan till förmån för den mjukväxlande dubbelkopplingslådan. En ny dieselmotor är att vänta under 2019, då går det även att få fyrhjulsdrift.

Nissan har uppdaterat mjukvara och pekskärm. Skärmen har numera svep- och nypfunktion och navigationssystemet kan på eget bevåg hämta kartuppdateringar över internet. Presis som Qashqais motorpalett har skärmen blivit betydligt skarpare.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Qashqai?

Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT (Acenta)

Pris, från kr: 252 400. 
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 439/B 181/H 159. 
Bagagevolym, l: 430.
Tjänstevikt, kg: 1 445.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor, 1 332 cm3, turbo. Max effekt 160 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 600 v/min.   
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda, alternativt sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp (DCT).
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s. 
Deklarerad förbrukning
5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 122 g/km.
Konkurrenter: Renault Kadjar, Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Grandland X, Suzuki S-Cross, Skoda Karoq.
 

Plus: Samma välfungerande och bekväma Qashqai som tidigare. 
Minus: Ej möjligt att få fyrhjulsdrift med bensinmotor.

Vad nytt? Motor och växellåda. 
För vem? Den som värdesätter ett bekvämt i- och ursteg. 
 

Kommentarer

#1
2018-12-08 10:25

Qashqai är Europas mest sålda SUV och jag har svårt att förstå varför. Den är medelbra eller medeldålig på allt, och det är kanske det som säljer i Mellanmjölkens land.

#2
2018-12-08 10:28

"Lagom" kanske också finns hos övriga européer numera ...

#3
2018-12-08 10:55

Peugeot 3008 är fjärde mest sålda i Europa, den kan knappast kallas lagom i sin stil. Dacia Duster och VW Tiguan säljer mer. Duster på sitt pris och Tiquan för den är som andra VW ”lagom”. Så två ”lagom” bilar i topp och en budget. Men att 3008 ändå säljer såpass bra visar att det finns en marknad för mer extrovert stil.

#4
2018-12-08 11:42

Det finns ju bättre bilar, men priset är lågt och jag tror de lyckats med formgivningen för att skapa iaf lite habegär.

#5
2018-12-08 11:54

Har aldrig kört någon "kasskaj" men förvånas över att den ständigt blir misshandlad av biljournalister, får utstå spott o spe. Däremot har den sålts i stora mängder, även i Sverige. Vad har den som lockar så många kunder men som tydligen biljournalister missar kapitalt?

#6
2018-12-08 12:14

@Raphael
Detta är försäljningsstatistisk ingår både juridisk och fysisk personer.
Kan vi göra att se på nätet hos bilsweden och markera enbart fysisk personer och valfri knappar olika ålder och kön personer.

#7
2018-12-08 13:03

Äntligen lite ärligt om de galenskaper som våra politiker hittar på i miljöns namn. NEDC är ju ett resultat av politikers påfund. Precis som när de först hyllade dieseln och sedan straffade dem som köpte dem.

"Den tidigare NEDC-körcykeln gjordes i laboratoriemiljö, det främjade en viss typ av motor. En motor som var effektiv i NEDC behöver inte nödvändigtvis vara effektiv vid verklig körning."

Här, t ex, ett inlägg från mig från den 15/10:

"Ja, då har vi svart på vitt vad jag alltid vetat men som nu framkommer tydligt. Alla som nu kör med trepipare gör det för att tillverkaren av deras bil har bedömt att det är bästa motorn för att klara NEDC. Inte för att det är den bästa motorn för bilen. Så nu när det finns en ny körcykel (som är mer realistiskt) så gör man då motorer som skall klara den nya körcykeln. Vi kommer att se allt färre trepipare på större/tyngre fordon, det kan jag lova.

Sorry alla ni som kör runt med trepipare. Ni har antagligen högre förbrukning i verkligheten än om ni hade fått en större fyrcilindrig motor i er bil. Men så gjorde ju inte tillverarken motorn för er utan för europeiska politiker."

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/nissan-qashqai-halle...

Och det finns fler sådana galenskaper, vilkas idioti kommer att falla pladask en efter en. Ett exempel på detta är bilar med toktunga blodsbatterier i, också detta något framtvingat av politikers galenskaper och subventionerat med våra skattepengar. Ni får se.. Vad som sker är att politikerna i realiteten ökar utsläppen av växthusgaser, i och med alla dessa tokerier, snarare än tvärtom. Det är inte ett ens ett spel för galleriet, det är värre än så.

.

#8
2018-12-08 16:28

Hahaha, skall det gå köra denna SUV på halv litern!? Man skall nog var glad om man kommer under 0,8 liter per mil. Det är ett högt pris miljön får betala för att folk väljer en SUV framför en vanlig bil med samma lastkapacitet.

#9
2018-12-08 17:52

Har för det mesta tyckt att denna bilmodell varit en "sympatisk" modell - alltifrån första utförandet. Var på G att köpa en då men leveranstiden var "oliiiiidlig" på den tiden. Nuvarande modell har saknat nån av mina krav-funktioner men vad vet man - nästa gång kanske...

#10
2018-12-08 22:11

Frugan har en.
Efter att ha kört det så kan jag förstå framgångarna. Helt ok att köra och ok föraramiljö. Tycker den är tyst och framför allt bra utrymmen. Helheten med attraktivt pris gör att den säljer.

Vad gäller 3008 så tycker jag att den upplevda kvalitetskänslan i Qashqai är högre.

#11
2018-12-09 07:13

Har en QQ 2014 1.6 dci. Haft den ifrån ny. Förstår inte den negative kritiken mot denna modell. Jag tycker den är bra på de fleste sätt. Komfortabel, bränslesnål och bra utrustat i förhållande till priset.

#12
2018-12-09 09:35

Klarsynt, NEDC skapades för det ansågs vilktigt för konsumenten att ha en standard för förbrukning och utsläpp där man kam jämföra melkan bilar. Innan NEDC hade länderna egna standarders. Sverige hade en standard för bränsledeklaration som var hämtad från Kalifornien, vilket gav dåligt resultat här då vi har ett kallare klimat och annan körmiljö. När NEDC infördes så ökade förbrukningssiffrorna.

Det är inte politiker som skapat NEDC, det är tekniker. Men att skapa en körcykel som stämmer med alla förhållanden, är omöjligt. NEDC utgick från ett genomsnitt av europeisk körmiljö i urban miljö, som inte stämmer bra överens med förhållandena i Norden för vi har inte lika täta stadsmiljöer plus att vi har i genomsnitt ett kallare klimat.

WLTP har tagit många, många år av utveckling. Och att det tagit många år visar just hur komplext detta är för teknikerna att lösa, att få fram en körcykel som är någorlunda rättvisande.

Alternativet är att inte ha en standard och låta alla tillverkare redovisa sina egna siffror utifrån eget huvud. Men det blir siffror som är meningslösa för konsumenten.

Jag tycker att du inte ser och inye förstår det komplexa i detta utan ser konspirationsteorier.

Vilken standard man än har så kommer tillverkarna att göra sitt bästa för att anpassa sina produkter för att få bästa resultat, det är inte standardens fel - det är så producenter fungerar.

#13
2018-12-09 09:39

Qashqai är en mellanmjölksbil, den väcker inga känslor, den är rätt anonym. Och uppenbart är det en framgångsfaktor. Renault Kadjar har samma plattform, drivlinor och teknik, men har skönare stolar, modernare interiör, bättre multimediasystem och större bagageutrymme samt mjukare design. Och den säljer sämre...

#14
2018-12-09 10:06

Raphael: Men, mellanmjölk säljer, det vet vi, så det är inte enbart fel.
Qashqai har sålt bra länge tack vare att den inte sticker ut för mycket kombinerat med vettig nivå på tekniken och hyfsat pris.

#15
2018-12-09 11:11

Hultarn, men Mellanmjölk är tråkigt, trist, ospännande. Nissan är lite märkliga för de kan blanda mellanmjölk med bilar som har mer karaktär. Juke har ju betydligt mer karaktär än Qashqai t ex. Eller ta Z-serien. Och så har de Pulsar i sortimentet som verkligen är bilen B, och som visar att mellanmjölk inte alltid säljer.

Jag tyckte bättre om Nissan på 80-talet, de gjorde Stanza som var en japansk kopia av Opel Ascona på 80-talet men där kopian hade fräschare formgivning än originalet. Och en amerikaniserad japansk inredning med ”fejk stygn” i paneken och fullt med plysch, plysch överallt. I Japan-beige eller Amerika-rött. Mjuk fjädring och lite sladdriga vägegenskaper men hög komfort.

#16
2018-12-09 12:45

Raphael
Å andra sidan de franska modeller du lyfter fram kan ju upplevas tråkigare, tycker jag.
Lite som en nervös uppmärksamhetstörstande tonåring som gör allt för att sticka ut. Been there, done that. Tråkigt.

#17
2018-12-09 20:02

Bimsen, tycker du 0,65 liter/mil (diesel) är en låg och bra snål förbrukning? Kanske man skall börja där, för mig är det en väldigt hög förbrukning (storbils förbrukning V70 klass). Eller hur snål är din bil?

#18
2018-12-09 20:47

Stygga
Varifrån får du siffran 0,65?
Modellen ifråga är med bensinmotor.

#19
2018-12-10 17:36

I Storbritannien gillar man Qashqai, de brittiska journalisterna är lyriska över den i jämförelse med de nordiska. Jag misstänker att det har att göra med att Qashqai både är utvecklad och byggd i Storbritannien, den ger jobb åt många britter. Men rolig är den definitivt inte. Britterna har genom historien gjort betydligt roligare modeller, men på grund av interna stridigheter och dålig ledning så gick den brittiska fordonsindustrin i stort i graven. De olika märkena inom Brittish Leyland/ BMC konkurrerade med varandra istället för samarbetade. Och arbetarna hade stolthet över sitt eget märke och såg de andra som fiender, fast de ingick i samma företag. Det blev katastrof.
Och nu ärbrittisk bilindustri i stort Nissan Qashqai, förutom några Jaguar, Aston och Land Rovers. Det är en rätt tragisk utveckling

#20
2018-12-10 19:08

Och så kanske brexit på det — ouch!!

#21
2018-12-12 11:19

Kanske - intressantare när den uppgraderade dieseln kommer 2019. Vill man ha Bensin och fyrhjulsdrift så finns Suzuki Vitara (som dock har lite väl klen dragvikt).

#22
2018-12-14 16:32

Att engelska motorjournalister gillar Quasqai är väl inte mer konstigt än att de svenska journalisterna alltid är lyriska över Volvo...
Jag gillar bilen, inte minst bekvämt insteg. Att sitta ”på golvet” är inget vidare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.