Bild
Nästa artikel

Provkörning: Nissan Qashqai +2, Nissan Murano

Provkörning

Nissan Qashqai +2 och Nissan Murano är två nya fyrhjulsdrivna kombibilar som kommer till Sverige i  höst. Den billigare Qashqai är på flera sätt en bättre bil än den lyxigare Murano.

Nissan har en lång tradition av att tillverka fyrhjulsdrivna bilar. Men de senaste tillskotten är knappast några terrängbilar. Nej, det handlar om crossovers, en kombination av stadsjeep och kombibil.

Nissan Qashqai kom för snart två år sedan och har blivit en succé med 250 000 bilar sålda i Europa.

Nu kommer en något förlängd version med två extrasäten i bagageutrymmet. Nykomlingen heter Qashqai +2 och ska slåss både mot sjusitsiga familjebussar och suvar.

Jämfört med vanliga Qashqai är +2-modellen 21 cm längre, 3,8 cm högre och har 13,5 cm längre hjulbas. Det gör skillnad för innerutrymmena. Fast sjusitsig är bilen bara om de som färdas längst bak är under 160 cm. Baksätet är också lite rymligare än i vanliga Qashqai, liksom bagageutrymmet som sväljer mer last.

Fyra alternativ
Precis som den vanliga Qashqai finns bilen både med fyrhjulsdrift och framhjulsdrift. Fyra motoralternativ är tillgängliga, två bensin och två dieslar. De mindre motoralternativen finns dock enbart med framhjulsdrift och de större motorerna med fyrhjulsdrift.

Vi har kört Qashqai +2 med tvåliters dieselmotor på 150 hk. Den är hyggligt pigg, men någon racerbil är det knappast fråga om.  Vägbeteendet är lugnt och tryggt, även om bilen provoceras hårt i kurvorna.
Fyrhjulsdriften är i princip densamma som i Nissan X-trail och är inställbar i olika lägen.

Föraren kan välja mellan att köra med enbart framhjulsdrift, automatisk fyrhjulsdrift eller spärrad fyrhjulsdrift 50/50 procent mellan hjulaxlarna. Vi körde inte i terräng, men branta grusbackar klarade Qashqai +2 bra.

Förra året fick Qashqai högsta betyget någonsin i Euro NCAP, fem stjärnor och 37 poäng. Den förlängda versionen lär inte vara sämre.

Vi har tidigare riktat kritik mot bristande rostskydd på Qasqai, något Nissan inte har förbättrat.
Priserna är inte klara men räkna med att den förlängda versionen blir cirka 20 000 kr dyrare.

Utseendet på Qashqai är avsiktligt likt dess större och lyxigare storebror Murano. Förra generationen Murano kom till Sverige 2005 och försäljningen här har varit blygsam. Precis som värsta konkurrenten Lexus RX är Murano en lyxig landsvägssuv med hög komfort och fräck design som främsta kännetecken.

Trivsam miljö
Bäst är baksätet, med generöst benutrymme och bra lutning av ryggstödet. Även som förare sitter man bekvämt i en trivsam miljö. Men bagageutrymmet är förvånande litet för den rätt stora bilen. Sikten är heller inget vidare, varken framåt eller bakåt. Detsamma gäller för Qashqai.

Medan Lexus har miljöbilsklassad motor finns Murano bara med en 3,5-liters bensin-V6 på 256 hk. En dieselmotor väntas komma nästa år. V6:an är inte riktigt så rapp som väntat men går tyst. Lite vindbrus från A-stolparna stör dock i höga farter.

Den automatiska sexväxlade CVT-lådan växlar mjukt och behagligt.
Köregenskaperna är stabila både på motorvägar och slingriga bergsvägar. Men någon terrängbil är det knappast.

I samma grusbacke som Qash-qai +2 sprätte uppför fastnade Murano med hjälplöst spinnande hjul. Mer offroad än snöiga vägar till fjällstugan bör Nissan Murano inte uppleva.

Säkerhetstänkandet för Murano är tyvärr inte lika högt som för Qashqai. Enligt Nissan beräknas Murano bara klara fyra stjärnor i Euro NCAP, vilket är medelmåttigt för en så pass stor bil. Priserna är inte klara, men billig blir Murano inte. Den förra generationen kostade 430 000 kr i Sverige.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan Qashqai+2 2,0 dCi
Nissan Murano

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Nissan Qashqai+2 2,0 dCi

Pris: cirka 285 000 kr.
Säljstart: oktober.
Mått, cm: L 452, B 178, H 164.
Markfrigång: 20 cm.
Tjänstevikt: 1 732 kg.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad diesel på 1 995 cm3. Max effekt 150 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 000 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 12,3 s. Toppfart 183 km/tim.
Bränsleförbrukning: 7,9 l/ 100 km blandad körning.
Co2-utsläpp: 209 g/km.
Konkurrenter: Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander, Citroën C-crosser, Peugeot 4007 med flera.

Vad nytt? Förlängd version
För vem? Som familjebil främst.
Bra köp? Ja, Qashqai är en vettig bil ur flera aspekter.

Plus: Säkerhetsnivån, flexibla utrymmen, trygga köregenskaper.
Minus: Rostskydd, sikt.

Nissan Murano

Pris: Ej fastställt.
Säljstart: Oktober.
Mått, cm: L 483, B 188, H 173.
Markfrigång: 18 cm.
Tjänstevikt: 1 913 kg.
Motor: Sexcylindrig bensinmotor på 3 498 cm3. Max effekt 256 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 334 Nm vid 4 000 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 8 s. Toppfart 210 km/tim.
Bränsleförbrukning: 10,9 l/100 km blandad körning.
Co2-utsläpp: 261 g/km.
Konkurrenter: Lexus RX, Mercedes ML, BMW X5.

Vad nytt? Ny generation av Nissans lyx-suv.
För vem? Den som söker fräck design och hög komfort.
Bra köp? Tveksamt, Murano är lite för udda i Sverige.

Plus: Komfort, baksäte, trygga köregenskaper.
Minus: Sikt, litet bagageutrymme, ej för terrängkörning.