Nästa artikel
Provkörning: Nissan Micra DIG-S (2011)
Provkörning

Provkörning: Nissan Micra DIG-S (2011)

Publicerad 28 oktober 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nissan Micra DIG-S är något så ovanligt som en kompressormatad trecylindrig bensinare. Snabbare, starkare och snålare än den nya Micra som lanserades så sent som i våras.

Bilvärlden har begåvats med ett nytt begrepp, ”grammare” som med en siffra framför anger hur många gram koldioxid bilen släpper ut per kilometer. Den magiska gränsen är som bekant 120 g/km, under den innebär miljöklassning och skattebefrielse i fem år.

Nissan Micra DIG-S är en 99-grammare och därmed med råge under miljögränsen.

Miljöklassad är även den första versionen i Micras fjärde generation som kom för ett halvår sen och som testades i Vi Bilägare nr 12/11 mot Kia Picanto. 115 gram koldioxidutsläpp per kilometer.

Men vill man ha mera effekt och mindre utsläpp i sin Micra så kan man sedan i augusti välja DIG-S istället. Motorvolymen och cylinderantalet är desamma men för övrigt skiljer det sig en hel del jämfört med 1,2L: 98 hästkrafter mot 80, bättre vrid (142 Nm mot 110), topphastighet 180 km/tim istället för 170 och, framför allt, en förbrukning på 4,3 l/100 km mot 5,0, vilket innebär 16 gram mindre utsläpp av koldioxid per kilometer.

Två nivåer
Förklaringen till skillnaderna stavas kompressor. Nissan kunde valt ett annat spår, diesel med turbo, för att strypa förbrukning och utsläpp ännu mer.

Avgörande för att det blev en bensinare med överladdning var dels att man redan hade en liten nätt bensinmotor i basmodellen att jobba vidare med, dels att en diesel kostar mer och därmed ger ett högre totalpris för bilen.

Prislapparna skiljer sig förstås mellan basmodellen och DIG-S som kostar 10 000 kronor mer än 1,2L (163 990 kr i utrustningsnivå Tekna). Det borde dock inte avskräcka dem som en gång för alla bestämt sig för att det är en Micra de ska ha.  

Micra DIG-S (beteckningen står för Direct Injection Gasoline-Supercharged, direktinsprutad bensinare med kompressor) finns i två utrustningsnivåer, Acenta och Tekna, av vilka den förstnämnda är något enklare. Båda varianterna har stopp/start-system som standard.

Ingen turbokick
Minst 3 000 varv/minut krävs innan man märker något av kompressorn ute på landsvägen och det som händer då är inte precis att jämföra med en turbokick. Men extrakraften räcker gott och väl för att göra trygga omkörningar.

Micra är så klart ingen utpräglad långfärdsvagn men faktum är att fyra vuxna får bra med plats och takhöjden är det sannerligen inget fel på. Det är dock i stadstrafik som man upplever de riktigt stora fördelarna med den här lilla bilen (3,78 meter). Pigg, smidig och med väldigt bra runt om-sikt.

Micra Tekna har dessutom ett parkeringspaket som standard. Det innefattar p-sensorer bak och ett platsmätningssystem som ger besked om utrymmet är tillräckligt för en fickparkering.

Nissan Micra byggs numera i Indien för hela den globala marknaden. Modellen har 28 år på nacken och blev första japanska bil att få utmärkelsen Årets Bil 1993.

De första åren kritiserades den för dålig krocksäkerhet; senast Micra krocktestades av Euro NCAP fick den fyra stjärnor, bättre men inte i paritet med de bästa konkurrenterna som har fem.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan Micra DIG-S

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Nissan Micra DIG-S

Pris: Från 141 590 kronor.
Modell: 5-dörrars småbil.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 378/B 168/H 152.
Motor: 3-cyl, bensin med kompressor. 1 198 cc, 98 hk vid 5 600/v/min. Max vrid 142 Nm vid 4 400 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, 5-växlad manuell.
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,3 s. Toppfart 180 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 4,3 l/100 km.
CO2-utsläpp: 99 g/km.
Närmaste konkurrenter: Kia Picanto, Hyundai i20, Seat Ibiza, Fiat 500 m fl.

Vad nytt? Snålare och starkare motor.
För vem? Stadsbor.
Bra köp? Ja.

Plus: Bränsleförbrukning/utsläpp, utrymme, utrustning.
Minus: Krocksäkerhet, rostskydd.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Intressant motor i en ointressant och gränslöst trist formgiven bil till ett alldeles för högt pris. Ser minst tio år gammal ut. Om koncernkollegan Renault stoppar trepipen i en Clio däremot så blir det intressant.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-28 13:02
Mistro

Förstår inte på vilket sätt bilen blev billigare eller bättre nu?
På mindre bilar är oftast priset och en låg bränsleförbrukning viktigast och då faller ofta en Dieselbil bort på priset.
Men nu vill Nissan ha bra betalt för en liten Bensinmotor som förvisso är snål på pappret men knappast så snål i verkligheten.
Är övertygad om att kunden hellre ser en både piggare,starkare och snålare Dieselmotor i denna bilen och för över 160.000kr så torde inte det vara omöjligt!
Renault säljer sin Clio med Dci90 motorn och i "värsta versionen" för ca 150.000kr nu.

#3 • Uppdaterat: 2011-10-28 14:00
Oomkullrunkelig

Den där var väl lite för trist va? Då finns det bättre småbilar, även japaner.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-28 14:05
FLAC

Rålle, läste en notis om nästa Clio och där påstås det komma en 3cyl och en 4cyl vardera av bensin och diesel. Dessutom lär den bli riktigt snygg om man ska tro den datorbild som visats, lite som Zoe ZE...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.