Bild
Nästa artikel
Leaf har fått ny design som ska anknyta till resten av Nissans modellprogram.
Nissan har valt att behålla fysiska knappar istället för att gömma funktionerna i pekskärmens menyer.
Bagageutrymmet är ganska stort men saknar dubbelt lastgolv. Fälls baksätet bildas en hög kant.
Baksätet räcker för två vuxna. Högt golv ger obekväm benvinkel.
Under laddluckan finns uttag för snabb respektive långsam laddning.
Nya Leaf mäter 270 cm mellan hjulaxlarna, lika som den gamla.

Provkörning: Nissan Leaf (2018)

Provkörning

Med nära 30 mils räckvidd snyter nya Nissan Leaf åt sig ledartröjan bland de "billigare" elbilarna. Leaf ger fler möjlighet att köra fossilfritt och ökar i ett slag markant trycket på konkurrenterna.

Den nya generationen av Nissans elbil Leaf har fått ny kemi i batteriet vilket ger ytterligare 10 kWh kapacitet jämfört med föregångaren och en räckvidd vid verklig körning som närmar sig 30 mil. Det är tillräckligt för att en större kundgrupp ska kunna tänka sig att köra elektriskt. Visst, Tesla har tidigare erbjudit detta och ännu längre räckvidd, men till en helt annan prislapp. Opel Ampera-E hade varit en tuff konkurrent – om den bara dykt upp. Därför ger räckvidden i sig Nissan ett guldläge när det kommer till att sälja nya Leaf. Första modellen i serien kom 2010 och blev också Årets Bil år 2011. Då var batteriet på 24 kWh och räckvidden 10–15 mil beroende på vädret.

Den nya generationen bygger på samma plattform men mycket har förändrats. Utrymmet som upptas av batteriet är lika stort som tidigare men energitätheten är nu nästan den dubbla. Man ska dock hålla i minnet att i och med att batteriet rymmer mer energi, tar det också längre tid att ladda. Nissan använder snabbladdningssystemet Chademo som laddar med 50 kW effekt. Då tar det 40–60 minuter att fylla batteriet till 80 procent. Laddar man med laddbox på 7 kW tar det drygt sju timmar att ladda medan en vanlig väggkontakt kräver 21 timmar för att nå full laddning.

Såhär ser drivsystemet ut. Batteriet ligger under golvet.

Motorn är starkare än tidigare och lämnar nu 147 hk och ett rejält vridmoment på 320 Nm från start. Det gör att trots att bilen väger närmare 1 600 kg känns den väldigt nätt och reagerar ystert på gaspådrag. Accelerationen upp till 100 km/tim är snudd på sportbilssnabb och folk som tror det är tråkigt att köra elbil har helt enkelt aldrig provat!

En nyhet på Leaf kallas ”E-pedal” som gör att bilen i stort sett går att köra med enbart gaspedalen. Tryck ner den och farten ökar, släpp upp och farten minskar. Först genom att motorn fungerar som generator där rörelseenergin omvandlas till el som återladdar batteriet och sedan, om du släpper upp pedalen ytterligare, kopplas friktionsbromsarna in. För kraftigare inbromsning måste man fortfarande använda fotbromsen men det mesta av vardagskörningen klaras med en pedal. Bekvämt och lättkört!

Designen är ny och formspråket anknyter till övriga modeller i Nissanfamiljen. Under skalet har dock en del flyttats över från föregående generation. Avståndet mellan hjulaxlarna är detsamma och Nissan har alltså valt att inte hänga med på tåget med ökad hjulbas och därmed förbättrade innerutrymmen som vi sett andra tillverkare av mellanklassbilar göra under de senaste åren.

Kupéutrymmet känns också begränsat. I framsätet tar hjulhus och mittkonsol plats. Att hitta rätt körställning kompliceras av att ratten enbart är ställbar i höjdled och inte i djup. Nissan säger att det skulle varit för dyrt och utrymmeskrävande att installera en teleskopiskt justerbar rattstång. Leaf ska vara en rimligt prissatt bil och får därför inte kosta för mycket. Det resonemanget haltar dock en smula då prislistan trots allt börjar på drygt 340 000 kronor. Inte orimligt dyrt för att vara en elbil men om du accepterar fossil drift kan du köpa motsvarande bil för 150 000 kr mindre.

"Leaf har en väldigt lättgående styrning, helt befriad från intryck från underlaget som förtar en del av körglädjen."

Batteriet ligger under golvet och medför att baksätespassagerarna sitter högt. Det ger i sin tur fällknivsvinkel för knäna på långbenta och begränsar komforten på längre turer. Instrumenteringen är rejält uppstädad jämfört med föregående generation. Hastighetsmätaren är stor och analog. Till vänster om den sitter en stor display för övrig information.  Infotainmentsystemet har tyvärr hamnat ganska lågt på mittkonsolen och dess skärm är tämligen liten och inte särskilt högupplöst. Reglagen är spridda över instrumentbrädan på ett sätt som inte alltid känns helt logiskt. Varför sitter exempelvis E-pedalens knapp på mittkonsolen medan Eco-läget finns på en liten panel till vänster om ratten?

Bagageutrymmet har vuxit jämfört med tidigare generation men innehåller inget dubbelt lastgolv så när baksätet fälls uppstår en rejäl nivåskillnad. I högsta utrustningsnivån Tekna ingår en avancerad ljudanläggning från Bose vars förstärkare placerats i en låda mitt på golvet i bagageutrymmet. Förutom att installationen tar 30 liter av bagageutrymmet i anspråk gäller det att lasta tungt bagage med omsorg så att man inte har sönder välljudet.

Leaf har en väldigt lättgående styrning, helt befriad från intryck från underlaget som förtar en del av körglädjen. Det är dock inget fel på körsäkerheten. Låg tyngdpunkt ger trygga köregenskaper. Provkörningen sker denna gång på Teneriffa där färden går overkligt tyst på partier med slät asfalt. På sämre vägar hör man dock en del vägljud och fjädringen har svårt att hänga med när det blir riktigt gropigt.

Inga krockprovsresultat är ännu publicerade men nya Leaf har i alla fall ett omfattande aktivt säkerhetssystem som inkluderar autobroms som även upptäcker och bromsar för oskyddade trafikanter som standard i alla versioner.

Och hur var det nu med räckvidden vid verklig körning? Tack, bara bra! Vi körde upp och ner för vulkanen Teide, 2 800 meter över havet. Sammanlagt blev provkörningen cirka 16 mil och när vi avslutat vår ganska krävande tur hade vi fortfarande drygt tio mils räckvidd kvar i batteriet.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf?

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Pris, kr: 396 900.
Mått, cm: L 449/B 179/H 154.
Bagageutrymme, l: 405–1 146.
Tjänstevikt, kg: 1 580.
Motor: Elmotor 110 kW/147 hk. Max vridmoment 320 Nm.
Batteri: Litium jon batteri 192 celler. 350 V. Kapacitet 40 kWh.
Laddningstid: 10 A cirka 21 tim, Ombordladdare 6,6 kW cirka 7,5 tim. Snabbladdning Chademo 50 kW 80 % på 40–60 min.
Prestanda: Toppfart 144 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,9 s.
Förbrukning: 20,6 kWh/100 km (WLTP).
Räckvidd: 378 km (NEDC). 270 km (WLTP).
Konkurrenter: Renault Zoe, Hyundai Ioniq, BMW i3, VW e-Golf.
 

Plus: Räckvidd, säkerhets-system, lättkörd.
Minus: Körställning, kupéutrymmen.

Vad nytt? Ny generation av Nissans storsäljande elbil.
För vem? Den som vill köra långt på el och inte har råd/tycker det är värt att lägga pengarna på en Tesla.
 

Kommentarer

#1
2018-03-10 10:47

Det verkar inte ha varit någon plan för förarplatsen. det sitter några knappar både här och där.Bilen ser däremot mycket bättre ut än den gamla, som verkligen inte var någon skönhet.

Varför gör de en skrymmande mittkonsoll? Det finns ju inget behov av att dölja växelreglage eller avgasrör. Golvet skulle i princip vara platt.

Det verkar finnas någon konstig idé om att elbilar ska se lustiga ut.
Min kollega kommenterade i3, och undrade varför den har så konstig form och korkade bakdörrar.Varför har den inte en normal form och funktion?

#2
2018-03-10 10:27

Jag tycker den är riktigt snygg och ett avsevärt lyft från tidigare modellen som såg ut som en pajasbil!
Trevligt att ännu ett japanskt märke slutat att plocka sina designers från dagis, kan man hoppas att det är en allmän trend?
Men det verkar lite småsnålt att inte erbjuda teleskopisk rattstång med hänsyftning att det blir för dyrt!
Det finns ju bilar som haft det sedan femtio år tillbaka och det är ju inte någon märkvärdig konstruktion.

#3
2018-03-10 12:01

Alltså. Jag har inga problem med lättgående styrningar. Att de förtar körglädjen är det minsta problemet. Det är trafikfarligt och egentligen det riktiga problemet.

Det stora problemet är att man inte fattar vad som händer med hjulen när det t.ex. är halt.
Vet inte hur många med elservo som blir lika överraskade varje gång de försöker ta en kurva och hjulen släpper utan förvarning.
Med elhydrauliska känner man direkt var gränsen går och när. Jag har två elservobilar, båda kan väl klassas som riktigt bra implementationer.. Men båda är totalt skit jämfört med min förra elhydrauliska servo.

#4
2018-03-10 14:32

Det som jag har att anmärka på är dels som redan kommenterats om att rätten inte alls är justerbar i längsmed. Men än värre är för mig med långa ben att inte förarstolen är justerbar i framkant så den går att rikta upp så man får stöd för låren. Det fick jag galant i frugans Lexus CT 200h F-sport med eljusterbara stolar som går att tilta upp så man får stöd för låren. Så enkel åtgärd som gör att bilen passar för fler. Snålheten bedrar visheten, de missade en potensiell kund på detta.

#5
2018-03-10 16:53

Ja, att ratt justerbar i längdled saknas på en bil för 340" är direkt pinsamt. Möjligtvis att man kan komma undan med det på bilar runt 100", men inte annars. Och precis som Shogun så är tiltbar förarstol något som jag tittar efter vid val av bil. Det hör till ett mina grundkrav, då jag också är lång.

På dom första testen verkar det som att vinterkyla och motorväg kan ställa till för Leaf, och sänka räckvidden rejält, så det återstår att se om det är en bil för oss i norden som kör annat än stadskörning.

#6
2018-03-10 19:39

Vi har en på jobbet som jag kört några gånger.
Jag gillar inte designen. Såg tv-reklam för nya Nissan Micra, har blivit riktigt snygg jämfört med tidigare. Nissan kanske skulle kopiera in flera av dem designelementen.
I övrigt tycker Leafen är pigg, verkar ha bra räckvidd (jag har inte kört längre sträckor) men är lite för bullrig och plastig.
Har inte reagerat på rattens brist till justering i längsled. Kanske för att jag inte behövt justera utifrån min längd och sittposition.

#7
2018-03-10 21:23

Axa, är det den här nya modellen du kört?

#8
2018-03-10 21:42

Snygg är den knappast. Att den ser bättre ut än gen1 säger inte mycket. Här har Toyota lyckats bättre med t ex nya Prius, även Tesla såklart.

#9
2018-03-10 21:49

Tycker interiören känns spretig. Dem här knapparna i mitten som är så fatalt fult designad. Sen en helt annan känsla på dem vid ratten och till vänster om ratten. Tänk att denna bil kan gå för över 400 loppor. Jag får tankarna att sitta i någon gammal bruksig xtrail eller nåt.

#10
2018-03-12 07:50

Ett steg i rätt riktning för Nissan, men jag har fortfarande svår för vissa proportioner på Leaf. Men jag ska försöka masa mig iväg att provköra, den är ju trots allt en intressant elbil.

#11
2018-03-12 07:53

396 000kr ingen justerbar ratt..,
Vad mer bekvämlighets saker saknar.

#12
2018-03-12 08:37

400 000:- för att kunna köra 25-30 mil utan ny laddning. Det duger inte helt enkelt.

#13
2018-03-12 08:38

Saabnisse
Vi fick bilen strax innan jul. Jag antar det.

#14
2018-03-12 09:50

Axa, då är det säkert inte den här modellen, den har ju precis presenterats och leveranser har knappast kommit igång!

#15
2018-03-12 10:18

Det är inget ovanligt att elbilar tappar kraft på vintern, men något vintertest av nya Leaf har jag inte sett än - det enda jag sett är på den förra modellen. Nya har ju annat batteri och motor. Så räckvidden på vintern för nya Leaf den får vi avvakta om. Jag tycker den förra generationen hade en mer spännande design både in och utvändigt, den nya ser ut som en vanlig bil, följer Nissans nya skarpare och kantigare formspråk.

#16
2018-03-12 11:19

Det är ju inte speciellt svårt att avgöra om det är den utgående modellen eller den nya bara man tittar utvändigt på bilen, Axa.
Och den nya har ju i praktiken inte börjat levereras till kund förrän möjligen precis i dagarna så er jobb-bil är med all säkerhet den utgående modellen.

#17
2018-03-12 11:22

Raphael, "ser ut som en vanlig bil"?
Vad menar du, skulle det vara något fel?
En anledning förutom priset till att elbilar sålt dåligt är ju att de oftast ser ut som pajasbilar som få kan tänka sig att sätta sig i!

#18
2018-03-12 13:13

Smaken är som baken men den är ju riktigt snygg jämfört med Toyota prius och h-cr.
Att tillverka en bil som ser ut som en bil i dag verkar svårt.
Det lilla man ser verkar ju riktigt vettigt förutom bose då.
Tekna modellen för 300000 då skulle man börja fundera.
Och rapayel, den gammla modellen mer spännande design!!!.
Den gammla var ju ful som stryk. Hihi vad man tycker olika.
Du måste älska Nissan duke.

#19
2018-03-12 13:24

Saabnisse
Ah, ok. Du har säkert rätt för jag har inte så bra koll på Nissan men även andra asiatiska modeller. Det verkar dock Inter skilja så mycket i design, tycker den se likadan ut.

#20
2018-03-12 13:32

Saabnisse, ja jag tycker nya Leaf är anonym i sin design, den sticker inte ut utan den försvinner i mängden. Det tror jag är en nackdel. Förra modellen var världens mest sålda elbil så jag tror inte folk avstod den på grund av designen, snarare var det att det var en tidig generation av elbilar och som sådan hade en del nackdelar. Jag tror inte det är positivt med en bil som försvinner i mängden. Se på Nissan Pulsar. Den ser ut som vilken Toyota som helst. Rent tekniskt är det inget fel på Pulsar - den är rymlig, bekväm, bra utrustad, prisvärd, är lättkörd. Den har fullt godkända egenskaper som bil. Men designen är anonym, den försvinner i mängden. Och därför köps den inte. Bilen är helt ok, men designen urvattnad. Nya Leaf har också en urvattnad design, framförallt bakifrån. Ser ut som en Nissan Pulsar eller en förstorad Nissan Micra.

#21
2018-03-12 13:47

Om bilen levererades strax innan jul, lär det ha varit utgående modell. Fick kanske ett bra pris, då den nya var på gång ?!

Pressträffen med provkörning av nya Leaf var i början av februari här i Europa.
Vintertester finns redan på nya Leaf, och dom pekar som sagt på vissa svagheter.
Återstår att se hur den står sig i längre tester i vinterklimat.

Dom minus som ViB tar upp är dock ingen höjdare: Körställning, kupéutrymmen
Där riskerar man tappa en hel del möjliga kunder.
Och det finns redan nu vettiga alternativ, och nya runt hörnet.

#22
2018-03-12 14:53

Sett enbart till yttre design, så skulle jag kunna tänka mig nya Leaf, vilket inte var fallet med den gamla,
så där håller jag med saabnisse.

Sen är den ändå ointressant för mig, då den faller igenom på andra punkter.

#23
2018-03-12 15:52

Som vanligt får man dessvärre missvisande siffror gällande laddningen. Laddbox på 7kW kräver att man säkrar upp till 32A per fas eftersom Leaf endast har enfasladdning. I praktiken innebär detta att de flesta - i princip alla - bara kommer att få ut halva den effekten eller runt 3,7 kW då man oftast inte har säkrat till mer än 16A per fas.

#24
2018-03-12 18:16

Highlander
Bra pris och bra pris...ramavtal... ;-)

#25
2018-03-12 18:19

Riktigt snygg och normal ut., tur att dom sparkat duke designern.

#26
2018-03-12 18:58

Ett stort steg i rätt riktning. Vill ha faktor

#27
2018-03-13 13:25

StefL, du sprider återigen falsk information om laddning av el-bilar. För att du skall vara trovärdig ber jag dig komma med en korrekt och aktuell källhänvisning.
Dessutom att villor enbart är säkrade på 3x16A är även det fel. Lägenheter är säkrade på 3x16A, och jag tror inte att du laddar bilen i lägenheten?

#28
2018-03-14 09:57

Som jag ser det är inte nya Leaf ens ikapp förra generationens koreanska elbilar som Ioniq och Soul EV. Man har inte ens gjort sig av med den idiotiska fotpedalen till p-bromsen. "Facelift" med vissa mindre förbättringar!

#29
2018-03-14 12:13

Villor har avsäkring beroende på årlig förbrukning. Oftast är det 16, 20 eller 25 ampere. Nyare hus har antagligen 16 A (upp till 20000 kWh per år).

#30
2018-03-14 13:22

Vad är "återigen" felaktigt i det jag skriver? Visst, många har högre säkringar än 16A i sina hus - men mycket få i Sverige har de 32A som krävs för att få ut 7,2 kW ur en enfasladdare.
Det jag vill påpeka är att media ofta okritiskt vidarerapporterar vad tillverkare skriver om sina bilars möjligheter till laddning utan att ta reda på vilka förutsättningarna är för att detta ska uppfyllas. Eftersom Leaf bara har enfas ombordladdare får man maximalt ut ca 5,5 kW om man tar ut alla 25A på en av faserna, och då kan man inte lasta den med något annat.
Jag vänder mig särskilt mot formuleringen "laddbox på 7kW" i artikeln eftersom även den kräver samma matning - det enda en laddbox gör är att övervaka laddningen och ha koll på lastbalanseringen. Ska man få högre effekt än vad man kan få ut på enfast krävs en likströmsladdare som omvandlar AC till DC så man inte begränsas av bilens ombordladdare. Men några såna för hemmabruk till rimlig kostnad finns inte på marknaden idag, och det är alltså också något annat än de laddboxar man skriver om i artikeln.

#31
2018-03-14 13:40

Lasse J, fast koreanerna har ju också fotpedal för P-bromsen. En amerikansk grej egentligen... Jag har provat en Ioniq hybrid, den hade fotmanövrerad P-broms, den var framför fotstödet till vänster.

#32
2018-03-14 14:48

StefL. Det jag vill att du skall kunna verifiera med en korrekt källhänvisning är att Leaf enbart laddar på en fas.
Det jag också vänder mig emot är ditt påstående om Laddbox. Det finns Laddboxar med 3-fas.
Det jag kan referera till är min egen bil och Laddbox. VW e-golf 2018 och en Laddbox på 3x16A. Golfen laddar på två av faserna, 2x16A. Totalt 7,2 kW. Har fått det verifierat av VW Stockholm.
Jag gissar att nya Leaf också laddar på två faser. De äldre el-bilarna laddade med enbart 1-fas.

#33
2018-03-14 16:04

En del felaktigheter har smugit sig in i den här artikeln och den första är att detta inte är den första elbilen i "normal" prisklass som klarar 30 mil utan det är Renault Zoe - redan för ett år sedan! Men det har de tydligen missat helt. Innerutrymmena mellan de två bilarna är faktiskt likartade då Zoe byggs på höjden. Vintertest av nya Leaf har man gjort i Norge - den finner du här:

http://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/

Ett annat "fel" som finns i artikeln är att man ger sken av att bilen har en 7 kW laddare och det har nog den visade bilen men det är inte standard utan något som man måste beställa extra, som standard levereras en 3,6 kW laddare.

Det som är nytt på bilen i förhållande till den gamla modellen är en faceliftad kaross, nytt batteri, e-pedal, bytt ut typ 1 kontakten mot typ 2 för AC men behållit CHADEMO för DC och kanske några småsaker till men inte så mycket mer än det.

#34
2018-03-14 16:21

Aha Lennart - tack för förtydligandet, då är jag med. Att e-Golfen tar laddning från två faser vet jag och det är även vad jag förstår rätt ovanligt. Min kunskap om att Leaf bara har enfas ombordladdare kommer främst från att under en längre tid ha följt den pågående diskussionen om den i teslaklubbens forum som började i samband med lanseringseventet i höstas, se http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=9833. Det har många gånger nämnts att ombordladdaren är enfas men jag har just nu svårt att leta igenom de åtskilliga hundra inläggen i tråden. Där finns dock mycket intressant information så är du intresserad av bilen är det värt att titta själv.
Just nu är den bästa referensen till att ombordladdaren är enfas Nissans egna specifikationer:
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf/priser-specifikationer.ht...|specs
Här anges att ombordladdaren har kapaciteten 6,6 kW och att det ingår laddkabel Mode 3 Type 2 för laddning från 32A laddbox. Det tyder enligt min erfarenhet med all tydlighet på att man avser 32A enfas - tvåfas laddare är som sagt synnerligen ovanligt och jag har inte hört att någon annan modell än e-Golf har det.
Det är som jag skrev tidigare synd att det inte finns några billiga laddare för hemmabruk som omvandlar växelström till likström för då kunde man ju enkelt själv balansera över tre faser ut ta ut upp till 11 kW likström om man har 3x16A - eller hellre dra ner lasten för att inte tvingas släcka ner övriga förbrukare i bostaden.
Ett större problem med att man inte har trefasladdare i bilen är dock att det inte går att nyttja de "semisnabbladdare" som finns på många håll som ger 11 eller 22 kW AC.

#35
2018-03-14 20:38

Det är enfas upp till 6,6 kW/32 A (29A egentligen) som gäller för Leaf. Så även för IONIQ.

#36
2018-03-15 08:43

Stefl. Är det så att Leaf bara laddar på en fas trots större batteripack? Vilket direkt resulterar i längre laddtid. Tyvärr tolkade jag ditt inlägg som generellt för alla el-bilar.
Nissan måste ha tänkt helt fel, bara för att hålla priset nere? De missar då helt den nya grupp av kunder som kan tänka sig en ren el-bil.
Jag ser till mig själv, som valde en Laddhybrid förra gången pga räckvidd, men nu valde en ren el-bil med större batteri men med bibehållen laddtid. Detta då VW inte har snålat, utan har installerat dubbla ombordladdare.
I en tidigare tråd skrevs, att man laddar inte ett tomt batteri varje gång, och det är sannt. Men den nya gruppen av köpare har en längre daglig körsträcka, (kan inte ladda på jobbet) och ser då det större batteriet som lösningen. Men att detta resulterar i betydligt längre laddtid eller större huvudsäkring, är inte acceptabelt.
Det är tur att det finns en tillverkare som har tänkt fullt ut, och inte snålar in på små men viktiga detaljer.

#37
2018-03-15 08:58

Ytterligare en sak är distansladdare. Min erfarenhet är att det finns väldigt få laddare på1-fas 32A. De vanligaste är 1- eller 3-fas 16A. I alla fall på de ställen jag besöker.

#38
2018-03-15 09:00

Raphael.
Ioniq hybrid: Fotpedal.
Ioniq El: Elektrisk p-broms med Hill-Holdfunktion.
Avseende Nissan har man under lång tid dragits med en dumsnålhet vad gäller detaljer. Inte ens den "nya" modellen har en effektiv luftvärmepump genomgående. Väljer man den billigaste versionen för runt 340000 kr får man hålla tillgodo med den gamla energikrävande värmekroppen för att få någon värme i bilen.

#39
2018-03-15 13:18

Lennart, generellt är det om jag minns rätt i nuläget bara Renault Zoe och Teslas bilar som har ombordladdare för trefas AC, övriga har i de flesta fall enfas förutom undantaget e-Golf som har tvåfas. (Har jag fel blir jag gärna rättad).
Faktum är att inte ens den precis lanserade Jaguar i-Pace har trefas ombordladdare utan endast enfas. Detta tycks bero på att man i många andra länder oftare har hög säkring på enfas och inte möjlighet till trefasuttag i vanliga privatbostäder vilket är relativt vanligt i Sverige.
I "princip" behöver detta inte vara något större problem om man laddar 1-2 mil i timmen med 10-16A enfas beroende på förbrukning (laddar man över natten får man då i åtminstone 10-15 mil). Men kommer man t.ex. hem med låg nivå i batteriet efter en längre tur och behöver iväg på något efter någon eller ett par timmar blir det förstås knepigt. Och även att lasta en av husets faser med hög ström istället för att kunna fördela lasten över tre faser kan krångla till det med att samtidigt köra tvättmaskin, spis, diskmaskin o dyl.
Min förhoppning är att det på sikt kommer billigare "laddboxar" för anslutning till trefas som egentligen är likströmsladdare så man kan ta ut t.ex. 5 eller 10 A per fas och låta hela denna effekt matas till bilen som likström.
Där har ju Leaf idag stöd för Chademo vilket om jag är rätt underrättad klarar upp till 50 kW, och den kommande standarden CCS för likströmsladdning ska ju åtminstone vara specad för effekter uppåt flera hundra kW även om det vad jag vet inte finns laddare med högre effekt än 50kW i drift ännu.

#40
2018-03-26 11:09

Som jag sagt ovan upplever jag att Nissan under överskådlig tid anammat en dumsnål inställning till marknaden. Nu visar det sig att nya 40 kW- Leaf har uppenbara problem på laddningssidan. Till skillnad mot koreanerna saknar även den nya modellen temperaturregleringssystem för batteriet. Det har visat sig att efter två snabbladdningar i följd under en längre tripp, har batteriet uppnått en kritisk temperatur, vilket medför att laddningen reduceras. Bilen är följaktligen olämplig för längre resor. Hoppas att dom som tecknat sig för en ny Leaf informeras om dessa problem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.