Bild
Nästa artikel
Det är inte svårt att förstå att Nissan GT-R kallats "Godzilla". Foto: Calle Carlquist.
Fyra runda bakljus är ett arv från tidigare sportbilen Skyline.
GT-R betyder fyrhjulsdrift och turboladdad sexa hos Nissan sedan sent 80-tal.
Nissan GT-R byggs av noggrant utvalda montörer.

Provkörning: Nissan GT-R Premium Edition 2015

Provkörning

Nissan GT-R har den klart snabbaste acceleration vi någonsin mätt. En supersportbil som vida överträffar förväntningarna utan att kosta miljoner.

Som den här bilen går … Ända sedan debuten 2009 har denna generations Nissan GT-R dängt upp bilar som Porsche 911 Turbo, Audi R8 V10, Corvette och liknande på löpande band. Det gör den ännu.

Efter en av alla ruscher jag gör med bilen ser jag 1,83 sekunder i displayen till vår testdator. Så snabbt accelererar Nissan GT-R från 70 km/tim till 110 km/tim. Det behövs inte ens 48 meter, en knapp simbassäng. Långtradarna har aldrig varit kortare, omkörningsfilerna aldrig så långa. Om man nu törs säga det.

Kraftkänslan är alldeles makalös och ljudet speciellt. Här finns inget tjutande eller vrålande som skriker ”här kommer jag” som i så många andra verkligt snabba bilar, här är bara ett mörkt, metalliskt maskinläte som vittnar om ruggig effektivitet.

På tomgång och i låg fart finns ett mekaniskt ”rassel” kring bilen och inte minst från transmissionen kan det ”klonka” på ett sätt man inte är van vid. Det indikerar inget fel utan är tvärt om mycket medvetet gjort, det späder på intrycket av högpotent maskin och att GT-R är en i varje millimeter ytterst uttänkt produkt.  

Så är det dags för 0-100 km/tim. Det ska enligt broschyren bara ta 2,7 sekunder. Är det verkligen möjligt? Däcken på testbilen är hårt slitna, bilen har rullat åtskilliga varv på diverse racerbanor utan däckbyte innan jag lagt vantarna på den.

Jag laddar allt vad tygen håller och upplever – en besvikelse. Tre komma nittiosex sekunder. Mnja, det klarar väl nästan vilken Porsche som helst numera? Tappade inte motorn andan för ett kort ögonblick också?


Jag ändrar förutsättningarna. Dags för 0-100 km/tim i körläge ”launch control”. Reglagen för växelmappning, antispinn och chassisättning försätts i läge ”R” – fortfarande med antisladdsystemet inkopplat – och så full gas som automatiskt regleras till ca 4 000 r/min och foten på bromspedalen – som jag släpper NU.

I en blink har fyra toppeggade borrmaskiner plötsligt ersatt hjulen. Bilen fullkomligt stormar i väg, utan ett uns tvekan och det går furiöst, obegripligt snabbt. Jag förnimmer ett visst spinn i varje hjul men fyrhjulsdriften håller bilen på bergfast kurs och perspektivet smalnar.

Efter bara 3,22 sekunder och 48,26 meter når jag 100 km/tim, fortfarande inom den där simbassängen. Det dubbla, 200 km/tim, tar en blinkning över tolv sekunder. Till saken hör att bilen vid axtesterna var tankad med 98 oktan, inte den 100-oktaniga bensin som krävs för maximala fartprestanda …

Kombinationen 3,8-liters V6 med dubbla turbo, 530 hk, 650 Nm och fyrhjulsdrift är bara början för att förstå GT-R. Fyra montörer, inte fler, får sätta ihop ingredienserna till motorn, sedan åker den ansvariges namnbricka på i motorns framkant. Montörerna kallas ”Takumi” och ska ha över 100 års samlad erfarenhet av motorbygge. Placeringen är långt bak i bilens front, bakom hjulens centrumlinje.

Växellådan är en sexväxlad dubbelkopplingskonstruktion som för utrymmenas, drivningens och viktfördelningens skull monterats framför den bakre hjulupphängningen. Axelhuset för in- och utgående axel mellan motor och växellåda är tillverkat av kolfiber. I R-läge tar växlingarna bara 0,15 sekunder.

Fyrhjulsdriften kan automatiskt variera drivfördelningen från 100 procent på bakhjulen till mixen 50/50 fram/bak.  Stötdämpare och de elektroniska diffbromsarnas verkan kan också regleras med reglage på instrumentpanelen, beroende på var och hur man vill köra.

En väldigt, väldigt snabb bil alltså, men bromsarna är inte sämre. De främre har sexkolvsok och 390 millimeters diameter, de bakre har fyrkolvsok och diameter 380 mm. Det tog vid testkörningarna något över 33 meter från 100 km/tim till stillastående, trots de slitna däcken. Inte en gång, jag körde fem i rad och bilen ruskade inte ens på sig. Bromssträckan förblev i stort sett den samma.

Kupén och förarplatsen har ändamålsenlig snarare än lyxig framtoning. Ergonomin är perfekt, detaljfinishen också. Växlingspaddlarna är fasta på rattstången och förutom det stora och i höjdled reglerbara instrumenthuset rakt fram, där varvräknaren dominerar, finns uppe till höger en informationsdisplay med rikliga möjligheter till personlig utformning och gruppering av en rad mätare, dels för olika vätsketemeperaturer och -tryck, dels för körinformation som g-kraftmätare, vridmomentmätare och en lång rad andra. Det är kul men kanske inte helt nödvändigt för att njuta av det GT-R kan erbjuda.

Bilen tar plats i trafiken men formgivningen är knappast extrem. Somliga noterar inte ens bilen, andra desto mer och famlar efter mobilkameran. Signalerna finns där. Tak och vindruta smälter samman till en integralhjälm, de fyra baklamporna är runda som de alltid varit på GT-R genom decennierna. Strålkastarna skickar två ljusblixtar mot åskådaren. Hjulen och de biffiga bromsarna flyger knappast under radarn.

Karossen är nästan 190 cm bred, lång och fyllig och rymmer fyra. En hel del bagage också, snudd på praktisk. Nästan groteska avgasrör, fyra stycken i grupper om två. Det finns en diskret aggression över helheten, avgjort japansk, med en servil men ack så giftig gest snarare än ett dumstarkt vrål. Om några år kommer en ersättare. Man undrar varför. Ingen kan väl tröttna på den här?

Diskutera: Vad tycket du om Nissan GT-R?
Nissan GT-R Premium Edition

PRIS, FRÅN KR: 943 650.
MODELL: Tvådörrars sportbil.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 467/B 190/H 137.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 845.
MOTOR: Sexcylindrig V med dubbla turbo, 3 799 cm3, 550 HKH, 630 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad dubbelkopplingslåda. Permanent fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 315 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 2,7 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 11,8 l/100 km blandad körning.
CO2-UTSLÄPP: 275 g/km blandad körning.
KONKURRENTER: Chevrolet Corvette, Ferrari 458 GT, Porsche 911 Turbo

Kommentarer

#1
2015-06-22 14:39

Här kan man tala om "vorsprung durch technik". Klart att den är brutal och att man inte tröttnar på denna. De mer namnkunniga sportbilsmärkena borde nog skämmas lite, vilket ju är lite kul.

#2
2015-06-22 15:12

En "praktisk" och "relativt billig" supersportbil, inte snabbast men mer än tillräckligt snabb för dom allra flesta... Definitivt min favorit!

#3
2015-06-22 15:22

@Shogun, jo framför allt Lexus borde skämmas rejält vars LFA hamnar långt efter trots 6 ggr pengarna ...

#4
2015-06-22 15:48

550hk gäller för 2015!?

#5
2015-06-22 16:24

Och nu fattas bara en snygg design, och inget som ser ut att ha gjorts vid senaste firmafesten med för mycket sake.

Accet är helt ok, i samma klass som min gamla hoj. Fast där är det lite svårare än bara trycka på diverse knappar och sedan gasen...

#6
2015-06-22 17:02

Swemba.

Är Lexus ett namnkunnigt sportbilsmärke?! Efter första gången....Tackar!

Porsche har ju bitit i gräset ett otal ggr..........det är kul att se att man inte kan matcha Nissan, man njuter varje gång när de får spö av mindre namnkunniga och när de använder sig av så flashiga slogans som "Vorsprung durch technik" , "The best or nothing", "The ultimate driving machine”, "There is no substitute", " Honestly now did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or Mitsubishi?" som tyskarna gör och Porsches sista slogan är ju bara för kul när man jämför med Nissan........det är kul när en egen slogan kan slå tillbaka så brutalt. Många kan nog ha en Nissan GTR som en dröm, jag har det före Porsche........

My Nissan is fantastic!

#7
2015-06-22 17:21

Vad har man för praktisk nytta av att accelerera från 0-100 på 2,7 sekunder?
Snabbast mellan rödljusen?

#8
2015-06-22 17:48

@Shogun, Lexus gjorde väl iaf ett försök att åtminstone matcha de bästa, och misslyckandet får de helt klart skämmas för. Varför du tackar å Lexus vägnar begriper jag inte.

Här är en video där Porsche får skämmas:
https://youtu.be/Ox5Fi_lLfpk

och en till:
https://youtu.be/Agq4je0XICA

#9
2015-06-22 17:58

Shogun. Nu gör du ju precis det som det diskuteras i tråden intill om märkes fanatiker. Varför snacka skit om Porsche? Det är fina bilar med toyota kvalitet.

#10
2015-06-22 19:29

Bilnerd.

Jag snackar inte skit, jag bara tycker det är kul när etablerade/namnkunniga sportmärken får stryk av de som inte är så kända på området som tex Nissan, det borde få Porsche att skämmas lite.......;o)

Swemba.

Jag är ju en Lexus ägare, och en fanatiker för märket sägs det, det gäller att leva upp till rykten/epitet man får.......

Nissan GT-R är min favorit.

#11
2015-06-22 19:36

->@saabnisse
Som hojägare vet man att det viktiga är inte att vinna utan att djupt förnedra motståndaren....

#13
2015-06-22 19:56

I den här klassen är väl den här löjligt billig. Men exteriören kunde väl få vara lite mer förfinad, tack. Speciellt den plana aktern vinner inga skönhetspris.
Nu skulle jag ju för all del köpa den för körupplevelsens skull och inget annat. Och då är den en vinnare.
Å andra sidan har man nog ganska roligt i en Mazda MX-5.

#14
2015-06-22 20:09

@Shogun, jag vet inte riktigt vad det är du menar att Porsche borde skämmas över? Kan du utveckla?

#15
2015-06-22 20:25

Storgillar GT-R både i prestanda och i formgivning. Har svårt för japansk form, men denna bil är makalös i min värld. Kolla gärna denna lilla småroliga snutt med far och son som gasar. Far kör, sonen skriker... :-D

https://www.youtube.com/watch?v=KvVwC-IJoLY

#16
2015-06-22 20:27

Varför behöver man egentligen en bil som gör 0-100 på mindre än 12 (tolv) sekunder? För att det är roligt? Varför ska vissa ha roligt? Är det roligt med en snabb bil? Kan man ha roligt i en långsam bil? Får man ha roligt i bilar? Får man ha roligt överhuvudtaget? Inte lätt att veta... ;)

#18
2015-06-22 21:22

Lite för mycket Playstation för min smak, men prestandamässigt så är denna GT-R riktigt giftig. Som vardagsbil så tror jag att Porsche 911 turbo och Audi R8 V10 är mer lämpliga, GT-R har en stenhård fjädring som lämpar sig mer för banracing än landsvägs-och motorvägkörning.

#19
2015-06-22 22:14

Swemba.

http://www.ltz.se/motor/persbrandts-favoritbil-slar-det-mesta

http://www.theautonet.com/en/2013/11/21/2015-nissan-gt-r-nismo-falls-sho...

http://teknikensvarld.se/nissan-gt-r-ska-krossa-allt-pa-nurburgring-119483/

Så sett till pris så borde Porsche skämmas gentemot Nissan. När man också tidigare från Porsches sida raljerat om Nissan och Mitsubishi i sina slogans.
"Honestly now did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or Mitsubishi?" Det är sådant som gör att åtminstone jag njuter när de får spö eller har fullt sjå att hålla undan för någon som är så mycket billigare och tillverkare av volymbilar som Nissan är, Porsche borde kunna bättre än så med sin historia på området, men det verkar inte hjälpa speciellt mycket. Tyskarna är nog inte så överlägsna som du tycks tro/försvara i allt. Nissan GT-R är fortfarande MIN favorit.........liksom att Jeremy Clarkson har Lexus LFA som favorit, trots prislappen......

http://www.aftonbladet.se/bil/topgear/article16197512.ab

Andra har kanske Porsche som favorit om man tror på reklam slogan de kör med.......men vill man bara ha kul så går det precis lika bra med selleri.....jag menar Mazda Miata till en bråkdel av ovanstående bilars pris. Eller så drömmer ungdomar av idag om Nissan GT-R..........

#20
2015-06-22 23:10

Tänker inte gå in i en djupare debatt med dig Shogun men det märks att du aldrig har kört eller suttit i en Porsche. Med tanke på ditt uttalande borde man nästan nominera dig till hedersmedlem i Svenska Porscheklubben för dina kunskaper om märket Porsche.

Jag är ingen person som gillar att göra narr av andra personer men ibland måste man sätta dit vissa personer på plats.

#21
2015-06-23 00:13

Säkert kul för den som inte bryr sig om att bilen designmässigt är kvar i samma millenium som t.ex. Mitsubishi 3000GT...
Att den har tokprestanda och i händerna på en bra förare spöar en Porsche på bana, visst. Men det är ju också allt...

#22
2015-06-23 00:16

Jag har kört en 997'a och av vad jag hört så är den nog inte så jäkla mycket roligare än en GT-R. Men vill nog hellre ha en 991'a än en GT-R oavsett hur roliga nån av dom är.

Båda verkar lida lite av att de är för effektiva. Kliniska på nåt vis. Inte för inte att Porsche ska göra en ROLIG version av 911'an liksom. Lite som att de själva erkänner att de andra inte riktigt levererar på den fronten. Som många sagt innan - GT-R'n är en ruskigt effektiv och potent bil. Men den väcker inget habgär hos mig iallafall. Jag hajjar till när jag ser en. Jag blir glad att personen faktiskt inte köpte en Porsche. Den är tekniskt imponeranda. Liksom - hur många bilar har dubbla kardanaxlar? ;)

Men blir inte avundsjuk på samma sätt som när jag ser en 991. I mina japanska drömmar drömmer jag fortfarande om en R34 V-Spec II.

#24
2015-06-23 09:11

@Shogun, gamla länkar. Porsche har snabbare varvtider på ringen och de är även snabbare 0-100. Jag har inget emot GTR. Det är en grym bil och jag skulle gärna ha en själv. Det jag reagerar emot är din kommentar att Porsche bör "skämmas". Skämmas för vad? Att de är dyrare?
Det var därför jag tog ditt favoritmärke som exempel. Lexus LFA var ÄNNU dyrare och inte speciellt snabb. Exakt samma argument som du själv använder mot Porsche. Men då var det visst inte lika kul?
Snacka om att skämmas ...

#25
2015-06-23 09:14

Diesel.

Åhjo, jag har allt både kört och suttit i Porsche ett flertal ggr,men vad hjälper det i detta fall? GT-R är fortfarande favoriten till ett fyndpris i jämförelse, jag har dock inte kört favoriten GT-R, tyvärr. Det är ju en bil som inte växer på träd direkt.
Men som du säger vi behöver inte tjafsa om det, du har din favorit så får jag ha min......

#26
2015-06-23 09:16

En Nissan är en Nissan är en Nissan....etc.
Tänker på Nissan Almera när jag ser en sån här...
Sen får den gå hur fort som helst och till och med kallas för *Premium Edition*..... det är och kommer förbli en Nissan..
Ett glas ljummet vatten..... fel, ett halvt glas ljummet vatten. ;-)

#27
2015-06-23 09:39

Swemba.

Det är visst lika generande för Lexus, men den hindrar inte att den är en favorit för många och troligtvis även en investering i framtiden om man lyckas komma över något av de 500ex som finns. Men nog är den snabb Swemba........så det räcker och blir över, kanske har den även andra egenskaper/konstruktionslösningar/matrialval som skulle tilltala?!

Det är Porsches pris samt hype över märket och långa historia och att man hånar motståndaren i sina slogans som gör att man borde skämmas lite när en bil som Nissan en volymtillverkare ofta gör det nästan lika bra och vid vissa tillfällen bättre än Porsche, så har det växlat fram och tillbaka under åren mellan märkena, när de dragit sig tillbaka, filat lite extra, komma tillbaka göra några tiondelar bättre tid och känna sig nöjd när man slagit konkurrenten. Jag gillar sådana "underdogs" (det har jag alltid gjort )som vågar slåss mot de i toppen och etablissemanget, och lyckas.

Så jag har fortfarande GT-R som favorit och lite av en drömbil.

#28
2015-06-23 09:43

@Shogun, ok, jag köper din förklaring. Reklam där man hånar konkurrenterna ogillar jag också. GTR är en snabb bil, inget snack om saken.

#29
2015-06-23 10:12

Skulle jag köpa en modern sportvagn så skulle det bli GT-R absolut. Smått otroliga prestanda.

#30
2015-06-23 10:58

Tror knappast nån behöver skämmas att bli sedd körandes en GT-R. :))

#31
2015-06-23 12:44

Måste säga att jag alltid är lika road när jag läser kommentarer om dessa bilar. Både Porsche och NIssan GT-R är fantastiska bilar, inget annat. Själv blen jag med en Porsche Cayman nyligen, men hade ekonomin tillåtit hade jag lätt kunnat tänka mig en Nissan GT-R. Och ska jag vara ärlig, jag tror faktiskt att de flesta som skriver här inte har någon större erfarenhet av sportbilar.

Edit: Rent generellt ger japanska bilar mycket mer för pengarna än Porsche (om man köper nytt). Om man jämför den Mazda RX-8:a jag hade tidigare med Porsche Cayman utan S, så var Mazdan trots liknande prestanda ca 150 000 kr billigare. Och trots det hade den läderklädsel, elställbar förarstol, xenonljus och klimatanläggning som standard, dyr extrautrusning till Porschen. Visst är Porsche något bättre när det gäller köregenskaper och en gnutta gällande kvalitetskänsla, men man betalar mycket bara för själva märket.

#32
2015-06-23 12:55

Den bil som ligger närmast i pris och prestanda är väl ändå Corvette Z06, också mycket prisvärd i den här klassen.

#33
2015-06-23 13:00

A_q, du skriver: "Men det är ju också allt..."
Är det inte just det som det handlar om när man köper denna typ av bil? Att spöa andra.
Några andra egenskaper, som komfort, utrymmen, bränslesnålhet, tystnad och mysfaktor har den ju inte.

#34
2015-06-23 13:03

Ja vad säga. En bil som väger 1845 kg är ingen sportbil. Om Nissan istället bantat ner vikten till 1000 kg så hade jag kunnat tänka mig att köpa en att köra på bana med. Varvtider hit och dit spelar mindre roll, bilen är för tung för att klassas som en renodlad körmaskin.

Detta har Porsche insett och bantar också vikten på sina bilar - i alla fall sådana som är tänka för bankörning. Men det finns även andra som resonerar likadant. Tung bil är aldrig en fördel, inte ens med hög effekt.

MVH AL

#35
2015-06-23 14:43

AL, vilken Porsche-modell väger 1000 kg? De ligger alla ganska mycket över, 911 Turbo ligger inte så långt ifrån Nissan GT-R.

#36
2015-06-23 15:26

@lillstefan, 911 Turbo är inte Porsches "banbil".
911 GT3 och Cayman GT4 ligger båda runt 1400kg

#38
2015-06-23 21:48

Roy J: Som du säkert förstod så var det en personlig åsikt. När du skriver "när man köper den här typen av bil" vet jag inte om du syftar på dina egna preferenser eller antar att sportbilsköpare generellt bara är ute efter att köra ifrån andra. Det är i så fall, i mitt tycke, en ganska snäv bild av den typiske sportbilsköparen.
Personligen så skulle jag nog köpa en sportbil av andra skäl än att bara få spöa en annan sportbil vid trafikljusen.
Du nämner bl.a. komfort och mysfaktor. Där har du ju några saker som bl.a. Porsche och R8 kan erbjuda.

#39
2015-06-24 07:36

Europa (Lotus) fixar chassit Japan fixar designen....en av de två blev bra ett fullständig katastof.

#40
2015-06-24 07:51

Tydligt är att Nissan GT-R väcker känslor. Bland dem som skriver negativt om bilen tror jag att få (ingen) kört bilen, inte ens åkt i den, eller ens ens suttit i den. Två ord beskriver dessa människor: Riktiga bilentusiaster :)

#41
2015-06-24 11:52

Andras åsikter om bilen väcker tydligen också känslor. Känslor som resulterar i kommentarer som anstår en "riktig" entusiast...;-)
Man kanske får tycka vad man vill, bara man tycker rätt? ;-)

#42
2015-06-24 12:41

Jag begriper som sagt inte hur man resonerar. Skall man bygga en snabb och rolig bil så måste den bantas. Porsche och Lotus är väl på rätt väg. Men även McLaren har någon modell som inte är i närheten av två ton (om jag inte missminner mig). Sedan finns det ju alltid Koeningsegg - som börjar komma i närheten av riktiga racerbilar. En kluns på 1845 kg är och förblir för tung, oavsett fyrhjulsdrift och aktiva diffar. Den kommer ohjälpligen att få stryk av en lättare bil vid aktiv körning på (torr) bana.

En annan detalj som man skall kolla närmare på är däcken. En lätt bil med bra racerdäck (som klarar mer än 1 g) kör ifrån vilken Nissan eller Ferrari som helst.

Så skicka Nissan på bantning, så blir den en synnerligen kompetent vagn för den som vill leka på bana.

MVH AL

#43
2015-06-24 13:03

Vill man sedan ha en riktigt rolig "bil" som både går fort och med en fantastisk körglädje så kan man köpa sig en sådan här. Jag har själv hållit på en del (i "gubbklassen" dock). Denna variant åker utan problem ifrån en Nissan på en bana - dessutom för en tiondel av priset. (vikteffekt på 2,2 kg/hk mot en Nissans 3,4 kg/hk och mellan 1- och 2 g snarare än mellan 0,5 och 1 g som hos en standardbil).

https://www.youtube.com/watch?v=fNdls8XEHjI

Hej då; Jag väntar på er vid mållinjen säger jag bara...:-)

MVH AL

#44
2015-06-24 13:16

Så då menar du AL att jag är dum i huvudet som köpte en Porsche Cayman istället för en gocart :) Fast när jag var i Tyskland nyligen, inte hade jag väl kunnat ta gocarten dit? Och inte hade jag väl kunnat bränna fram i närmare 300 km/h på autobahn? Och vikten, ja den är tung, men 911 Turbo ligger nära, och det är ju närmaste konkurrenten.

A_q: vilken erfarenhet har du av dessa bilar? Vill bara veta.

#45
2015-06-24 13:34

Nja, en Cayman är ju bantad så där får man ju lite mer. Dessutom går den att köra på allmänna vägar med. Men å andra sidan så kostar den ju rätt mycket mer än en supercart. Den senare är avsedd för bankörning, vilket få gatubilar är (särskilt inte en på två ton).

MVH AL

#46
2015-06-24 14:01

"Nja, en Cayman är ju bantad så där får man ju lite mer. Dessutom går den att köra på allmänna vägar med"

Går inte en GT-R att köra på allmänna vägar med? På väg rakt fram blir jag definitivt frånkörd av en GT-R, på bana också. På konbana är det nog ganska jämnt, men frågan är om inte GT-R:en är lite snabbare där också. Imponerande hur Nissan lyckats få denna klumpenduns att svänga så snabbt.

#47
2015-06-24 21:04

Riktigt grym bil den där GT-r:en hade mer än gärna ägt en.

Sedan har man ju hört/läst en del om de skumma servicerutinerna och även en del coola featureprylar på denna bilen (känner dock ingen som äger en så vet inte om det är 100% sant)......men om man åkt på bana så måste bilen in på serviceställe och kollas annars bryter man garantin på bilen (om man har någon).

Bilen har en inbyggd gps med racebanorna inlagda så att den VET att man kör på bana - då ändras trottelrespon och lite andra grejor som stötdämparna etc automatiskt till RACE-inställningar - Rätt coolt !

Nackdelen är såklart att det även loggas så att mekanikern kan se att man kört på bana i loggen - Och har man inte följt gällande regler så försvinner garantin.

Det är bara att ringa ett telefonnummer så blir bilen hämtad och servad om man bor långt ifrån servicestället - Lite som en concierge alltså. Har för mig att den servicen gäller i hela världen.

Bilen mäter också varvtider och g-krafter så man kan se hur fort det gick - Visst har jag sånt på min R-hoj också (laptimer) men det är inte så vanligt på bilar i alla fall.

Detta är vad jag läst och hört - hoppas att infon stämmer också

#49
2015-06-26 13:25

(redigerat). För det är just tillräckligt lätt som är viktigt om man vill bygga en snabb banbil. Nissans konstruktörer känner förstås till detta, men har också helt andra krav att ta hänsyn till. Annars är det bara att ringa till koncernbrodern Renault, och be att få tala med F1-avdelningen. Inom F1 är man väl medvetna om relationen låg vikt=snabb varvtid och dess motsats: hög vikt= långsammare varvtid (och högre slitage).

Nissans bil på nära två ton (fulltankad och förare) är alltså för tung för att aspirera på att köra racing med, kort och gott. Det var väl lätt att förstå denna gång Shogun va? Eller skall vi göra det ännu lättare:-)

MVH AL

#50
2015-06-26 16:31

Släpp sargen i skrivbordet och kom ut i verkligheten.

Försöka lära Nissans ingenjörer hur de ska bygga en bil som GT-R........och det av en på ett forum här i Sverige hur tänker man då? ;o)....... är väl därför man kör just racing med GT-R trots vikten....eller har de missat något.

Och du är duktig på invektiv och personliga angrepp, men annars så är det inte så mycket mer. Ingen tar dig på allvar! Ingen kan göra det efter sådana här uttalanden, det är inte möjligt!

#51
2015-06-26 17:21

Al. Väldigt roligt skrivet. Men hur lätt du än gjorde det så var det alltså inte lätt nog. Ungefär som med en Nissan då om man följer ditt resonemang. O självklart bantar man vikten på en racerbil. Det fattar varenda barnunge.

#52
2015-06-26 17:38

Roande att se hur AL vägrar ge sig :) Du kan väl trots allt inte förneka att Nissan GT-R har fantastiska prestanda? Måste vikten vara 1000 kg plus att bilen är gatlegal, då återstår Lotus Elise och Alfa 4C, två bilar jag mycket väl skulle kunna tänka mig. Men då är det max två personer, och komforten är tämligen kompromisslös, och vill man bränna fram riktigt snabbt längs autobahn är de sämre också. Allt är en smaksak, men även jag som Porsche-ägare har inga problem med att erkänna att Nissan GT-R är en grym skapelse som jag inte skulle tacka nej till. Har du kört GT-R förresten?

Och som Shougun säger, man kan inte ta AL på allvar. Blanda in gocart i diskussionen... ja jösses :)

#53
2015-06-26 17:46

Oj oj oj med nättroll - Hade glömt logga in så det var därför, nu är det bara de vettiga kommentarerna kvar !

Skönt med ignorerafunktion :)

.......................................Men blir lite förvånad över att så många här väljer att mata troll.

#54
2015-06-26 20:35

Jag anser inte att det ligger en motsättning mellan mitt krav på låg vikt och att Nissan har fina prestanda lillstefan. Min reflektion är dock, hur bra hade den kunnat bli om man bantat ner vikten? Då skulle den ju blivit ännu bättre.

Men som gatbil är den onekligen imponerande. Fyrhjulsdrift och aktiva diffar samt en jänkla motoreffekt bådar gott för snabb bil. Men på en bana gäller låg vikt (jmfr F1), och det har den inte med sina nära två ton.

MVH AL

#56
2015-06-27 16:39

@Spirou,

Bilprovningens statistik - typ den här?.
http://www.vibilagare.se/nyheter/de-klarade-besiktningen-bast-och-samst

Ganska mycket tyska märken i topp där, eller vad säger du?

Sen finns ju även DEKRAs rapporter.
http://tinyurl.com/p8yfxmn

#58
2015-06-27 18:16

Kanske dags för ett namnbyte, MV HAL ;)

#59
2015-06-27 20:31

@Spirou, det fanns ju 10 år gamla bilar i Bilprovningens statistik, eller är det någon annan hemlig statistik du läser?

#61
2015-06-27 21:44

Henrik-A, GPS:en funktionen är bara i Japan, tror alla bilar är fartbegränsade med GPS där. Att bilarna blev hämtade till service var bara årsmodellerna 2009-2010, nu får man åka till verkstan själv, precis som en vanlig bil :-) Hursom, vissa synpunkter till trots, den är snabb som attan på bana. Grym bil

#62
2015-06-27 21:44

Vågar man serieproducera den här? Jag tror man vågar det!

http://www.autoblog.com/2015/06/25/nissan-juke-r-20-nismo-official/#imag...

#63
2015-06-27 22:45

Fast AL, du skrev tidigare att de borde banta den till ett ton. Du som kan allt, hur gör man det om man ska ha samma prestanda samt plats för fyra pers med skapligt bagageutrymme? Tror inte att du har någon erfarenhet av bilen, du är bara avundsjuk på de som har råd att skaffa en :)

Kanske ska byta ut Porschen mot en GT-R. Även om Porsche uppenbarligen har bra resultat på besiktningen verkar de ha grava motorproblem. Men eftersom besiktningen inte anmärker på sådant, så är det ingen kvalitetsbrist, eller hur Swemba? Besiktningen säger allt om bilens driftsäkerhet, precis allt ;)

#64
2015-06-27 23:12

Ja det blir inte billigt lillstefan, att banta ner den till ett ton. Men tänk dig själv vilken bil det skulle bli! Den skulle bli både snabbare och roligare, men givetvis många gånger dyrare. Det är ofta problemet med en bil, att kunderna inte är beredda att betala vad som helst för produkten i fråga.

Vill lillstefan sedan byta till en Nissan GT-R så är han välkommen. Det blir säkert ett jättetrevligt val. Och omfattningen hos Porsches motorproblem får du gärna redovisa. Att det inte skulle synas i besiktningen är heller inte riktigt sant. En motor som inte går jämt brukar få problem med sina avgasvärden, eller oljeläckage. Men det kanske är något annat bekymmer som lillstefan tänker på...?

Om man har råd med en Nissan eller inte är rätt ovidkommande. Det handlar dock inte om avundsjuka, ett uttalande som avslöjar mer om dig än vad du nog begriper själv. Att skriva en sådan banal och nyrik kommentar skulle aldrig falla mig in, men det är ju bara jag.

:-)

MVH AL

#65
2015-06-28 06:37

;o)

#66
2015-06-28 07:28

Visst skulle den få bättre prestanda med lägre vikt. Men är bilen för klumpig för dig AL, då finns det annat att välja på. Men att få gatbilar är snabbare på bana måste vi trots allt nog vara överens om?

Motorproblem hos Porsche, kolla lite efter ims och repor i cylinderloppen. Åkte med Porsche-klubben till Tyskland nyligen, av oss som åkte var det ett antal som fått byta motorer. Och nej, detta syns inte hos besiktningen. Men å andra sidan är det ju trevliga bilar också, så en liten risk får man ta. Statistik kan jag tyvärr inte ordna fram, men det måste man kanske för att påvisa att problemet finns?

Nu lägger jag ner diskussionen, så ha en fortsatt trevlig helg allihopa. Men lite tycker jag att du vimsat i denna diskussion, AL. Känns lite som om du är en sådan som aldrig kan erkänna att du har fel.

#67
2015-06-28 09:53

@lillstefan2, Jag har aldrig hävdat att Porsche är felfria. Jag har aldrig hänvisat till Bilprovningens statistik.
Det är Spirou m.fl som hävdar att japanska bilar innebär ett bekymmerslöst bilägande och att Bilprovningens statistik skulle bevisa detta. Men som vanligt verkar detta vara påståenden baserade på en känsla. När man försöker få trovärdiga källor eller annan statistik som ska styrka detta så slingrar man sig.

Tittar vi på t ex RELIABILITYINDEX.com så återfinns Nissan GTR i botten (!) tillsammans med andra prestandabilar som Audi RS7, BMW M5 och Porsche. Anledningen till att den här typen av bilar får dålig rating är att de körs hårt och det är dyra bilar som kostar att försäkra, serva och reparera.
Hur som helst så kan man konstatera att påståendet att Nissan GTR på något sätt skulle utmärka sig som mer felfri, mer bekymmersfri och av högre kvalitet än konkurrenterna, stämmer helt enkelt inte.

Tittar vi på CARCOMPLAINTS.com, kan vi se att japanska bilar generellt ligger bra till jämfört med många amerikanska märken, men de utmärker sig inte nämnvärt från europeiska.
Inte ens Lexus är förskonad utan har ungefär lika många (få) klagomål som Audi - och med ungefär lika stor försäljningsvolym.

#68
2015-06-28 10:07

MVH AL 2010-10-26 22:32
Jo tack Jägaren, jag har fattat att många som köper tyska prestigevagnar, jag själv inkluderad, ofta tror sig få en bil som har högre kvalitet än andra. Ändock har det visat sig vara precis tvärtom. BMW tar 40 eller 50 procent mer betalt för sina bilar men levererar omöjligen en produkt som är ens 25 procent mindre behäftad med kvalitetsstrul än andra (snarare tvärtom), förklara det!

I min värld är det således något som inte stämmer. Tar man betalt för kvalitet är det väl rimligt att jag som köpare också skall kunna förvänta mig att få det levererat? Det är ju knappast en omöjlig ekvation, titta bara på Lexus som inte bara håller rent produktionstekniskt. Även 10 år gamla vagnar har färre fel än tre år gamla BMW. Där får man alltså den kvalitet man kan förvänta sig (synd på bakhjulsdriften bara).

MVH AL

#69
2015-06-28 10:11

MVH AL 2010-10-26 17:54
Premium är ett marknadsföringsjippo som syftar till att ta mer betalt för produkten. Att man skulle få en högre kvalitet är inget annat än rent bedrägeri. De s.k premiummärkena, Lexus undantaget, är ju minst lika trasiga som vanliga bilar - trots sitt högre pris. Så någon väsentligt högre kvalitet får man inte, det syns tydligt i den offentliga statistiken.

Många brukar också propagera för BMW inom premiumsammanhang och är det utifrån sammansättningskvalitet som dessa utfästelser görs är det än mera anmärkningsvärt. Har själv ägt två BMW, en 523 Touring och en 320d. Den förstnämnda började sitt liv med att stanna, kortslutning i det nya cambussystemet. Därefter följde, trasiga bakbromsar med nya skivor och backar inklusive handbroms (8000 mil), ny servopump med motor samt överhettad motor med nytt kylsystem (9600 mil), ny regnsensor (både på garanti och vid ett antal gånger, nya bussningar i bakvagnen vid minst tre tillfällen, diverse spökande elfel under hela perioden jag hade bilen, obalans i frmvagn, ny ABS-sensor och styrenhet. AC trasig vid två gånger. Rost vid vänster bakskärm som letat sig långt in i den bärande balken, bakvindrutetorkare står på halvläge redan när bilen levererades på grund av fel i programvaran. Därefter rostar armen, som är dragen rakt genom bakrutan, fast varvid motorn havererar. Därför ser man så många Touring med bakvindrutetorkaren på halvläge ute i trafiken. Sedan denna eviga bältessträckarkabel som byttes fler gånger än vad jag kan räkna till, samma sak med glödlamporna som bilen åt lika frekvent som den drog bensin. Denna härliga vagn betalade jag nära 500 000 för vid köpet. En underbar premiumvagn med en oerhörd kvalitet,,,,,,;-)))

320d hade en rad problem den likaså. Där var det elfel, nya bromsar och handbromsbackar bak, snedslitna däck och dåliga bussningar, drivrem till styrservo byttes ett oräkneligt antal gånger, framrutan sprack och sedan lyckades någon dra loss innerbackspegeln i samband med en vanlig justering. AC byttes dock bara en gång:-)Därtill slapp jag rosten och förbrukningen var låg, i gengäld fick jag stå ut med diverse skrammel från inredningen och bakluckan lyckades BMW aldrig justera så att den gick att stänga ordentligt utan man fick ta i lite extra. Klämskyddet på elhissarna fungerade inte (vilket jag bittert fick erfara).

Premium? Jo bilarna är tysta och bekväma att åka i, där har vi något positivt med BMW....:_)I övrigt är det för mig en gåta att folk är beredda att betala de pengar som de trots allt gör för en BMW.

MVH AL

#70
2015-06-28 10:13

MVH AL 2010-10-26 22:25
Det är korrekt Steff 99 att mina erfarenheter i fallet BMW inte nödvändigtvis är representativt generaliserbara över hela populationen. Men de räcker mer än väl till för att jag aldrig skall köpa en BMW igen. Därtill påvisar det brister inom BMW.s dåtida kvalitetskontroll som hos en av dess konkurrenter vore otänkbar.

När det sedan gäller nöjdhetsundersökningar är de ur en ren statistisk synvinkel så bristfälliga att de knappast kan anses mer tillförlitliga än mina erfarenheter. Vad de i allmänhet säger är vad något hundratal påstådda BMW-ägare anser om sina bilar, inget annat.

Sammanfattningsvis är det enkelt att visa att man i fallet BMW inte får vad man betalar för, i alla fall inte rent kvalitetsmässigt.

MVH AL

#72
2015-06-28 12:38

Jag vet inte om det finns få gatbilar som är snabbare på bana än en GT-R lillstefan. Varvtiderna är ofta framräknade på ungefär samma sätt som bensinförbrukningen.... Men det Nissan har gjort (precis som många andra) är att man har försökt få fram en hybrid, d.v.s en bil som går att köra på allmänna vägar samtidigt som den också inte tar slut helt på en racerbana (bromsar etc). Eftersom man försökt kombinera dessa två världar, som ha rätt motstridiga konstruktionskrav, så blir bilen för tung för bankörning och i ärlighetens namn rätt kass även på vanliga vägar (bullrig och stötig). I min värld är det inte att bygga en bra bil. En bra bil för mig är komfortabel och trafiksäker (vilken en GT-R INTE ÄR). Den transporterar mig till banan på ett bekvämt vis så att jag kommer fram utvilad till "lekstugan". Där väljer jag sedan en riktig banbil, med låg vikt, riktiga däck (standarddäcken klarar inte mycket mer än 1g) samt verklig körglädje, och dessutom för en tiondel av priset.

Det som är syftet med en GT-R är att bygga varumärke som i sin tur ger en ökad lönsamhet. Det gör man genom snacket om bantider osv. Att en vanlig cart sedan kör skjortan av en GT-R är inget man vill kännas vid, i alla fall inte om man som köpare spenderat en miljon på bilen ifråga. Men det är dessvärre sanningen. En Nissan är en bil byggd för att köra på allmänna vägar med i första hand. Det är ingen banbil annat än möjligen i reklambroschyrerna.

MVH AL

#73
2015-06-28 16:24

Då så, då är jag lite mer med på ditt budskap. Och du tycker att jag är dum i huvudet som köpt en Porsche Cayman :). Komfort? Icke, sämre än den Mazda RX-8:a jag hade innan. Körglädje? Ja!

Fast du hade väl haft några Porschar? Varför om de är så kassa på bana och okomfortabla?

#75
2015-06-28 21:10

Pssssssssssssst
Det finns en i g n o r e r a - F u n k t i o n

#76
2015-06-29 09:06

Henrik, jag har lydigt din order, fast jag måste erkänna att jag tycker att denna diskussion var rätt kul :) Men någongång måste man ha sätta punkt.

#77
2015-06-29 11:00

Ja en tung bil är en långsam bil. Det är väl därför man jagar vikt i racersammanhang. O det är väl därför som de flesta racerförare är små till växten. En tung nissan har väl en nackdel på det viset för dom som vill köra på bana. Det fattar man ju rätt enkelt. Men jag hade inte tackat nej till en att åka undan med i alla fall. Superfin bil.

#78
2015-06-29 11:39

Om man studerar de bilar som Nissan använder inom racing så har de inte så mycket gemensamt med gatbilen GT-R (tror det var Shogun som drog den parallellen). De har dels en annan motor, de saknar fyrhjulsdrift och de är framförallt, mycket lättare med en vikt på mellan 1250 och 1300 kg. Så åter, en tung bil är inte bra på bana. Nissan GT-R i gatversion är (för) tung för det ändamålet!

Lillstefan: Var har jag skrivit att du är dum i huvudet för att du åker Cayman? Jag kan mycket väl förstå att du gör det. Ute i trafiken finns det få bilar som kan matcha den rent prestandamässigt, ja det skulle vara en Nissan GT-R då:-). Men åter, vill man åka snabbt på en bana så finns det mycket bättre alternativ som just är konstruerade för det, inte gatan.

MVH AL

#79
2015-06-29 13:09

Tittar man dock på varvtiderna på Nurnburgring så ligger Nissan (en fyrsitsig sedan för gatbruk) inte långt från Radical-bilarna som är utpräglade, ultralätta banbilar med plats för en förare ...
Med bra balans, bra chassie, fyrhjulsdrift och en grym drivlina så kommer man långt. :-)
Men självklart hade man kunnat kapa ytterligare sekunder med GTR om man kastade ut inredningen och lättade den ett par hundra kilo. För i racing handlar det just om att kapa sekunder och jaga marginaler. I en gatbil är det viktigare att ha luftkonditionering än 2 sekunder snabbare på ringen ...

#80
2015-06-29 13:31

Fast om jag inte helt missminner mig så kör racebilarna en längre sträcka än vad gatversionerna gör Swemba. Jag tror dock inte skillnaden är speciellt stor, men ändå:-)

Sedan handlar det ju inte enbart om det snabbaste varvet, utan också om att kunna återupprepa varvtid under en längre period. Där spelar vikten på fordonet av avgörande roll, då mer massa sliter på både däck och bromsar (och det behövs mer bränsle än den minimala del som man har i gatbilarna vid test).

En gatbil är anpassad efter gatan. En racerbil är anpassad efter körning på bana. Jämförelsevis är en banbil rätt dålig ute på allmänna vägar och en gatbil är i sin tur rätt kass på bana. Av samma skäl som tidigare.

MVH AL

#81
2015-06-29 14:21

AL.

Har du inte trasslat dig ur detta plumpa uttalande om GT-R än.............den är rysligt snabb på bana jämfört med många konkurrenter som original. Det är en imponerande skapelse man tagit fram till reapris i jämförelse.

#82
2015-06-29 14:41

@AL, Nepp! Exakt samma sträcka = 1 varv!
https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/

De flesta varvtider har Onboard Video. Kan rekommendera att "åka med". Går löjligt fort i Radical-bilarna.

#83
2015-06-29 21:06

Så ska man bygga racerbil. Komprommislös ingenjärskonst där konstruktörerna bara haft ett enda mål. Och där ekonomerna inte haft så mycket att säga till om...

#84
2015-06-30 00:55

Javisst Shogun. Nissan har byggt en snabb bil. Var har jag påstått något annat? Visa gärna det (utan "egna tolkningar").

Att den sedan får stryk på bana mot en superkart som bara kostar en tiondel av priset är inget konstigt. Det får de flesta standardbilarna, eftersom de är byggda för att köra på vägarna med, inte på racerbanan i första hand. Två ton bil är ingen bra banbil, i jämförelse med en lättare variant utrustad med riktiga däck. Men Shogun får gärna visa hur en Nissan med standarddäck klarar högre kurvhastigheter än en valfri bil utrustad med racerdäck. Ledtråd: Standardäck= C:a 1 g: Racerdäck=1,5-5 g (det senare avser F1-däck). Vad tror Shogun att skillnaden blir i maximal kurvhastighet, givet dessa förutsättningar? Jag vet, men skriver inte ut det då Shogun bara blir upprörd när man åberopar fysikaliska grundformler.

MVH AL

#86
2015-06-30 06:59

AL.

MVH AL 2015-06-23 13:03
Ja vad säga. En bil som väger 1845 kg är ingen sportbil. Om Nissan istället bantat ner vikten till 1000 kg så hade jag kunnat tänka mig att köpa en att köra på bana med. Varvtider hit och dit spelar mindre roll, bilen är för tung för att klassas som en renodlad körmaskin.

Detta har Porsche insett och bantar också vikten på sina bilar - i alla fall sådana som är tänka för bankörning. Men det finns även andra som resonerar likadant. Tung bil är aldrig en fördel, inte ens med hög effekt.

MVH AL

Du lever i en teoretisk värld. GT-R är rysligt snabb sportbil/superbil (för den är en sportbil!), trots sin vikt, ska det vara så svårt att erkänna istället för att grotta ner sig i teorins värld och jämföra med en bil med specialdäck, gocart, det gjorde ingen från början. Vi pratade om standard sportbilar här, som GT-R är i jämförelse med andra standardsportbilar så är den snabb som gatbil OCH på bana . Och att den är en körmaskin och som är kul att köra trots att den väger som den gör. Sluta trassla in dig så i allt, och sedan gör allt likt en politiker som gjort en groda försöka komma /prata bort med teori, mattematik , statistik som vanligt, sunt förnuft vad är det, och hur använder man sig av det i teorins värld?. GT-R är en grym bil jämfört med det mesta i standardväg det var förutsättningen från början.........och om den här sidan miljonen. Jag vet att du älskar att provocera, men det gör bara att folk här inte tar dig på allvar utan använder ignorera funktionen istället, ungefär som man gör med UNO.

GT-R är imponerande precis som den är på många olika områden, punkt!

#87
2015-06-30 07:37

Jag förstår inte diskussionen om GT-R, varför jämföra den med en kart?
Hur många köper en kart för att köra den på allmän väg? Hur många köper en ny gatbil för att bruka den på bana?

GT-R är bland det snabbaste man kan ha på gatan, men fortfarande (hyfsat) användbar varje dag. Spontant vill jag jämföra den med Corvette, billigaste 911, Viper..., inte med en kart.

Här finns ett test mellan GT-R, Corvette och 911 Turbo:
http://www.caranddriver.com/comparisons/2015-chevrolet-corvette-z06-vs-2...

Jämfört med 911 4WD så skiljer det bara 140 kg, så skillnaden är inte precis enorm.

#88
2015-06-30 08:16

En sportbil definierar jag som en bil som man kan använda till motortävlingar. En bil som har en tomvikt på 1845 kg är oanvändbar till det. Därför är den riktiga banbilen GT-R - alltså den som används i tävlingsmiljö - också rejält bantad. Gatversionen är just byggd för gatan och till att använda i vanlig trafik i första hand (med krockkuddar, standarddäck, elfönsterhissar och luftkonditionering).

Som en pedagogisk jämförelse: En GT-R är inte en sportbil mer än vad en normalstor SUV är en terrängbil. Lika lite som att ett jumbojet är ett stridsflygplan bara för att det flyger. Det biltillverkaren Nissan ägnar sig åt kallas för profilering, inte racing. Man bygger knappast GT-R bara för att vara snälla utan för att tjäna pengar. Pratet om pressade bantider är vägen dit. Men det råder en motsättning mellan kundkraven (att bilen skall kunna köras på allmänna vägar) och snabba varvtider. Nissan väljer att försöka kombinera de båda världarna genom att optimera bilen efter maximala prestanda under ett varv på en banslinga i Tyskland. Men det innebär inte att a) bilen är en sportbil, b) att bilen generellt sett är användbar till racing.

Därför är Hultarn inne på rätt spår när han skriver att "GT-R är bland det snabbaste man kan ha på gatan" (#87). Det är säkert sant. Det är därför den säljs. Parallellerna till bantider är ett sätt att attrahera den kundgruppen som tycker det är viktigt, d.v.s pojkar med små ni vet vad :-). Inget fel i det: Men argumentationen är ihålig vid en närmare skärskådning, bilen är nämligen för tung.

Kopplingen till en kart gällde just för att visa på skillnaden mellan en bil avsedd för bana och en för trafiken.

För er som undrar varför vikten har en sådan avgörande betydelse. Studera skillnaderna i varvtiderna i F1 med en fulltankad respektive tom bil.

MVH AL

#89
2015-06-30 08:33

AL: så då är inte heller 911 en sportbil? Det är du nog ensam om att tycka.
För gemene man är nog alla dessa bilar typiska sportbilar som inte är avsedda att att brukas på bana utan för körning på allmän väg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sportbil

#90
2015-06-30 08:49

Allt beror på vilka definitioner du utgår från Hultarn. En bil på närmare två ton är ingen sportbil, snarare en snabb motorvägskryssare. Som en jämförelse, Koenigsegg har insett detta och lägger sig mellan 1200 och 1300 kg på sina modeller. Och det är egentligen i tyngsta laget för renodlad bankörning.

MVH AL

#91
2015-06-30 08:53

AL.

Nu jämför vi inte med en cart eller F-1 bil. Vi jämför GT-R med andra standard sportbilar för gatan, men den är även snabb på bana, trots sin vikt. Så sluta blanda in allt annat och hur den skulle varit om den vägt mindre, nu väger den som den gör och är fortfarande imponerande bil trots att den är som den är och väger. Så din argumentation är lika ihålig och märklig som vanligt som ingen annan förstår sig på, mer än att du är som vanligt ute efter att provocera, så har det alltid varit som jag sagt tidigare många gånger. Så du har återigen fel och blandar äpplen och päron som vanligt.........

hultarn.

Jag förstår inte heller jämförelsen och allt teoretiskt snack som blandas in. Men jag förstår när något är snabbt och imponerande. Samtidigt förstår jag när någon vill provocera som ALuno........sedan många år....men det blir ju bara dumt teoretiskt snack...

#92
2015-06-30 08:58

AL: Nu pratar vi helt olika prisklasser och användningsområden. Skulle nog inte tro att det är samma kategori köpare till Koenigsegg/McLaren/Pagani osv. och GT-R/Corvette/911 och liknande.

Och som sagt: det skiljer bara 140 kg mellan GT-R och 911 4WD. Gemensamt för dessa båda är att de har ett litet baksäte och en hyfsad skuff, de är mer användbara i dagligt bruk.

Och hur många tillverkar gatbilar för banracing?

#93
2015-06-30 09:41

@AL, Javisst, men de tider som ligger på länken jag gav är dock det fulla varvet "Nordschleife" på dryga 2 mil. Det är också den sträcka som är den man brukar mäta när man anger varvtider.

#94
2015-06-30 12:41

Jag ser inga fel i att jämföra en GT-R med andra gatbilar, lika lite som jag ser något fel i att jämföra en SUV med andra SUV:ar, eller en jumbojet med andra stora jet. Jämförelsen med andra bilar är heller inte det som min kritik handlar om. Poängen är att Nissans marknadsföringsjippo är rätt tunt, eftersom bilen fortfarande är för tung. Skall man köpa sig en bil för att köra på bana med så måste vikten ned. Därigenom är försäljningsargumentet också - ja vad skall man säga - tramsigt? Men å andra sidan, uppenbarligen effektivt.

MVH AL

#95
2015-06-30 21:09

För en bandag på Gelleråsen så räcker nog GT-R gott och väl för de flesta. Förövrigt väl inte Nissans marknadsföring av GT-R tramsigare än när man kränger löparskor med hjälp av en löparstjärna. Man blir inte Bolt för att man köper Nike dojjor, men man får kanske en del av känslan.

#96
2015-06-30 17:45

AL.

Lika tramsigt som dej här då .......ge dig någon gång! 140kg skillnad mot Porsche....var går gränsen för vikten att det är en banbil eller att den går att köra med som banbil effektivt? Porsche är kanske för tung också? Jag tror/vet att dessa båda bilar duger till både gata och bana och att AL inte är "käär" nog för att framföra någon av dom på bana utan att han skiter i byxan....innan 3:an........

#97
2015-06-30 23:02

Intressant det där med bandag på gelleråsen - Den banan är ju svår att köra om med hoj till och med. Har aldrig fattat hur det går till med bil överhuvudtaget på den banan. Går ju inte att jämföra med ex vis Anderstorp som är jäääätte-bred.

Därmed inte sagt att inte gåsen är en kul bana (dock med aningen dålig asfalt) - Ejes och hårnålen är RIKTIGT trixiga, men kul !

#98
2015-07-01 13:38

En kommentar har raderats då den bröt mot våra regler för diskussion i kommentarsfälten och i forumet.
http://www.vibilagare.se/community/forumregler

#99
2015-07-01 14:51

AL har en väldigt begränsad och ganska egen definition på vad som är sportbilar - de ska vara avsedda för tävling. Jag själv menar med sportbil en bil som är mer hanterlig än en vanlig bil - den accelererar bättre, är hanterligare och tar kurvor bättre. Den ger en bättre återkoppling till föraren, helt enkelt.
En traditionell sportbil är liten och tvåsitsig - som gamla ärevördiga MG och nya MX-5.
Snackar vi Ferrari, Lamborghini och liknande så snackar vi om supersportbilar där givetvis Koenigsegg platsar men även Porsche. En del japaner försöker vara med i leken och verkar lyckas bra - som nu denna Nissan. Generellt har väl Porsche stått för pålitlighet men även japanerna verkar vara bra på det.
Skriver jag som aldrig kört någon av dessa.

Jag tycker att AL slår in öppna dörrar när han konstaterar att tunga bilar har svårare på bana än lätta. Det är ett så självklart konstaterande att det är onödigt. Att visa detta med hjälp av supercarts ändrar inte på något, men hetsar tydligen upp somliga. För visst är det en lite konstig jämförelse.
Det blir lite som att jämföra en SL-buss med en V70. Bara för att bägge transporterar folk så är inte likheterna i övrigt så värst stora.
Så egentligen så förstår jag inte vad tjafset handlar om. Tunga bilar är tyngre än lätta. Jaha?

Jag gillar inte att somliga pådyvlar AL andra grunder för sina skriverier än han rimligen har.
Kort och gott - låt bli att tolka in och beskriva andras bevekelsegrunder som ni faktiskt inte har en aning om. Ni är ju bara ute efter att förlöjliga. Framhåll gärna egna synpunkter men argumentera med fakta. Tack!

#100
2015-07-04 15:54

Det är ingen fara Roy. Vissa fanatiker gillar inte fakta, såsom att bilen är på tok för tung för renodlad bankörning. Eftersom "somliga" bygger en stor del av sin identitet på pressad plåt försedd med ett modellnamn (i detta fallet Nissan), så reagerar de också känslomässigt, och medelst diverse inprogrammerade ryggradsreflexer, försöker de hitta invändningar som strider mot våra mest grundläggande fysikaliska lagar. Det mesta av " argumentationen" bygger dessutom på egna fantasier och antaganden som de panikartat återupprepar med en dåres halvt debila envishet. Tyvärr blir dock inte Nissans GT-vagn lättare för det. Den är fortfarande för tung för att kallas för en banbil. En banbil (avsedd för att framföras på motorbana) är konstruerad för detta ändamål. Det är inte Nissan, den är byggd för allmänna vägar i första hand och innehåller därigenom både AC, krockkuddar, ljudisolering etc och annan utrustning som kostar vikt.

Parallellen till superkart gällde just detta. Den är byggd och konstruerad för bankörning och motortävlingar i första hand. Samma med en rallybil eller F1-bil. De är dock värdelösa för körning på allmänna vägar med, men för sitt ändamål passar de utmärkt. Att bygga en bil som platsar i båda världarna är väldigt dyrt, och blir till slut ändå mest en frågan om kompromisser.

Därför menar jag fortfarande att Nissans reklamkampanj och tillika GT-R snarare bygger på en känsla av banbil än faktiska prestanda. Syftet med denna satsning är att appellera till de individer som vill leka att de är racerförare - i huvudsak ute på allmänna vägar till råga på allt - och erbjuda dessa en känsla av banbil (precis som trasten är inne på samma typ av livsstilsorienterad reklam som man använder inom klädindustrin). En viss skribent, som uppenbarligen inte ägnat sig särskilt mycket åt bankörning, sväljer därefter denna "PR-kupp" med hull och hår. Troligtvis relaterat till den känslomässiga relationen med varunamnet Nissan. Rationellt? Nej knappast. Dyrt? Ja!

MVH AL

#101
2015-07-04 14:49

Har du räknat ut i teorin hur du tar en kurva...........släpp skrivbordet och försök inte lära Nissan hur de ska bygga en superbil, det är bara patetiskt att läsa teoretikern.
Ingen av oss tar dig på allvar, du bevisar bara din okunnighet i ämnet.

GT-R passar utmärkt för det den är byggd för av Nissan, vem bryr sig om vad en teoretiker tycker på ett svenskt anonymt (nåja) forum AL konsult........

#102
2015-07-04 15:09

Man kan mycket riktigt beräkna hur snabbt man kan åka genom en kurva Shogun. Det är det som ingenjörerna gör inför varje F1-lopp exempelvis. Samma ingenjörer skulle för övrigt underkänna en GT-R på direkten, b.la eftersom den är för tung. Allehanda anklagelser eller påhitt från din sida Shogun ändrar inte på det faktumet. Bilen blir nämligen inte lättare bara hur mycket annan gallimatias du än kväker ur dig.

Men Shogun får gärna fixa fram en GT-R och bestämma tid och bana så tar jag med mig en superkart. Gissa vem som kommer att få snabbast varvtid?

MVH AL

#103
2015-07-04 15:31

Jag har som moderator plockat bort en nedsättande kommentar. Länken visar annars bra det AL lite i onödan förfäktat.

Roy J
https://www.youtube.com/watch?v=3RuUp5MT3Uc&feature=iv&src_vid=h...

MVH AL

#105
2015-07-04 15:44

Birger och Uno eller vad man nu använder för pseudonym bemöts inte.

MVH AL

#106
2015-07-04 15:48

Okay, då tar vi det ett varv till, då.
Det finns en anledning till varför tävlingsbilar - riktiga tävlingsbilar, alltså - byggs så lätta som möjligt. Det spelar ingen roll om det är rally eller någon form av banrace.
Är det något konstigt med det?

Sen finns det bilar avsedda att köras på vanliga vägar, som diverse "streetcars".
En del är prioriterar köregenskaperna inom det givna konceptet - Subaru Impreza WRX är ett bra exempel där familjebilen blivit tämligen obekväm för att kunna köras som en rallybil - light.
Supersportbilarna varierar - somliga är mer körmaskiner och andra mer komfortabla långfärdsåk men alltid med prestanda långt över det vanliga. Även Koengisegg har ju stoppat in komfort i sin senaste, hybriden Regera.

Det finns alltså en anledning till att det skapats en mängd olika klasser inom racing.
De flesta gatbilar platsar inte alls där, men tävlar ibland ändå för att inbördes visa vilken som är "bäst".... eller kanske "best".
Är det något konstigt med det, då?

Eftersom ovanstående torde vara fullkomliga självklarheter, så undrar åtminstone jag vad det är som det tjafsas om.
Uppenbarligen snackar AL och Shogun om olika saker och snackar därmed förbi varandra. Äpplen och päron.
AL konstaterar på olika ledder att lätta bilar är vad som krävs i riktig banracing - och så är det naturligtvis.
Shogun tycker inte att AL hemma vid sitt skrivbord ska lära Nissan hur man bygger bilar - vilket han inte heller gör.

Finns det någon anledning att fortsätta tjafset?
Är inte allt sagt... skrivet?

AL, en liten språksnubbling, eller vad man ska kalla det:
Du menar förstås "appellera" istället för "repellera" som snarast är motsatsen.

#108
2015-07-04 16:02

Ja självklart förstår Roy denna enkla (lätta) invändning. Men så har han inte hängt upp sin identitet på ett bilmärke, utan ser nog andra värden i livet än lite plåt på fyra hjul. Ja, Nissan GT-R är för tung för sitt av PR-avdelningen påstådda ändamål. I verkligheten är det rätt osannolikt att Nissan GT-R används till annat än körning på vanliga vägar, eventuell bankörning tillhör undantagen.

Kvarstår gör då huruvida det är vettigt att ha bilar ute på vägarna med sådana här prestanda. Är Nissan ute efter att öka antalet döda och skadade i trafiken? Eller tillgodoser de bara en inneboende drift hos konsumenterna? Svaret är inte alldeles enkelt.

Ps: Tack för korrekturen :-)

MVH AL

#109
2015-07-04 16:36

Spirou.

Det är inget att bry sig om om han svarar dej eller inte, jag har tidigare också blivit anklagad för Birger mfl, så invektiv och falska anklagelser är vardagsmat därifrån. Trots uppmaning att kontakta mig på telefon för att reda ut den falska anklagelsen möttes med kalla handen, AL konsult ville inte prata med mig, jag hade för låg intellektuell nivå..... . ;o) Visst AL konsult har ju inget annat att göra än att tjafsa, provocera, genom att försöka visa att han förstår sig på saker han uppenbarligen inte förstår, därför har flera kunniga här som bla kör Porsche mfl sportbilar blockerat vederbörande när de inser att det inte är någon ide att diskutera med någon som har så dålig självkänsla och som alltid måste ha rätt i teorin.....det bästa är bara att ignorera/blockera som flera redan gjort Spirou.

Nissan GT-R är otroligt kompetent för det den är byggd för, faktiskt så kompetent så den tillhör gräddan av superbilar trots sitt reapris i jämförelse. Om sedan alla dessa superbilar kunde vara lättare eller ej är en helt ovidkommande debatt. Nu väger de som de gör och ägarna som kör dessa bilar får leva med det oavsett vad AL konsult i Askim säger/fantiserar om. Sedan måste det bli jobbigt att hänga med i kurvor om man måste sitta och räkna ut först innan man kör in i kurvan och tar den. Själv så har jag lärt mig i praktiken att köra i kurvor, det ger mer än teori säger sunt förnuft, så innan AL konsult räknat ut hur han ska ta första kurvan han så har jag redan gått i mål..........ju högre häst desto större fall........jag är inte ett dugg orolig för att möta AL konsult i en duell på bana, VIB kanske anordnar något för forummedlemmar, tid och plats!?

#110
2015-07-04 16:38

Klart att jag "gasar" på denna artikel.

#111
2015-07-04 17:21

Taget Shogun! Du kommer dock gå därifrån med lång näsa när du får varvtiderna svart på vitt. Jag har nämligen högst sannolikt kört både mer tävlingsbil som bil ö.h.t på provbana än vad du mäktat med hittills i ditt liv. Ja, jag har t.o.m kört mot de killarna som du sett på TV - dock hade jag inte mycket att sätta emot dem då de är oerhört skickliga på att köra cart och racerbil. Men jag är ändå rätt nöjd med att en före detta världsmästare i F1 faktiskt fick anstränga sig lite grann för att bli av med mig på cartbanan (enligt honom själv). Men jag hoppas på blött underlag, vid regn syns de körmässiga skillnaderna ytterligare.

Men som sagt: Det är en annan debatt. Nissans skapelse är fortfarande för tung för att använda till sådan verksamhet. Den är och förblir en bil byggd för allmänna vägar (och den bidrar troligtvis till att fler får sätta livet till i olyckor likaså).

Och om någon vill blockera mig bryr jag mig inte ett dugg om. Särskilt inte i ett sådant här sammanhang. Men som en liknelse: Hur många av motortidningarna har hittills dykt upp på dina kaffe-inviter när de har vägarna förbi dig Shogun? Jag vet svaret,:-)

MVH AL

#112
2015-07-04 18:07

AL.

Ska vi mötas på Gelleråsen? Vilken tid? Du har mitt mobilnr!

http://www.karlskogamotorstadion.com/files/Trackday_hyra_av_bilar.pdf

"Nissans skapelse är fortfarande för tung för att använda till sådan verksamhet. Den är och förblir en bil byggd för allmänna vägar (och den bidrar troligtvis till att fler får sätta livet till i olyckor likaså)."

Liksom att många får sätta livet till i Porsche mfl då med hög effekt, ingen skillnad där i praktiken........pga att de tror de kan köra i teorin men inte i praktiken.......

Har du babblat färdigt om vikten på GT-R? Inga andra vad jag läst har problem med vikten på GT-R när de kört den, mer än i teorin.......med det vet väl alla hur det är med det i praktiken......den kör ifrån många andra.

Så nu är det bara att du bevisar hur duktig du är, snacka går ju........

#114
2015-07-04 18:20

Spirou.

Kom ihåg vad jag sa om projektion projektion.........;o)

#115
2015-07-04 18:46

Shogun, angående #109.
I ditt första stycke försöker du värva en kompis eller medhåll mot AL genom påståenden och hänvisningar som inte alls hör hemma i den här spalten.
Jag har påfallande ofta fått uppmana dig att hålla dig till sak och inte blanda in det förflutna och sånt som hänt inte bara i andra trådar, utan även i helt andra forum.

I ditt andra stycke påstår du att GT-R är otroligt kompetent för det den är avsedd för - utan att specificera vad detta är. Så där är det lite svårt att säga emot dig - eller hålla med dig.
Och du gör samma påståenden som en del andra - att det skulle vara någon självklar motsättning mellan teori och praktik. Självklart finns det dåliga teorier, men det ligger mycket teoretiserande och beräknande bakom t ex en F1-bil. Jag känner för övrigt många som är ganska bra på det praktiska men som kan dra de mest hårresande slutsatser om orsakssammanhangen - och därför aldrig bli mer än just ganska bra. Om du tar en sån som Kenny Bräck så är han väldigt analytisk och tekniskt kunnig, vilket hjälper honom och teamet enormt - vilket inte innebär att han gör någon teoretisk kalkyl inför varje kurva.
Ska jag vara helt uppriktig, så uppfattar jag det som ganska pladdrigt.

#116
2015-07-04 18:52

Spirou, AL har, precis som många motortidningar, pekat på konflikten som så ofta uppstår i lite tuffare bilar som ska kunna funka på vanliga vägar, helst till vardags.
Det här är en bil som jag själv beskrivit som en prisvärd prestandabil i just sin klass, men Vi Bilägare har uttryckt att den är lite väl extrem var vardagsbruk - vilket den sannolikt är, i längden.
Ska man betrakta den som en banracer, så förstår jag mycket väl AL:s invändning. Den har för mycket utrustning och tyngd i de sammanhangen - vilket inte hindrar att den ändå klarar sig förvånansvärt bra. Men den hamnar lite mellan två stolar - den kunde vara ännu bättre på bana och ändå är den inte riktigt bra till vardags.

#117
2015-07-04 18:55

AL, även du får passa dig emellanåt så att inte formuleringarna spårar ur och blir invektiv.

Men har vi inte kommit till vägs ände nu?
Vad beträffar riktiga argument så verkar det vara tomt.

#118
2015-07-04 19:06

Roy J.

Och jag har svarat dig på det om vad någon sagt tidigare på andra ställen och här etc.
Hur skulle det se ut i en domstol tex om man inte fick framlägga bevis om det som sagts tidigare? Ett väldigt dumt påstående/uppmaning från dig, som jag inte lyder,bara så du vet.

För att återgå till GT-R så är det ju bara att läsa vad erfarna förare säger om bilen och även i diverse tester och vad AL konsult då påstår blir ju lite löjligt att läsa i sammanhanget som jämförelse och att blanda in vikt hur den kunnat vara i teorin, nu är den som den är och det är det vi få gå efter i tester och hur kända förare uppfattar bilen. Då blir det löjligt att läsa vad amatörer tycker om bilen här på forumet som vill framstå som kunnig i allt, inte bara om GT-R, och skryt om sig själv i tid och otid och invektiv om andra, och sådant har jag väldigt svårt för om jag uttrycker det milt.......

#119
2015-07-05 08:30

Roy: Om man läser de inlägg som gjorts i denna tråd från en viss individ så handlar de i huvudsak om person (och allehanda fantasier om densamma) och väldigt lite om själva sakförhållandet. Det är tyvärr rätt vanligt förekommande, och ett av skälen till att denna herre och hans kusiner, stängts av, modererats och sparkats ut från en rad forum under årens lopp. Det är också en starkt bidragande orsak till att jag historiskt sett till 90% skrivit i helt andra trådar och om andra saker. Trådar där nivån ligger många gånger högre och där vi ofta har väldigt givande meningsutbyten baserade på sakkunskap och fakta. Märkligt nog korrelerar detta väldigt väl med att en viss individ inte förekommer där - det är ju samma just nu - kolla bara i tråden här intill om hastigheterna. Ofta är vi inte överens, och det kan bli stundtals hett, men vi håller oss till sak och presenterar data och fakta som styrker vår sak. Kommer du ihåg denna debatt Roy? http://www.vibilagare.se/nyheter/forskning-inte-dubbdacksfientlig-propag...

Det är alltså bara att inse, att meningsutbyte som inte har en faktabaserad grund - eller där känslorna av det en eller andra skälet tar överhanden - inte lockar särskilt många att delta. Kvar blir pöbeln och lurkarna. I denna tråd har det fullkomligt urartat, och argumentet att bilen är för tung har knappt avhandlats. Istället har debatten kommit att handla om helt andra saker som inte har med Nissan GT-R att göra. Historien upprepar sig som sagt.

MVH AL

#122
2015-07-05 12:14

Av diskussionen att döma måste du tycka att jag är dum i huvudet som skaffade en Porsche Cayman, AL. Ska ni ta en banduell tycker jag att ni båda ska använda fordon man även får köra till och från banan. Allt annat är faktiskt irrelevant.

#123
2015-07-05 12:16

Shogun, just i domstolar finns det stora begränsningar för vad som är relevant eller inte. Det är ju inte helt ovanligt att domaren får be advokaten (oftast) att hålla sig till sakfrågan. De enda gånger som egentligen tidigare händelser anförs, är när man vill visa den åtalades oförvitlighet. Annars gäller strikt händelseförloppet vid brottstillfället.
Det finns ju dessutom preskriptionstider. Arbetsrättsligt kan ju AG t ex inte komma dragande med gammal sjukfrånvaro.

Hur som helst - här håller vi oss till sak!
Vad någon skribent gjort i helt andra sammanhang är totalt ovidkommande.

Det här gäller oss allihop - även AL!
I #119 ger du mer än antydningar om en skribent.
Men i övrigt kan du ha rätt i att det tyvärr förekommer att en del är mer intresserade av att spy ur sig sin vrede, frustration, vardagsleda, testosteron, - ja, jag vet inte vad - än att läsa och ta till sig det andra skriver, framföra åsikter och argumentera med fakta.
Och, jo, jag minns lite grand från din länk där två vuxna människor hamnar mer eller mindre i polemik.

#124
2015-07-05 12:20

Jag skriver detta i egenskap av moderator:

Framför gärna åsikter med argumentera med fakta!

Gör inga antydningar om andra skribenters själstillstånd eller intellektuella förmåga.
Små skämt och ironiska gliringar kan väl vara OK, men det är lätt att gå över gränsen.

Hänvisa inte till vad någon skribent skrivit vid helt andra tillfällen om det verkligen inte är relevant - och det har jag ännu inte sett något exempel på.

#125
2015-07-05 12:31

Spirou, jag håller med dig i det du skriver i #121 - men det har väl redan framgått.
GT-R är säkerligen en bil man kan ha förbannat kul med och som prestandavagn av den kalibern till och med prisvärd. Men den lär vara jobbig till vardags.
Jag har även skrivit att jag anser att AL skriver självklarheter som inte diskvalificerar bilen i förhållande till sina konkurrenter.
"Duellen" mellan AL och Shogun förstår jag inte alls! AL upprepar sina självklarheter, men överdriver sin jämförelse med rena banfordon. Shogun överdriver å sin sida GT-R:s kompetens som ren banbil. Och där har det fastnat.

Jag ser helt enkelt ingen anledning att fortsätta polemiken.

#126
2015-07-05 15:28

Roy: Även om vissa individer gärna pådyvlar en åsikter och påståenden som man aldrig uttryckt, troligtvis för att det är lättare att kunna debattera med sig själv istället för att bemöta det som faktiskt sägs, så har jag aldrig påstått att Nissan är en dålig bil (en befängd anklagelse som mer indikerar skribentens ambitioner i dessa spalter). Jag har enbart haft fräckheten att peka på en uppenbar brist som banbil betraktat (se exempelvis #34,#42, #43, #54) och det är den höga vikten. En bil på nära två ton är nämligen ingen bra banbil, oavsett vad Nissan säger i sitt marknadsföringsmaterial. Vill man köra bil aktivt på en racerbana så skaffar man sig en sådan banbil med låg vikt och riktiga däck, vill man sedan åka till och från banan i en snabb gatbil, ja då duger säkert en Nissan gott. Men som jag tidigare påpekade; frågan är om det är rationellt med hänsyn tagen till såväl utsläpp, trafiksäkerhet som vägslitage.

MVH AL

#129
2015-07-06 19:19

Spirou.

Nr128, precis huvudet på spiken så är det, inte bara i denna tråd utan i många andra är det dubbla budskap mot vad som sägs nu. Tidigare har Toyota/Lexus en "överlägsen kvalitet" och nu är de jämförbara med VW på sin höjd enligt AL. Så håller det på med dubbla budskap överallt, vad ska man tro på? Och GT-R är inget att ha som sportbil/banbil trots att större delen av journalistkåren världen runt hyllar bilen för dess kompetens på många områden. Så kommer det en amatör på ett bilforum och sågar bilen, klart man reagerar på dårskapen.........

AL, har heller inte valt motorbana ännu.........för att bevisa sin skicklighet, fullt upp att räkna ut hur man ska ta alla kurvor i teorin först antar jag ;o)

#130
2015-07-06 22:54

Eh... ska vi kanske ta och lägga ner nu?
Innan det bara blir ren skit- och pajkastning. Det är ju det enda som återstår.

#131
2015-07-06 23:13

Roy J.

Du har mycket att navelskåda här i trådar på forumet och under artikelkommentarer, som går under pajkastning och personliga påhopp med invektiv, men ingen reagerar på det........märkligt!

#132
2015-07-07 09:37

fyi, så betyder inte "navelskådning" att granska något ...

#134
2015-07-07 13:15

Men Spirou, lägg av. Det är minst lika mycket pajkastning, skitsnack och personangrepp från andra hållet, och det vet du.

#136
2015-07-07 13:39

@Spirou, ta valfri artikel eller tråd som handlar om VAG och titta på kommenterar skrivna av exempelvis Shogun, Silvergranen, Simon no1 eller Hanzzon.

Förresten, du kan nog ta valfri tråd eller artikel inom vilket ämne som helst.

#137
2015-07-07 14:07

"Tidigare har Toyota/Lexus en "överlägsen kvalitet" och nu är de jämförbara med VW på sin höjd enligt AL"

(redigerat p.g.a. personpåhopp) Toyota har väldigt fin produktionskvalitet, troligtvis bilbranschens bästa (även om den verkar ha dalat lite på sista tiden). Volkswagen är inte riktigt där än, i alla fall enligt siffrorna. I det långa loppet tycks dock inte Toyota vara lika överlägsna, återigen, enligt siffrorna. Där finns det andra producenter som uppnår både fler mil och högre ålder. Är det verkligen så svårt att acceptera dessa data? Javisst ja, jag glömde, (redigerat p.g.a. personpåhopp)
"Och GT-R är inget att ha som sportbil/banbil trots att större delen av journalistkåren världen runt hyllar bilen för dess kompetens på många områden. "

En kluns på två ton är ingen bra banbil. Det säger elementär fysik. Jag tror inte att vare sig bilvärldens journalister eller bilindustrins konstruktörer påstår något annat. Shogun däremot, är ju duktig att hitta på egna sanningar så i hans våta drömmar gäller nog andra lagar än de som vi andra har att rätta oss utefter.. Men så värst snabb bil kommer det aldrig att resultera i, det är därför som en F1-bil är lätt. Om GT-R sedan är lämplig ute på vägarna har jag aldrig kommenterat, annat än att hård fjädring och stora däck inte är någon höjdare på långresorna direkt. Notera nu Shogun: Att vi rör oss i gråskalorna. [Raderat p g a personpåhopp.] Att en tung bil inte är lämplig på bana innebär alltså inte att jag inte tycker att det är en bra bil inom andra områden. En banbil är sällan bra på vägar, och en gatbil är sällan bra på bana. De är varandras naturliga motsatser.

"AL, har heller inte valt motorbana ännu.........för att bevisa sin skicklighet, fullt upp att räkna ut hur man ska ta alla kurvor i teorin först antar jag ;o)"

Jag tycker vi kan dra ihop ett gäng här från forumet och köra en dag. Det tror jag skulle vara riktigt trevligt. Att Shogun kommer få stå där med lång näsa är hans problem, särskilt om jag plockar med mig en egen superkart. Men annars kan vi ju köra på annat håll och med snarlika bilar, och då kan vi ju passa på att mäta Shoguns tider med och utan barlast. Han kommer då kanske förstå att han kör fortare med en lätt bil än en tyngre (och sliter dessutom mindre på materialet). [Raderat p g a personligt påhopp.] Jag önskar dock att det är regn, så jag kan stressa Shogun av banan....:-)

MVH AL

#138
2015-07-07 16:00

AL.

Jag väntar på tid och plats, Gelleråsen?

Sedan allt du sagt om GT-R är bara komiskt att läsa här i kommentarerna, du ändrar hela tiden din version vad du skrivit som det passar när du blir pressad, alla kan läsa vad du skrivit tidigare, och nu försöker du med det enkla tricket att backa vad du sagt tidigare. Jämföra med en cart och F-1 bil, du pratar om självklarheter om lättare bilar! Du får väl jämföra med motsvarande bilar, begriper du inte såpass en gång? Trots sin vikt är GT-R imponerande! Väldigt lätt att hantera på bana, trots vikten....... Du kan lägga ner ditt trams nu. Du är inte så kunnig som du vill ge sken av alltid, och samtidigt ge invektiv till andra när du blir emot sagd. Du har ingen auktoritet hos mig.

Jag litar mer på MotorTrend än AL, sorry AL........GT-R klarade av banan fantastiskt trots vikten.......;o)

https://www.youtube.com/watch?v=F5F18o8xayA

https://www.youtube.com/watch?v=B7P4nJzD-4s Lyssna vid 3:45-4:00, så faller allt ditt trams platt till marken vad gäller GT-R.

Moderator.

ALs inlägg 137 är inte färdig rensat från personliga påhopp de förekommer så frekvent så moderator missar att ta bort från ett enda inlägg. Tänk att en så välutbildad aldrig lär sig något vad gäller detta, kanske dags att läsa forumreglerna?

#140
2015-07-08 09:48

@Spirou, klart du inte sett det. Du har ju dels bara varit medlem i dryga tre veckor ;-) och sedan delar du dessa herrars/pojkars villkorslösa kärlek till Toyota.
Toyota-troll är inget personangrepp utan en beteendebeskrvining - att trolla. Ett ganska passande epitet, tycker jag.

#142
2015-07-08 10:08

@Shogun, varför vill du att jag ska kommentera eller försvara AL's uttalanden? De får väl stå för honom? I övrigt orkar jag inte läsa igenom ditt alldeles för långa inlägg.

#143
2015-07-08 11:47

AL, bara för att du formulerar dig lite tjusigare så blir inte dina personangrepp mindre! Du blandar välskrivna fakta med totalt onödiga grova gliringar!
Jag kommer nu att gå in i #137 och redigera bort kvarvarande personliga påhopp.

Shogun, jag kommer nu att radera #141 där du tar upp närmare fem år gamla skriverier i syfte att misskreditera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.