Bild
Nästa artikel
Det går att snabbladda batteriet upp till 80 procent på en dryg halvtimme. Frågan är om funktionen behövs, de flesta lär köra vidare med bensindrift.

Provkörning: Mitsubishi Outlander (2017)

Provkörning

Mitsubishi rättar till en av bristerna med Outlander PHEV. Nu kan föraren tvinga laddhybriden att gå på el. Det var på tiden.

Tills nu har hybridsystemet förlitat sig på automatik. Tekniken har styrt om drivningen ska ske med el, bensin eller med en kombination. Föraren har inte kunnat välja eldrift och i vissa situationer har bensin gått åt även om energi funnits i batteriet.

Ganska dumt, kan tyckas, och det verkar Mitsubishi ha insett. Har man en bil som kan köras på el vill man ju, så klart, köra på el så mycket som möjligt.
Från och med årsmodell 2017 sitter en ny knapp på mittkonsolen. Ett tryck får hybridsystemet att prioritera eldrift så länge laddningen tillåter.

"Vi trycker på elknappen och visst går bilen över till eldrift men det är ett kort nöje."

En annan glädjande nyhet är att den automatiska nödbromsen kan upptäcka och bromsa för fotgängare. Telefonspegling för Iphone är också nytt, liksom elektrisk glastaklucka i högsta utrustningsnivån Business. Därtill uppger Mitsubishi att räckvidden på el blivit två kilometer längre, totalt 54, genom att ”batterireserven” minskats.
 
Vi trycker på elknappen och visst går bilen över till eldrift men det är ett kort nöje. Efter tre mil är batteriet tomt och bensinmotorn går igång igen. Som vanligt har den deklarerade räckvidden dålig bäring i verkligheten. Tre mil är ändå tre mil, med rätt körvanor och möjligheter att ladda kan kort räckvidd räcka ganska långt.

Överlag är Outlander PHEV bekväm att glida omkring i. Föraren sitter högt i en bred fåtölj och har god sikt över trafiken. Bilen rör sig på ett nästan amerikanskt vis, tungt och mjukt och med ganska slöa reaktioner. Elmotorerna gör dock accelerationen överraskande kvick. Drivningen är ryckfri, någon växellåda finns inte, och vid låg fart går bilen behagligt tyst. Vägbullret tilltar dock vid högre hastigheter.

Baksätet är rymligt för två och även om batteriet inkräktar lite på lastutrymmet finns gott om plats. På de bakre hjulhusen sitter mugghållare, en rest från den sjusitsiga varianten av ”vanliga” Outlander. Laddhybriden går bara att få femsitsig.

Bensinförbrukningen är inget att skryta om. Att Outlander PHEV sörplar i sig uppemot en liter per mil är närmast pinsamt för en bil som får statlig supermiljöbilspremie.

Ekonomin är just den främsta anledningen till att Mitsubishi lyckats kränga mer än 7 200 exemplar av laddhybriden i Sverige. Det är helt enkelt en sällsynt gynnsam förmånsbil. Månadskostnaden på en dryg tusenlapp är rena klippet för en fyrhjulsdriven suv som går på el och kan dra släp. Apropå fyrhjulsdrift kan vi tycka att det är magstarkt att kalla systemet i Outlander PHEV för Super All Wheel Control. Våra tidigare tester har visat att fyrhjulsdriften är allt annat än super utan fungerar bara under vissa villkor.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Outlander?

Mitsubishi Outlander PHEV Business

Pris, från kr: 469 500 (Fleet Edition: 395 500).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 470/B 180/H 171.
Bagagevolym, l: 451–1 590.
Tjänstevikt, kg: 1 994.
Max dragvikt, kg: 1 500 (1 130 med B-kort).
Markfrigång, cm: 18,5.
Motor: Fyrcylindrig bensin fram, volym 1 998 cm3, 121 hk (89 kW) vid 4 500 v/min, 190 Nm vid 4 500 v/min. Elmotor fram, 82 hk (60 kW), 137 Nm. Elmotor bak, 82 hk (60 kW), 195 Nm.
Batteri: Litiumjon, 12 kWh.
Kraftöverföring: Elstyrd fyrhjulsdrift. Direktdrift.
Prestanda: Toppfart 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,0 s.
Deklarerad förbrukning: 1,7 l/100 km. CO2-utsläpp 41 g/km.
Konkurrenter: VW Passat GTE, Volvo V60 TE, Kia Optima PHEV.

Plus: Billig som förmånsbil, går ett par mil på el.
Minus: Törstig när elen tar slut, tveksam fyrhjulsdrift.

Vad nytt? Läge för eldrift, uppdaterad autobroms och mer utrustning.
För vem? Tjänstebilsförare som vill åka stor bil för liten peng.
 

Kommentarer

#1
2017-02-26 11:26

Jag förstår mig inte på Mitsubishis bilar. De jag har kört (Colt, Lancer, senaste årsmodeller) har varit ja... bullriga, dålig komfort, dåliga stolar, dålig sikt, har känts enkla i utförandet, invändigt som en tidsresa tillbaks till 80-talet (och på 80-talet hade ändå Mitsubishi trevligare interiörer än nu).. Jag förstår inte... Och så denna Outlander. Ser gammal ut, utanpå och inuti. Som en uppsminkad vintage-bil som försöker se lite modern ut. Nej, jag förstår mig inte på Mitsubishi idag.
Förr hade de ju iaf en känsla av flärd. Mycket tyger i inredningen, väldigt lättkörda med lätt styrning, växellåda och pedaler. Nu är växellådorna "klink-klonk" med vad man kan kalla för "rå mekanisk känsla". Känns gammalt, osmidigt.

#2
2017-02-26 12:57

Raphael, jag vet inte vad du har för erfarenhet av Outlander, jag vet ingenting om den här, men den Outlander som fanns i familjen tills för snart två år sedan gick helt felfritt i över 8000 mil. Den hade stora dieseln och automatlåda som växlade väldigt jämnt. Inredningen var inte så kul med allt i mörksvart och liksom alla bilar av den här typen fick den en något svajig gång vid vissa farter. Bäst gick den i 120-130!
Och den var bekväm att komma i och ur.

#3
2017-02-26 14:05

Jag håller med Raphael här.

När hade Mitsubishi en relevant bil senast? Visst, dom har säkerligen en hygglig kvalitet numera men i övrigt? De känns föråldrade jämfört med alla andra;( Dacia undantagen). (Och att den här får sådana skattelättnader är absurt men man utnyttjar ju bara systemet.)

Och jag "hatar" verkligen inte märket men jag är bara förundrad hur de fortfarande kan attrahera privatköpare?

#4
2017-02-26 14:14

Saabnisse jag fällde ingen åsikt om driftskvaliteten. Jag kommenterade design, komfort (stolskomfort, fjädring, ljudnivå, körställning) inredningens känsla och val av material etc. Och med "klink klonk-låda" menade jag givetvis Mitsubishis manuella lådor. Ingen Mitsubishi jag kört har haft automatlåda.

#5
2017-02-26 15:11

Ja Raphael, stolarna var lite hårda, men körställningen var ok, fjädringen, ja den var nog ganska ordinär och likaså ljudnivån, men inredningen skrev jag ju om, inte så kul.

#6
2017-02-26 15:50

2 ton med en lågt deklarerad förbrukning, never ending story....

#7
2017-02-26 16:51

Styggavargen - det är du som är "never ending story". Tjatigt är bara förnamnet.

#8
2017-02-26 17:05

Sorry, tycker bara det är en otroligt onödig produkt. Synd bara att man inte inser detta redan innan man börjar producera den. Lovar att inte säga mer om det.

#9
2017-02-26 20:50

Sicken skräpbil

#10
2017-02-26 21:31

partikel, hur vet du det?
Hur mycket har du kört den?

#11
2017-02-26 22:26

Knappar, reglage, känslan i dem... föräldrat, gammalt, omodernt. Handlar om mycket mer än att det är svart och mörkt. Att kliva in i en Mitsubishi är som att göra en tidsresa bakåt till en mindre trevlig tid.

#12
2017-02-26 23:40

För mig låter bakvänt att den primärt startar med bensinmotor. Min VW GTE startar alltid primärt med el, och fortsätter så i flera mil. Inget jag behöver tänka på. Trodde att alla laddhybrider fungerade så, men tydligen inte... Senast bensinmotorn på min bil var igång var för snart tre månader sedan.

#13
2017-02-27 08:55

#7 & #8: Här håller jag med Vargen; åtminstone vad subventionerna beträffar. Var det verkligen andemeningen med miljöbilssubventioner och låga förmånsvärden, att de skulle gå till den här typen av bilar som kan gå en liten bit på el men i övrigt storkonsumerar bränsle? Volvo XC90 och BMW X5 etc i liknande versioner. Jag tycker inte heller att det är rimligt.

#14
2017-02-27 08:56

Lennart (#12): Uppenbarligen går din bil precis som förespråkarna för plug-in vill ha det! En sak som jag dock tycker inte har blivit så välbelyst är hur förbränningsmotorn "mår" när den står (ok, rullar omkring!) oanvänd? Finns det några rekommendationer om att motorn skall dras igång och "rastas" åtminstone si och så ofta?

#15
2017-02-27 10:16

ToRoy, intressant och relevant fråga. Jag vet inte, men hos beg. bilhandlare finns det många bilar. Flera står säkert stilla i flera månader, dessutom flertalet utomhus. Jag har min i garage i alla fall. Jag märker att jag mestadels kör på el, så när det blir dags för nästa bilbyte om ett antal år. Då blir det med stor sannolikhet en el-bil. Det som saknas är en utbyggnad av snabbladdare, vilket sker, samt att el-bilar får dragkrok. För min del, skulle det räcka med en totalvikt på 750 kg. Normalstorleken för ett obromsat släp.

#16
2017-02-27 16:57

Subventionerna för så kallade miljöbilar har nog sällan träffat rätt. Etanolbilar som aldrig körts på etanol och nu Outtlander som aldrig varit kopplad till något elnät där jag bor men ändå belönas med skattefrihet och lågt förmånsvärde vilket lockar många att leasa bilen.
Bilen klarar färre mil på enbart el än senaste Prius laddhybrid trotts att Outlandern har 50 % större batteri än Priusen.

#17
2017-02-28 19:38

Jo - att förmånsvärdet för dessa laddhybrider är alldeles för lågt satt kan jag absolut hålla med om. Men när jag körde E85-bil så gick den för det mesta på just E85 och skulle jag äga en laddhybrid så vore det absolut för att köra den på el den mesta tiden. Men jag är ju pensionär och ingen förmånsbils-användare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.