Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mitsubishi Grandis 2,4 intense

Provkörning

Mitsubishi har länge tillverkat flexibla familjebilar som Space Wagon och Space Star. Nya Grandis är lika praktisk som tidigare modeller men har tagit ett stort kliv framåt när det gäller komfort och prestanda.

Då och då måste man nypa sig i armen. Är detta verkligen en fullstor flexbil? Bakom ratten finns nästan inget av den busskänsla som präglar konkurrenter som Peugeot 807 och Renault Espace. Därför är det med stigande förvåning som man klättrar ned i extrasätet längst bak. Väl där sitter man nämligen riktigt bra (jämfört med andra bilar i klassen). En fiffig urgröpning i taket ger plats för huvudet även för normallånga svenska män.

Ett problem med flexbilar är att man ofta tvingas att välja mellan bagage eller persontransport. Så icke i Grandis. Även med sju personer i bilen finns det plats för en hel del last. De största resväskorna får man dock lämna hemma.

Stor kombi

Egentligen ska den här typen av bil ses som en stor kombi med möjlighet att tillfälligtvis skjutsa två personer extra. I konkurrenterna händer det då att extrasätena är urtagna och befinner sig i garaget just den dagen ungarna vill ta med sig fyra kompisar från fotbollsträningen. Det problemet inträffar inte i Grandis eftersom stolarna längst bak enkelt och elegant, à la Opel Zafira, fälls ned i golvet när de inte behövs. Smolket i bägaren är att den gardin som fungerar som insynsskydd, inte har någon förvaringsplats.

På vägen går Grandis oväntat tyst och mjukt. Mitsubishi erkänner utan omsvep att man siktat på Renault Espace, klassmästare i grenen, när man trimmat in åkkomforten. Motorljudet är mycket diskret men även vindbrus och vägljud förefaller ovanligt väl dämpat. Det ska dock sägas att den skånska asfalten på provkörningsvägarna var förhållandevis slät och fin.
Fjädringen ligger mot den fasta delen av skalan men fungerar väl. Motorn går mjukt och smidigt men behöver en del varv för att dra ordentligt.

Växellåda och koppling är lättmanövrerade på det där klassiskt härliga japanska sättet. I stadstrafik själ de grova A-stolparna en del sikt men en liten trekantig extra ruta i stolpen hjälper en del. Parkeringshjälp skulle verkligen göra nytta men finns inte att få.

Extra behandling

Intense är den fullutrustade varianten som Mitsubishi räknar med ska bli storsäljare i Sverige. Billigaste versionen heter Grandis Inform. Den kostar 239 900 kr men då får man klara sig utan bland annat sladdhämmare, stereoanläggning, farthållare, aluminiumfälgar och extra värme-paket.

Mitsubishi ger bra garantier i Sverige. Fabriks och vagnskadegarantin är tre år, elektronikgaranti och rostskyddsgarantin tio år. För att rostskyddet ska klara de påfrestningar bilarna utsätts för i vårt land, får de en extra rostskyddsbehandling i svensk importhamn.
 

Testad i Vi Bilägare nummer: 7/2004

Mitsubishi Grandis 2,4 intense

Modell: 7-sitsig flexibel familjekombi. Pris: 259 700 kr. Längd/bredd/
höjd: 4 765/1 795/1 655 mm. Tjänstevikt: 1 626 kg. Motor: 4-cyl, 2 378
cm3, 16 V, med variabla ventilstyrningar (MIVEC). Max effekt 165 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 221 Nm vid 4 000 varv/min. Kraftöverföring: 5-
växl manuell låda alternativ 4-stegs automat (pris 14 500 kr). Prestanda: Acc 0-100 på 10,0 sek. Toppfart 200 km/tim. Bränsleförbrukning stad/landsväg/blandad l/100 km: 12,8/7,4/9,4. CO2 utsläpp: 223,3 g/km.

Närmaste konkurrenter: Renault Espace, Peugeot 807, Toyota Avensis Verso.

+ Praktisk, komfortabel, lättkörd.
- Mellansätet går inte att ta ur, knepigt insteg till sätena längst bak.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.