Bild
Nästa artikel
Praktisk suv och ärtig coupé. Nya Mitsubishi Eclipse Cross vill spela bägge roller.
Den extra bakrutan behövs för att trygga bakåtsikten.
Bagageutrymmet är i grundläget mindre än hos många konkurrenter.
Baksätets takhöjd räcker till 180 cm långa passagerare.
I huvudsak utmärkt förarmiljö som blandar digitalt och analogt.

Provkörning: Mitsubishi Eclipse Cross (2017)

Provkörning

Med tuff design och bättre kvalitetskänsla i inredningen vill Mitsubishi locka nya kunder till sin suv-coupé Eclipse Cross. Tyvärr bestämde man sig för att inte göra den till miljöbil.

Mitsubishi Eclipse Cross ser ut som vilken modern crossover som helst om man bara ser den främre halvan. Baktill är den dock mer udda med sin kraftigt sluttande bakruta. Är en blandning av praktisk suv och snitsig coupé vad världen väntat på?

För att få någon bakåtsikt att tala om har man tvingats stoppa in en extra glasruta i bakstammen. Vi har tidigare sett lösningen på bland annat Toyota Prius. Även om den extra rutan räddar bakåtsikten (i alla fall så länge glaset är rent) får den sluttande taklinjen konsekvenser för utrymmet. Grundvolymen är på 341 liter varav en icke obetydlig del återfinns i ett förvaringsfack under bagagerumsgolvet. Eclipse Cross har dock ett baksäte som är skjutbart 20 cm. Om man inte har några passagerare eller om dessa har väldigt små krav på benutrymme, går det att öka bagagevolymen upp till som bäst 448 liter. Baksätet är delbart 60/40 men lastytan blir inte helt plan när ryggstödet fälls. 
 
Instrumenteringen blandar digital teknik med analoga knappar. För första gången i Mitsubishi finns en head-up display där hastighetsmätaren projiceras på vindrutan. Instrumenthuset framför föraren ser ut som vanligt och huserar tydliga mätare. Till vänster om ratten sitter ett batteri knappar som bland annat styr vingelvarnaren som ingår i det säkerhetspaket som kommer att sitta i de flesta bilar som säljs i Sverige. Eclipse Cross har ingen styrassistans utan här är det bara ”pip och blink” som väntar om man kör över en linjemarkering utan att ge tecken.

Infotainmentsystemet är Mitsubishi väldigt stolta över. Dock erbjuds ingen version med inbyggd navigation. Däremot kan man koppla in sin smarta mobiltelefon och därigenom få tillgång till navigering och andra funktioner via Apple CarPlay eller Android Auto. Infotainmentsystemets pekskärm är föredömligt högt placerad på instrumentbrädan, men den pekplatta mellan framstolarna som man också kan sköta systemet med kräver inlärning. Olika fingersättning ger olika funktioner men innan man lärt sig alla dessa möjligheter krävs träning.

"Laddmöjligheten hade behövts för att göra Eclipse lika vass inuti som på utanpå."

Senare kommer Eclipse Cross med en moderniserad variant av Mitsubishis 2,2 liters dieselmotor. Vid tidpunkten för provkörningen fanns bara en nyutvecklad 1,5 liters bensinmotor att tillgå. Inget fel i det. Bensinmotorn är en trevlig maskin som mjukt och tyst gör vad man begär av den.

Testbilen var utrustad med elektroniskt styrd fyrhjulsdrift och en steglös CVT-låda, programmerad för att simulera sju fasta steg så länge inte föraren trampar gasen i botten. Då växlar lådan istället kontinuerligt för att ge max kraft för acceleration med den för många välkända DAF (eller tvättmaskins)- effekten som följd. Vid den typen av acceleration rå-mar motorn på föga sofistikerat sätt.
Provkörningen gav inga möjligheter att utvärdera fyrhjulsdriften. Fjädringen är åt det fastare hållet vilket minimerar krängning vid kurvtagning utan att bli okomfortabel. Eclipse Cross känns stor på vägen, delvis på grund av den långsamma och lite tröga styrningen som bidrar till en tyngre känsla än hos flera av konkurrenterna.  
 
Tråkigt nog avstod Mitsubishi från möjligheten att göra Eclipse Cross till en laddhybrid. Det hade varit tekniskt möjligt då bilen delar plattform med laddhybriden och storsäljaren Outlander PHEV. Mitsubishi bedömde att efterfrågan skulle bli för liten av suv-coupén i elektrifierat utförande. Jag tycker att laddmöjligheten hade behövts för att göra Eclipse lika vass inuti som på utanpå.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Eclipse Cross?

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 4WD CVT

Pris, från kr: Ej fastställt.
Säljstart: December.
Mått, cm: L 440/B 180/H 168.
Bagagevolym, l: 341–448 (5 p).
Tjänstevikt, kg: 1 520.
Max släpvikt, kg: 1 600.
Motor: 4-cylindrig bensinmotor med turbo. 4 vent/cylinder. Max effekt 163 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 800 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram. Steglös CVT-låda. Elektroniskt styrd kontinuerlig fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.
Deklarerad förbrukning: 7,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 159 g/km.
Konkurrenter: Nissan Qashqai, Toyota C-HR, Kia Sportage med flera.

Plus: Fräckt utseende, flexibel inredning, smidig drivlina.
Minus: Begränsat bagageutrymme, inget miljöalternativ.

Vad nytt? Ny suv i det mindre formatet baserad på Outlander.
För vem? Suvvänner som prioriterar formgivning före funktion.  
 

Kommentarer

#1
2017-08-27 10:08

En bil på 4,4 meter som har 341 liter bagageutrymme? Det låter som ett nytt rekord, åt fel håll. En opraktisk bling-bling-bil alltså, det hade jag inte väntat mig från Mitsubishi.

#2
2017-08-27 10:25

Det går upp och ned i bilvärlden och det verkar som att Mitsubishi halkar nedför när de gång efter annan släpper modeller som får
Ssangyongs fordon att se riktigt trevliga ut.

En sunkig kärra denna Eclipsen.

#3
2017-08-27 11:00

Förstår inte riktigt modet med så högt uppvinklad midjelinje som finns på många av dagens bilmodeller. Barn (eller korta vuxna) som sitter i baksätet ser ju knappt ut över de högt placerade fönstren. Kan den designen verkligen vara något som förbättrar bilen på något sätt? Bränsleförbrukning/luftmotstånd/krockskydd? Eller är det bara en design som fega designers inte vågar bryta mot?

#4
2017-08-27 11:00

Ingen vacker syn, ser ungefär lika smidig ut som en finlandsfärja! Gräslig front, och baksätet ser ut att vara tillverkad i galon..

#5
2017-08-27 13:38

Raphael, varför så förvånad? De flesta SUV's som dessa (medellängd) lastar oftast inte mer än en liten Golf. Väger dock som en bil i storbilsklassen (Avensis tex). Så det är bilar som verkligen lyckas maximera utsläppen på så liten bil som möjligt. Vansinne enligt mig, men det verkar vara det man skall ha nu för tiden. Ingen verkar heller vara kritisk, utan man bara kör på och lanserar den ena efter den andra omoderna SUV'en efter den andra som om det inte föreligger några klimatproblem alls. Tvärtom verkar nästan hylla dessa onödiga modeller.

#6
2017-08-27 14:38

Ytterligare en suspekt, miljöOvänlig, opraktisk och törstig suv utan lastutrymme.

#7
2017-08-27 15:15

Styggavargen, en C3 Aicross är 20 cm kortare och lastar 410-520 liter (skjutbart baksäte). Min egen C3 Picasso är knappt 4,10 och lastar 380-500 liter (skjutbart baksäte). En Peugeot 3008 som är 4,45m lång bara 5 cm mer än Mitsubishin, lastar 520 liter. Mitsubishin lastar alltså mindre, betydligt mindre med sina 341 liter än andra SUV:ar i samma storlek eller som är kortare.

Sen när det gäller förbrukningen, en C3 Aircross drar 0,39 l/mil enligt körcykeln med 1,6 Blue HDI motorn på 100 hk, ja även med Advanced Grip Control och 17" M+S däck. En Peugeot 3008 med 120 hk versionen av den motirn plus automatlåda och Grip Control drar bara lite mer.

En Alfa Romeo Stelvio med 2.2 liters diesel på 210 hk, 8-stegad automatlåda och 4wd drar 0,48 l/mil blandad körning i DNA-läget A)dvanced effeciency. Och den är 4,60 lång. Men den använder lätta material (bl a kolfiber i bakvagnen) för att få ner vikten.

Det är fullt möjligt att göra utrymmeseffektiva och bränslesnåla SUV:ar, det kan sydeuropéerna. Mitsubishi har dock inte satsat på att göra det.

#8
2017-08-27 15:22

Under 2019-2021 kommer PSA att lansera 7 st plug-in hybrider (EMP2 plattformen) och 4 st elbilar (e-CMP plattformen) - troligen npgra fler nu när PSA köpt Opel, denna planering gjordes innan ett Opel-köp var påtänkt. Alla de större PSA SUV:arna kommer som plug-in hybrid och kommer finnas med fyrhjulsdrift med elmotor i bakaxeln, vilket är mer energisnålt än mekanisk 4-hjulsdrift.
Det finns även uppgifter om att nya DS3 Crossback, som är under utveckling, även kommer som ren elbil. Detta blir då en mindre SUV/Crossover i samma storlek som C3 Aircross

Andra tillverkare håller också på med en liknande utveckling. Mitsubishis val att avstå en hybridversion kan komma att visa sig vara ett misstag.

#9
2017-08-27 15:34

Anledningen till att tillverkarna satsar på SUV är för att folk köper dem! Det är många märken som fått uppleva minskad försäljning av mer traditionella biltyper, t o m Volkswagen har haft produktionsstopp på sin Passat kombi för att försäljningen har sjunkit. Knappt någon köper de franska kombibilarna i mellanklassen längre. Ford säljer inte lika många Mondeos som förr osv. Marknadsandelen för minibussar sjunker. Varför? För att folk köper SUV:ar. Så tillverkare som fortfarande vill vara intressanta för konsumenterna behöver erbjuda en SUV.

50 procent av Maseratis försäljning består av SUV:en Levante. Jaguar har kraftigt ökat sin försäljning på grund av SUV:en F-Pace. SUV:en XC90 är Volvos mest sålda bilmodell. Den som inte har en SUV att erbjuda är ointressant för konsumenterna.

#10
2017-08-27 17:33

Raphael du har nog rätt
i att man tillverkar det folk köper.
Och i många fall undrar man ju hur folk tänker nuförtiden.
Att en del suktar avundsjukt på grannens q7 och köper en opraktisk mini suv lika hög som lång och biter ihop när dom inser vad dom åker i är ingen hemlighet.
Tiderna förändras i cykler och undrar hur det ser ut om 15 år när dagens ungdomar bildar familj.

#11
2017-08-27 17:39

Opraktiskt håller jag inte med om, jag skulle mycket väl tänka mig att byta ut min Picasso mot en C3 Aircross. 410-520 liters bagageutrymme på 4,20 längd och enkel nedfällning som ger plan lastyta, och 0,39 l/mil är snålare än min Picasso -09 som är deklarerad för 0,49 l/mil. Däremot är Mitsubishin opraktisk men bara för att den är det så betyder inte det att andra är det.

#12
2017-08-27 18:27

SUV blir oftast opraktisk, och tung och därmed så springer förbrukningen iväg. Jag ser inga fördelar alls med denna typ av bil, en MPV blir oftast praktisk, plan lastyta och karossformen oftast lite mer fyrkantig vilket ger inre volym. MPV delar SUV's problem med luftmotstånd, även om MPV oftast har lite mer fördel då fronten kan gå i samma vinkel som vindrutan. Jämför man MPV och SUV mot en vanlig kombi/sedan så blir jämförelsen lite svårare, men sedan/kombi brukar vara hyfsat effektiva inuti när det gäller volym och lastförmåga.

#13
2017-08-27 20:23

Som sagt, det måste inte vara så det går att göra på andra sätt och jag har redan tagit upp flera exempel på utrymmeseffektiva, praktiska och snpla SUV:ar. Sedaner och kombibilar har lägre höjd inuti, den högre inte höjden i många SUV:at gör atf man sitter rakare och mer effektivt.

Peugeot 3008 och 5008 är SUV ersättare till de tidigare minibussarna/crossovers med samma namn. SUV:versionerna är *lättare* (tack vare ny bottenplatta), *snålare* (lägre vikt och mer effektiva motorer), och rymligare (ännu mer fyrkantiga).

C3 Aircross är rymligare och snålare än minibussen C3 Picasso. Luftmotståndet är likvärdigt. Aircross har något lägre inre höjd, men fortfarande mer höjd invändigt än en traditionell sedan eller kombi. Den är rymligare än en vanlig Golf och det på 4,15 längd.

Renault Captur SUV är rymligare invändigt än Clio SportsTourer kombi. De har samma bottenplatta. Den högre invändiga höjden ger mer kupéutrymme och det skjutbara baksätet gör Captur mer flexibel.

Alfa Romeo Stelvio är längre och större än nya Jeep Compass, dessutom med 70 hk starkare dieselmotor. Ändå är den klart snålare, och även snålare än Jaguar E-Pace som motsvarar Jeep Compass i storlek och drar liknande (0,56 l/mil blandad körning). Hur kommer det sig att Alfan drar mindre (0,48 l/mil) fast den är betyfligt starkare och även större? Svaret är: lägre vikt (bakaxel i kolfiber) och avancerad motorteknik. Detta gör även att Alfan är dyr, den version jag pratar om här ligger på över 400 000 kr. Nya Jeep Compass kommer hamna på ca 290 - 320 000 kr med diesel, automat och 4wd. Så ca 100 000 kr lägre pris.

Det går absolut att göra utrymmeseffektiva och praktiska SUVar som samtidigt är snåla, om man vill. Det fordrar lite mer av konstruktören...

Problemet med Mitsubishin är dess coupéformer, och det är en ökande trend även bland SUVar. SUV Coupéer är opraktiska, dyra och rätt poänglösa. Jag antar det finns de som gillar utseendet på dem..

Så det finns olika SUV:ar, för olika målgrupper. Även cabriolet.. (Range Rover Evoque Cab).. Där kan vi tala om opraktiskt!

#14
2017-08-27 21:46

Jag har haft flera kombis men övergivit dem för minibussar, för en minibuss har rymligare och luftigare kupé och är mer flexibel och praktisk rymmer mer på höjden än en kombi. Min C3 Picasso blir som en skåpbil när jag fäller ner sätena. En C3 Aircross SUV är lika praktisk, men jag uppskattar den högre markfrigången hos Aircross och den justerbara elektroniska diffen. På vintern här är det ofta oplogade vägar, och på våren tjällossning med djupa spår i leran av traktorer så det är en utmaning att ta sig fram, har även fått ta annan väg ibland och köra en omväg för vägen varit sönderkörd av traktorer. Plus några skogsvägar där jag slagit i underredet i min Picasso. Så högre markfrigång och justerbar drivning för olika underlag är välkommet.

#15
2017-08-27 23:40

Dem som behöver en robust bil med terrängegenskaper och extra hög markfrigång dem kommer alltid att kunna få det men dem här smått så sminkade grisarna dem är nog på väg ut då allt pekar på att det är de klassiska landsvägs loken som åter är på väg in att bli högstatus, dem är snyggare, rymligare och billigare i drift eller jämförbart mot de högbyggda Hill Billy och Farmor Anka fordonen som knappt tar fyra matkassar bak i skuffen, men ok hatten på och det finns fortsatt en meter kvar uppåt.

#16
2017-08-28 09:40

Vad är vitsen med att ta fram en jättesuv som har bagageutrymme som en småbil?
Hög förbrukning och höga utsläpp i en tid där skattehöjningar är aviserade för höga utsläpp.
De har missat flera viktiga punkter och enbart jobbat med designen som inte vet om den vill vara suv eller Coupe.
Blir kanske så när man vill kasta fram nya modeller så ofta man kan.

#17
2017-08-28 19:46

Jag har svårt att se att de som idag kör en ASX kommer att byta till nya Ecclipse, eftersom ASX är rymligare trots att Ecclipse är större. Här kommer Mitsubishi förlora sina kunder. ASX säljer hyffsat bra i Sverige, den har en funktionell stil som många uppskattar. Mitsubishi söker tydligen nya kundgrupper, men risken är överhängande att de kommer tappa de kunder de har utan att vinna nya.

#18
2017-08-28 22:06

Återigen en riktigt ful bil från Mitsubishi.

#19
2017-09-01 10:46

Ännu en törstig fossildriven Suv med fel design för att kunna spara på dropparna. Listan på liknande bilar blir bara längre för varje dag som går. Bra jobbat!
Dessutom är den ful.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.