Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mitsubishi Colt CZC

Provkörning

Mitsubishi Colt CZC fungerar som både coupé och cabriolet tack vare sin plåtcab. En smart lösning för oss här i den kalla Norden som egentligen inte har klimat för öppna bilar. Mitsubishi har valt att i Sverige enbart sälja bilen med stark turbomotor. Välgörande för omkörnings-accelerationen men tråkigt för plånboken.

Tygsufflett är ute. Hårt tak är det som gäller. När biltillverkarna presenterar nya cabrioleter är det numera oftast frågan om varianter med hårt plåt- eller glastak.

Mitsubishi Colt CZC har ett plåttak som automatiskt stuvas undan i aktern när vädret tillåter. När höstvindarna åter viner fäller man upp taket och bilen förvandlas då till en liten coupé.

Det är Pininfarina som konstruerat det fällbara taket. För att cabba ner lossar man en spärr vid varje solskydd. Därefter är det bara att hålla en knapp intryckt och överlåta resten av arbetet till en rad elmotorer.

När taket ligger på plats minskar utrymmet för bagage från ursprungliga 460 liter till 190 liter. Då kan emellertid det minimala baksätet äntligen komma till nytta. Det är alldeles för litet att transportera människor i men som gjort för två stora matkassar.

Utan tak och med sidorutorna upphissade kan Mitsubishi CZC bjuda på en mycket trevlig rese-upplevelse. Vinddraget i sittbrunnen blir minimalt men är det kyligt i luften kan det vara skönt med en mössa.

Det är oerhört fascinerade att färdas genom ett sommarfagert Sverige i 90 kilometer i timmen och lyssna till fågelsången. Till att börja med stördes vår resa av ett ilsket vindbrus som visade sig härröra från radioantennen. Efter att vi demonterat den blev färden lugnare.

Det här är ingen bil för hårdkörning; karossen förlorade mycket vridstyvhet när taket försvann. När vägen är ojämn rister och skakar den. Den inre backspegeln vibrerar så kraftigt att det kan vara svårt att se vad som döljs bakom bilen. Med taket på känns bilen mycket stabilare.
 
Fjädringskomforten är fin men på långfärden önskar man sig snabbt bättre stolar. Ryggen tröttnar efter några timmar. Ratten är tyvärr bara ställbar i höjdled men trots det hittar de flesta en bra körställning. Instrument och reglage fungerar väl, även om vissa uppfattar inredningen som väl plastig.
    
I stadstrafik slås man av hur god sikten är utan grova sidostolpar som skymmer och med enormt stora ytterbackspeglar. Att fickparkera är en barnlek. Tyvärr handikappas Colt CZC lite av en ovanligt tung elektrisk servostyrning som dessutom har en kraftig återgång mot mittläget.

Mitsubishi Colt CZC är en glidare som, liksom nästan alla andra cabrioleter, trivs bäst i lugnt tempo. Mot den bakgrunden är det överraskande att Mitsubishi valt att bara sälja bilen med 1,5-liters turbomotor i Sverige. Visserligen är det en mycket trevlig maskin som drar kraftfullt från låga varv utan att bli särskilt törstig men den driver också upp priset på bilen
.
Colt CZC kostar 195 000 kronor i välutrustat grundutförande med bland annat antisladd, lättmetallhjul, luftkonditionering och stereo-anläggning. Det är cirka 20 000 kronor mer än vad konkurrenterna kostar med liknande utrustning men med lite mindre motorer.

Testad i Vi Bilägare nummer: 11/2006

Mitsubishi ColtCZC Turbo

Plåtcabversion av Mitsubishi/Smarts småbil.

Pris: 194 900 kr.
Säljstart: Nu.
Modell: 2+2 sitsig plåtcab.
Mått, cm: L 388/B 170/H 146.
Tjänstevikt: 1 275 kg.
Motor: Fyrcylindrig turbomatad bensinmotor på 1,5 liter (1 468 cm3). Max effekt 150 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 210 Nm vid 3 500 v/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim 8,4 sek. Toppfart 205 km/tim.
Bränsleförbrukning vid blandad körning: 7,1 l/100 km. CO2-utsläpp 168 g/km.

Konkurrenter: Peugeot 206 CC, Nissan Micra C+C, Mini Cooper Cab.

+ Pigg, flexibel, bra sikt, välutrustad.
- Trångt baksäte, dåliga stolar, dyr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.