Bild
Nästa artikel
Förarmiljön präglas mer av design än praktisk funktionalitet. Hastighetsmätaren är svår att läsa av.
Infotainmentsystemet manövreras med ett smidigt reglage mellan framstolarna.
På ytterplatserna i baksätet sitter man bekvämt.
Laddkabeln får inte plats i förvaringsfacket under golvet utan får läggas lös i bagageutrymmet.

Provkörning: Mini Cooper Countryman S E All4 (2017)

Provkörning

Mini har gjort en laddhybridversion av nya Countryman. Drivsystemet fungerar smidigt men litet batteri medför att räckvidden på el är begränsad till strax över tre mil.

Minin jag lånat har stått på laddning i ett drygt dygn på Arlanda när jag sätter mig i bilen för att köra till redaktionen vid Norrtull i Stockholm. Nya Cooper Countryman SE är den första laddhybriden från tillverkaren. Den trecylindriga bensinmotorn har kompletterats med en elmotor som driver på bakaxeln samt ett litiumjon-batteri. Grundläget när man trycker på den gula startknappen mitt i raden av blanka strömbrytare på mittkonsolen, är hybridläget. Med kontakten till vänster om startknappen kan man sedan koppla om systemet så att det prioriterar eldrift. Ett gult fält i den uteffektmätare som tagit platsen där varvräknaren normalt huserar i Mini, visar hur mycket man kan gasa innan bensinmotorn kopplas in. I eldriftsläget maximeras fältet.
 
Jag märker att det går att accelerera rätt hårt innan man riskerar att starta bensinmotorn. Eldriften är tillgänglig upp till 125 km/tim, däröver startar bensinmotorn automatiskt. Trafiken in mot Stockholm rullar i strax över 100 km/tim så jag har inga problem att köra elektriskt.
 
Problem blev det däremot när jag hade rullat ihop laddkabeln och packat ned den i sin tygpåse. Under bagagerumsgolvet finns ett långsmalt fack som tyvärr visar sig vara för trångt för att kabeln ska få plats! Att ha den skrymmande kabelpåsen liggandes lös i bagageutrymmet känns inte särskilt premium. Elkonvertering har kostat cirka 50 liter av den totala bagagevolymen men det återstående lastutrymmet är praktiskt fyrkantigt.    Även på prislappen märks det att något hänt med Countryman. Grundpriset är 100 000 kronor upp jämfört med grundmodellen med enbart bensinmotor. Fullt så illa är det nu inte då man ”på köpet” får med en del extrautrustning så som automatlåda och navigation.
 

"Mini Countryman är underhållande att köra och i hybridläget upplevs den som riktigt pigg!"

Dessutom betalar fortfarande staten ut 20 000 kronor i miljöbilspremie för laddhybrider som släpper ut mindre än 50  g CO2/km. Ett kriterium som Countryman uppfyller. De flesta av dessa bilar kommer inte att köpas av privatpersoner utan lär komma att tillbringa sin framtid som tjänstebilar.
 
Mini Countryman är nära besläktad med BMW X1 och 2-serie Active Tourer. Från sina plattformssyskon har Mini bland annat fått ärva manövreringen av infotainmentsystemet som sköts via en ratt och några knappar på mittkonsolen mellan framstolarna. Systemet är lätt att förstå sig på och efter lite träning kan man sköta det mesta utan att behöva ta blicken från vägbanan.
 
Fjädringen är fast. Mini har prioriterat köregenskaper framför komfort. Därav följer att Mini Countryman är underhållande att köra och i hybridläget upplevs den som riktigt pigg!
 
I förarsätet sitter man  utmärkt men reglagen är väl utspridda och hastighetsmätaren svår att läsa av. Som tillval för 5 700 kr finns en bra Head-Up display som presenterar hastighetsinformationen i vindrutans nederkant. Överlag är tillvalslistan lång och priset på pryttlarna högt.
 
Den kvarvarande elektriska räckvidden sjunker snabbt. Enligt deklarationen ska Mini rulla 40 km på el men i verkligheten blir sträckan kortare än så. Innan jag når Järva Krog slår bensinmotorn igång, knappt 34 km från starten. Om detta är ett problem eller inte beror helt och hållet på hur man använder sin bil. Om man har max 30 km körsträcka från hemmet till arbetsplatsen och kan ladda på bägge ställen så räcker Minis räckvidd. Den som behöver köra längre på el bör välja en annan laddhybrid.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mini Cooper Countryman S E All4?

Mini Cooper Countryman S E All4

Pris, från kr: 377 900.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L/ 429/B 182/H 156.
Bagagevolym, l: 405–1 275.
Tjänstevikt, kg: 1 735.
Motor: 3-cyl turboladdad bensinmotor. Max effekt 136 hk vid 4 400
v/min. Max vridmoment 220 Nm från 1 250 v/min. Elmotor. Max effekt 88 hk. Max vridmoment 165 Nm från
0 v/min. Max systemeffekt 224 hk. Max systemvridmoment 385 Nm.
Batteri: Litiumjon 7,6 kWh. Laddtid 2,5 tim vid 3,7 kW (16A/230 V).
Kraftöverföring: Elektrisk fyrhjulsdrift. Bensinmotorn driver framhjulen, elmotorn bakhjulen. 
Prestanda: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,8 s.
Deklarerad förbrukning: Kombinerad drift 2,1 l/100 km. CO2-utsläpp 49 g/km. Vid eldrift 13,2 kWh/100 km. Räckvidd, el: 42 km.
Konkurrenter: Hyundai Ioniq, VW Golf GTE, Toyota Prius, Kia Niro.

Plus: Fina utrymmen, smidig drivlina, kul design.
Minus: Begränsad räckvidd, var lägger man laddkabeln?

Vad nytt? Laddhybridversion av Minis nya rymliga Countryman.
För vem? Tjänstebilister med lagom långt pendlingsavstånd.

Kommentarer

#1
2017-10-22 11:38

Hoppas nu fler tillverkare följer efter och kan erbjuda fler hybrider. Gärna vanliga personbilar. Pris påslagen måste dock hållas mycket mindre än på denna bil för att folk skall köpa dem.

#2
2017-10-22 14:40

Jag börjar nästan undra om de här små batterierna (kort räckvidd) är avsiktligt och i okynne valda för att inte nu skapa bilar som kan hindra framtida försäljning av både hybrider och elbilar? En laddhybrid med ett 10-mila batteri skulle i princip innebära "elbil" för väldigt många brukare.
Känns lite väl "koka soppa på en spik", i år 30 km, nästa år 40, därefter 50... osv framvärpta säljfördelar för att få folk att vara intresserade även av nästa årsmodell...

#3
2017-10-22 15:15

Hade det funnits en elbil som klarar minst 10 mil (helst 15 mil) vintertid, så hade jag köpt direkt. Över 95% av mina resor är under 10 mil åt gången, ofta bara 3-6 mil.

#4
2017-10-22 23:39

Finns ju elbilar som klarar minst 10-15 mil även vintertid, men de är inte direkt billiga än så länge.

Räckvidden på el med Mini Cooper är på tok för kort, tycker jag.

#5
2017-10-24 13:14

LeifV ligger kanske nåt i det du säger. Batterierna är väldigt dyra med - så man kanske lägger in minsta möjliga batteripaket för vad dagens trender kräver. Idag köper ändå de mest inbitna att den bara går 3 mil - väldigt många klarar sig faktiskt även på det! Då håller man nån slags prisjämnvikt där mervärdet det ger dessa kunder ryms i prispåslaget för eldriften.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.