Bild
Nästa artikel
Slinker igenom fint. B-klass har blivit spänstigare på vägen. Luftmotståndsvärdet (Cd-värde) är bränslebesparande lågt – 0,24.

Provkörning: Mercedez-Benz B-klass (2018)

Provkörning

I en tid där högbyggda familjebilar i kompaktklassen faller offer för suvdöden som presentpapper på julafton tar Mercedes ett omtag på B-klass. Hur står det till med flexibilitet och körglädje?

De vita linjemarkeringarna lyser mot den kolsvarta asfalten. Med perfekt doserade kurvor, gastkramade hårnålar och skönt magkittlande s-kombinationer dansar vägen lekfullt fram längs kanten mellan berg och hav. För den som gillar att köra bil håller vägarna på Mallorca euforiskt hög klass. Bilar som bygger på höjden brukar i regel inte vara några nöjesfält annat än när det kommer till last och funktionella lösningar, men nya B-klass känns hemmastadd på det kurviga underlaget.

Styrkänslan är trevlig, med provkörningsbilens elektroniskt kontrollerade stötdämpare är karosskrängningen måttlig samtidigt som 19-tums lågprofilsdäck ger väggrepp i överflöd på de torra vägarna. Tjälskottsskador och potthål var okända fenomen längs provkörningsrutten, men de få skavanker och fartgupp som trots allt fanns hanterade B 220d övertygande.

"För den som värdesätter fina utrymmen bör valet mellan A- och B-klass vara enkelt."

Likt tidigare generationer delar tredje generationens B-klass chassi med lillebror A-klass. Det innebär en framvagnsupphängning med fjäderben av MacPhearson typ med triangellänk av aluminium. Bakaxeln är antingen halvstel eller av multilänk typ. Den senare är förbehållen motorer med ett effektuttag på över 120 kW (163 hk). För att göra det ytterligare komplicerat: Bilar med 120 kW-motor med tillvalet 18- eller 19-tumsfälg utrustas med multilänkbak-axeln. Enligt Mercedes tekniker presterar de båda bakaxlarna mer eller mindre likvärdigt i komforthänseende, men multi-länkaxeln ger stabilare egenskaper i hög hastighet. 

I Europa är högbyggda bilar i den mindre mellanklassen populära. Stora innerutrymmen med ett förhållandevis litet fysiskt avtryck är attraktiva egenskaper i prångiga italienska gränder, stökiga gator i Paris och p-platssnåla London. B-klass generation tre har växt något jämfört med utgående modell. Tre centimeter längre axelavstånd ger ett rymligt baksäte. En förhållandevis låg sidolinje innebär att även kortare personer ser ut. På tillvalslistan finns skjutbart baksäte. 

Bagageutrymmet sväljer från 445 till 704 liter beroende på baksätets läge och det dubbla lastgolvets position. Baksätet kan fällas i 40/20/40 proportion och rymmer då 1 540 liter last, det är några liter mindre än tidigare. Motsvarande siffror för A-klass är 420 liter respektive 1 365 liter. Modell-unika lastlösningar saknas men 12-voltsuttag, lastsäkringsöglor och elastiska band som håller småpinaler och plock på plats, finns.

Motorutbudet spänner initialt från 116 till 190 hästkrafter fördelat över två bensinmotorer och tre dieslar. De fyrcylindriga bensinmotorerna på 1,3 liter är utvecklade i samarbete med Renault/Nissan, effektuttaget är 136 eller 163 hästkrafter. Provkörningsbilen har den kraftigare dieselmotorn på 190 hästkrafter. En modern maskin som vi bland annat hittar i C-, E- och GLE-klass. Gången är kraftfull och vibrationsfri, jag upplever att den går tystare på låga varv än vad den gör i exempelvis E-klass. En åttaväxlad dubbelkopplingsautomat gör debut i B-klass. Växellådan känns snabb och effektiv, men jämfört med Mercedes konventionella automatlådor med momentomvandlare fattas förfiningsgrad. B-klass är i grunden framhjulsdriven. Fyrhjulsdrift kommer att finnas som tillval. 

Hoppla! Rött och svart är en färgkombination som inte passar alla, diskretare alternativ finns. Stolarna går att beställa med massage- samt ”anti- träsmaksfunktion” där stolen med mycket små justeringar ändrar sittpositionen för att motverka trötthet. Unikt i klassen.

Instrumentpanelens form är unik för B-klass, men friskluftsutblås, mittkonsolens knappar och instrumentkluster lånas från A-klass. Det skärmbaserade gränssnittet sköts antingen från ratten, mittkonsolens pekplatta eller direkt på pekskärmen. Utrustad med navigation kan navigationsinstruktionerna presenteras på tre vis: I instrumentklustret,på vindrutan (vindrutedisplay) och på mittkonsolens skärm där navigationspilarna koordineras med bilden från bilens framåtseende kamera. B-klass delar förarstödsystem med klassledande A-klass.

B-klass ger ett genomarbetat intryck. Komforten, liksom säkerhetsnivån, är hög. För den som värdesätter fina utrymmen bör valet mellan A- och B-klass vara enkelt: B – för Bättre!

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz B-klass?

Mercedes-Benz B 220d

Pris, från kr: Ej fastställt. Instegsversion (B 180) från cirka 250.000 kr. 
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 442/B 180 /H 156.
Bagagevolym, l: 445/705.
Tjänstevikt, kg: 1 545.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Volym 1 950 cm3. Max effekt 190 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600 v/min.
Kraftöverföring: Tvärmonterad motor, framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. 
Prestanda: Toppfart 234 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: BMW 2-serie Active Touring, Citroën C4 Spacetourer, Renault Scenic och VW Golf Sportsvan. Konkurrenter som trillat bort: Seat Altea, Toyota Verso, Opel Meriva med flera.

Plus: Komfort, utrymmen, utrustningsmöjligheter, säkerhetsnivå. 
Minus: Gissningsvis kommer den att bli ganska dyr.

Vad nytt? En ny praktisk kaross på Mercedes A-klass.
För vem? Alla som vill ha kombiutrymmen i kompaktformat.  
 

Kommentarer

#1
2019-01-12 10:07

En biltyp som är en utmärkt kompromiss mellan vanlig, lågbyggd bil och SUV. Bra utrymmen i en relativt kompakt kaross och i regel väldigt bekväm att ta sig i och ur och sitta i. Tråkigt att denna biltyp f n verkar vara på utdöende.

#2
2019-01-12 10:26

Den ser riktigt trevlig och vettig ut.
Det verkar nästan som MB tänkt till lite extra också.

Man får väl anta att åk komfort och buller är på en låg nivå till skillnad mot många av marknadens småsuvar.

#3
2019-01-12 11:36

Den här skall provköras, utan tvekan en bil på min lista över nästa bil. Egentligen mer sugen på en snygg sedan modell, nu när det bra är jag och min fru som åker i bilen. varför skall man släpa runt på en kombi i alla lägen. Dragkrok löser det mesta.

#4
2019-01-12 12:10

Ser bättre ut än tidigare årsmodeller. Dock undrar jag hur det ser ut med andrahandsvärdet med tanke på den mindre populära biltypen? Å andra sidan kanske en lätt begagnad B-klass kommer bli riktigt bra köp...

#5
2019-01-12 14:34

Ser riktigt vettig ut trots högre prislapp. Hoppas att få se en "EQB" så småningom.

#6
2019-01-12 15:14

Säkert bra, men förbrukningen lär inte stanna vid 0,45...snarare 0,55 och över. Har inte Mercedes börjat jobba på elbilar ännu? Känns bara som de prånglar ut ena uppdateringar på redan etablerade modeller?

#7
2019-01-12 15:17

Perfekt för alla 70+

#8
2019-01-12 16:20

Ingen strålkastarspolning på nån merca numera. De testar inte ljusen i svenskt vinterslask, det står klart. Eller så gör de det, men tycker att det kostar för mycket att göra mer än EU kräver för säkerheten i lilla Sverige.

#9
2019-01-12 16:30

Enligt artikeln finns det inga priser än men det gör det i Mercedes konfigurator. 293.000 för en B180 SE edition med Automat, Led m.m. som standard. Så säger folk att Mercedes är dyra. Kollade Volkswagen, deras Golf SV GT-line med motsvarande bensinmotor med DSG men utan Led som standard kostar 284.000. Bägge listpriser, finns såklart erbjudande på båda. Men många som fortfarande lever kvar i tron att vissa märken kostar så himla mycket men de egentligen inte gör det, och sen anser vissa märken är så prisvärda så med låga priser medans de inte alls är det när man synar. Vet ju vilken jag valt av dessa 2 om jag stod i valet iaf....

#10
2019-01-12 16:44

Lite får jag nog hålla med dig där Henrik. Dessutom - mindre bilar kan tyckas billiga men lägger man till lite grejor som många vill ha så närmar dom sig raskt lite större bilar prismässigt där dessa "måsten" ofta kan vara standard. Ett typexempel är Skoda Fabia kontra Octavia där det inte skiljer många tusenlappar när man lagt på sånt som nästan varje (lagerförd) Octavia levereras med. Och det gäller ofta även inom andra märken och modeller.
Sen är det som vanligt med listpriser - dessa betalar ju ingen hoppas jag utan man måste ju jämföra vad man får betala för ett utförande man kan leva med.

#11
2019-01-12 16:57

Nej det är sant Pi, nog väldigt få som betalar listpriser idag. Antingen är det någon form av kampanjerbjudande eller liknande. T.ex. Mercedes som det handlade om här har ju nu i ett par år haft SE-paketet på köpet. Sen sedvanliga rabatten på det...
Köpte 2011 en ny E220 Avantgarde kombi som stått i hallen som utställningsfordon, ej reggad men var 8 månader efter tillverkningsdatum. Den fick jag 85.000 kr under listpriset, körde den ett år och 2000 mil och sålde den för 5.000 kr under vad jag gav. Tycker jag är hyfsat prisvärt bilägande för en bil i den klassen. :)

#12
2019-01-12 17:08

Fick avsmak för tidigare årgångar av B-klass , den verkar så bra med den extra höjden och borde ha ett bra insteg, men det försvinner genom det hört placerade övre golvet

#13
2019-01-12 17:14

Henrik
Visst är det så att det finns modeller bland premiummärkena som i vissa utföranden blir prisvärda jämfört med billigare märken.
Om man dock kollar milkostnad i ViBs tester så brukar generellt premiummärkena vara dyrare.

#14
2019-01-12 17:27

Axa: Utan att gå in på nå´t specifikt exempel så brukar det ofta generellt tycker jag vara att man sällan i deras testar tar helt jämförbara modeller, och deras milkostnader brukar vara en teoretisk uträkning av just det testade exemplaret. Och oftast är väl (tyvärr) "premiummärkenas" pressbilar de tillhandahåller för testar lite mer utrustade än många andra märken som kanske inte ens kan erbjuda det som är i testbilen från premiummärket. Jag tror inte att om man köper en Mercedes för samma peng som en Jämförbar VW att Mercan får väsentligt högre milpeng efter 3 års ägande.

#15
2019-01-12 19:03

Jag har alltid gillat B-Klassen just för att den hög och bekväm utan att vara en SUV. Även den utgående modellen är fin och går att få som till exempel 2016 med 2 000 mil på mätaren för rena fyndpriserna. Jag hoppas att det här modellsegmentet överlever.

#16
2019-01-13 10:50

Henrik
Det finns ju alltid undantag åt ena och andra hållet. Men utifrån det jag sett så är skillnaden framför allt i tex försäkring och service.

Jag har tex kollat försäkring för min den för en BMW 118. Den skulle kosta mig mer än det dubbla mot vad jag har idag. Prestandamässigt är det lika.

Du måste komma ihåg att när det gäller utrustning så kan det även vara åt andra hållet. Billigare märken har utrustning som standars eller betydligt billigare än vad premiummärkena tar.

#17
2019-01-13 11:59

Intressant när MB folket säger att multilänk mot halvstel bakaxel inte ger någon komfort skillnad.

Det som många skrikit sig hes mot i många diskussioner.

Iaf en intressant bil som måste provköras.

#18
2019-01-13 14:23

mso 1000

Multilänk ger bättre köregenskaper, om det blir bättre komfort vet jag inte. Gissar på att den blir bättre med större hjul.

#19
2019-01-13 15:23

Apex bättre väghållning det vet att det ger men 98% av folket fraktar ändå bara röven från A till B innom hastighetsgränserna så jag tror det är ett något överdrivet behov av detta på Sveriges landsvägar.

#20
2019-01-13 16:25

Axa: Nu vet jag ju inte vilken bil du jämförde mot, men BMW har ju fri service så det kanske hade jämnat ut den högre försäkringspremien. När jag och mitt ex skaffade en 218 Grand Tourer som andrabil så blev kostnaden lägre än motsvarande Grand Picasso, Touran och andra märken som folk ser som "billigare".

#21
2019-01-13 17:01

Henrik
Det var fri service på min bil också. Som sagt det finns undantag åt båda håll.
Skillnaderna prismässigt mellan premium och klassen under tror jag har minskat med åren. Dock finns det anledning till benämningen premium och det handlar om bland annat materialval, högre komfort, mer ljudisolering, högre utvecklingskostnader, mer marknadsföring, etc. Jag antar att detta måste tas igen på något sätt: service, reparation, reservdelskostnader, eller annat runt omkring. Förutom att försäkringspremien är högre.

#22
2019-01-13 17:14

BMW 218 när vi hade den kostade 3150 helår i halvförsäkring, 1500 mil om året, tyckte jag inte var speciellt "premiumdyrt" Men självklart är det olika från bil till bil. Och såklart som alltid sjukt stor spridning mellan försäkringsbolagen. Men självklart har du rätt Axa att vissa bilmärken är dyrare än andra vad gäller service, försäkring, reservdelar m.m. Men min erfarenhet av alla de bilar jag ägt är att det ofta är fördomar med. Har haft "premium" som vart förvånansvärt låga kostnader på för olika saker, och ägt "vanliga" bilar som visat sig ha förvånansvärt höga kostnader för motsvarande saker. Mest förvånad var jag nog när jag lämnade min Porsche Boxster S på stor service, och det kostade 3780 kr.

#23
2019-01-13 17:24

mso 1000

Så är det.

Tycker att det är logiskt att utrusta med multilänk enbart när man väljer starkare motor.

#24
2019-01-13 18:19

Henrik
Runt 3700 för service av Porsche B S? Det var riktigt billigt. Hade bekanta för några år sedan som hade sin på stora servicen, den gick då på runt 15000 kr. Nu såg jag förvisso inte spec men det kanske var en del utbytesdelar också.

Nåja, jag instämmer i att det ibland inte blir större skillnad i kostnad att välja premium. Dock i de flesta fall dyrare.

#25
2019-01-13 18:28

Axa: Ska tilläggas att den servicen inte gjordes på Porsche Center utan hos en mindre märkesoberoende verkstad i Växjö som nästan alla märkesklubbar i Sverige rekommenderar, de är riktigt vassa på både Porsche, Ferrari och andra specialbilar. Rätt kul när man åker dit, ser ut som en vanlig anspråkslös bilverkstad, men så undrar man varför det står nån Ferrari och ett par Porschar utanför där mitt i ett bostadsområde.

#26
2019-01-13 19:32

Som Mercedes-åkare är jag inte helt nöjd med de där stora, kantiga blafforna på dörrarna. Finns väl att få i svart med inlägg runt sätesreglagen, hoppas jag. Faktum är att den utgående B-Klassen tilltalar mig. Finns att få fina exemplar från 2016 med 2 000 mil på mätaren för begärt pris strax över 200 000 kronor hos Mercedes egna handlare. Går lätt att pruta mycket på renköp. Gillar A-Klassen skarpt annars, men jag behöver de generösare utrymmena.

#27
2019-01-13 20:19

Notarius
Ja, det är synd att inte A-klassen kan fyndas lika bra. När jag kollat så har A-klasse förra generation legat högre i begpris och inte tappat lika mycket. För mig skulle nog A-klass räcka.

#28
2019-01-14 12:49

"Apex bättre väghållning det vet att det ger men 98% av folket fraktar ändå bara röven från A till B innom hastighetsgränserna så jag tror det är ett något överdrivet behov av detta på Sveriges landsvägar."

Som jag nämnt tidigare otaliga gånger så behöver man inte köra speciellt fort för att märka skillnad mellan halvstel axel och multilänk. Alla bilar jag kört med halvstel bakaxel har haft problem att hålla spåret i långa kurvor, slump? Nej, den sanna orsaken till den halvstela axeln är densamma som orsaken till att BMW 1-serie nu går över till FWD. Majoriteten av köparna känner ingen skillnad och då tycker inte tillverkarna det är värt att "kasta pärlor för svin" utan väljer att spara pengar istället.
Intressant är ju också att VW kastar ut den halvstela axeln till förmån för multilänk i ID-serien. Undrar varför, om nu halvstel axel är så bra.

#29
2019-01-14 13:06

Skodaägare

Det är särskilt märkbart när det är ojämnheter/hål i en lång svepande kurva. Speciellt om man har lite större hjul.

#30
2019-01-14 13:37

Lyckad design. Tar denna över en liten suv alla dagar i veckan.

#31
2019-01-14 14:49

Skodaägare,
Det blir väl lite krångligt att ha halvstel axel när man har drivningen bak på ID.

Jag har haft bilar med alla möjliga olika bakvagnar och brukar inte fundera så mycket över det, men Octavian vi har håller inte spåret i långa kurvor. Den glider iväg så man får korrigera en smula. Inte farligt eller något problem utan bara störande.

#32
2019-01-14 16:28

"Skodaägare,
Det blir väl lite krångligt att ha halvstel axel när man har drivningen bak på ID."

Ja, okej då, det var ett dåligt argument :-)

"Jag har haft bilar med alla möjliga olika bakvagnar och brukar inte fundera så mycket över det, men Octavian vi har håller inte spåret i långa kurvor. Den glider iväg så man får korrigera en smula. Inte farligt eller något problem utan bara störande."

Har upplevt samma fenomen i VW Golf, Peugeot 3008 och Citroen Cactus. Alla hade halvstel bakaxel. Givetvis är det inte farligt, men det är definivt något man lägger märke som förare i fullt laglig hastighet.

#33
2019-01-15 07:30

Men märkesverkstäderna är duktiga på att ta betalt för service, de påtalade vib när den ingick i långteststallet för några år sedan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.