Bild
Nästa artikel
X-klass lastar ett ton på flaket och med rätt körkort får man hänga 3,5 på kroken. Från 1 juli höjs skatten från 6 212 kr till 14 267 kr under de första tre åren.
Flaket kommer väl till hands när det vankas återvinning.
Lyxigt för en pickis men inte riktigt lika påkostat som i Mercedes större personbilar. Enkla in-strument och reglage.
Med vredet framför växelspaken väljer man bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift med hög- eller låg-växel.
Hjulhusen stjäl en del utrymme men däremellan får man plats med en lastpall på tvären.
Fyra meter golvrulle går in genom den elstyrda luckan i bakfönstret.

Provkörning: Mercedes X-klass (2018)

Provkörning

Mercedes har lånat grundmaterialet från Nissan och gjort en pickis som ska vara lite flådigare än andra bilar med flak. Vi provkör nya X-klass och undersöker den praktiska nyttan.

Att ta fram en ny bil från scratch är ingen billig affär. Utvecklingen tar åtskilliga år och kostar miljarder. Ett snabbare och billigare sätt är att köpa en befintlig konstruktion, göra om designen, justera mindre detaljer och sätta dit nya emblem. Nya pickupen Mercedes X-klass är i grund och botten en Nissan Navara. Motor, växellåda, fyrhjulsdrivning och själva ramen – allt är hämtat från den senaste versionen av den japanska flakbilen som funnits på marknaden sedan 2014. X-klass tillverkas också i Nissans fabrik i Barcelona, jämte Navara och Renault Alaskan, en tredje modell som baseras på samma plattform.

Mercedes har dock varit noga med att rensa bort så mycket som möjligt som påminner om ursprunget, ingenstans kan vi hitta någon annan logga än Merca-stjärnan. Den tyska pickisen finns bara med femsitsig dubbelhytt och har en egen stil som, dömt av reaktionerna under provperioden, verkar gå hem hos många.

Förutom nytt yttre har Mercedes gjort ett par större förändringar av grundbilen. Spårvidden har breddats sex cm, flaket förlängts fem cm och taket höjts två cm. Baksätet är nytt och högre placerat för att ge skönare benvinkel. Chassit har kalibrerats om och hålrummen i karossen har stoppats med mer ljudisolering. Nog kan man säga att X-klass är lite mer än ”bara en uppiffad Nissan”.

Sidosteget (ingår i Style-paketet för 31 750 kr) underlättar bestigningen upp till hytten. Över instrumentbrädan löper en bred list av borstad aluminium (1 300 kr) och bildskärmarna, ventilationsrundlarna och mittvredet ser ut att vara hämtade från Mercedes personbilar. Det mesta känns påkostat men några billigare inslag har gått i arv från Nissan, till exempel växelspaken och hårdplasten runtom.

"Tygmattorna i kupén är ett tecken på att X-klass inte är en bruksbil i första hand."

Den stora missen är att ratten bara går att justera i höjdled, en brist som aldrig skulle släppas igenom på en vanlig Merca. En annan plump är att avläggningsytorna runt förarplatsen knappt räcker till.

Mercedes vill gärna måla upp X-klass som ett alternativ till en suv men riktigt så känns inte pickupen ute i trafiken. I låg fart är styrningen tungrodd och vevig (3,5 rattvarv mellan fulla utslag) och det biffiga formatet (som ändå är mindre än en ”full size pickup truck”) är inte direkt smidigt. Åkkomforten kan heller inte jämföras med en personbil. X-klass har stel bakaxel, dock med skruvfjädrar istället för traditionella bladfjädrar. Utan last på flaket rullar bilen lite ”oroligt”, till och med på bra väg finns studsiga tendenser. Bäst känns följsamheten i högre fart.

Riktigt inbjudande är dock framstolarna som snabbt känns som favoritfåtöljen. Sikten framåt är bra men lika enkelt är det inte att se bakåt, de utsvängda hjulhusen gör att man inte ser var karossen slutar. Kamerasystemet som visar bilen i fågelperspektiv på mittskärmen är guld värt (8 300 kr). Det väldämpade vägbullret är ett annat plus, att de bakre hjulhusen ligger bakom kupén hjälper till.

Förbrukningen är rimlig, vi håller oss strax över 0,8 liter milen. Dieselfyran är bottenstark och har ork för de flesta uppgifter men accelerationen är ganska blygsam och det surrar och vibrerar en del. Efter sommaren kommer ett nytt motoralternativ, Mercedes egen V6-diesel som ger 258 hk och 550 Nm. Den kombineras med permanent fyrhjulsdrivning och automatlåda från Mercedes. Räkna med grundpris omkring 550 000 kr.

Provbilen driver med bakhjulen i vanliga fall, fyrhjulsdrift och lågväxel kopplas in med ett vred. Särskilt många X-klass kommer väl inte att köras offroad men bilen ska klara 50 graders sidolutning och 60 cm vadningsdjup. I tillvalslistan finns differentialspärr bak (7 150 kr), två cm extra markfrigång (3 200 kr) och extra underredsskydd av stål (9 300 kr). Flaket är så gott som kvadratiskt, 1,6 x 1,6 meter ungefär, och upp till kanten är det en dryg halvmeter. Lastsäkringsskenor finns på sidorna, på vänstra väggen sitter ett 12  V-uttag. Stryktålig plastinklädnad kostar 3 350 kr.

En fullastad tur till återvinningen ger några lärdomar. Att bara kunna hiva upp saker är biltypens stora fördel. Samtidigt krävs smidighet för att klättra upp på det höga flaket och det finns hela tiden en rädsla för att repa sidolämmarna som är lackade över kanten. Tygmattorna i kupén är ett annat tecken på att X-klass inte är en bruksbil i första hand. Provbilens flak är öppet, väderkänslig packning får placeras i det redan trånga baksätet. Lock eller jalusi kostar drygt 22 000 kr, kåpa 36 250 kr.

Att mycket är tillval har kanske redan framgått och det kommer väl inte som någon överraskning att X-klass är drygt 30 000 kr dyrare än Navara i grundpris. Bilen säljs via Mercedes transportbilsdivision och vår gissning är att ganska många kan tänka sig att betala extra för en firmabil med både flak och stjärna.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes X-klass?

Mercedes-benz  X250 d 4MATIC

Pris, från kr: 394 875 (315 900 exklusive moms).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 534/B 192/H 182.
Markfrigång, cm: 20,2.
Tjänstevikt, kg: 2 234.
Max dragvikt, kg: 3 500.
Max last, kg: 1 016.
Flakets lastyta, m2: 2,48.
Motor: Fyrcylindrig diesel med dubbla turbo, volym 2 298 cm3, max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 750 v/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 500–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjustegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 176 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.
Deklarerad förbrukning:  7,9 l/100 km. CO2-utsläpp 207 g/km.
Konkurrenter: Nissan Navara, Renault Alaskan, VW Amarok, Ford Ranger, Toyota Hilux, med flera.
 

Plus: Framkomlighet, dragkapacitet, ljudnivå, bränsleförbrukning.
Minus: Ingen renodlad bruksbil, åkkomfort, baksäte, högt pris med tillval.

Vad nytt? Mercedes första pickup (i modern tid).
För vem? Den som vill ha en finare pickis som kan användas både i jobb och i vardagen.

Kommentarer

#1
2018-07-06 14:01

Helt öppen fråga huruvida Skatteverket kommer att godkänna fordonet som något annat än privatbil!

#2
2018-07-06 17:41

När såg du senast någonting på flaket på en pickup?

#3
2018-07-07 12:58

Säkert en bra pickis men smakar det så kostar det och inte minst då skatten.

#4
2018-07-09 22:37

Jag har lite svårt att förstå varför Mercedes skulle ge sig in i den här grenen. Mercedes passar inte in där och till råga på allt ser bilen billig ut – lite som en leksaksbil.

#5
2018-07-12 10:17

X-klass är riktad mot USA marknaden där marknaden är enorm för pickuper. Här i Australien är Toyota HiAce och Ford Ranger storsäljare. Även VW gör strålande affärer med Amarok. Mercedes har ju även andra transportbilar på programet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.