Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mercedes SLK 200 Kompressor

Provkörning

Mercedes SLK startade den moderna plåtcabbstrenden när den presenterades i april 1996. Helt plötsligt kunde öppna sportbilar vara lika varma och bekväma som kupéer. Nu är det dags för en ny modell av Mercedes SLK. Bilen har blivit snabbare, snyggare och dyrare. Följ med ut i sällskap med en blivande klassiker.

Vi börjar väl med att ta av taket? En enkel knapptryckning och plåttaket försvinner ned i bagageutrymmet på 22 sekunder. Inga manuella handgrepp behövs. Dock krävs att bilen står stilla vid manövern.

Man sitter lågt i nya SLK. Det krävs en del vighet för att klara i- och urstigningarna riktigt elegant. Hastighetsmätare och varvräknare dominerar framför föraren i form av två stora, runda instrument. Hastigheten visas dessutom digitalt i en liten ruta mellan de analoga mätarna, därtill finns ett elektroniskt kombinationsinstrument för övrig information. Det sistnämnda visar data från färddatorn (standardutrustning) samt stereo och navigation (extrautrustning).

Hög ljudnivå

Det finns gott om plats i sittbrunnen. Nya SLK har vuxit jämfört med föregångaren, såväl i kupé som i bagageutrymme. Axelavståndet är 30 mm längre, totallängden har ökat med 72 mm och bredden med 65 mm. Föraren har gott om justeringsmöjligheter för att hitta en bra körställning. Tyvärr håller inte stolarna högsta klass. Några förare klagar på dåligt stöd för nacken. En och annan ben-sträckare krävs under längre etapper för att hålla kroppen på gott humör. Det finns god tillgång till praktiska fack och förvaringsmöjligheter som underlättar umgänget i vardagen.

Mercedes-Benz SLK är komfortablare än de flesta andra sportbilar. Men jämfört med en vanlig bil i samma prisklass, står den sig tyvärr ganska slätt. Vindbruset är tack vare god aerodynamik, mycket väl dämpat. Ljudnivån blir ändå ganska hög. Vägljud från däcken och från omgivande trafik tränger in i kupén och gör sitt bästa för att överrösta motor, stereo samt eventuell medpassagerare.

Den minsta motorn på 1,8 liter och 163 hästar är en sällsynt trevlig bekantskap. Det är ingen högvarvig racermaskin utan en snål och smidig vardagsmotor som drar starkt och glatt från låga varv. Tillsammans med en mycket snabb och tydlig sexväxlad manuell låda, bildar den en körglad och prisvärd kombination. Prestanda räcker i nästan alla sammanhang. Men hårigare alternativ finns naturligtvis för den som vill betala. Vad sägs om en SLK 55 AMG med V8 på 360 hk? Då går noll till 100 på 4,9 sekunder. Pris: 665 000 kr.

Köregenskaperna är mycket bra. Bilen går snabbt, tryggt och säkert dit föraren önskar, utan att hitta på några hyss. Karossen känns solid och flexar inte alls, trots avsaknaden av stabiliserande tak. Mercedes säger att man förbättrat vridstyvheten med 40 procent jämfört med tidigare modell.

Styrningen är snabb och tydlig. ESP är standardutrustning och hjälper till när föraren har förivrat sig eller underlaget plötsligt försämras och bilen riskerar att tappa fästet. Högfarts-stabiliteten är klippfast. Det är lätt att lockas att köra alldeles för fort. Håll hårt i körkortet!
Även i stadstrafik fungerar SLK bra med reservation för att den låga sittpositionen gör att sikten blir rätt dålig. Testbilen var extrautrustad med parkeringsvarnare vilket naturligtvis underlättar finliret vid fickparkering. Koppling och växellåda är smidiga.

Frestande lista

Lastutrymmet räcker för att storhandla, om man bara behåller taket på under hemfärden. Plåttaket tar hopfällt ganska mycket plats i bagageutrymmet. Nedcabbat finns det dock fortfarande plats för några platta väskor i bagageutrymmet men stående matkassar går bort.
Nya Mercedes SLK är en oerhört trevlig sportbil med många goda vardagsegenskaper. "Smakar det så kostar det" stämmer tyvärr väl i det här fallet. I SLK:s grundpris på drygt 350 000 kronor ingår ESP, farthållare, färddator, elvärme i stolarna och ett enkelt vindskydd. Tillvalslistan är emellertid både lång och frestande. Här finns till exempel "elektrisk halsduk" (fläktar som blåser varmluft över nacken), klimatanläggning, läderklädsel, olika stereoanläggningar och mycket annat.

Det behövs inte många kryss i utrustningslistan förrän man får lägga på 100 000 kronor på grundpriset.
 
Testad i Vi Bilägare nummer: 10/2004

Mercedes 200 SLK Kompressor
Pris:

351 900 kr.

Modell:

tvådörrars, tvåsitsig cabriolet med elektriskt fällbart plåttak.

Längd/bredd/höjd:

4 082/1 777/  1 298 mm. Tjänstevikt: 1 390 kg.

Motor:

fyrcyl, fyrvent/cyl, kompressor. Volym 1 796 cm3. Max effekt 163 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment 240 Nm vid 3 000 varv/min.

Hjulupphängning:

MacPherson fram, multilänkaxel bak. Krängningshämmare runt om. ESP.

Prestanda:

0-100 km/tim på 8,7 sek. Toppfart 230 km/tim.

Bränsleförbrukning:

8,7 l/100 km blandad körning.

Konkurrenter:

BMW Z4, Saab 9-3 Cab, Audi A4 Cabriolet, Porsche Boxter.

Plus

Snabb, snygg, stabil.

Minus

Dåliga stolar, dyr extrautrustning.

Ã-vrigt Läsarnas omdöme

Mycket bra bil++++

Kommentarer

#1
Hannu Koivu
2009-07-29 13:28

En underbar bill njuter av natturen
Jag kan inte längre använda min MC så alla dofter som kommer när man har taket nere och passerar städer med blomdoft restoranger lukten av hav är bara positivt

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!