Nästa artikel
Provkörning: Mercedes SLC (2016)
Provkörning

Provkörning: Mercedes SLC (2016)

Publicerad 2 juli 2016 (uppdaterad 4 juli 2016)
Klassisk sportvagns-silhuett!
Nytt namn och delvis ny utsmyckning döljer inte att den här gamla plåtcabben börjar få några år på nacken.
Nya Mercedes SLC 300 startar alltid i sportläget. Det är helt galet. SLC är absolut ingen sportbil, oavsett om man använder begreppet som i finkalibrerad exklusiv körmaskin (typ Porsche) eller HAHAHAHAHA, bara en kurva till! (Mazda MX-5). Nej, leta upp körlägesväljaren bland raden av identiska blanka knappar på mittkonsolen och stega fram till komfortläget. Konfigurerad för maximalt glid och minimalt bråk glider man avslappnat ut i trafiken på väg mot lagom exalterande aktiviteter så som konstrundor, afternoon tea, eller lättare shopping.
 
SLC är en lätt moderniserad SLK av tredje generationen, på Mercedesspråk kallad R172  som lanserades år 2011. En tvåsitsig glidare med det sympatiska karaktärsdraget att den fungerar lika bra som ombonad kupémodell som helt öppen cabriolet. Med taket på blir det mer plats till väskor och SLC klarar då respektabla 335 liter.

Testbilen var utrustad med tillvalet Airguide, två genomskinliga plastbitar bakom störtbågarna utformade för att styra bort luftvirvlar från sittbrunnen. Visst minskar finessen blåsten i högre farter men det fläktar fortfarande en hel del. Då är det skönt att ha den standardmonterade värmefläkten Airscarf i nackskyddet.

Det hårda taket manövreras elektriskt men kräver att bilen står still när proceduren startas. När väl taket börjat röra på sig kan man köra i upp till 40 km/tim under det att processen pågår.
 
Fartresurserna räcker och blir över. Den nya 9-växlade automatlådan växlar snabbt och smidigt. För den som vill ha ännu mer finns versionen Mercedes-AMG SLC 43 med V6:a på 367 hästkrafter som klarar 0–100 på 4,7 sekunder.

Fjädringen är bekväm och bullret hyfsat väl dämpat. Kupén rymmer de flesta. Rattens justeringsmån är mycket generös och jag kan dra ned den så långt att jag inte alls ser övre halvan av instrumenten. Som tur är kan färddatorns display konfigureras så att hastigheten även visas digitalt mellan de vanliga mätarrundlarna.
 
God sikt och den fint arbetande växellådan gör SLC lätthanterlig i stadstrafik. I och med uppdateringen har SLC fått autobroms som standard. En bra uppgradering som gör bilen säkerhetsmässigt modern. Bra är också att mediesystemet numer fungerar med Apple Carplay.

Mercedes SLC är inte de stora kickarnas bil. Snarare handlar det om en mogen vagn för mogna kunder. Nya SLC är förmodligen en bil man kan leva länge med utan att tröttna på. Inte ditt första val i kategorin, men kanske det sista?

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes SLC?
Mercedes SLC 300 Roadster

Pris, från kr: 495 900.
Modell: 2-sitsig cab med hårt tak.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 413/B 181/H 130.
Tjänstevikt, kg: 1 505.
Motor: Rak 4-cylindrig bensinturbo. Volym 1 981 cm3. Max effekt 245 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 370 Nm från 1 300- 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. 9-stegs automatisk växellåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,8 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8–6,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 134–144 g/km.
Konkurrenter: BMW Z4, Audi TT Roadster, Porsche 718 Boxster, Ford Mustang GT, Mazda MX-5.

Plus: Hög komfort, Autobroms som standard.
Minus: Högt inköpspris, dyra tillval, blåsig sittbrunn.

Vad nytt? Namn, växellåda, mediesystem och autobroms.
För vem? Mogna cabentusiaster.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.