Nästa artikel
Provkörning: Mercedes S 400 Hybrid
Provkörning

Provkörning: Mercedes S 400 Hybrid

Publicerad 26 augusti 2009 (uppdaterad 16 december 2013)
Den nya hybriden Mercedes S 400 håller en betydligt grönare diet än vad lyxbilar vanligtvis gör. Den nyligen presenterade S 400 Hybrid, är dessutom en inteckning för fler modeller med samma teknik.

Vi fick möjlighet att provköra Mercedes S 400 Hybrid en kortare sväng runt Stockholm. Det rörde sig om en så kallad werksauto, en av de hundra hybrider som så långt hade tillverkats. Så det var med viss aktsamhet som vi kastade oss ut i köerna.

Stockholm är nämligen för närvarande nära en trafikkollaps på grund av alla reparationer av såväl tunnlar som broar. Men det passade ju bra vid ett test av Mercedes hybridteknik.

Det första vi lade märke till var att bensinsexan slocknar redan när man sakta glider fram mot ett köslut eller ett rödljus. Start- och stopfunktionen känns helt rätt i stadstrafik.

Släpper man gaspedalen så stänger motorn helt enkelt av när farten understiger 15 km/tim. Samtidigt fungerar hybridmodulen som generator och laddar systemets särskilda litiumjonbatteri.

När det är dags att köra igen fungerar samma hybridmodul som en trefas elektrisk växelströmsmotor på 20 hk. Den hjälper då till att starta bensinmotorn och att ge kraft när bilen ska rullas igång från stillastående. Det är ju då det går åt som mest energi.

Utan fördröjning
Elmotorn kan tillföra ett imponerande vridmoment - hela 160 Nm vid pådrag - visserligen under en kort tid. Men det är ett avsevärt krafttillskott till den ekonomibantade V6-motorn som annars bara skulle klämma ur sig 225 Nm.

Där har vi för övrigt en förklaring till den minskade bränsleförbrukningen också på landsväg. Elmotorn fungerar som en slags kraftreserv eller resurs om man så vill - som bara används när det behövs.

Hybridmodulens in- och urkoppling sker i det närmaste utan störande vibrationer. Om man verkligen känner efter kan man märka när elmotorn startar bensinmotorn genom en svag vibration i gaspedalen. Men förloppet sker förvånansvärt snabbt och utan irriterande fördröjning.

Vi provade att trampa ner gaspedalen rejält mot durken ute på motorvägen och S 400 accelererade överraskande snabbt. Den har dock en tjänstevikt som tangerar två ton! S 400 Hybrid ska ändå klara 0-100 km/tim på bara 7,2 sekunder, vilket är tillräckligt för de flesta.

Det intressanta för Mercedeskunden är självklart att den här lyxbilen förutom bästa komfort, utrymme och prestanda, dessutom har de numera närmast magiska bokstäverna "Hybrid" där bak. Ingen lär betala extra för att få bort dem från bakluckan.

Låg förbrukning
Förbrukningen på S 400 Hybrid anges till smått fantastiska 7,9 l/100 km i blandad körning och utsläppen av koldioxid till 186 g/km, vilket är i nivå med bensindrivna mellanklassare.

Problemet för tunga bilar är stadskörning. Då försvinner bränslet avsevärt snabbare. Men tack vare hybridmodulen och start- och stoppsystemet håller sig i alla fall de officiella siffrorna på en rimlig nivå.  S 400 Hybrid är faktiskt snålare än motsvarande dieselversion.

Lite elakt kan man säga att S 400 Hybrid ligger nio år och två generationer efter Toyota Prius, som just i höst kommer med version tre (testad i det här numret av Vi Bilägare). Men det är samtidigt överraskande att det är just 

Mercedes som är Tysklands första biltillverkare att anamma elhybriden. Den innebär en mer avancerad teknisk lösning, i vart fall i jämförelse med snåla dieselmotorer eller gamla drivlinor och odlade bränslen med dubbelt så hög förbrukning.

Modellfakta

Mercedes S 400 Hybrid

Pris, kr från: 887 000 kr, L 937 000. Provbilens pris med extra utrustning ca 1 230 000 kr.
Säljstart: Juni 2009.
Mått, cm: L 509/B 187/H 148.
Tjänstevikt: 1 955 kg.
Motor: V6-motor på 3 496 cm3, 4 ventiler/cylinder och bränsleinsprutning. Hybriddel: trefas växelströms elmotor på 20 hk. sjuväxlad automatisk växellåda. Effekt 279 + 20 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 225 +
160 Nm vid 4 000- 5 000 v/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 7,2 s. Toppfart 250 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,9-8,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 186-189 g/km.
Konkurrenter: Lexus LS 600h.

Vad nytt: Hybridsystemet.
För vem: Välsituerade med miljöambitioner.
Bra köp: Allt som minskar emissionerna är bra.

Plus: En renare lyxbil.
Minus: Dyra "måste-ha-tillägg".
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.