Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mercedes ML (2011)

Provkörning

Tredje generationen av Mercedes suv M-klass är oerhört kompetent. Ett komfortabelt landsvägslok som kan klättra som en stenget eller dra nästan hur tungt som helst. Men mest uppseendeväckande är att i grundutförandet har den nya bilen en fyrcylindrig dieselmotor som klarar att driva denna två ton tunga koloss på 0,6 liter diesel per mil!

De flesta av oss motornördar har väl någon gång drömt om att jobba som lastbilschaufför. Att dundra genom natten i sitt gigantiska fordon, avskärmad från livets futtigheter. Bakom ratten i den senaste versionen av Mercedes stora suv känns drömmen ovanligt nära.

Mercedes ML 250 är kompetent men tyvärr också väldigt dyr. Även denna instegsmodell går lös på över en halv miljon kronor redan innan man börjat fylla den med utrustning. Enda trösten är att så var också läget med föregående generations M-klass, vilket innebär att den nya modellen i alla fall inte har blivit dyrare.

Klarar tuff terräng
Det här är en helt ny bil och Mercedes har fokuserat på lägre energiförbrukning och högre säkerhetsnivå, utan att man för den skull prutar på M-klassens omtalat goda terrängegenskaper.

Visserligen har man nu övergivit den mekaniska differentialspärren i bakaxeln och ersatt den med elektronik som förhindrar hjulspinn. Resultatet har dock blivit gott och även nya ML klarar långt tuffare terräng än vad de flesta vågar ta ut den i.

Den som ska ut i skogen bör dock köpa till paketet On&Offroad (21 900 kr) som bland annat innehåller skydd för underredet, lågväxel och extra funktioner för luftfjädringen (som också är tillval för 19 600 kr) vilken ger upp till 285 millimeter markfrigång och låter M-klass vada genom 60 cm djupa vattensamlingar.


Faktum är att de flesta av dessa bilar aldrig kommer att hamna utanför vägkanten. En stor kundgrupp är de som behöver en kraftfull dragbil. Dessa ska dock vara medvetna om att för den fyrcylindriga ML 250 är dragvikten max 2 950 kg medan den sexcylindriga ML 350 får dra 3 500 kg.

Mercedes är väldigt stolta över sin fyrcylindriga diesel på 2,0 liter och 204 hästkrafter. Och visst är det starkt gjort av den ”lilla” spisen att lätt och ledigt släpa runt på drygt två ton suv, men prestationen sker till priset av en hel del knatter och vibrationer.

Den som vill kräver silkesmjuk motorgång får ta ett än djupare grepp i plånboken och satsa 30 000 kronor ytterligare för att få en sexcylindrig dieselmotor istället.

Mercedes uppger att hela modellserien har blivit 25 procent snålare. Förutom snåltrimmade motorer har M-klass fått lägre luftmotstånd och lättviktsmaterial som aluminium används nu flitigare i konstruktionen.

Det innebär dock inte att M-klass blivit någon balettdansös. Den provkörda modellen ML 250 väger in på dryga 2,1 ton men bär sina kilon med grace och känns aldrig tung eller klumpig.

Styrningen har en ny hastighetsberoende elektrisk servoassistans som någon kan uppfatta som en smula okänslig men faktum är att styrningen känns som den brukar i Mercedes. Den som vill uppleva varje gruskorn i ratten får köpa något annat.

Generösa utrymmen
Trots sin storlek är M-klass också riktigt smidig i stadstrafik. Som förare uppskattar man den höga sittpositionen vilken ger mycket bra överblick. Automatlådan arbetar smidigt och stopp/start-systemet ger några tacknämliga ögonblick av lugn och ro när dieselmotorn automatiskt stängs av vid exempelvis trafikljus. Styrningen är lättgående i låg fart, vändradien överraskande snäv och parkeringsassistans standard.

Oavsett väglag är komforten förstklassig. Stolarna är bekväma, såväl motorljud som vindbrus är synnerligen väl dämpat och fjädringen sväljer de flesta ojämnheter.

Utrymmena är generösa. Fem vuxna reser komfortabelt och i bagageutrymmet ryms 610 liter med baksätet uppfällt och 2 010 liter med kupén dukad för maximal lastkapacitet.

Förarmiljön är utmärkt. Instrumenten är tydliga och när man väl lär sig leva med kombispaken för vindrutetorkare och blinkers, fungerar också reglagen utan anmärkning.

Även M-klass har Mercedes nya reglageplacering, vilken innebär att farthållaren och kombispaken fått byta plats. Därmed lär få lockas att försöka blinka med farthållarspaken, en övning som tidigare inte var alltför ovanlig bland nya Mercedesförare.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes ML 250 BlueTEC 4MATIC

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes ML 250 BlueTEC 4MATIC

Pris, från kr: 525 000.
Säljstart: Nu.
Modell: Femsitsig suv med fem dörrar.
Mått, cm: L 480/B 193/H 180.
Tjänstevikt, kg: 2 150.
Släpvagnsvikt, kg: 2 950.
Motor: 4-cyl dieselmotor. Cylindervolym: 2 143 cm3. Max effekt: 204 hk vid 4 200 v/min. Max vridmoment: 500 Nm vid 1 600 v/min.
Kraftöverföring: Sjustegs automatlåda. Stopp/start-system. Fyrhjulsdrift. ESP.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 9,0 s. Toppfart 210 km/tim.  
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 158 g/km.   
Konkurrenter: BMW X5, Volvo XC90, Toyota Landcruiser, Range Rover.

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? För välbeställda ägare av skog eller travhästar (fast de flesta lär komma att köras av amerikanska hemmafruar).
Bra köp? Helt klart en himla fin bil men värdeminskningen kommer att svida. Kanske ett fynd som lätt begagnad?

Plus: Hög komfort, lättkörd, klarar tuff terräng, hög dragvikt.
Minus: Dyr, fyrcylindriga motorn vibrerar och bullrar.

Kommentarer

#1
2011-11-25 09:59

Den här blir spännande att provköra. Kvalitet och pris har tyvärr varit på tok åt fel håll senaste åren för MB, men det kanske vänder? (knappast priset då... )

Nya 2.5 motorn verkar vara en fullträff.

#2
2011-11-25 10:59

525 000 är ju en del, men motsvarande XC90 ligger på runt 480 000 med mindre utrustning (och en förnedrande låg placering i diverse kundundersökningar). Audi Q7 3.0 TDI quattro med 204 hk diesel ligger på 498 000 - och drar dessutom en deciliter mer per mil blandad körning. BMW
X5 xDrive30d med 245 hk (lite vassare motor alltså) ligger på 535 000 och drar även den en deciliter mer per mil blandad körning. Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D 5-stegsautomat ligger i Prestige-utförandet (som inte ger så där värst mycket mer än grundvarianten) på 534 000 kr. Prisskillnaden brukar inte bli så stor när man har gått igenom utrustningsnivån i detalj. Det är som Audi-försäljaren sa till mig i våras: "Våra listpriser ligger lägre än Mercedes, men när vi har plockat på likvärdig utrustning blir våra bilar helt plötsligt lika dyra". Och så är det faktiskt. Jag tycker att den tiden är förbi när man bara kunde se till listpriset - man måste idag också ta hänsyn till utrustningsnivån. Förr var Mercedes både dyra och snålt utrustade. Idag är de förvisso fortfarande dyra men fett utrustade redan från starten (tack vare den sedan några år nye styrelseordföranden Dieter Zetsche).

#3
2011-11-25 14:23

KaptenOberkommando,
Dieter Zetsche är väl även VD för Mercedes-Benz förutom att vara styrelseordförande i Daimler AG? Rätta mig om jag har fel.

#5
2011-11-25 17:04

Suvar är en symbol för egoism,"här kommer jag ovanför er andra bilister,jag skiter i bränsleförbrukning och att min bil orsakar mycket större skador vid krock med andra bilister i vanliga bilar samt cyklister och gående" Om Mb´s bränsleförbrukning stämmer är det lågt,men kundkretsen för dessa bilar skiter i bränsleförbrukningen.Nej fram för förhöjda vanliga bilar med 4wd.

#6
2011-11-25 17:11

Snälla Leifer, nu har väl ändå helgwhiskyn åkt fram lite för tidigt. Att jämföra en Rav4 med denna maskin är väl helt orelevant. Bilarna har ju inte något gemensamt och en kund till ML tittar inte ens mot en RAV4, i så fall en LandCruiser, som är en av bilvärldens bästa och robusta bilar. De fyller liksom två olika funktioner, luftfjädring, lågväxel, 3500kg dragvikt m.m. För kommentaren var väl inte för att retas med vissa??

#8
2011-11-25 20:11

Detta är inte den stora MB Suven, GL är den stora.

Om det är samma drivlina i dessa vet jag inte,men om så är fallet rekommenderar jag ingen att köpa dessa modeller för att ofta dra tunga släp.
En god vän har bytt 3 st automatlådor pga deras ej tillräckliga kapacitet att dra tunga släp (+2000kg).
Tom. MB verkstaden rekommenderade honom att byta bil till något som är tillverkat för detta ändamål tex. Toyota LC, Mitsu Pajero, Nissan Gr Patrol eller som MB tyckte G-klass.

#9
2011-11-26 09:32

Och jag vet folk som kört Mercedes SUV med tunga släp många tusen mil utan att haft problem med automatlådan. Och så vet jag folk som inte kört med tunga släp, eller ens haft dragkork på bilen och ändå bytt automatlåda tre gånger, som min far t ex, och det var inte någon Mercedes SUV.

#10
2011-11-26 12:58

Den låga förbrukningen är imponerande för denna koloss. Funderar lite över om Mercedesköpare egentligen är så känsliga för bränsleekonomi men tydligen är det trendigt att bygga snåla motorer även för de som har råd ;o)
.
Att jämföra med Asiatiska alternativ är nog onödigt, tror inte den typiska MB-köparen ens funderar på att titta österut.
Bästa köp??? Tja, det beror på vad man vill ha!

#11
2011-11-26 18:02

Jes_, för vissa med pengar är det ändå rätt viktigt att var politiskt korrekta. Sen tror jag att Mercedes vill visa att de tar sitt ansvar och erbjuder motorer för bättre miljö. Och som här få lite publicitet för det. Dess utom kommer EU med krav på lägre förbrukning hos alla tillverkare.
De flesta kommer nog inte att köra en dieselfyra bara för att snåla på 30.000 kr i den här prisklassen. Utan de kommer säkert att välja en sexa med den högre komforten och lyxauran den erbjuder.

#12
2011-11-26 19:31

Nja, jag är skeptisk till ViB:s lista över möjliga konkurenter! En Range Rover är dubbelt så dyr och större - och betydligt lyxigare än en ML. Snarare är det Land Rover Discovery 4 som ligger i samma klass som en ML. Om ViB då inte räknar med den sportigare R-R Sport som bygger på just Discovery 4 och som bara är några hundra tusen dyrare än ML.

#13
2011-11-26 19:37

letar förtvivlat efter listan Hälsingen ... Var hittar du den?

#14
Thure
2011-11-26 19:45

Min fruga vill ha en Mercedes nu när Avensisen gjort sitt.

#15
2011-11-26 20:28

"Konkurrenter: BMW X5, Volvo XC90, Toyota Landcruiser, Range Rover"

I nedre högra spalten

#16
2011-11-27 13:16

"De flesta av oss motornördar har väl någon gång drömt om att jobba som lastbilschaufför. Att dundra genom natten i sitt gigantiska fordon, avskärmad från livets futtigheter. Bakom ratten i den senaste versionen av Mercedes stora suv känns drömmen ovanligt nära."

Det är det här som alltid har varit en av Mercedes stora kvaliteter, att bygga in tyngd, pondus och respekt i bilarna.

#17
2011-11-27 15:25

Köp kvalitet först som sist och en pålitlighet som är oslagbar= Toyota Land Cruiser.

#18
2011-11-27 15:51

Det är lite som att köra lastbil alltså? :P Låter inte allt för lockande ;)

#20
2011-11-27 18:46

Roger Skagerström, sätt dig i en 24-metare med typ 600 hk under häcken och du kommer att förstå. Jag körde i flera år i "min ungdom" och minns de åren med glädje, faktiskt. Det räcker med att vara motorjournalist för att förstå att vissa personbilar levererar tyngd, pondus och respekt. Och när man sedan klev ur förarhytten ville man helt enkelt ha en riktig bil att sätta sig i - en Mercedes, t.ex. De kvaliteter märket levererar är i en klass för sig.

#21
2011-11-27 19:28

Herr ober har aldrig suttit än mindre kört en Landcrusier,han bara vurmar för sina Mercedes,respekt pyttsan! Ett märke som inte tar ansvar för sina produkter ger inte värst mycket respekt eller tyngd eller andra floskler. Det gör/levererar en Landcruiser trots många mil på mätaren. Desseutom under tuffa förhållanden runt om i världen. Det är värt respekt......

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-toyota-landcruiser-30-automat-1304?page=1

http://www.toyota.com.au/landcruiser-200#earths-greatest-4wd

#23
2011-11-27 20:59

Nu reducerad du Merceden till en statussymbol. Är det månne det allt handlar om? Nåt man köper i hopp om att inte se sämre ut än någon annan?

Är det då månne ett tecken på fritt tänkande att INTE åka tysk statusbil? ;)

http://milinme.files.wordpress.com/2010/08/un3.jpg

Kan ju slå en kik på den bilden och se vad de som behöver BRA bilar åker ;)

#22
2011-11-27 21:32

Hur kan man nämna Toyota när man pratar Mercedes? Det är två helt olika märken. Men betoning på märken. Berätta för en brud att du kör en Toyota och hon höjer garanterat inte på ögonbrynen. Skillnad är som natt och dag när du nämner Mercedes. Låter jag löjlig? Möjligt. Men det spelar ingen roll hur underhållsfria och präktigt duktiga Toyota är. Märket sänder ut fel signaler till den mänskliga själen. Att bygga ett varumärke är inte att förakta. Mercedes har med sin 125:åriga historia en tradition att bygga bilar i toppskiktet. De har aldrig byggt volymvagnar som alla ska ha råd med. Mercedes namn klingar något annat i öronen, än Toyota. Och det beror på produkten.

Även solen har sina fläckar (och även Miele för den delen. Fråga en som vet). Och ja visst även Mercedes, och även 60 och 70 -tals vagnar hade sina brister och rostproblem de med. Jag tycker inte att Mercedes blivit sämre. Snarare har det blivit mer avancerade och det är klart att ju mer prylar som finns desto mer kan krångla. Räkna bort alla problem som uppstår med ny utrustning och jämför bara med det som t ex en W123 var utrustad med 1976 så har du inte så mycket mer problem. Sedan var man inte lika kräsen och krävande som idag. Jag hade två grannar som körde var sin W115 i början på 70-talet och nog sjutton rostade de mer än vad W210 gjorde i slutet på 90-talet.

Själv körde jag W123 5-cyl 300D som droska på 80-talet som gått 85.000 mil (med samma spis). Den hyllades för sin otroliga slitstarka motor. Och må så vara, men hade en modern bil skakat så på tomgång, varit så slö, druckit så mycket olja, rykt så mycket, startat så dåligt i kyla och växlat så hårt i automatlådan, samt rostat så mycket skulle den klassats ut direkt. Man hade inte samma krav på den tiden. Den var väldigt bra ändå, då. Jag är glad att det hänt lite annat med bilarna i dag.

#24
2011-11-27 21:34

Roger Skagerström, "Nu reducerad du Merceden till en statussymbol." Knappast, jag belyser bara en del av varför Toyota aldrig kommer i närheten av märket Mercedes och vad de sänder ut för signaler. Hade de något utöver det vanliga så hade även de hamnat några pinhål högre upp, men nu har de ju inte något extra som gör att folk uppskattar märket mer än något annat. Det handlar om HUR man kommit dit upp och behåller den ställning man har. Bekräftelsen kommer av något. Själv har jag erfarenhet av både Mercedes och Toyota. Och Mercedes är verkligen något annat att sitta bakom ratten i. Och då tänker jag inte på statusen. När man kör en Mercedes känns det att man kör Mercedes, när man kör Toyota känns det inte att det är en Toyota, utan det kan vara vad som helst på fyra hjul.

Nu kör ju inte FN Toyota bara för att de vill ha just Toyota, de är många faktorer som avgör var ifrån de gör sina inköp. Svenska försvaret kör t ex Mercedes G-wagen och det har inte med statusen att göra.

#25
2011-11-27 21:50

Thommys.

Du har heller inte suttit bakom ratten på en Landcruiser,utan nöjdt dej med en Mercedes och en Corolla eller Camry och jämför dessa Toyota modeller med en ca 150-200tkr dyrare Mercedes än dessa Toyotor. Ta steget upp till det bästa och kör en Landcruiser. Kom sedan tillbaka om berätta om kvalitet etc.

Eller om Lexus passar bättre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lexus_GX

#28
Herman R
2011-11-28 01:00

Håller med!

Tyska bilar är penisförlängare som ger en känsla av dum köpare.

Lexus är premium och ger känslan av medveten köpare.

#29
2011-11-28 10:30

Ett medvetet köp av penisförlängare på sin höjd ;)

Nej men har man pengar så är det klart man tar chansen. Dum vore man väl annars. :p

#30
2011-11-28 12:39

Haha,kör ut denna Mercedes i terrängen där en Landcruiser huserar år ut och år in. Efter några månader är det fillor kvar av Mercedes ML. Denna passar in i storstadens brum som flera varit inne på som P-förlängare för att ragga d---a blondiner som inte vet vad en riktig kvalitetsbil/premiumbil är,Toyota Landcruiser!

#31
2011-11-28 15:26

BMW och Toyota i samarbete! Det bästa från två världar enligt mig.

Nu blir Mercedes ännu mer efter.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111128/toyota-och-bmw-samarbetar-kring-ny-teknik#anchorComments

När kommer denna nyhet på Vibilägare,varför ligger ni efter med nyheter mot andra hela tiden det har jag frågat tidigare?

#32
CorollaConny
2011-11-28 17:59

Shogun: Nyheten finns på ViB redan nu. Sluta bråka!

#33
2011-11-28 20:31

Shogun, bilarna är mer eller mindre anpassade till olika ändamål. Ska det vara hundra procent terräng så rekommenderar jag G-klass eller ännu hellre en professionell Geländewagen. För de allra flesta M-klass köpare kommer den aldrig komma till sin yttersta begränsning i terrängen. Där emot kommer den alltid att erbjuda 100% Mercedeskänsla för sina kunder. Det är något man bara kan få med påkostade förfiningar.

#34
2011-11-29 00:35

Thommys.

Toyota klarar ju både och med Landcruiser!

#37
2011-11-29 22:16

Är det ren terrängkörning man vill att bilen ska klara är man gissningsvis inte så känslig och då kan man köpa en Land Cruiser för några hundra mindre än en G-wagen. Land Cruisern är minst lika proffessionell.

Hur man än vrider och vänder på det i den här klassen - ska du ANVÄNDA bilen så har du knappast någon nytta över de kvaliteer en Merca har jämfört med Land Cruisern (eller till viss mån även en Mitubishi Pajero eller Nissan Patrol, om dessa går att få tag i nu för tiden). Billigare (fortfarande svindyra dock) och MINST lika bra. Mercan glänser mer, men nåt reellt mervärde ger den knappast.

Ska du INTE använda bilen så som den kan användas - dvs bara ragga runt i City med den - då ska den inte ens jämföras med andra bilar i sin klass. Då får man jämföra den med de eventuella andra bilar just den köparen är intresserad av. Han kan ju lika gärna vela mellan en Audi RS5 och en ML.

#38
2011-11-29 23:30

Roger S med flera!
Ni är DÅLIGT pålästa!

En L-R Discovery 4 har i test efter test bevisats ha SAMMA kapacitet som en Landcruiser i terrängen MEN är MYCKET mer bekväm på väg!
En av anledningarna är att den gemmelmodiga Toyotan ju har RAM - det har INTE Discovery 4! Vill du ha en sportigare variant så köper du systerbilen R-R Sport! Tror du mig inte så kan du ju kola in ViB:s egna tester: http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-land-rover-discovery-4-range-rover-sport-1431 eller om du vill ha en KLASSLEDARE i den mindre klassen = http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-land-rover-freelander-29824 en bil som har all terrängkapacitet som SYSTERBILEN VOLVO XC60 INTE har...

#39
2011-11-29 23:32

Den första länken verkar ej funka - sök på Discovery 4 istället då.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.