Bild
Nästa artikel
516 cm lång och nästan 2,7 ton tung, Nya Mercedes GLS är en stor bil. Jättestor!

Provkörning: Mercedes GLS (2016)

Provkörning

Nya Mercedes GLS beskrivs bäst med ett enda ord: gigantisk! Men den är smidigare att köra än den ser ut och åkkomforten är utsökt.

Den började inte så bra, min provkörningstur med nya Mercedes GLS. Jag hämtade bilen, baxade med visst besvär ned den i redaktionsgaraget och tog hissen upp till min arbetsplats för att skriva färdigt några artiklar. När det var klart hade klockan hunnit bli hemgång och jag lotsade ut Mercan ut garaget igen och for mot bostaden. Men där var det stopp. Jag kom aldrig in i min lägenhet, eller rättare sagt ut ur bilen.

Det fanns inte en enda parkeringplats som kunde husera den vädliga Mercedes-suven; längdmåttet är hela 516 cm. Jag fick helt enkelt åka tillbaka till jobbet, parkera bilen där och ta tunnelbanan hem igen.

Det är bara att konstatera att Mercedes nya sjusitsiga  suv-modell knappast är en idealisk stadsjeep. Saken blir inte bättre av vändcirkeln, som är hela 12,4 meter. Att GLS är bökig att hantera på trånga utrymmen är snarast en underdrift.

Men så fort man kommer utanför stan byter bilen skepnad och förvandlas till en komfortmaskin av högsta klass. Luftfjädringen sväljer vägens ojämnheter med fenomenal ackuratess och kupébullret är bättre dämpat än i många lyxlimousiner. Som bekväm landsvägskryssare har GLS få konkurrenter.

Kurvegenskaperna är också förvånansvärt rappa och smidiga med tanke på bilens storlek och höga tyngdpunkt. Åtminstone när den, som vårt provexemplar, är extrautrustad med aktivt antikrängningssystem à 36 300 kr.  

Men GLS kan mer än så och den som skulle få för sig att ta ut den nästan tre ton tunga lyx-suven i naturen (där så är tillåtet) lär inte bli besviken.
Fyrhjulsdrivningen är en av marknadens bästa och med tillvalet terrängkörningpaket för 21 900 kr blir den ännu bättre. Då är det inte mycket som kan stoppa den stora Mercan.
 

På vanlig asfalt lämnar däremot vägkänslan en del övrigt att önska, speciellt när temperaturen är runt nollan och körprogrammet är ställt i det behagliga komfortläget.

Är det halt eller inte? Det är svårt att avgöra. Lite bättre blir det om man vrider körprog-ramsreglaget till läge Sport eller Vinter. Men på tveksamt underlag känner man sig ändå osäker. Tänk om bilen skulle börja glida i väg, vad gör man då? Tre ton Mercedes rakt ut i bushen, vem vill vara med om det?

Utrymmesmässigt sväljer nya GLS sju personer i kupén och fälls alla säten är lastvolymen hela 2 300 VDA-liter. Nästan som en flyttbuss.

Bilen byggs i Mercedes fabrik  i Alabama och är i första hand avsedd för den amerikanska marknaden. Det känns, hela bilen liksom andas USA. Ett exempel är mugghållarna, som har både värme och kyla. Coca-Cola eller svagt kaffe – båda går lika bra...

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLS?
Mercedes-Benz GLS 350d 4matic

Pris, från kr: 737 000.
Modell: Sjusitsig suv.
Säljstart: Säjls nu.
Mått, cm: L 516/B 198/H 195.
Tjänstevikt, kg: 2 680.
Släpvikt, kg: 3 500 (750 kg med B-körkort).
Motor: Direktinsprutad V6-diesel. Cylindervolym 2 987 cm3. Maxeffekt 258 hk. Max vridmoment 620 Nm. 
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, niostegad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 222 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s.
Deklarerad förbrukning: 7,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 193 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC90, Audi Q7, BMW X5, Range Rover med flera.

Plus: Utsökt åkkomfort, fina utrymmen, kompetenta off road-egenskaper.
Minus: Otympligt stor, tveksam vägkänsla.

Vad nytt? Uppdaterad kaross, teknik och modellbeteckning. 
För vem? Den som gillar stora suvar med limousine-komfort.  

Kommentarer

#1
2016-04-09 10:14

Förbrukning 7,4, jo säkert....
I övrigt en typiskt amerikansk bil, för stor, hög blingfaktor och mycket bekväm. Passar bättre i USA där parkeringsplatserna inte är skapade för gamla Polo.
Vem bryr sig om vägkänsla så länge det finns bra mugghållare?

#2
2016-04-09 10:20

2,7 ton på en personbil. Den väger ju som en mindre tanks. Höga utsläpp med, den kommer att kosta en bra slant i skatt.

#3
2016-04-09 10:31

Hacken: den kostar 5378 kr i skatt, vilket säkert är baserat på den optimistiska siffran på förbrukningen.
Visar tydligt hur snett dagens skattesystem slår.
Den borde ligga uppåt 10-12.000...

#4
2016-04-09 10:37

Monstertruck?

#5
2016-04-09 10:43

hultarn, räknar jag på tre års ägande på min bil och denna Mercedesen så har jag sparat 14634:- i enbart skatt och det får jag en bra semesterresa med.

#6
2016-04-09 10:43

Har åkt denna 6 personer med takbox och full packning till Vemdalen. Då drog den ca 0,8 lpm med snitthastighet 100km/h.

#8
2016-04-09 20:00

Är det bara jag som tycker Mercedes interiör ser minst premium ut av stortyskarna? Den är ju så sjukt plastig.

#9
2016-04-10 22:38

Mjae Milkylainen, är nog beredd att hålla med. Audi är ifs inte så imponerande i de "vanliga" modellerna heller. Merca var mer imponerande på 80-talet då de faktiskt såg 10 år modernare ut än de var. Till och med 70-talarna ser ut att vara långt före sin tid. Men på 90-talet verkar det som det stannade av. Sen blev det mest halvtrist plast. Och nu ser de nya modellerna ut som bordeller inuti ;)

Maffig bil dock. Fast den gamla var bra mycket snyggare. Grillen ser ut som den är ditfipplad av nån stylingfirma med dålig smak.

#10
2016-04-10 23:10

Roger: Håller med om att Mercedes var mer imponerande förr. Idag känns de "bara" som en stortysk. Och håller med om den dekadenta "bordell"-liknande känslan med bling.
Tycker inte det passar. En Mercedes ska utstråla samma pondus som "Grosser". En äkta diktatorautomobil. Pondus deluxe. Typ. "Rör du bilen pöbel så blir du avrättad."
Det är i den kategorin Mercedes hör hemma. :)
De gick bort sig med gubbstämpeln någonstans på 90-talet.
För min del skulle de kunna få sluta tillverka allt under en rejält utdeckad S-klass med V12:a. Det vore mer kategorin Mercedes borde lira i. Ouppnåelig ultrapondus.

#11
2016-04-11 05:01

Hade pre-facelift varianten av denna som hyrbil i Dubai och var ärligt talat måttligt imponerad. Stolarna hållet inte lyxbilsklass tycker jag och vridstyvheten är inte den bästa. Sen hållet jag med om styrningen. Alldeles för lätt och för snabb återgång till mittläget.

#12
2016-04-12 14:07

516 cm? En 240 75-80 med dom gamla stötfångarna och dragkrok var 505 cm. Skulle det inte gå att parkera en bil som är 11 cm längre än en 240. Jag hade ett tag en cadillac 1971, den var 571 cm lång och 203 cm bred, då var det nog värre.

#13
2016-04-13 18:48

Jag har ägt en GL i 4 år. Jag kan intyga att förbrukningen stämmer

#14
2016-04-19 19:14

Det är inte bilen som är för stor. Det är parkeringsrutorna som är för små och för få.
De är inte ritade efter fullvuxna bilar utan efter VW bagge. Tur att det bara är hjulen som ska vara innanför rutan så man kan låta överhänget gå utanför rutan. Efterlyser standarder på parkeringsrutor då de anpassas efter allt annat, än mått.
12,4 meters vändcirkel är tyvärr inte ovanligt, men kass.
Flinar varje gång man styr fullt med en gammal 240. Man vänder en 24metare på en 13metersväg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.