Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mercedes G300 CDI Station Wagon

Provkörning

Mercedes terrängbil G-klass finns i en mängd olika utföranden, alltifrån lyxmodeller till enklare arbetshästar. En bil som uppskattats av såväl Påven som Brad Pitt.

För trettio år sedan kom Geländewagen eller G-klass som den numera kallas, till Sverige. Från början en spartansk men mycket terrängkompetent bil, som senare utvecklades till en lyxterrängbil med prislappar runt miljonen.

Nu lanseras G-klass Professional, som för tankarna till ursprungliga Geländewagen. Förarmiljön är enkel i utförandet, vilket är högst avsiktligt. Tanken är att bilen ska tåla en högtryckstvätt invändigt, när man behöver rengöra bilen. Därför är alla reglage och knappar vattentåliga. Dessutom finns en bottenplugg att tappa vatten ur.

Komfort och köregenskaper är lastbilsmässiga, det här ingen bil att köra fort eller långt med. I alla fall inte i just det här utförandet.  Det är heller ingen Stureplan-suv att glassa i. Kunderna är kraftbolag, skogsbolag, räddningstjänst, militär och jägare i första hand.

Det är i terrängen som G-klass ska upplevas. För en upplevelse är det att klättra upp för bergsklippor, vada i djupt vatten, gasa upp för sandbranter eller krypa över stenar och ojämnheter.

G-klass är en bil för den som verkligen tänkt sig ge sig ut i öknen, djungeln eller korsa ett bergsmassiv. G-klass är en av få bilar som har spärrbara differentialer, inte bara i mitten och bak, utan även fram. Till det kommer permanent fyrhjulsdrift samt stela hjulaxlar. Det förklarar den imponerade terrängförmågan.

G-klass finns i en mängd olika kaross- och utrustningsutföranden, billigast är enkelt chassi för 565 000 kronor. Det finns utförande med flak eller skåp, tvådörrars cabriolet eller bepansrade karosser som ska klara bomber och minor.

Diskutera: Är Mercedes G-klass något för dig?

Mercedes G300 CDI Station Wagon

Pris: 616 000 kr.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars suv.
Mått, cm: L 445/B 177/H 193.
Markfrigång: 21,3 cm.
Vadningsdjup: 60 cm.
Tjänstevikt: 2 540 kg.
Dragvikt: 3 200 kg.
Maxlast: 960 kg.
Motor: Sexcylindrig diesel på 2 987 cm3, max effekt 183 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600-
2 600 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 160 km/tim.  
Bränsleförbrukning: 12,2 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 403 g/km.
Konkurrenter: Land Rover Defender, Jeep Wrangler.

Vad nytt? Professional-utförandet, som är i princip militärutrustat fast för civilt bruk.
För vem? Den som måste köra i terräng.
Bra köp? Bara för ett fåtal proffs eller entusiaster.

Plus: Terrängduglighet, lastförmåga, kvalitet.
Minus: Pris, komfort, vägegenskaper.

Kommentarer

#1
Dman
2010-08-06 16:18

Som Landcruiser var förr!???

#1
jarl
2010-08-06 16:19

Så jävla kool!

#1
Previa
2010-08-06 18:03

Sen kan man dra loss Mercedes terrängbil med en liten toyota när den kör fast i snön.


Här en jämförelse mellan två bilar.

#1
landcruiser
2010-08-06 18:06

Kolla denna kanske världens bästa bil korsar en FLOD:

#1
S-E S
2010-08-06 19:31

Heja Påven! Bra att ha om du ska köra över några blomkrukor på St. Petersplatsen eller pressa dig fram genom folkmassorna. Kul bil, men jag jobbar inte med underhåll av kraftledningar eller skidlifter, tyvärr.

#1
JARl
2010-08-07 11:07

S-E S, får jag rekommendera en RAV4 åt dig?

#1
S-E S
2010-08-07 12:30

JARL, tack för rekommendationen, jag har provat den, men jag valde en annan då jag i huvudsak kör på belagda vägar. De få gånger jag är ute i "bushen" har jag klarar de svåraste stigningarna genom att backa upp och sålunda kunnat njuta av en bekväm färd dit och tillbaka!
Visst är G-klassen härlig med sitt okomplicerade och robusta utseende. Nackdelen för vissa är väl att man måste låta prislappen hänga kvar för att visa att den kostar mer än en Santa Fe?

#1
Hanzzon
2010-08-07 14:22

565000 spänn i grundpris för en bil utvecklad på 70-talet?
När Toyota tar 428000kr för sin erkännt kompetenta, bekvämare och snålare Landcruiser 150 som är utvecklad på 2000-talet känns det lite väl dyrt, men det är väl kanske därför påven har en...

#1
S-E S
2010-08-07 18:15

HANZZON, när Toyotas Landcruiser inte kommer fram tar man till en åsna med klövlast, utvecklad för mer än 10 000 år sedan. Det är inte alltid att det senaste är det bästa. Åsnan köper du för någon tusenlapp!

#1
Jes
2010-08-07 19:43

Hur det än är .. så är denna väl den enda man kan högtryckstvätta inuti ...
Även om det finns de som gör det med andra ..

#1
S-E S
2010-08-07 21:10

Yes JES, en riktig bruksbil. Den orkar nog upp på Oljeberget Påven.

#1
Jes
2010-08-07 21:25

Lovar dej S-E S, det finns grisbönder med bilar som kan behöva en högtryckstvätt inuti ... alltså inuti bilen.
Bilen lämnas ibland på verkstad för service och reparationer .. för den mekaniker ... som av en händelse inte själv är deltids-grisbonde .. så är upplevelsen allt annat än angenäm och en högtryckstvätt vore en uppgift av ren självbevarelsedrift ... (erfarenhet) Hehe
Nämen .. visst vore det bra med ett arbetsfordon som kan rengöres även inuti ... DEnna Geländerwagon är optimal ..

#1
Gösta
2010-08-08 02:00

G-wagen har sedan den kom för 30 år sedan varit en ytterst kompetent terrängbil. Detta visar återigen att gammal beprövad teknik fungerar lika bra idag som förr. ESP, ABS och annat elektriskt tjafs i all ära, men inget går upp mot en bra och stabil grundkonstruktion. Hade jag haft råd skulle G-wagen vara ett hett alternativ. Hoppas fler tillverkare förstår detta och i framtiden avstår från den "elektronik-hysteri" som idag råder inom fordonsbranschen. Dacia är ett bra exempel på detta, downsizing vad gäller elekronik är framtidens melodi.

#1
Sigge
2010-08-08 10:33

Gösta..."ESP, ABS och annat elektriskt tjafs" rädda massor av människoliv varje år. Dacia är verkligen inget föredöme med sina bilar med säkerhet ifrån en svunnen tid.

#1
S-E S
2010-08-08 12:17

SIGGE, i "svunnen tid" var bilförarna kapabla att bromsa, styra, häva sladdar och parkera och köra säkert utan elektronisk hjälp. Lär bilförarna att köra bilen själv.
Dagens bilförare måste vara komplett odugliga som klarar att sätta ett fordon med all denna elektroniska utrustning i diket! På så sätt har du rätt. DACIA är inget fordon för odugliga bilförare!

#1
Sigge
2010-08-08 12:23

S-E S...hur är det med läskunningheten? ESP, ABS och andra elektroniska system räddar många människoliv varje år. Att sedan det finns idioter som tror de inte behöver dessa eftersom de "kör så himla bra" säger en hel del om dessa förare. Dacia Duster bensin finns inte ens ESP som tillval - en bil att undvika (borde inte få säljas överhuvudtaget).

#1
S-E S
2010-08-08 20:45

SIGGE, tack för att du frågar, med läskunnigheten står det bra till och även förståndet. På en punkt har du rätt. ABS, ESP, PTV, PMS, LSD och allt vad det nu heter har kommit till för att dåliga förare med klent omdöme inte ska skada sig själva eller andra i trafiken. En Dacia kräver en bättre förare med gott omdöme för att färdas lika säkert i trafiken som en som har en bil med alla bokstavskombinationerna!

#1
Sigge
2010-08-08 22:14

S-E S...de absolut farligast förarna är de som grovt överskattar sin förmåga...vanligt bland nyblivna körkortstagare...dessvärre går det aldrig över för vissa...

#1
AL
2010-08-08 22:20

Intresseant resonemang S-E-S. För rätt många år sedan var det ett gäng utvecklingsingenjörer från Bosch som funderade över samma sak. De kom fram till att det skulle krävas en manuell pumpbroms om 3000 upp och nedtryckningar i sekunden för att efterlikna effektiviteten i ett modernt ABS-system (det finns vissa kriterier som måste uppfyllas avseende stabilitetstal och bromsfriktionsmaximum), något som också uppmärksammades inom F1 (där tekniken förbjöds).
Samma sak gäller ESP. Vid vissa situationer (undanmanöver exempelvis) spelar din körskicklighet ingen roll, du åker av vägen om bilen inte har systemet installerat.
Som sagt, inom F1-sporten användes dessa system också (början av 90-talet) innan de förbjöds. Jag kan i och för sig inte veta säkert men jag håller ändå en slant på att S-E-S inte kommer i närheten av F1-förarnas körskicklighet. Skall jag gå på ren känsla, baserad på denna debatt, förafaller han tvärtom tillhöra den skara av farliga förare som överskattar sin förmåga. Denna kategori av förare svarar i alla fall för 30 procent av våra dödsolyckor idag. Så ödmjukhet inför riskerna är betydligt viktigare ur säkerhetssynpunkt än hur snabbt man kan köra bilen genom en kurva, men det inser S-E-S sannolikt. MVH AL

#1
Rikard
2010-08-09 11:06

När jag jobbade på bilverkstad på 90 talet hade vi äran att serva/reparera några Geländewagen, vi brukade kalla dom för Eländesvagnen, för det var så mycket fel på dom.

#1
S-E S
2010-08-09 12:47

SIGGE OCH AL, jag är ingen tävlingsförare eller speciellt duktig bilist, men jag klarar mig utan olyckor. Jag kör rätt mycket och har kört fordon från modell 1919 (Buick) ,1921 (Studebaker) och flertalet årsmodeller fram till dagens modeller. Kan vi inte i alla fall enas om att varje gång en "bokstavskombination" som ABS, SSU, PMS eller liknande träder i funktion har föraren gjort ett misstag som om denna hade kört en bil utan "bokstäverna" kunde ha resulterat i en olycka? Därför undrar jag: Hur går det när denna "bokstavsberoende" förare kommer till ett fordon utan "bokstäver"? Kan denna framföra ett "bokstavslöst" fordon tillräckligt säkert t ex i halt väglag eller ska man införa på alla nya körkort "Gäller ej för fordon äldre än modell 1985"? Till och med körskolorna kör med alla hjälpsystem inkopplade (utom vid halkkörningen?) Vad lär sig en dylik elev?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.