Nästa artikel
Provkörning: Mercedes CLK 500 Cabriolet
Provkörning

Provkörning: Mercedes CLK 500 Cabriolet

Publicerad 8 oktober 2003 (uppdaterad 21 september 2010)
Den kostar som en smärre sommarstuga men duger definitivt att visa upp sig i. Mercedes CLK Cabriolet är en bil att skryta med, både för ägaren och tillverkaren.

Vind som vind kan man tycka. Men det stämmer inte riktigt. Faktum är att fartvinden känns extra ljum och smeksam i en Mercedes CLK.

Om den märks alls. Med vindskärmen på plats över baksätet (en extra pryl för 3 850 kr) reduceras draget till ett lekfullt rufs i tottarna uppe på skulten.

I de flesta "vanliga" cabbar gottar man sig lika mycket åt det sköna sommarklimatet som åt bilen. I Mercedes CLK är det tvärt-om. Friskluften är liksom bara en bonus till en njutbar bil. Den är härlig att både att se, fingra på, åka i och köra.

Den kostar en slant, förstås. Modellen finns med flera motorer från två liter och uppåt 5,5. Med mindre än 426 900 kr kommer ingen köpare undan. Grundpriset för den CLK 500 som vi provat ligger på 639 900 kr. Men man får en del för pengarna. Mercedes tekniker vet vad bortskämda lyxbilsägare förväntar sig.

Beteckningen 500 betyder att bilen drivs av en V8 på fem liter. Den utvecklar 306 hästkrafter och det hörs. När bilen glider fram i stan mullrar motorn som ett avlägset åskväder mellan husväggarna. Den låter stark och dyr på ett sätt som får folk att vända på huvudet och titta.

Den öppna karossen är kraftigt förstärkt och CLK väger uppåt två ton - nästan 200 kg mer än den täckta coupén. Men när motorn tar i med hela den obändiga kraften av 460 Newtonmeter blir det fart på plåtmassan. 0-100 km/tim går på lite drygt sex sekunder. Rena sportbilstemperamentet alltså.

Sex lager tak
Toppfarten är spärrad vid 250 km/tim. I såna farter bör taket ligga på för det dånar öronbedövande även med vindavvisare på plats och sidorutorna uppvevade. Men när suffletten med ett mjukt elmotorsurr lägger sig över sittbrunnen blir det tyst. Taket är isolerat med sex lager fleece och välsytt som en dyr smoking. Inget störande vindbrus slipper in i någon skarv. Omgivningen blir lika effektivt bortdämpad som av ett bastant plåttak.

Exakt hur Mercedes har förstärkt karossen är inte bekant. Men teknikerna har gjort ett gott jobb. Det är ovanligt lite svaj i plåten. Cabben känns nästan lika stabil som den täckta coupén.

Ibland kan man inte annat än häpna över hur Mercedesteknikerna tycks ha förutsett allt. Som när en framstol viks undan för att släppa in någon i baksätet. Om suffletten ligger på kan stolens nackskydd slå emot taket. Omedelbart startar en liten tyst elmotor och drar ned nackskyddet så att stolen kan fällas fram fullt. När ryggstödet slår tillbaka glider nackskyddet upp till sin rätta position.

Det går inte att hitta en enda förfuskad detalj. Allt är så gediget och välgjort att man får komplex för sin egen ofullkomlighet.

Bromsar själv
Testbilen kunde till och ta över en del ansvar från föraren. Utrustningen kallas Distronic och kostar 26 400 kronor extra. Men när den vakar över trafiken går det att slappna av i bilköerna.

Distronic är en liten vakande radar som håller avståndet till bilen framför. Om den bromsar, saktar även Mercedes CLK farten. Avståndsradaren är ihopkopplad med farthållaren. När bilen framför ökar farten, ökar även CLK tills den är uppe i förinställd fart. Föraren behöver inte röra varken gas eller broms.

Redan grundpriset innehåller en enorm standardutrustning, men den som vill och har råd kan plocka på nästan hur mycket prylar som helt. Det är inga problem att höja priset med ett par hundra tusen.

Alla prylar kanske gör bilen några snäpp läckrare att använda, men skrytfaktorn påverkas nog bara marginellt. Den kan knappast bli högre.  

Testad i Vi Bilägare nummer: 10/2003

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.