Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mercedes C180/C 200

Provkörning

Mercedes extra energisnåla versioner av mellanklassaren C-klass väcker mersmak. Och allra mest imponerar den bensindrivna C180. Sitter det verkligen bara en liten och snål kompressormatad fyra under huven? Det känns som en sexa! Tydligt är att det går att göra bilarna snålare utan stora nackdelar.

Miljöbilar drivna med alternativa bränslen eller elektricitet är inte den enda vägen att gå för att minska bilarnas klimatpåverkan. Mercedes koncept BlueEfficiency handlar om att genom smarta lösningar sänka förbrukningen för dagens bensin och dieselbilar.

Företaget lanserar BlueEfficiencyvarianter av flera av sina modellserier, bland annat här provkörda mellanklassaren C-klass.

Den senaste generationens C-klass är väldigt lätt att tycka om. Förarmiljön tillhör marknadens bästa. Sätet är väldigt bekvämt med elektrisk justering av ryggstödsvinkel och höjd som standard. Dessutom går stolen att höja i framkant för den som önskar mer lårstöd. De flesta hittar snabbt en utmärkt körställning.

Instrument och reglage tillhör marknadens absolut bästa. Visserligen envisas Mercedes med att ha reglaget för vindrutetorkarna på blinkersspaken och handbromsen manövreras med pedal men gamla Mercedesförare känner sig hemma. Övriga lär sig snabbt att hitta rätt.

Instrumenten är snygga och lättlästa. Mercedes utformning av färddatorn i mitten av hastighetsmätaren har bildat skola och dyker upp i allt fler bilar.

Tre i baksätet blir trångt men två passagerare åker hyfsat komfortabelt, håll i minnet att Mercedes C-klass måttmässigt är en mellanklassare, även om prislappen antyder något annat. Benutrymmet är begränsat. Bagageutrymmet är stort. Istället för reservhjul följer det med en däckreparationssats.


Det medför att under golvet i bagageutrymmet döljer sig ytterligare utrymme. Längs kanterna finns fyra smarta krokar där man till exempel kan hänga upp matkassarna efter veckohandlingen.  

Den sexväxlade växellådan är lättmanövrerad med tydliga lägen och lagom långa slag. Styrningen är lite sävlig på klassiskt mercedesvis. Köregenskaperna är förstklassiga och med hjälp av det elektroniska antisladdsystemet känns bilen trygg och stabil i halt väglag trots bakhjulsdriften.

Komforten är mycket hög. Fjädringen sväljer ojämnheter utan att bli gungig och varken vind, väg eller motorljud stör framfarten i den bensindrivna C180. Dieseln i C200 är tyvärr i knattrigaste laget. I högre farter försvinner visserligen både knatter och vibrationer men i stadstrafik och framförallt på tomgång, känns C200 CDI mest som en gammal taxi…

Måhända spelar BlueEfficiency-trimmet här ett spratt. För att sänka vikten och därmed förbrukningen, har bland annat vindrutan fått tunnare glas. Erfarenhetsmässigt vet vi att bilrutornas tjocklek har stor betydelse för bullerdämpningen.

Andra åtgärder för att sänka förbrukningen är förbättrad aerodynamik, högre utväxling och fintrimmad motorstyrning. Dessutom är bilarna försedda med en växlingsindikator som tydlig upplyser föraren om vilken växel som ger bäst ekonomi för stunden. I bensinmodellen C180 har Mercedes tagit ytterligare ett steg och ersatt den kompressorladdade 1,8-litersmotorn med en likaledes kompressorförsedd mindre 1,6-litersmotor.

Och visst ger ekonomitrimningen effekt. Bensinmodellen har sänkt sin förbrukning från 7,5 l/100 km för vanliga C 180 Kompressor till 6,7 för BlueEfficiency. För dieseln C200 CDI har förbrukningen sjunkit från 5,7 l/100 km till 5,1 l/100 km.

Av dessa två vill vi slå ett slag för den bensindrivna modellen. Den lilla kompressormotorn är charmerande i sin smidighet och styrka. Faktum är att den inte ligger långt efter dieseln i dragkraft. Förbrukningen är också välgörande låg. Räknar man ekonomiskt skiljer bränslekostnaden med dagens priser bara med en krona per mil till dieselns fördel.

Det innebär att man måste köra 1 500 mil per år bara för att köra in dieselns högre fordonsskatt. Sedan återstår 13 000 kronor högre inköpspris att räkna hem.

Tidigare har vi ofta gnällt över Mercedes snåla grundutrustningar men nu är det slut med det! Som standard får man här klimatanläggning, lättmetallfälgar, regnsensor, kurvljus, elvärmda speglar, färddator och CD-radio. För den som vill är det emellertid fullt möjligt att utrusta sin C-klass för ytterligare 150 000 kronor. Listan över tillgänglig extrautrustning är lång som finanskrisen…

Säkerheten är hög. Mercedes C-klass fick fem stjärnor i krockprovet hos Euro-NCAP och det mesta i säkerhetsutrustningsväg är standard.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.