Bild
Nästa artikel
Diskret och lite allvarlig i uttrycket – tredje generationens CLS.

Provkörning: Mercedes-Benz CLS (2018)

Provkörning

Mercedes-Benz CLS fortsätter som familjens skönhet. Med rak dieselsexa är den också kraftfull så att det räcker och blir över.

Väl inkapslad under en låg, elegant böjd taklinje, bakom en ljus ratt och med en bildskärm värdig biografen Rigoletto framför ögonen färdas jag i en tystnad som vore detta en forskarsal i Kungliga Biblioteket och inte en ny bil. 

Tankarna vandrar, Mercedes-Benz CLS-modell av tredje generationen har ofta den verkan på sin förare. När den första generationen (”C219”) dök upp 2004 föll omvärlden för såväl dess ut- som insida. En komplett skönhet, denna sällsynta sort. Bilen baserades på de ordinarie E-klassmodellerna men förpackades, precis som dyrbara parfymer, i en så elegant flaska att man kunde ta extra betalt för den just därför. Samtida tidningar påstod att detta med en fyrdörrars lyxcoupé var en ny karosstyp.

Vilket nys. Sådana hade världen sett förut, men vad är väl historien när vi i varje tid jagar nuet? Rover 3-litre coupé från 1962 (baserad på den så kallade P5-karossen) var en given föregångare till CLS, liksom åtskilliga samtida, flotta Bentleymodeller. I USA förekom redan 1949 en fyrdörrars coupékaross på Chevrolet, Fleetline. Den byggdes i cirka 200 000 exemplar bara under det modellåret så nog fanns den alltid.

"Utsidans helhet är spolformat elegant, lågmäld, uppsynen en smula allvarlig. Jag kommer att tänka på hajar, hade nog Ernst sagt."

Raskt gör sig motorn i nya CLS påmind, inte så att den med bryskt ljud väcker en ur tankens slummer men desto mer så med sin kraft. Mercedes-Benz satsar som bekant ånyo på raka dieselsexor och vilken välsignelse är inte det, hinner jag tänka innan långtradaren är passerad i en blinkning. Den för nästan 300 000 kronor extrautrustade provbilens maskin är på 2,9 liters volym, 286 hästkrafter och inte mindre än 600 Nm vridmoment redan från 1 200 motorvarv. Ingen människa kan rimligen behöva mer. Kraften formligen väller ur bilen och förlänar föraren en icke oangenäm men antagligen bedräglig känsla av att stå en smula ovanför skeendena runt omkring.

Jätteskärmen kröner de böljande formerna i förarmiljön. Här är både elegant och lätthanterligt.

Kupén excellerar i design och utföranden av klass, utan att vara det minsta obegriplig. Linjerna sveper fram, här har formgivarna haft kul men ändå hållit sig till Mercedes’ grundbok i skötsel och ergonomi. Faktum är att mycket också känns igen från minstingen A-klass, även frontens design är ju snudd på ett plagiat därifrån.

Utsidans helhet är spolformat elegant, lågmäld, uppsynen en smula allvarlig. Jag kommer att tänka på hajar, hade nog Ernst sagt. En nyhet sägs vara att CLS numera är fem- snarare än fyrsitsig. Tro’t den som vill, ingen kommer att propsa på mittplatsen bak.

Nya CLS är förstås också en E-klass i nästan allt det tekniska, receptet är oförändrat. Det finns dock en skillnad känsliga rumpor kan erfara efter några mil på inte fullt så släta vägar: CLS går inte riktigt lika Mercedesmjukt och -lugnt över gupp, tvärslåar och håligheter som sin ursprungssläkting. Luftfjädringen (21 900 kronor)  släpper oväntat nog igenom en del mindre vibrationer och bilen rör sig förhållandevis mycket i vertikalled också med hårdare inställning. En liten skönhetsfläck i en annars rakt igenom vacker historia. 

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz CLS?

Mercedes-benz CLS 350 d 4MATIC

Pris, från kr: 719 900, provbilen 1 025 150.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 500/B 190/H 144.
Bagagevolym, l: 490.
Tjänstevikt, kg: 2 135.
Motor: Längsmonterad 6-cylindrig rak dubbelturbodiesel, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 15,5. Borrning/slag 82/92,4 mm. Volym 2 927 cm3. Max effekt 286 hk (210 kW) vid 4 600 v/min. Max vridmoment 600 Nm vid 1 200–3 200 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, nioväxlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 5,7 s. 
Deklarerad förbrukning WLTP: 7,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 195 g/km.
Konkurrenter: Audi A7.
 

Plus: Extremt kraftfull motor, ljudkomfort, inredning.
Minus: Pris, begränsat baksäte, något nervös fjädringskaraktär.

Vad nytt? Tredje generationens fyrdörrars coupé på E-klass.
För vem? Godissugna.
 

Kommentarer

#1
2018-09-30 10:35

Frågan är om det är CLS eller tillvalet luftfjädring som sticker ut i jämförelsen med "ursprungssläktingen" i fråga om komfort.

#2
2018-09-30 10:47

Jag förstår inte varför mb har den sura fula bakdelen

#3
2018-09-30 11:08

Tyvärr finns inte denna "mindre"* 350d sexa till vanliga E-klass 4-Matic utan enbart 400d. Där finns inte heller den "större"* fyran 300d 4-Matic utan enbart 220d vilket gör att prisglappet blir hutlösa 153.000 kr för den som vill ha en starkare motor än standardmotorn 220d till 4-Matic.

* Idag handlar det inte längre om större eller mindre cylindervolym, den är det samma till 6 respektive 4 cylindrar.

#4
2018-09-30 12:36

Störtskön på utsidan. Däremot så har jag så jädrans svårt för Mercedes interiörer. Blandas material, linjer och annat hejvilt. Ser ut som någon blandning av försök till dekadent herrklubb till misslyckad elegans.
Sen undrar jag hur man får upp en modern dieselsexa i nära 200g co2/km? Hål i cylindrarna?

#5
2018-09-30 13:15

Jag tror mer på hål i kolvarna!
Allvarligt, jämfört med BMW 6GT är förbrukningssiffran jämmerlig.
Båda BMW-dieslarna och bensinsexan ligger klart lägre.

#6
2018-09-30 14:23

Notera att denna bilen är testad enligt nya WLTP ("deklarerad förbrukning WLTP: 7,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 195 g/km"). Värdena för förbrukning och utsläpp som står på Mercedes hemsida verkar gälla enligt den gamla mätmetoden. Där står siffrorna 145 g/km (CO₂-utsläpp blandad körning) och 5,5 l/100 km för bränsleförbrukningen. Det gäller alltså att se upp!
bgl: När det gäller värdena för BMW måste det först kollas upp vilken mätmetod som har använts, men högst sannolikt är det den gamla metoden!

#7
2018-09-30 16:02

Lagen säger att WLTP ska uppfyllas fr.o.m. september 2018. Verkar som om BMW fortfarande utnyttjar kryphålet med omräkning, mest märkbart på dieslar.

#8
2018-09-30 16:02

MB går från klarhet till klarhet. Das Beste oder nichts!

#10
2018-10-01 05:23

Vilken design,bilen tappar ju bakdelen, röven hänger ju ned....nä det var bättre förr......

#11
2018-10-01 08:27

MB har helt klart snyggast design av "tyskarna".

#12
2018-10-01 09:59

Tycker Mercedes interiörer blivit alldeles för "blingiga" i de senaste modellerna. Gillade den sobra stilen i W204 och W212 mycket mer. Detta känns som en eftergift till den kinesiska marknaden, där kunderna vill att bilen ska se "dyr" ut. Tycker också byggkvalitén är så där. Luckan till facket i mittkonsolen knakar ganska rejält om man vickar lite på den. I alla fall på E-klass, och denna använder förmodligen samma delar.

#13
2018-10-01 12:12

Lär åldras snabbt med alla dessa skärmar.

#14
2018-10-01 18:49

Åsikterna om inredningen må gå isär, men Mercedes inredningar av dags dato är konstnärliga mästerverk som kommer att stå sig under mycket lång tid framöver.

#15
2018-10-01 21:25

Tråkigt att den är stötig; (

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.