Bild
Nästa artikel
De nya ”Multibeam LED” strålkastarna har en komplex uppbyggnad.
Ny, något lägre men bredare mediaskärm dock utan den pekfunktion som finns i A-klass.
Rymligt bagageutrymme, med fällda säten rymms över 1,5 kubikmeter last.
Ny nos. För svenska marknaden kommer det inte vara aktuellt med den på motorhuven stående stjärnan, den är nu förbehållen E- och S-klass.

Provkörning: Mercedes-Benz C-klass (2018)

Provkörning

Efter fyra år har Mercedes ingenjörsstab sett över mellanklassaren C-klass. När de var klara hade den storsäljande modellen justerats på närmare 6 500 punkter.

För att sätta siffrorna i perspektiv: Det går åt något över 13 000 delar för att bygga en C-klass, närmare 50 procent av bilen är alltså nytt. Även om det handlar om en genomgripande uppdatering som denna brukar en uppdatering innebära att bilens grundvalar lämnas orörda, så även i det här fallet. 

C-klass baksäte fungerar precis som tidigare fint för två fullvuxna, men det finns rymligare alternativ i klassen och nackstöden är lika smala i  dag som när modellen lanserades. Med tillvalet luftfjädring är rullkomforten fortfarande klassledande och på det tyska vägnätet upplevs kupén lika behagligt välisolerad i dag som 2014. 

Kombimodellen rymmer oförändrat 490 liter bagage och baksätet kan fällas i praktisk 40/20/40 proportion. För att hitta de 6 500 förändringarna får vi gräva djupare under skalet. Den stora nyheten är en nyutvecklad fyrcylindrig motor på 1,5-liter och 184 hästkrafter. Motorns 48-voltsystem ger en rad fördelar, framför allt en extra kraftig startmotor. Den är kopplad med rem till förbränningsmotorn. Innan förbränningsmotorns turboaggregat börjar ladda ger startmotorn ett krafttillskott på 14 hästkrafter och 160 Nm i vridmoment. Vid lättare inbromsningar används startmotorn för bromskrafts-återvinning. 

Den för C-klass nya nioväxlade automatlådan har frirullningsfunktion. Med funktionen aktiverad stängs motorn av vid frirullning. Det kan låta vanskligt, men alla bilens system fungerar normalt. Återaktiveringen av motorn sker blixtsnabbt och mjukt. 

Utrustad med navigation föreslår bilen när det är dags att lätta på gasen med hänsyn till hastighetsbegränsningar, rondeller och liknande.

"Utrustningsversionen ”Elegance” utgår. C-klass kan alltså inte längre fås med den  på huven stående stjärnan."

För den provkörda kombimodellen anger Mercedes en förbrukning på 6,6 l/100 km. Att Mercedes, till skillnad från Audi och BMW, inte har valt att satsa på en trecylindrig motorfamilj förklarar man med att en fyrcylindrig motor ger en mer kultiverad gångkultur.

De yttre förändringarna är av den blygsamma sorten. Nya stötfångare fram och bak, lite tilltuffade fälgar och ompysslade led-ljussignaturer. En kul detalj är att positionsljusets (bak) ljussignatur varierar beroende på karossform. Som tillval finns Mercedes ”Multibeam LED” strålkastare (19 000 kr). Den adaptiva ljusbilden kan nå upp till 650 meter. 

Nytt för den svenska marknaden är att utrustningsversionen ”Elegance” utgår. C-klass kan alltså inte längre fås med den 
på huven stående stjärnan. 

Instrumentpanelen är i stort sett oförändrad, men det elektroniska gränssnittet har fått sig en duvning för att överensstämma med modernare A- och E-klass. Instrumentklustrets analoga mätartavlor kan ersättas av digitala diton. På säkerhetssidan har bland annat den standardmonterade autobromsfunktionen förbättrats och reagerar nu även för cyklister. För att få delvis självkörande funktioner (exempelvis kökörningsassistent) behöver man välja till ”Förarassistanspaket” för 29 400 kronor.

Under förra året såldes det omkring 400 000 Mercedes C-klass. Översatt till den totala försäljningen innebär det att var femte Mercedes var en C-klass och med det märkets mest sålda modell. Uppdateringen lär se till att C-klass även framöver bibehåller sin roll som det populäraste valet i Mercedesfamiljen.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes C-klass?

Mercedes C200 kombi

Pris, från kr: 372 900.
Säljstart: Finns att köpa nu. 
Mått, cm: L 477/H 146/B 181.
Bagagevolym, l: 490.
Tjänstevikt, kg: 1 705. 
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym 1 497 cm3. Max effekt 184 hk vid 5 800 v/min. Max vridmoment 280 Nm vid 3 000–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor, bakhjulsdrift. Nioväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad förbrukning: 6,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 142 g/km.
Konkurrenter: Audi A4, BMW 3-serie, Peugeot 508, Volvo V60, VW Passat med flera. 

Plus: Hög komfort, fin kvalitetskänsla, trevliga motorer, formgivning.

Minus: Pris.

Vad nytt? Hälften! Nya bensin- och dieselmotorer, interiöra förändringar.

För vem? Den komfortmedvetne.   
 

Kommentarer

#1
2018-09-16 14:00

Jag gillar inte att Mercedes alltmer slopar stjärnan på huven. Vi som har haft många Mercedesar genom åren vill ju ha den där ledstjärnan på huven!

#2
2018-09-16 18:31

Jag håller helt med.
Stjärnan ska stå upprätt på huven!

#3
2018-09-16 18:41

Jag har aldrig haft en Merca men har väl egentligen inget emot dem men instrumenteringen på denna... Det ser ut som ett plottrigt tivoli. Jag tror att jag skulle ha svårt att trivas bakom ratten.

#4
2018-09-16 18:44

Man trivs bakom ratten, absolut!
Den är rund!

#5
2018-09-16 20:14

Elegant!

#6
2018-09-17 07:21

Gjorde man inte ett bra arbete från början? Facelift brukar - mest - handla om de artiklar som byts ut för designförändring.

#7
2018-09-17 08:29

Snygg men dyr.

#8
2018-09-17 17:11

För en gammal mercedes-ägare är stjärnan på huven självklar. Den är dessutom väldigt enkel att sätta dit om man tvingats köpa en C-klassare i Avantgarde-utförande som tyvärr är det som normalt bjuds i Sverige. (På min avantgarde har jag både satt dit stjärnan på huven och dessutom bytt till Elegance-grillen. Kan göras av vem som helst även med tummen mitt i handen!).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.