Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mercedes A-klass (2012)

Provkörning

Borta är den höga, trubbiga stilen. Nya A-klassen har bara Mercedesstjärnan kvar från sina företrädare. Den är sportig och skarpt designad och nu står A för Attack!

Bokstaven A brukar användas för att  för att beteckna segmentet för små bilmodeller. De två första A-klassbilarna från Mercedes tog också upp minimalt utrymme på vägen. Den första mätte bara 358 centimeter mellan stötfångarna. Nästa generation var längre men hade fortfarande långt till fyrametersgränsen.

Tredje A-klassen har i stort sett bara stjärnan i nosen ge-mensam med tidigare modeller och beteckningen har fått en helt annan betydelse. A betyder ”Attack!”

– Segmentet för kompakta premiumbilar kommer på tio år att växa från 6,57 miljoner till 10,62 miljoner i världen. Där ska vi vara med och attackera konkurrenterna, säger Johann Buss som varit projektledare.

Attacken sker med en väldesignad bil som försetts med trevliga prislappar. Basmodellen A180 (med 122 bensindrivna hästar) kostar från 214 900 kronor. Bäva månde Audi och BMW som är huvudmålen för attacken från Stuttgart. (Volvo, Lexus och andra räknar Mercedesfolket inte in i den finaste klassen, där finns bara tyskar!)

Nya A-klassen har helt andra proportioner än föregångaren. Taket är 16 centimeter lägre, längden har ökat med 40 centimeter och tyngdpunkten är sänkt fyra centimeter. Föraren sitter nästan 18 centimeter närmare marken än i gamla modellen. Nya Mercedes A ser ut som en liten sportkupé och uppför sig så också.


Smidigt slinker den genom serpentinkurvorna i bergen innanför den slovenska medelhavskusten.
 
Hjulen håller fast i asfalten med hjälp av en fyrlänkad bakvagn och ett ESP-system som lägger an en lätt broms på innerhjulen om de vill börja spinna i kurvorna. En sjustegad dubbelkopplingslåda ser till så att kraften från dieselmotorn kommer i rätt ögonblick. Styrningen är lätt och exakt. På snabbare vägar rusar bilen stabilt  med bara lågt brus runt backspeglarna – karossen har ett lågt luftmotstånd; cw 0,27.

Mercedes A är kort sagt väldigt behaglig att köra. Som man kunde vänta sig. Fem maskiner ingår i motorprogrammet. Alla är fyrcylindriga och turbomatade.

Den minsta dieseln på 109 hk (som inte fanns att provköra) förbrukar bara 0,38 l/mil och släpper ut 98 gram koldioxid.  A200 CDI har 136 hk och är en lugn och trivsam vardagsmotor. Den klarar också miljögränsen men de tre bensinmotorerna, på 122, 156 och 211 hästar, gör det inte. I A 200 sitter 156-hästarsmotorn. Med direktinsprutning och turbo får den ett högt vridmoment, 250 Newtonmeter, som kommer vid låga varv. Ändå känns den förvånansvärt seg.

I premiumklassen gäller det att ha många alternativ så att varje köpare kan sätta ihop sin individuella bil. I Sverige erbjuds fyra grundpaket och därutöver finns långa listor med prylar. Det går exempelvis att länka bilen till sin iPhone.

– Vi sätter Facebook på hjul, säger Johann Buss.

A-klass är inte officiellt krocktestad, men kommer säkert att få fem stjärnor. Nära 70 procent av karossen består av höghållfast stål och det går att plocka in tio olika system som hjälper föraren undvika olyckor. Att säkerheten är hög märks när man sätter på sig bilbältet. Det dras åt automatiskt.

Som standard har A-klass ett radarbaserat system som hjälper föraren att bromsa om det är risk för en krock med bilen framför. Då blinkar först en liten varning, senare hörs också en signal. Bromsarna förbereds men föraren måste själv trampa på pedalen.

Varningen är diskret men räcker för att föraren ska reagera i tid, hävdar Mercedes. Någon autobroms, som Volvos City Safety, finns inte till A-klass.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes A-klass?

Mercedes A 200

Pris, från kr: 239 900 (A 180
214 000, 200 CDI 244 900).
Säljstart: Augusti.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Mått, cm: L 429/B 178/H 143.
Tjänstevikt, kg: Från 1 395.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning och turbo. Volym 1,6 liter. Effekt 156 hk vid 5 300 v/min. Vridmoment 250 Nm mellan 1 250 och 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda eller sjustegad automatväxlad (21 900 kr), framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 224 km/tim. 0–100 km/tim på 8,4 s.
Förbrukning: Från 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: Från 129 g/km.
Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serien. Lexus CT 200h, Volvo V40, VW Golf med flera.

Plus: Tuff kaross, tyst, snåla motorer, hög säkerhet, bra priser.
Minus: Litet bagageutrymme.

Vad nytt? En lägre, slankare och mer sportig bilmodell.
För vem? Mercedesdiggare som vill ha en kompakt, snygg bil till hyfsat pris.   

 

Kommentarer

#1
2012-09-10 08:44

(Volvo, Lexus och andra räknar Mercedesfolket inte in i den finaste klassen, där finns bara tyskar!)
Ha ha ha, tur det inte är fredag... :)

Annars en snygg bil för att komma från MB, prisvärd återstår dock att se, misstänker att priset skjuter i höjden när man valt lite utrustning.

#2
2012-09-10 10:26

Några jämförelser. Först mot Ford Focus med följande utrustning, Xenonljus, autobroms, xenonljus, elinfällbara speglar, automatlåda. klimatanläggning, regnsensor, parkeringsassistans

Ford Focus Titanium 2.0 TDCI 115 hk: 267100
Mercedes A180 CDI: 300250.

Kanske inte så farlig prisskillnad ändå. Med lite rabatt så kan nog Mercan närma sig Forden i pris. Sen beror det ju förstås på hur mycket rabatt man får hos Fordhandlarn...

En annan jämförelse som kanske haltar ganska ordentligt. Min bil är en Skoda Superb 1.8 TSI med 7 växlad DSG och bla följande utrustning:
- elstolar fram och ytterspeglar med minne.
- eluppvärmda och infällbara speglar.
- klimatanläggning.
- cd-stereo med inbyggd cd-växlare och bluetooth
- mörktonade rutor bak
- parkeringsassistans
- adaptiva xenonljus

Viss utrustning jag har finns ju inte till A-klassen såsom eluppvärmd vindruta och elbaklucka. Så om vi tar bort dem så landar vi på:

Skoda Superb 1.8 TSI DSG-7: 287100:-
Mercedes A 200 aut: 311550:-

Vet inte vad Mercedes ger för mervärde. Kanske lägre luftmotstånd, eventuellt är den tystare.

#3
2012-09-10 10:49

Skodaägare...bilägande är så mycket mer än inköpspriset. Du har betydligt bättre andrahandsvärde på en MB än bruksmodeller som Skoda och Ford. Troligtvis blir totala ägarkostnaden lägre för MB.

Tror ingen som tittar på MB ens funderar 10 sekunder på Ford eller Skoda.

Varför köpa Oxfile när det finns pölsa?

#4
2012-09-10 11:02

Ja,A-klass är en snygg bil där har MB lyckats. Men jag rekommenderar er att köpa nya numret av Auto motor sport där A-klass testas mot Audi A3,BMW 116d,Lexus CT200h,Volvo V40. Det går väl inte så där väldigt bra för nya A-klass där. Däremot gör det det för Volvo.Grattis Volvo bättre än MB. Tyvärr hamnar båda bakom Audi A3 och Lexus CT totalt sett i testet.

#6
2012-09-10 11:52

Upptäckte när jag studerade B-klasse att den hade ovanligt rejäla nackskydd bak som även borde skydda långa vuxna passagerare. Det medförde att jag kollade upp Mercedes säkerhetsarbete extra. Vid olyckor är risken att skadas större i baksätena än i förarsätet p g a undermålig säkerhetsutrustning i baksätet (säkerhetsbälten utan bältessträckare och kraftbegränsare). Risken för bestående hjärnskada minskar t ex med 80 % med riktiga säkerhetsbälten. Detta premieras eller framhävs ej i Euro-ncap. Mercedes har sådana bälten, liksom Volvo, ( även Renault och Peugeot) men inte exv japanska bilar. VW kan har det som extrautrustning, nya A3 vet jag inte. För mig känns det som viktigt. För alla barnfamiljer borde det vara en dealbraker. Jag tycker inte en bil kan räknas som "premium" utan denna dolda omtanke om passagerarna.
Referens (tyvärr på tyska) http://www.adac.de/_mmm/pdf/Testbericht%20Heckpassagiere_80177.pdf

#7
2012-09-10 11:52

Upptäckte när jag studerade B-klasse att den hade ovanligt rejäla nackskydd bak som även borde skydda långa vuxna passagerare. Det medförde att jag kollade upp Mercedes säkerhetsarbete extra. Vid olyckor är risken att skadas större i baksätena än i förarsätet p g a undermålig säkerhetsutrustning i baksätet (säkerhetsbälten utan bältessträckare och kraftbegränsare). Risken för bestående hjärnskada minskar t ex med 80 % med riktiga säkerhetsbälten. Detta premieras eller framhävs ej i Euro-ncap. Mercedes har sådana bälten, liksom Volvo, ( även Renault och Peugeot) men inte exv japanska bilar. VW kan har det som extrautrustning, nya A3 vet jag inte. För mig känns det som viktigt. För alla barnfamiljer borde det vara en dealbraker. Jag tycker inte en bil kan räknas som "premium" utan denna dolda omtanke om passagerarna.
Referens (tyvärr på tyska) http://www.adac.de/_mmm/pdf/Testbericht%20Heckpassagiere_80177.pdf

#8
2012-09-10 12:22

"Skodaägare...bilägande är så mycket mer än inköpspriset. Du har betydligt bättre andrahandsvärde på en MB än bruksmodeller som Skoda och Ford. Troligtvis blir totala ägarkostnaden lägre för MB."
"Varför köpa Oxfile när det finns pölsa?"

Möjligt, svårt att veta när bilarna är så nya. Och din kommentar om Oxfilé och pölsa är väl anledningen till att MB kan motivera det högre priset på A-klass. Kunderna tror att de får en E-klass i miniatyr, när sanningen nog ligger närmare en uppsnofsad Ford Focus. A-klassens bakaxel är en i stort sett identisk konstruktion som den som sitter i Focus och även flera andra märken. Och här kan man nog säga att MB kopierat Ford eftersom förra A-klassen hade torsionsaxel och Ford har haft denna typ av bakvagn (control blade rear suspension) sedan början på 2000-talet.
Läser man tester så verkar dessutom Ford ha fått till chassit bättre än Mercedes när det gäller balans mellan sport och komfort.
Har inte suttit i A-klass men B-klass tycker jag var en besvikelse när det gäller materialval. Mycket mer hårdplast i instrumentpanelen än vad jag hade väntat. Så hur mycket oxfilé får man egentligen?

#9
2012-09-10 12:39

Skodaägare, jag hänger inte med hur du räknar på priset på A-Klass A180 CDI. Med BI-xenonljus 9 750 SEK (jag räknade inte på den adaptiva varianten), autobroms (måste då vara det som kallas "Kollisionsvarnare") ingår i så fall i grundpriset, elinfällbara speglar 3 400 SEK inkluderande automatiskt avbländbara speglar, automatlåda, klimatanläggning standard (räknade inte på den helautomatiska för ytterligare 5 900 SEK), regnsensor inkluderande belysnings- och siktpaket för 3 350 SEK (belysta instegslister plus något mer vad det nu var) och slutligen aktiv parkeringsassistent för 7 800 SEK ger mig ett slutpris på 276 200 SEK. I Mercedes-priset ingår också utrustning som strålkastarrengörare, parameterstyrning, farthållare Tempomat. Om vi lägger till 5 900 för automatisk klimatanläggning och 6 350 för adaptivt xenonljus hamnar priset på 288 450 SEK. Jag har heller inte valt "Business"-utförandet som kostar typ ytterligare 8 000 kronor eftersom det innehåller utrustning som jag tror blir missvisande mot den aktuella Forden.
Slutpriset på 276 200 SEK tror jag stämmer rätt bra mot Fordens pris. Möjligen kan priset landa på 288 450 SEK om adaptivt xenonljus och helautomatisk klimatanläggning MÅSTE ingå. (Fast här vet jag inte hur det ser på Forden.) Om vi tar ett "mellanpris" på 282 325 tror jag att vi hamnar rätt ok. Och då är det en bra bit kvar till de 300 250 SEK som du kom fram till - och inte så mycket mer än de där 267 100 för Forden. (Jag reserverar mig för Fordens spec eftersom jag inte orkar bygga den bilen också.)

#10
2012-09-10 12:40

"Risken för bestående hjärnskada minskar t ex med 80 % med riktiga säkerhetsbälten. Detta premieras eller framhävs ej i Euro-ncap. Mercedes har sådana bälten"

Nu ska jag inte vara jobbig, men enligt MB:s hemsida så har Mercedes A-klass bara kraftbegränsare fram. När det gäller B-klass så kunde jag inte hitta någon information om kraftbegränsare alls, men det är möjligt att man missat att skriva ut detta.
Skoda Superb (och även Yeti) har även kraftbegränsare på ytterplatserna bak.

#11
2012-09-10 12:59

Kapten, du har rätt det var fel, priset borde vara 290350. Konfiguratiorn på MB hemsida verkar lägga till DISTRONIC två gånger. Utrustningen jag valde följer nedan
Som jag sa tidigare så är det inte så stor skillnad. Så jämfört med Focus är Mercan relativt prisvärd. Frågan är väl bara hur mycket bättre bil den är...

Strålkastarrengörare, (0-600) 0 SEK
Interiör
Automatisk klimatanläggning THERMOTRONIC, (0-581) 5 900 SEK
Armstöd i baksäte, (0-400) 1 900 SEK
Belysta instegslister, (0-U25) 0 SEK
Armstöd i baksäte, (0-400) 1 900 SEK
Säkerhet och teknik
Belysnings- och siktpaket, (0-U62) 3 350 SEK
DISTRONIC, (0-239) 9 900 SEK
Aktiv Parkeringsassistent, (0-235) 7 800 SEK
Bi-xenon strålkastare, (0-614) 9 750 SEK
Strålkastarrengörare, (0-600) 0 SEK

#12
2012-09-10 13:05

Skodaägare, men Distronic är så mycket mer än vad jag läser in i "autobroms", till exempel i Volvos fall "City Safety" som är just en "autobroms". Distronic är ett helt batteri av elektronisk utrustning som fungerar i hastigheter upp till typ 250 km/h, och med vars hjälp föraren bland annat kan ställa avståndet i tid till framförvarande fordon etc. Jag har faktiskt inte koll på vad vilket system som finns i Forden, men är det som motsvarar Volvos blir det helt fel att plocka in Distronic i kalkylen. Men om Forden har ett system som i stort sett är som Distronic blir saken en annan.

#13
2012-09-10 13:26

Skodaägare, det kan hända att Distronic och Fords adaptiva farthållare är samma sak - jag kollade runt lite på Fords hemsida för en stund sedan. Priset var ungefär det samma. Däremot ingick inte "Active city stop" i grundpriset och kanske borde Fordens pris räknas upp lite för att motsvara Mercedes kollisionsvarnare.

Men nåväl, vi behöver inte vända och vrida på allt in absurdum. Kör för 290 000 för A-Klassen och 270 000 för Forden så blir det nog rätt bra. Det vara det där med över 300 000 för A-Klassen som fick varningsklockorna att ringa hos mig =)

#14
2012-09-10 13:28

Kapten, jo Ford har också adaptiv farthållare och jag kryssade för det när jag konfigurerare Focusen. Ford har också "City Stop" vilket liknar Volvos system och även kan bromsa bilen själv för att undvika en olycka.

#15
2012-09-10 13:30

Kapten var snabb och hann före mig :-)

#16
2012-09-10 13:54

Kom på att jag kanske jämförde äpplen med päron i och med att A 180 CDI har 1.8 liters motor och Focusen två liters motor. Därför jämförde jag istället A200 CDI mot Focus 2.0 TDCI 140 hk. Med samma utrustning som förut. Då blev skillnaden också lite större. 39000 kronor till Fordens fördel. Om det är mycket eller lite får man väl avgöra själv.

#17
2012-09-10 14:47

Att jämföra Mercedes med Ford är inte det som att jämföra en pradaväska med en icakasse?

#19
2012-09-10 15:06

Utsidan är Citroën och Toyota Corolla med avsikt att konkurrera med Golf och inredningen är den fulaste och mest avsmakliga hittills från Mercedes.

Anskrämlig styggelse.

Känslan är inte långt från Saab 99.

#20
2012-09-10 15:06

...också var Leifer igång och försöker provocera.

Lägg ned!!!!

#22
2012-09-10 15:17

Kapten.

Ta och köp nya AMS nummer med test av nya A-klass mot dess konkurrenter,och det rekommenderar jag andra att göra också inte bara Kapten.

#25
2012-09-10 15:54

Det testet torde täppa till mångas munnar.
"Välj vilken premiumkompaktare du vill, men välj Audi A3 om du ska ha den bästa".
"Fungerar så in i bänken bra på punkt efter punkt att man omöjligen kan värja sig".
"Klassledande detaljkänsla"
Den visade sig även vara billigast att äga och hade mest körglädje.

Om Lexus kunde man bl.a. läsa: "Lexus plastknappar minner om förra generationen Corolla".

#26
2012-09-10 16:02

Det var på tiden mercedes byggde en snygg småbil, den här ser okay ut på bilderna ...
Jag har aldrig riktigt gillat A-klass ... har liksom inte kunnat finna mercedes-dna't i den, tvärtom faktiskt.

#27
2012-09-10 16:22

A_q

Vill du att jag ska fortsätta att citera mer ur testet om Lexus eller annan modell?;o) Du väljer att citera med omsorg ;o) A-klass gör inte bort sig totalt i allt mot A3,så ta A_qs citering med en nypa salt,det säger inte hela sanningen inte ens hälften.

Jag har nämligen tidningen liggandes här bredvid mig.

Men jag gillar AMS uppdelning i olika områden när de bedömer bilarna och ger betyg och jämföra med vad som är viktigt för en själv i olika grenar.

Mer intressant är att läsa ägarnas betyg om några år........i olika undersökningar vad gäller kvalitet etc. Det täpper till ännu fler munnar A_q ;o)

#30
2012-09-10 16:31

Skulle nog säga säga att Ford Focus är oxfilé från Lidl och Mercedes A-klass oxfilé från östermalmshallen :-)

#28
2012-09-10 16:31

...leifer du ser spöke och letar saker att provocera med.

Det är du själv som satt likhetstecken mellan Skoda och pölsa.

...och även om jag kallat Skoda för något vad gör det dig Leifer?

#29
2012-09-10 16:32

.

#31
2012-09-10 16:38

Får gratulera Skoda Superbägare till vettiga bälten bak. Nya Mercedes A-klasse har säkert bältessträckare bak, allt annat vore en sensation. Det fanns i gamla A-klasse t ex. VW-koncernen monterar det faktiskt i en del bilar, i en del som extrautrustning för en i sammanhanget låg summa ca 5000 kr. Det är svårt att få fram uppgifter om så här nya bilar. Att döma av Audis egna räddningskort (Rettungskarten) för räddningspersonal saknar Nya Audi A3 det i baksätet. Sannolikt är baksätet inte tänkt för att användas. Att avstå från denna säkerhetsdetalj luktar litet "Japanskt" =att inte bry sig om detaljer som inte syns och inte efterfrågas.

#32
2012-09-10 16:59

Jag tror de är få ... De som står i valet mellan Mercedes och Ford.

#33
2012-09-10 17:10

Shogun, blev det svårt att bortförklara "Välj vilken premiumkompaktare du vill, men välj Audi A3 om du ska ha den bästa".? Ha, ha!

Ta gärna och bortförklara "Lexus plastknappar minner om förra generationen Corolla".
Eller den fina kritiken gällande en tjutande drivlina i Lexus? Eller att den har dålig feedback och sämst körgläjde? Högst buller?
Varsågod och börja!

Delmoment körglädje: Audi bäst, Lexus sämst. Merca näst sist.
Komfort. Volvo bäst. Audi tvåa. Lexus sämst. Merca näst sist.
Teknik och utrustning: Volvo bäst. Audi tvåa. Lexus sämst. Merca näst sist.
Vill ha: Volvo bäst. Audi tvåa. Lexus treaa. Merca sist.
Kupéutrymme: Audi bäst. Merca och Lexus tvåa.
Bagage: Oj, här var Lexus etta. Grattis!
Ekonomi: Audi bäst. Lexus sämst.

Förresten, läste du "Desto mer uppfriskande är Audis känsla för detaljer. Nya A3 befäster Audis rykte om oslagbar känsla ner i minsta partikel. Till och med bakluckan ger det rätta tjoffet vid stängning."
Det där med plaster etc, hur var det med det? Ha, ha!

Leta nu efter en annan knölpåk att slå med. Men risken med det är ju att du motsäger dig själv, vilket inte är så ovanligt.
För nu måste du slå lite med Mercapåken, lite Lexuspåk och glöm för guds skull inte att klistra in en länk till det där priset som Hyundai vann. Ha ha!

Annars kan du ju köra med fanboy och fanatismspåret.

#34
2012-09-10 17:58

"Jag tror de är få ... De som står i valet mellan Mercedes och Ford." '

Jo de är väl det. Men jag skulle kunna vara en av dem, ifall jag var ute efter en golfklass bil i dagsläget. Jag tror att för många bilköp görs utifrån fördomar om märken och man bryr sig inte ens om att provköra de alternativ som finns på marknaden eftersom man redan "vet" att Mercedes eller BMW eller något annat märke är bäst. Mina föräldrar gjorde så i alla år. När nuvarande BMW började bli lite till åren så åkte man helt enkelt till BMW-handlaren och hämtade ut en ny. Detta tänkesätt funkar inte för mig. Jag måste hitta den bil som jag trivs bäst med oavsett märke på fronten. Om det råkar vara en Hyundai eller Mercedes spelar mindre roll.

#35
2012-09-10 18:11

Att kalla sej Skodaägare torde väl betyda att man äger en Skoda .. (byter man bil kan det vara ganska lämpligt att byta profil också, i varje fall med sådant nick)
Vad stod valet mellan nuvarande Skoda Skodaägare ... näppeligen Mercedes väl?

#37
2012-09-10 18:23

"Vad stod valet mellan nuvarande Skoda Skodaägare ... näppeligen Mercedes väl?"

Funderade faktiskt ett tag på Mercedes C-klass innan jag köpte min Superb. Hade nuvarande B-klassen funnits då jag köpte bilen så hade jag nog kollat på den också. Så det finns de som väljer mellan Skoda och Mercedes.

#38
2012-09-10 18:26

Fråga Hanzzon eller Shogun om VAG-produkter leifer ... Då vill du nog finna sakfrågan bortblåst. Din tro på Skoda ska de nog plocka ner i beståndsdelar .. Hanzzons verkstad skrotar fler Skodor än VAG hinner importera och Shogun kan länka minst 300 undersökningar där Toyota både är bättre, snyggare, mera prisvärd, mera japansk och nuftigare än Skoda.

#39
2012-09-10 18:27

Du skojar väl lite Skodaägare? :o)

#41
2012-09-10 18:56

Patetiskt att se din "konflikthantering" leifer.

#42
2012-09-10 19:05

Du är duktig på att provocera leifer .. så varför inte tåla leken du gett dej in på?

#45
2012-09-10 19:20

Det jag menar är patetisk konflikthantering är att du provocerar och när du själv blir provocerad så är det alltid så jävla synd om dig.

Att Kaptenen jämställde dig med ett datavirus kan väl knappast vara speciellt farligt. Du kan få kalla mig för troll och annat men då gnäller inte jag.

Du tar åt dig för minsta lilla grej och svingar vilt själv.

Vidare så uppskattar jag inte att varje gång jag inte håller med dig så buntar du ihop mig med andra som du käftas med. Ta dina strider som en man och fram för allt med dom det gäller.

Och sluta lipa nån jävla gång!

P.s. vill också tillägga att jag har uppskattat de diskussioner vi har haft på forumet. Det har varit tuffa men sakliga diskussioner där vi ibland är oense, ibland ense. Hoppas att det kan fortsätta så.

P.s. (2) Detta gäller faktiskt Shogun också....

#46
2012-09-10 19:23

Leifer .. din kommentar 15.01 är minst lika onödig och bortom saklighet som det du kommenterar ... Den faller liksom extra bortom den kanske dåliga liknelsen när du 15.44 påstår att någon kallat något för pölsa ..
Var det inte så att någon gjorde en (kanske dålig) liknelse? Visst provocerar även du!
Tycker i varje fall jag ..

#47
2012-09-10 19:41

Nu måste ViB ta tag i detta trams!

Kan det vara meningen att vissa ska spamma sönder allt vettigt som skrivs i kommenterna? Hur många inlägg per artikel ska Leifer, Shogun och Jes få skriva per artikel?

Leifer har tom tagit på sig rollen av att varna folk!

Nu måste ViB styra upp detta.

Har ni tänkt på vad detta gör med er trovärdighet.

#48
2012-09-10 20:04

Skodaägare har gjort 10 kommentarer .. Shogun 3, leifer 7, jag Jes_ 7 (nu 8) och så har vi Sigge NN med 5 .. som faktiskt inte i ett enda fall handlar om Mercedes A-klass, inte heller skriver svar på andra kommentarer utan enbart spammar ... och så i ett fall gnäller lite över att det blir mycket att läsa.

#49
2012-09-10 20:17

Pajkastning är kladdigt och tröttsamt...

#51
2012-09-10 20:51

leifer skriver: "@Kaptenoberkommando

Jag vill bara meddelade att jag anmält ditt inlägg nu 2012-09-10 15:12, eftersom det strider mot god ton (första gången jag gör detta så känn dig hedrad). Jag kommer fortsätta anmäla dig (när du skriver sån skit) tills du antingen slutar med dina dumheter, eller redaktionen helt enkelt gör slag i saken och äntligen stänger av dig. Detta är även en varning till SiggeN."

Då vill jag bara meddela dig att JAG har anmält dig en lång rad gånger tidigare UTAN åtgärd. Du har under den senaste veckan kallat mig bland annat "en mycket ful fisk" och "fy fan vilken typ du är". Hur tror du leifer att du skall ha framgång hos redaktionen efter sådana formuleringar? Är det någon som skall bort härifrån så är det du. Du vräker in inlägg och är på kant med snart sagt varenda person. Säger allt detta dig något?

#52
2012-09-10 20:53

SiggeNn får väl spader nu .. för jag tänker bemöta leifer :oD
.
Nu syftade jag förstås på dina inledande ord 15.01 leifer ...
Men okay .. Njä, även om gamla A-klass inte riktigt håller måttet i mina ögon så finns det likväl en mycket stor statusskillnad mellan fabrikaten. Håll för ett ögonblick i minnet att driftskvalité i egentlig mening är försumbar, det skiljer så löjligt lite mellan bäst och mellanbäst att jag inte orkar med den diskussionen ..
Att välja mellan Skoda och Mercedes är så universellt (för den som verkligen kan välja) att den uppställningen i viss mån .. och på lite skoj kan liknas mellan att äta sej mätt på falukorv eller oxfilé .... Både priset och smaken är olika men huvudsaken är ju att man får mat om man vill se det så? :o)

#53
2012-09-10 20:55

Jag vet ett par tillfällen då speciellt en av Vib journalister svarat surt och kränkande på kommentatorer som haft en annan åsikt på någon bil eller utrustning än journalisten själv så Vib är inte själva helt fläckfria.
Nu är detta inget jag vill peka ut eller dra fram i ljuset helt och hållet med namn och artikel men detta skall inte lämnas helt onämnt.

#54
2012-09-10 21:20

Ibland undrar jag hur gamla ni är!!!

#55
2012-09-10 21:28

Själv är jag "gammalnog" trasten .. men med barnasinnet kvar :o)
.
Faktiskt tycker jag det det är bra med Vib's lite slöa moderator .. Väldigt högt i tak .. som förvisso alstrar djupa (bil)känslor och ofta smädande språk .. Men ofta kul så in i helskotta. Häng på din gamla kråka .. ha lite skoj .. Sitt inte bara där o skit på bilarna (gillas inte speciellt) :oD

#58
2012-09-10 22:20

Är det egentligen inte ganska meningslöst att diskutera kvalitet på helt nya bilar, speciellt när man generaliserar ett märkes hela modellutbud?

Svaret på debatten får man ju först om 10 år.

Och att dra slutsatsen att en bil ska vara av sämre kvalitet bara för att någon tidigare modell haft problem blir också ganska meningslöst, det är ju nya modeller, nya bilar.

Såna diskussioner tycker jag hör hemma under ett begtest t.ex.

När det gäller nya bilar är det mer intressant att diskutera inköpspris, tillval, köregenskaper o.s.v

#59
2012-09-10 22:59

Helt otroligt att man år 2012 lyckats tillverka en bil där man kan plocka loss förvaringsfacket! :D Creds till MB för att de ÄNTLIGEN uppfunnit denna funktion!

Väntar fortfarande på en bil med "skålformade" mugghållare som man kan plocka ur och diska... Kanske kommer på nästa Rolls? :P

#60
2012-09-11 00:39

Det här verkar vara en intressant bil. Äntligen en Mercedes till någorlunda rimligt pris. Men extra utrustning kostar väl en hel del.
Såg dessutom att här skrivits många kommentarer. Är det vettiga funderingar eller det vanliga japan-/tysklandtjafset? Jag jojar (för det är ju det man måste göra) mig igenom traven...

Jag tänker inte kasta mig in i några prisjämförelser med Ford Focus, men, Kapten, Mercan har inte autobroms.

Såg en del fakta från AM&S-testet, men hur är det med baksätena?
Jag anser nämligen att om ett baksäte finns, så ska det kunna användas.

Leifer är måhända lite känslig, men han får å andra sidan en rejäl spark typ "nu är den där jäveln här igen!" (om än inte ordagrant).
Leifer och ni andra (ni vet själva vilka jag avser), häng aldrig kvar vid det som tidigare skrivits i andra trådar, utan håll er till den aktuella tråden - och helst ämnet...
Hackenbush har rätt med sin smått ironiska kommentar: "Pajkastning är kladdigt och tröttsamt..."

Leifer kriver ett mycket bra inlägg 09-10 20:26.

#61
2012-09-11 08:11

"Du skojar väl lite Skodaägare? :o)"
Nej, faktiskt inte. En ett år gammal C 180 är inte så mycket dyrare än en 1 år gammal Skoda Superb. Enda problemet är ju att den är mycket mindre och har sämre utrustning.
Jag är ärligt talat lite besviken på Mercedes när det gäller A- och B-klassen. Jag hade förväntat mig mer mervärde från en premiumtillverkare även i de mindre modellerna. Några exempel:
- Hjulupphängningen. Varför gör man en bakvagn som är mer eller mindre en kopia av de som sitter i t.ex. Ford Focus och VW golf. Varför inte göra något mer avancerat?. Problemet med dessa bakvagnar är att en av länkarmarna sitter bultad direkt i chassit utan hjälpram, vilket alltså kan leda till att man får mer vibrationer i kupén. Varför gör inte MB en bakvagn där alla länkarmar sitter i en hjälpram som t.ex. BMW gjort i 1-serien?
- Luftmotståndet på B-klassen är bland de lägsta hos personbilar. Ändå är ljudnivån så hög. ADAC mätte upp 69,3 db i 130 km/h i B180 CDI. Ford Grand C-max med dieselmotor har bara 67 db. Dock vet jag inte hur a-klassen ligger till när det gäller ljudnivå. Kanske den är bättre.
- MB kan ju göra komfortabla bilar, så varför göra A- och B-klassen så hårda i chassit. Enligt AMS senaste test så verkar det ju inte gjort bilen roligare att köra.
- Underdelen på B-klassens instrumentpanel är i hårdplast. Varför har man inte mjuka material även där? Till och med "pölsa"-bilar som Ford Mondeo och Skoda Octavia har mjuka material runt mittkonsolen till exempel.

#62
2012-09-11 08:20

Överstylad och könlös?

Är det bara jag som tycker att fronten påminner om Hyundai/Kia:s "överstylade" fronter i allmänhet och nya Santa Fe i synnerhet?

Aktern är totalt könlös och kan komma från vilken volymbilstillverkare som helst.

#63
2012-09-11 08:49

Snygg och läcker som drar blickarna till sig. Den feta stjärnan i fronten har aldrig varit så lättillgänglig som på denna. Den ger pondus och status som få i denna prisklass. Kör man Mercedes så blir det lätt en vana med den uppmärksamhet märket drar till sig. Men efter att ha kört Toyota några år så har jag glömt av detta (vilka bortkastade år av livet!). Nu, helt plötsligt, när jag åter kör Mercedes ler kvinnorna mot mig igen. Det är rätt trevligt, eller rättare sagt mycket trevligt. Det är synd att bilarna inte får poäng för detta i en biltest. Då hade nya A-klass sopat banan totalt. För vem vänder sig efter en Audi A3?

#64
2012-09-11 09:08

Det är alltså i slutändan status som man är ute efter som Mercedesägare. Okej då, är man villig att punga ut några extra tusenlappar för det så får man väl göra det. Själv struntar jag i statusen. Jag jobbar inom ett tekniskt yrke och är därför intresserad av vad man får "under skalet" för pengarna. Och där tycker jag inte Mercedes billigare modeller ger särskilt mycket mervärde.

#65
2012-09-11 09:08

Ha ha ha Thommys
Det var det roligaste jag läst på länge, för det var väl menat som ironi förmodar jag?
Annars misstänker jag att du tullat på singlemalten nu på morgonen :)

#66
2012-09-11 12:47

Vi alla i forumet som 1) skådat Ljuset, 2) vet Sanningen och 3) vill Frälsa världen har det inte lätt. Vettiga baksältesbälten kostar en spottstyver jämfört med all annan säkerhetsutrustning. Jag skulle vilja sammanfatta diskussionen i en jämförelse av A-klass, A3, BMW 1-serie, V40 och Lexus CT. Först bilmärkenas stjärnglans. Bil med skinande gloria i alla väder BMW. Bil med glorian på sned Mercedes. Bil som förlorat glorian Volvo. Audi och Lexus kategori övriga bilar. Sedan till de aktuella "lyxkompakterna". Förarens bil som ger f-n i alla baksätespassagerare: BMW 1-serie. Förarens bil som månar om alla baksätespassagerare under 170 cm: Volvo. Bil som månar om alla baksätespassgerare även över 170 cm: Mercedes A-klasse. Bilar som inte omedelbart är förarens bil och dessutom ger f-n i ev bakpassagerares säkerhet: Audi och Lexus. Jag vill alltså försöka rätta upp glorian litet på Mercedes och ge perspektiv på Volvo i det här sällskapet. Mercedes är faktiskt en bil jag skulle kunna tänka mig att köpa trots att det är en Mercedes. Mercedes A och B-klass är den bil en skodaägare kan tänkas köpa när han blir äldre och lite mindre ekonomiskt "nuftig". Audi och Lexus är - har de något existensberättigande annat än om man vill visa upp sin ekonomiska ställning när det finns VW och Toyota? BMW-ägare är som Apple.fans... Och tyvärr vem köper Volvo? Det kanske finns en marknad utomlands och några övervintrande Volvoälskare?

#68
2012-09-11 16:49

En snabbpudel. Jag ber oförbehållsamt om ursäkt för mina eventuellt tvärsäkra förhastade uttalanden om säkerhetsbältena bak på nya A-klasse och nya A3. Bilarna är inte lanserade än och informationen knapphändig. Jag har dragit sannolika slutsatser från B-Klasse och nuvarande A-klasse och beträffande nya A3 från nuvarande A3. Uppgifterna om Volvo, BMW och Lexus kan jag stå för. När de nya bilarna lanseras kan var och en se på koden på bältena om fabrikanten försökt komma upp till state of the art säkerhetsteknologi eller inte. Den sitter på etiketten vid spännet och ser ut exv så här: "Aer4mp". "e" betyder kraftbegränsare. Bältet släpper efter något när kraften blir för stor, vilket ger mindre risk för skador på bröstkorgen. "p" betyder pretension -bältessträckare. Den minskar slacket i bältet (som kan vara betydande om man har bylsiga vinterkläder eller sträckt bältet dåligt över höftbenskammarna). Är slacket för stort far huvudet fram och slår i framstolen, vilket ger huvud/hjärnskador eller också riskerar man en underglidning vilket ger skador på de inre organen pga bältets tryck på buken. Ett säkert bälte bör ha både "e" och "p". "e"+"p"-bälten har funnits på Volvo sen 1997 och Renault från 2003. Jag delar delvis Leifers skeptiska syn på Mercedes kvalitet, men det finns andra kvaliteter än driftsäkerhet. Det är odiskutabelt att asiatiska bilar har hög driftskvalitet och är kompetenta i många avseenden men varför i hela friden måste asiatiska tillverkare hotas med en kula för pannan för att motvilligt åta sig att förbättra säkerheten i bilarna? Jag satt redan i diskussion om inbytespriser på en japansk bil i våras men tittade på nackskydden i baksätet och började fundera. Förklara varför man har baksäte och till och med 4 dörrar på en bil utan att använda en säkerhetsteknologi som är beprövad sedan 15 år! Vi konsumenter har de baksäten vi förtjänar. Tycker nog att motorjournalistiken kunde bidra med randanmärkningar om detta i bedömningen av säkerhet i sina tester. Tack för ev intresse om någon orkat läsa detta.

#70
2012-09-11 21:35

Och trots alla dessa superlativ över Volvo så säljer Volvo skralt med bilar. Det måste således vara fel på omvärlden (läs marknaden utanför Sverige) som inte har insett Volvos storhet ... Ja banne mig, så måste det vara!

Mercedes tillverkar precis lika bra bilar idag som "förr" - faktiskt ännu bättre. Och Lexus har ingalunda tagit över Mercedes "ställning". Och varifrån fick leifer att Lexus skulle vara så driftsäkra? Det är trots allt en Toyota och hur dom lurar marknaden har jag förklarat flera gånger tidigare - men för döva öron, som vanligt.

Men nu då, leffe lelle, återgår vi till artikeln om A-Klassen.

#71
2012-09-12 05:04

Kapten.

Jag håller inte med dej att Toyota/Lexus lurar att de är driftsäkra,det har du inget svar på som håller. Det är bara något du tror,därför pratar du för döva öron.

Och den som säger att inte Toyota är driftsäkra ljuger så är det med det.

#72
2012-09-12 07:49

Objektivt

Jag har inte ägt en Toyota eller Lexus - och kommer aldrig att köpa någon.

Den, sannolikt, största och bästa undersökningen av nybilskvalitet är J.D. Powers i USA, där man frågar ett stort antal nybilsköpare, efter tre månader, hur många "fel"= problem, dom haft.

Toyota och Lexus är regelmässigt i topp.

#73
2012-09-12 08:00

Visst säljer Mercedes mycket och de gör också bra bilar men man ska inte glömma att en av Mercedes (och även BMW och Audis) största marknader är Kina. Och där köper man inte bil efter egenskaper utan efter märket på fronten. Det spelar ingen roll om bilen går bra eller dåligt så länge det sitter en stjärna eller en blåvit propeller i fronten.
Kör man omkring i en E-klass eller, ännu hellre, en S-klass i Peking så är det ett tecken på att man har lyckats i livet.

#74
2012-09-12 08:33

Den får förmodligen samma höga rostskyddsbetyg som nya B-klassen, 5 av 5 =utmärkt, eftersom den delar de flesta komponenter som går med denna bil och byggs på samma lina, t om axelavståndet är det samma. Att A-klassen då inte skulle använda dubbelsidig gallvad plåt, samma mängd aluminiumdelar och väl utformade karosskarvar och hjulhuskanter som B-klass ses som osannolikt. Det är mycket samma bil som utvecklats parallellt fast med olika form.

Krocksäkerheten är också förmodligen på topp. Jämför man sprängskisser på kockkraftsfördelning med C-klass som klarade sig sämre i ett laboratorium-försök i USA på offset 25% så har A och B-klass ytligare en längsgående balk utanför huvudbalken i fronten samt en helt annan konstruktion vid torpedväggen som tar upp krockkrafter, när en mindre del av fronten träffas.

#75
2012-09-12 14:00

Luktar bitter avundsjuka Skodaägare ...
Mercedes, BMW och Audi är status i hela världen .. inte enbart i Kina. Och att de i regel går bra .. det gör de faktiskt.

#76
2012-09-12 16:27

Man ska nog inte ta i från tårna när man vill framföra något man har på hjärtat. Förlåt! Jag tycker det finns litet tendens till Mercedes-bashing (likaväl som Renault-bashing på forumet). Mercedes lägger ner 40 miljarder kr per år i FoU vilket märks om man studerar bilarna i detaljer. Man gör sig en otjänst om man inte känner igen en bra bil som bidrar till att leda utvecklingen istället för att bara följa den. Mercedes säkerhetssatsningar kommer alla tillgodo så småningom. Premium är överkvalitet på på olika punkter mot en bakgrund av numera givna basegenskaper. Rostskyddsatsningen är en överkvalitet eftersom ingen förstagångsköpare egentligen har anledning att bry sig om det, men det bidrar definitivt till premiumkänslan. Jag talade med en taxichaufför på 70 talet om dörrgångjärn. Mercedes dörrgångjärn höll i 60000 taximil, Volvos bara 20000. Det var den historiska Mercedeskvaliten. Tala om överkvalitet! Men gamla tiders överkvalitet var ojämn. Japanerna höjde driftskvaliteten genom att ta bort all onödiga överkvalitet och lägga omsorg på tillverkningsprocessen och hållbarheten hos bilens alla smådetaljer. Bilarna blev utslätade och stentråkiga och alltmer perfekta. Driftskvaliteten är japanernas stora bidrag till utvecklingen som alla måste förhålla sig till. Det är möjligt att "asiaterna" fortfarande har ett övertag generellt i driftskvalitet men skillnaden utjämnas och blir alltmer betydelselös. Gamla tiders överkvalitet har ingen råd med. Konkurrensen är stenhård. Det är inte lätt att vara premium idag. Chevrolet Cruze har lika god krocksäkerhet som B-Klasse, men säkerhetsbältena bak i Mercedes är överkvalitet=premium. När EuroNCAP börjar testa säkerheten för barn typ 10 år framåtvända i baksätets säkerhetsbälten år 2015 kommer sannolikt alla som inte har moderna bälten idag som ett trollslag att följa efter. Samma med annat av dagens Mercedesteknik, som redan finns i de större modellerna, dieselrening, aktiva elektroniska hjälpsystem t ex. Jag är kanske lite för lite erkännsam till japanernas tekniksatsningar (hybridteknik, Hondas och Mazdas motorer m m) Mazdas dieselrening i CX-5 enl Euro6-normen är klar överkvalitet, så visst finns det punktvis hos en del asiatiska bilar också. Men är inte Lexus/Toyotas aktiva elektroniska säkerhetssystem litet av catch up? Nämn någon punkt där en asiatisk tillverkare varit ledande i passiv säkerhet! -där har man hela tiden gått baklänges in i framtiden.

#77
2012-09-12 17:24

IngoS Du kan få veta av mig, även om jag inte är någon taxichaufför att "överkvalité" finns fortfarande, i hjullager. En Ford Transit byter du hjullager på innan 20.000 mil ( även ett par gånger t om) och på en Mercedes Sprinter byter du inte ens vid 60.000 mil. Skulle du dock behöva byta hjullager på en Mercedes Sprinter så byter du endast själva lagret och utan större problem. När du byter på en Ford Transit så krävs det betydligt mer avancerad utrustning om du bara vill byta själva lagret.

Kvalité lönar sig kan jag säga. I varje fall för yrkestrafiken.

#78
2012-09-13 00:31

http://www.dn.se/motor/tester/mercedes-nya-a-barn-far-mvg

Undrar om AMS har testat samma bil som DN!? Så vem ska man lita på som ev kund?

#80
2012-09-13 08:15

"Luktar bitter avundsjuka Skodaägare ..."

Nej, det är ingen avundsjuka. Jag skulle mycket väl ha råd med t.ex. en Mercedes C-klass eller t.om en begagnad E-klass. Jag tycker bara inte att det är värt pengarna.

#81
2012-09-13 18:57

Varför då skriva som du gör Skodaägare?
Du lever och verkar väl inte i Kina?

#82
2012-09-14 12:22

"Varför då skriva som du gör Skodaägare? Du lever och verkar väl inte i Kina?"

Nej, men min fru är därifrån och jag är ofta på besök där. Min poäng var att Mercedes säljer bra behöver inte nödvändigtvis enbart vara för att de är så mycket bättre än alla andra bilar. På en av deras största marknader så köper många av kunderna inte MB för egenskaperna utan för märkets skull.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.