Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mazda6 Kombi 2.0 DE Advance

Provkörning

Smart, praktisk och rymlig. Men också elegant att se på och underhållande att köra. Nya Mazda6 Kombi har det mesta man kan begära av en vettig familjebil. Här finns kapacitet att utmana de bästa i klassen!

Redan gamla Mazda6 Kombi hade det smarta Karakuri-systemet för fällningen av baksätet.

Funktionen är mycket smidig. Via ett litet handtag i lastutrymmet viks ryggstödet automatisk ned, samtidigt som sittdynan glider framåt/nedåt. Hela operationen tar bara någon sekund och resultatet är helt plant lastgolv.

I den nya kombin har systemet utvecklats ytterligare. Nu ingår även ett insynsskydd som följer med när bakluckan öppnas. Det gör bilen genialt lättlastad och på den punkten är Mazda klassledande.  
   
Men det är inte bara lastutrymmet, med en maxvolym på 1 751 liter, som får med beröm godkänt. Omdömet gäller även kupérymden och baksätet, där fullvuxna både får plats och sitter bekvämt.   
 
Som extra krydda är den nya Mazda-kombin dessutom sällsynt trevlig att köra. Trots sin storlek, nästan 480 cm på längden, är bilen nätt och smidig att hantera vid normal framfart. Men den klarar också tuffare utmaningar och bettet i böjarna på provsträckans kurvigaste partier imponerar.

Mazdan är dessutom rapp, följsam och exakt i styrreaktionerna. Tillsammans med en snabb och smidig sexväxlad låda och skönt sugande bromsar ger det pluspoäng i körglädjeprotokollet.  
  
Bättre ljudkomfort
Jämfört med gamla Mazda6, som var en bullerlåda av värsta sort, har den nya modellen en klart bättre ljudkomfort. Däcksbullret ligger numera på en anständig nivå och det är ett stort lyft för trivselfaktorn i Mazdas mellanklassare.

Fjädring/dämpning är däremot i stummaste laget för att rullkomforten ska vara riktigt bekväm. Saken blir inte bättre av att 17-tumsfälgar och lågprofildäck är standard. Speciellt korta, tvära gupp är besvärliga för Mazdan.

Då smäller det rejält i hjulställen.

Vi provade bilen med dieseln på två liter/140 hk och det är en utmärkt kombination. Motorn är välgörande befriad från dieselknatter och känns både rivig och pigg. Nästan som en bensinare, fast med bättre råstyrka och lägre förbrukning. 

Mazdas nya kombi är drygt 10 000 kronor dyrare än den tidigare modellen. Men prishöjningen kompenseras delvis av en högre standard, både på komfort- och säkerhetsutrustning.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda6 Kombi 2.0 DE Advance

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Mazda6 Kombi 2.0 DE Advance

Pris, kr från: 242 000.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: April 2008.
Mått, cm: L 479/B180/H 149.
Tjänstevikt/släpvikt: 1 545/1 600 kg.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel på 1 999 cm3. 140 hk vid 3 500 v/min. 330 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Toppfart 198 km/tim. 0-100 km/tim på 10,9 s (fabriksuppgifter).
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 149 g/km.
Konkurrenter: Saab 9-3, VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Peugeot 407 m. fl.

Vad nytt? Hela bilen, även om den i vissa avseenden är en vidareutveckling av gamla Mazda6.
För vem? Den som vill ha generösa utrymmen och fina köregenskaper i elegant förpackning.
Bra köp? Ja, priset är hyfsat konkurrenskraftigt och kvalitetsryktet mycket bra. Svagheterna är bristande rostskydd och att bilen ännu inte krocktestats av Euro NCAP.

Plus: Fin körkänsla, smart lastutrymme, rymligt baksäte, smidig motor.
Minus: Stumt chassi, ingen miljömotor.
 

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!