Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mazda6 2.0 Kombi

Provkörning

Bekvämare chassi, uppfräschad inredning och snålare motorer. Mazda6 har graderats upp på en rad punkter. Vi provkörde kombin med den nya direktinsprutade 2-litersmotorn på 155 hästkrafter. Den höll nästan vad den lovade.

Mazda6 är en lite underskattad bil i Sverige. Trots en rad positiva egenskaper har försäljningen aldrig riktigt tagit fart och modellen har på senare år stadigt varit parkerad på nedre halvan av försäljningstoppen.

Hittills i år har 513 nya Mazda6 registrerats och det räcker bara till plats 58 på 100-i-topplistan. Men kanske kan den omfattande uppdatering av modellen som nu gjorts hjälpa upp den blygsamma placeringen.

Enligt Mazda har bilen förbättrats på över 400 punkter och mycket av arbetet har lagts ned på motorerna, som genomgående är bränslesnålare än tidigare. Vår provkörningsbil var utrustad med en, för 6-serien, ny direktinsprutad 2-litersbensinare på 155 hk som sannolikt blir volymmotorn i Sverige.

I bränsledeklarationen anges förbrukningen till 7,0 l/100 km och den siffran håller överraskande bra i verklig körning. Vi landade, efter 163 mil under varierande förhållanden, på en snittförbrukning på 7,5 l/100 km. Det är en bra siffra för en stor och rymlig bensindriven familjekombi.   

Ett extra plus får Mazda6 för köregenskaperna, som är livligare än i de flesta standardbilar. Mazda-kombin är underhållande kvick i styrreaktionerna på krokiga vägar, där den rinner fram nästan som en sportvagn. Växellådan, med korta distinkta slag, förtjänar också beröm och bidrar aktivt till den fina körkänslan.

På snabba raka landsvägsetapper är bilen inte riktigt lika harmonisk. Den vandrar lite på vägen och kräver en viss passning för att gå helt rakt. Riktningsstabiliteten är inte hundraprocentig och det är en egenskap som känns igen från tidigare Mazda6-modeller.

Extra rostskydd krävs
Däremot har Mazdas chassitekniker kommit en bra bit på väg med bilens tidigare akilleshäl, däckbullret. Det är betydligt bättre dämpat i den uppgraderade 6:an, även om det är en bit kvar till de bästa konkurrenterna i den grenen.

Fjädring/dämpning har också mjukats upp och bilen upplevs inte längre som lika stum mot underlaget som innan chassiändringarna. Så när det gäller åkkomforten har Mazda6 tagit ett rejält kliv uppåt.     

När det handlar om utrymmen och praktiska finesser hör Mazda-kombin, precis som tidigare, till de smartare i sin storleksklass. Baksätenas ryggstöd fälls, hur enkelt som helst, via handtag i lastutrymmets sidor och insynsskyddet följer med upp när bakluckan öppnas. Så mycket enklare kan det inte bli.

Även priset talar för Mazda-kombin, speciellt med tanke på den utrustning som följer med på köpet. Det mesta är standard och de flesta köpare behöver inte välja till särskilt mycket för att få en komplett bil.   

Men en sak bör man tänka på om man ska behålla sin Mazda6 länge. Rostskyddet håller inte högsta klass och en extrabehandling är att rekommendera.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda6 2.0 Kombi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mazda6 2.0 Kombi

Pris, kr från: 236 900 kr.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 479/B 180/H 149.
Tjänstevikt/släpvikt, kg: 1 465/1 500.
Lastvolym min/max, l: 519/1 751.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, 1 999 cm3. 155 hk (114 kW) vid 6 200 v/min. 193 Nm vid 4 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda (femstegad automat tillval för 12 000 kr).
Prestanda: Toppfart 211 km/tim (aut 202). 0-100 km/tim på 10,4 s (aut 11,3).
Bränsleförbrukning: 7,0 l/10 km (aut. 7,7).
CO2-utsläpp: 161 g/km (aut 178).
Konkurrenter: Toyota Avensis, VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Laguna med flera.

Vad nytt? Snålare motorer, omarbetat chassi, uppfräschad inredning.
För vem? Den som vill ha en praktisk och rymlig kombi, som dessutom är underhållande att köra.
Bra köp? Ja. Priset är konkurrenskraftigt och driftskvaliteten hög. Värsta plumpen är det klena rostskyddet.

Plus: Spänstig att köra, smarta kombifinesser, fina utrymmen, generös standardutrustning.
Minus: Dovt däckbuller, stum förarstol, krångligt mittbälte bak.

Kommentarer

#1
Jarl Von finkel
2010-08-10 11:24

Klassens mest körglada chassi - lätt

#1
Hatimali Kamrudin
2010-08-10 12:29

Mazda har alltid varit teknisk/maskinellt bra bil. Jag hoppas kvalitetshöjningen är klimat anpassad till Nordiska förhållandet.
Mazda har alltid varit annonym, med nöjda kunder.
Jag hoppas den nya Mazdan blir en lyft för märket.
Jag tycker om positiv utveckling både för kunder och tillverkaren.
Hatti

#1
jan
2010-08-10 13:11

bilen är ju rätt snygg också

#1
Gösta
2010-08-10 13:25

Hur är det med reservdelspriser på Mazda nuförtiden? Vad man hört tidigare skall delarna vara ganska dyra.

#1
Conny Karlsson
2010-08-10 15:44

Ja en mycket underskattad bil. Hur kan VW Passat sälja så bra men inte Mazda 6? Desseutom är ju Mazdan snyggare i mina ögon. Har antagligen en högre "riktig" kvalitet än Passat som bara känns dyr påkostad i inredningen. Ett sätt att luras att det är kvalitet?
En rostskyddsbehandling till Mazdan och man har en kompis i många år framöver.

#1
Zoom zoom
2010-08-10 16:31

Har haft min Mazda 6 kombi i ett år nu och är mer än nöjd.
Visst den är lite stötig, stolarna kunde vara bättre men så kostar den 80 000 kr mindre än en Passat eller V70 och den är minsann inte mindre - tvärtom!!
Smidig och rolig att köra, drar under 0,8 blandad (nu ännu mindre enl ovan) - byter man till 16" istället för standard 17" så påverkar detta både förbrukning och komfort positivt.
En klart underskattad bil som förtjänar en mycket högre placering i försäljningsstatistiken.
Kvalitetsmässigt och designmässigt i topp!

#1
Conny Karlsson
2010-08-10 16:46

Gösta.
I Teknikens värld nr 14 som kom ut 23Juni testade man diesel mellanklass kombibilar. Där om man jämför priserna som var med där på reservdelar kan man väl säga att Mazda var i mitten ungefär prismässigt. Jag har räknat ut vad vissa hade för reservdelskostnader av de som deltog i testet. Alla som jag tog med är dieslar,manuellt växlade,vissa har kamrem som behöver bytas och är med i kostnaden över reservdelarna. De som har kamrem med i priset är Mondeo,Insignia,Passat,V50. Hur kan man konstruera nya motorer med kamrem idag kan man fråga sig?! En dyr kostnad när den väl ska bytas.
Biligast reservdelar ser Toyota Avensis ut att ha av alla i testet. Därför valde jag att ta med denna. sedan valde jag slumpmässigt ut bland de som har manuellalådor så vi får med kopplingsbyte. Här är priserna nedan enligt Teknikens värld som jag slagit samman. Det som ingår är.
Avgassystem
Bromsklossar
kamremsbyte
koppling
framskärm
fälgar för vinterdäck 4st
strålkastarinsats
stötdämpare fram (par)
stötfångare fram
Avensis 21846kr
V50 30325kr
Mondeo 35565kr
Mazda 6 38645kr
Passat 41047kr
BMW 318d 41265kr
Insignia 55071kr
Som du ser är skillnaderna ganska stora.

#1
Gösta
2010-08-10 18:01

Intressant att Toyota är billigast. Det slår i detta fallet sönder myten att japanska bilar skulle ha dyra reservdelar. Det traditionen verkar har tagits över av Koreanerna med KIA i spetsen, 40 000:- för en katalysator.

#1
orre
2010-08-10 23:33

Men hallå där!
Toyota billig? Knappast om man ser till vad bilarna VERKLIGEN kostar att serva etc. Toyota må ha hyfsade priser på delarna MEN hutlösa priser på service och dess reparationer. Hade en Toyota Avensis 2005:a som var alldelses för dyr att äga. Toyota är en överreklammerad - överskattad - bil att äga. Tex har kvaliteten fallit drastiskt sedan Toyotas riktiga kvalitetsbil lades ned 2002. Det var Toyota Camry 2,2 liters. Den var verkligen bra! Min Avensis var en riktig skitbil efter ca 9000 mil. Köpte den ny. Bytte bort den mot en VW och nu först vet jag vad riktig kvalitet är frånsett min fina Camry som tyvärr rostade bort i förtid...

#1
Östen Rosberg
2010-08-11 04:59

Har haft en Mazda 6 diesel kombi, en 2007:a, i tre år nu och tycker den funkar bra, Måhända att de är prisvärda, men några dumsnåla saker finns att anmärka på. Om det är så på de senaste 6:orna vet jag inte, men ett tips är att undersöka följande saker om du är spekulant. Staget för att öppna motorhuven är bara en "vanlig" stålpinne á la 70-tal, manuell bränslepump om du råkar köra slut på diesel, gamla sortens batteri med skruvkorkar som du själv får fylla på med batterivatten (inget "underhållsfritt" m a o), trippmätaren går bara till 999 km och sedan slår den om till noll, lamporna över nummerplåten bak är bara två små plastkupor som sitter ganska osäkert fast och utrymmet runt om är öppet och som gjort för att stora mängder vatten och smuts ska komma in och göra att det börjar rosta i bakluckan! Sedan är bilen ganska bullrig också, men det kanske beror på att det snålats på isolering. Mazda 6 - japansk ingenjörskonst? Nja...

#1
Conny Karlsson
2010-08-11 05:57

Orre.
Jag har haft en Avensis kombi -03a första årsmodellen av denna generation. Men några större problem hade vi inte med denna. Visst strålkastarna fick bytas (feltillverkning franska Valeo),gnissel från bromsarna (Bosch) så ja man får nog acceptera lite mer småfel på Toyotorna i jämförelse med när de var tillverkade enbart i Japan med japanska underleverantörer tätt knutna till Toyota. Man verkade ha mer koll på läget vad som levererades då. Och detta har jag fått bekräftat från Toyota mekaniker att det är så. Men Toyota bytte allt utan knorr. Sedan köpte vi en Auris 2,2 diesel det har varit lite småfel även på den som man inte varit van tidigare på Toyota. Tex gnisslande bromsar (Bosch även här) byte xenonlampor (Philips Made in Germany) byte framhjulslager fram vid 7000mil av europeisk tillverkning har aldrig tidigare behövt byta hjullager så tidigt tidigare på en Toyota. En Toyota Previa som gått 26000mil. Men även på denna Auris har Toyota bytt allt utan knorr från min sida.
Sedan så slutade Camry att tas in till Sverige 2004 inte 2002 som du säger. Och den tillverkas fortfarande, så den har inte slutats tillverkas heller. Att du upplever servicen som dyr håller inte jag med om förhållandevis. Beror på var du bor etc. Jag jämför alltid mellan auktoriserade verkstäder och det kan skillja en heldel. Nyligen beställde jag 9000mila service till Aurisen (diesel) 2993kr kostar den ca 1000kr billigare än andra auktoriserade service verkstäder. Inte speciellt dyrt heller jämfört med andra märken vad de tar.

#1
orre
2010-08-11 10:22

Conny Karlsson:
Toyota service är svinigt dyr! Detta gjorde att jag slutade serva bilen på Toyota i Rissne, Stockholm och servade bilen på en icke auktoriserad Toyota verkstad istället. Att, som du skriver, Toyota byter alla dina "skumma" fel på din Toyota visar bara att de har all anledning att vara rädda för att hamna i massmedia på nytt. Toyota har visst fullt upp med att reparera trasiga bilar! Bromsar, styrning, ventiler, styrväxlar, pedaler, motorer etc. Att de sedan byter trasiga delar nu då bilen bara är ett par år gammal är väl självklart. Men betänk vad händer med "Toyota skrället" då garantin - goodwillen - gått ut? Då blir Toyotan ÄNNU dyrare att äga! Du tror väl inte att man reparerar trasiga Toyotor gratis hur länge som helst? Tillslut blir någon stackare sittande med "Svarte Petter" förlåt Toyotan. Stackars människa! Köp en VW istället och finn känslan av ett nästan helt problemfritt bilägande frånsett lång väntan på service, åtminstone i Stockholm.

#1
Conny Karlsson
2010-08-11 15:53

Orre.
Ta det lungt och försök se lite nyanserat på det hela.
http://www.automotorsport.se/news/21240/inga-fel-funna-hos-toyota-enligt-nhtsa/
Servicen mellan Passat och Avensis i det test från Teknikensvärld jag hänvisade till tidigare med reservdelspriser visar att Avensis har liknande kostnader för service mot Passat!! Beräknat på 3års ägande 6000mils körsträcka så kostar Avensis 5779kr Passat 5642kr ingen stor skillnad alls under dessa miltal fram till 6000mil. Men den dagen du ska byta kamremmen i Passaten så blir det betydligt dyrare (hur kan man konstruera en ny motor med kamrem idag?) Där har Avensis kamkedja.
Du har haft otur med din Avensis. Till viss del tror jag du gjorde fel när du slutade att serva bilen hos en icke auktoriserad verkstad. Då blir Toyota inte lika välvilligt inställda att stå för fel som KANSKE hade undvikits med en auktoriserad verkstad som är mer insatta i fel som ska kollas upp/förebyggas.
Jag tror fortfarande på att sedan Toyota börjde bygga bilar i europa och med mer och mer europeiska underleverantörer så har kvaliten sjunkit ner mot europeisk nivå, helt naturligt när delarna kommer härifrån. Och kanske inte har den jämna kvalitet som man tidigare varit van från Japan och japanska underleverantörer som Toyota är delägare i, då har man mer kontroll över kvaliten. Så visst jag håller med om att de blivit sämre än tidigare, iallafall de bilar som tillverkas i Europa. Och jag har medhåll från Toyotamekaniker jag känner om detta, men detta får han inte säga naturligtvis att så är fallet. Sedan har du haft tur med din Passat, hittills. Men på min frus tidigare jobb var man inte imponerade av VWs kvalitet då de hade bilarna där. Så det finns olika uppfattningar hur saker och ting är.
Sedan verkar inte VIB VW Polo heller vara felfri.
VW borde klara sig bättre i Autoindex om de är så bra som du beskriver det. Men jag grattulerar dig till att du är så nöjd. Se till att VW får ett bra betyg i Autoindex då till nästa år. Själv gav jag Toyota ett lägre betyg mot tidigare.
Nu har vi kapat Mazda tråden. Vill du fortsätta diskutionen gör det på forumet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.