Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mazda2

Provkörning

Mazda2 ger från 2011 mer bil för pengarna. Priset ändras inte trots en mindre uppdatering, starkare motor och mer utrustning.

Dagens bilmodeller lever inte särskilt länge. Efter bara tre år presenterar nu Mazda en ansiktslyftning på 2:an. Exteriört handlar det om smärre ändringar. Fronten har så att säga begåvats med familjesmilet.

Mazda föredrar tydligen ett vänligt leende framför det numera så vanliga och hungriga hajgapet i fronten. Dimljusen fram har också fått ett modernare snitt. En spekulant kan numera också välja på elva nya kulörer, bland andra aquaticblå och burgundyröd, som är så kal-lade micalacker.

Dessutom kommer några nya 16-tums alufälgar. Top-of-the-line är en sportversion med sidokjol och takspoiler bak.

För Sveriges del har det rensats en del i modellfloran. Från och med 2011 är det karosser med fem dörrar som gäller. Dieselmotorn tas inte längre in eftersom man anser att den inte behövs.

Den uppdaterade lilla bensinmotorn på 1,3 liter klarar sig ändå under 120-gramsgränsen. Och för Sveriges del är det 84-hästaren som är aktuell, med två utrustningsnivåer; Advance respektive Advance plus.

Skillnaden är främst att den mer påkostade modellen har lättmetallfälgar, regnsensor, läderratt, elektriska fönsterhissar bak, dimljus och automatisk ljuskontroll. Prisskillnaden är måttliga 7 500 kronor.

Hänger med
84 hästkrafter innebär att Mazda2 inte är något kraftpaket. Men den klarar lätt hänga med i tillåten hastighet också i den tidvis hetsiga trafiken i södra Frankrike, där den internationella presentationen äger rum. Tjänstevikten ligger på lite drygt ett ton.


För ytterligare några tusenlappar kan man få 1,5-litersmotorn med 102 hästkrafter, vilket ökar prestandan en aning. Men viktigast är nog att den också finns med en vanlig automatisk växellåda, vilket allt fler efterfrågar.

En småbil med automat blir otroligt behändig, särskilt i stadstrafik. Mazda2 uppfyller då fortfarande Euro 5 men klarar inte vår 120-grams miljöbilsgräns.

Som vi tidigare noterat är Mazda2 förvånansvärt rymlig också för långa. Man sitter riktigt bra och komfortabelt. Förarplatsen är redig och lätt att finna sig tillrätta i. Den ger också ett bra kvalitetsintryck med rejäla knappar och vred.

Baksätet duger gott för två vuxna. Visserligen är bilen bara 3,92 meter lång. Men den har ungefär samma höjd som en vanlig mellanklassbil.

Bagageutrymmet klarar 250 liter under insynsskyddet. Man kan enkelt fälla först ryggstödet och sedan hela stolen framåt om så behövs. Bra är även att ryggstödet är så kraftigt att man slipper ha mittbältet dinglandes i taket.

Bättre komfort
Komforten har blivit bättre. Karossen har förstärkts vid de främre och bakre stötdämparnas infästning. Den ökade styvheten i chassiet har utnyttjats till en något mjukare sättning. Dessutom har upphängningarnas gummibussningar bytts ut för att bättre absorbera ojämnheter och skarvar i vägen.

Sportversionen har 1,5-litersmotorn med 102 hk. Det är med andra ord heller ingen raket, utan mer en bil med lite tuffare utseende tack vare sidokjolarna och takspoilern. Dessutom är den utrustad med klimatanläggning, farthållare, sex högtalare och alufälgar som standard.

Mazda2 Advance håller samma pris som tidigare men på 2011:orna är en starkare motor och färddator samt yttertemperaturmätare standard.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda2?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda2

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mazda2

Pris, kr från: 134 900.
Modell: Kombisedan med fem dörrar.
Säljstart: Januari 2011.
Mått, cm: L392/B 170/H 148.
Grundmotor: Fyrcylindrig 16-ventilsmotor med bränsleinsprutning. Volym 1 349 cm3. Effekt 84 hk.
Prestanda: 0–100 km/tim på 13,6 s. Toppfart 172 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 5,1 l/100 km (bensin).
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Audi A1, Daewoo Kalos, Ford Fiesta, Citroën C3, Hyundai i20, Honda Jazz, Mitsubishi Colt, Opel Corsa, Peugeot 206, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Toyota Yaris m fl.

Vad nytt? Uppdaterad front och interiör. Bensindriven miljömotor.
För vem? För alla med ”mindre” krav.
Bra köp? Ja, klokt byggd småbil med bra utrymmen, god säkerhet med miljöalternativ och automat mot tillval.

Plus: Förbättrad komfort och rostskydd,  bra kvalitetsintryck, låg förbrukning, god säkerhet.
Minus: Färre alternativ att välja mellan.

Kommentarer

#1
Anonymous
2010-12-29 09:35

En rejält snygg bil, kanske snyggast i småbilsklassen just nu... Med Mazdas driftsäkerhet blir detta nog ett smart köp.

#2
HasseBasse
2010-12-29 18:00

Hade köpt denna bil direkt om dom bara lagt ner lite mer energi på interiören, deras val av plast och interiördesign är riktigt dålig och får en Aygo att kännas lyxig i jämförelse.

#3
Anonymous
2010-12-29 18:07

Har kört denna en bensinare på 85hk tror jag det var. Riktigt kul att köra men tyvärr burkig när man körde över 120 på mtorväg. bytlånade den ett par dagar med en kompis.

#4
2011-01-02 16:44

Köp en riktig bil istället

#5
emellertid
2011-01-02 18:05

Gunnar 44
Ganska dum kommentar du skrev.
All köper ju bil efter sina behov. En del behöver kanske inte mer än en sån här.

#6
2011-01-03 15:13

Kommentaren är inte dum, den är förnuftig. Bilar i den här storleksklassen finns hos betydligt bättre fabrikat. Jag skulle inte köpa en ny bil i denna storleksklass, utan köpa en bättre begagnad i något större storlek. Mazdas motorer är inte lika snåla som motsvarande europeiska. Detta är min erfarenhet. Har haft 3 st 323 or och en 626, plus att släkt haft ett par. Inte heller driftsäkerheten är något att skryta med. Men det är min och min familjs erfarenhet, vi kanske har haft otur. Mazda äär inte så driftsäker som man förleds att tro. Jag tror betydligt mer på Toyota om man nu ska köra Japanskt. Vi inom familjen kör Europeiska kvalitetsbilar, för kvaliten visar sig med åren och milen.

#7
Björn Magnusson
2011-03-06 10:27

Mazdabilarna har trippeln: Kvalitet- Tuffhet - Pris.
Vilket annat fabrikat matchar det??? De finns nog men det är definitivt inte många! Jag har tidigare ägt Opel, VW och Volvo men nää tack!

Bamse

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.