Bild
Nästa artikel
Nya Mazda2 är rymligare med nya framstolar för att passa både långa och korta.
Underrede med bättre aerodynamik minskar bromsande luftvirvlar baktill.
Mazda2 kommer till Sverige 2015.

Provkörning: Mazda2 2015

Provkörning

Mazda går vidare tvärs emot konkurrenterna. Här är det inte tal om downsizing, utan om stor motor med extremt hög kompression.

Nya Mazda2 ska ta småbilen till en ny statusnivå är det tänkt. Efter en första provkörning tycker jag att nya modellen innebär ett rejält lyft. Designen ger karossen snyggt flytande linjer och interiören andas högre kvalitet.

Körställningen är förvånansvärt bra också för en lång person. Under utvecklingsarbetet bestämdes att förarplatsen måste fungera för personer med en längd mellan 1,50 och 1,90 m. Framhjulen flyttades därför åtta cm framåt. Ratten gjordes justerbar i två ledder och förarstolen skjutbar 26 cm i längsled.
 
Motorn spinner nära på vibrationsfritt och växlarna klickar i lätt. Stopp/start är standard och systemet stänger snabbt av vid stillastående. Återstart sker mycket kvickt utan störande tidsfördröjning. Motorkaraktären är mjuk och med jämn effektkurva. Men Mazdamaskinen är samtidigt snabbare än man tror, även om motorn saknar den bekanta turbokraften vid pådrag.
 
I-Eloop, Mazdas system för att återanvända rörelseenergi, är tyvärr bara tillgängligt till den starkaste motorn på 115 hk. i-Eloop minskar bränsleförbrukningen i stadstrafik med upp till tio procent och skulle sitta fint också i 90-hästaren som blir volymmodell.
 
Mazda har hårdbantat nya tvåan genom att byta vanligt stål mot en starkare sort men också av mindre mängd för att spara vikt. Trots att nya Mazda2 vuxit 14 cm på längden håller sig tjänstevikten på måttliga 1 045 kg. Krocksäkerheten är med största sannolikhet förbättrad. Inget annat än full pott i kommande krocktest förväntas.
 

Infotainment har vässats avsevärt. Bluetooth och ingångar för USB och AUX är standard. HMI-commander med 7-tums pekskärm och navigation, uppkopplingssystem med hjälp av mobiltelefon och molnbaserad plattform, samt DAB-radio får man redan i mellanversionen, Vision. I maximalt utrustande Optimium ingår bland annat full LED-belysning, smart key, och en riktigt smart Head Updisplay. Häftig utrustning i en småbil!
 
Mazda fortsätter att gå mot strömmen med sin Skyactive-teknik som på motorsidan betyder förhållandevis stor motorvolym, kombinerad med extremt hög kompression. Det har bland annat krävt ett nytt 4-2-1-grenrör för att minska spikning, effektivare bränsleinsprutare, mindre cylinderdiameter för minskad värmeförlust, kontinuerligt variabla in- och utblåsventiler, med mera. Håller Mazda2 vad den lovar främst när det gäller bränsleförbrukning, kan den mycket väl gå upp och bli nummer ett i klassen.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda2?
FAKTA Mazda2 SkyActive-G 1,5 90 hk

PRIS, FRÅN KR: 130 000.
MODELL: 5d-kombidsedan.
SÄLJSTART: Mars 2015.
MÅTT, CM: L 406/B 170/H 150.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 045.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning. 1 496 cm3. Maxeffekt 90 hk (66 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 148 Nm vid 4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift med 5-växlad manuell växellåda, alternativt 6-stegad automat.
PRESTANDA: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,4 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 105 g/km.
KONKURRENTER: VW Polo, Kia Rio, Ford Fiesta, Peugeot 208, med flera.

Kommentarer

#1
2014-12-19 16:09

Fina bilar, konstig att dom inte säljer mer i Sverige. Nej visst ja, dom kör ju med för högt vägljud ;) Ska det vara så dj.. svårt att dämpa ljudnivån ?!!

#2
2014-12-19 16:14

Mycket fin instrument bräda (fin särskrivning va!?), som en mix av BMW och Mercedes men ändå Mazda, två tummar upp!

#3
2014-12-19 18:39

VAr väldigt sugen på nya Mazda 3 och besökte en återförsäljare i somras i regionen som var i färd med att avveckla. Motiveringen för avvecklingen var att Sverige var så litet för Mazda att man inte prioriterade oss alls. Långa väntetider på beställda bilar som kunde fixas fram snabbt i andra länder. Gillar den vägen Mazda har tagit, men ska jag köpa en bil måste det vara av ett företag som är på hugget.

#4
2014-12-19 22:11

Smaskig liten sak :P Inte överförtjust i designen men konceptet som sådant är trevligt.

VW Polo 2012 : Mazda är lite mer "bang for the buck" än genomsnittet - då blir det lite kompromisser. Sen vet jag inte om man kan kräva av en tillverkare på andra sidan jorden att anpassa sina bilar till vårt asfalts-u-land.

#5
2014-12-19 23:32

Gissar att vi kommer att få se många Mazda2 2015, rullande på våra vägar nästa år.

#6
2014-12-20 05:51

Både Mazda 2 och 3 är jättesuccé här i Australien. Nu kommer även lilla SUVen CX3 som förväntas bli etta i klassen. Mazda går verkligen från klarhet till klarhet. Snart har Toyota, Mazda och Hyundai tagit hela marknaden.

#7
2014-12-20 14:27

Ser nog i dagsläget ingen bättre konkurrent....Bra jobbat Mazda!

#8
2014-12-20 15:52

Tyvärr verkar Mazda gå samma väg som Honda här i Sverige, dvs långt till närmaste återförsäljare... Nyligen slog enda återförsäljaren här i länet igen. Kanske av samma skäl som "Axelman" anger... Synd, för det är fina bilar Mazda tagit fram. Men högt vägljud är naturligtvis en nackdel... Eftersom jag inte kört någon har jag inte haft möjlighet att själv avgöra hur illa det är...

#9
2014-12-20 20:05

Rostskydd har inte heller varit Mazdas starkaste gren, förra generationen Mazda 6 och 3 rostade ganska så friskt. Annars tycker jag att förra generationen Mazda 2 hade ganska så trevliga köregenskaper.

#10
2014-12-20 20:39

När vår mazda2 inköptes och hämtades den 29 mars i år, så bokades en tid för rostskydd. Vilket inte var helt fel. Ja, vi är nöjda med vår mazda2, doch utan att vara några märkesfanatiker.Det är ju trots allt bara en bil.

#12
2014-12-20 22:18

Hej brut 33 , Nej VW gör inte inte världens tystaste bilar, men i alla fall tystare än Mazda. Men jag är fortfarande nyfiken på deras nya modeller men men.... Och det kan jag säga, jag är inte fanatiskt intresserad av något bilmärke.

#13
2014-12-21 13:47

Ha, men den vikten tror jag inte en sekund på att en så lätt och relativt "stor" bil kan vara krocksäker i ovanligare situationer som inte kontrolleras i krocktesterna.
Dagens bilar är mer eller mindre befriade från krockbalkar i karossen bakom bakdörren och vissa har försvagade bakdörrar också - allt för att spara vikt och cyniskt utnyttja att ingen krocktestar den delen av bilen...

#14
2014-12-21 15:21

Det är fortfarande förrförra generationens Mazda6 som hade stora rostproblem. Inte förra, även om den kanske inte mår dåligt av en rostskyddsbehandling.

#15
2014-12-21 16:37

Mycket låg förbrukning 4,5 och 105 g CO2/100 km för att vara en bensinare med stor slagvolym 1,5 liter. Visserligen en lätt bil men betydligt lägre förbrukning än de två trecylindriga exemplen med turbo.

Tyvärr står det inte hur hög kompressionen är och hur ventilerna styrs. T.ex. Atkinson cykel eller utan trotel. Kan man inte med intelligent ventilstyrning tillämpa Atkinson cykel vid låg last och mer konventionell cykel vid hög last. Det kanske PREVIA eller någon annan kan svara på.

Skönt att slippa Turbo som är ett onödigt bihang på en bensinmotor. Dubbla Turbon ännu värre som kan bli dyra i underhåll liksom partikelfilter.

#16
2014-12-21 20:50

Riktigt kul med en ny Mazda2, jag gillade den första och denna ser ut att ha rättat till alla negativa saker jag fann på den "gamla".
Roligare interiör, förhoppningsvis mindre plastig.
Bättre stolar, eller kanske inte bättre, men iallafall med mer sidostöd, de gamla var väldigt platta.
Bättre detaljfinish och smarare lösingar. Att tex ha en låskolv synlig på bakluckan 2014 (den utgående modellen) känns lite budget och något man kanske hittat på en Dacia.

Den gamla var rätt rolig och köra, tror inte denna lär vara sämre.

#17
2014-12-21 22:03

snabb95: Kompressionen är i alla fall 14:1 men nån mera info har jag inte hittat om motorn.

#18
2014-12-21 22:25

Övriga Skyactivemotorer kör med Atkinson så det vore skumt om inte denna gör det med. Är väl samma motor som sitter i snik-3'an?

#19
2014-12-22 09:41

Mazda är definitivt den snyggaste asiaten, lite märkligt att man inte ser fler.

Däremot är jag tveksam till deras förbrukning, och var det inte Mazda som uppgav låg förbrukning på sina dieslar med hjälp av LÅG kompression?

#20
2014-12-22 10:25

Kommer att provköras så snart den finns hos den lokale Mazda-handlaren. Skall bli intressant att se vad priserna hamnar på - inte minst i den högsta utrustningsnivån som bl a innebär "full-LED" om jag fattat rätt. Sen dyker ju även nya CX-3 upp under våren vill jag minnas,

#21
2014-12-22 23:53

Hultarn - de kör typ samma kompression både på diesel och bensin. Blir väldigt hög på bensin och låg på diesel då.

#22
2014-12-23 10:17

Nya Lexus NX med turbo använder Otto cykel vid hög last och Atkinson cykel vid lägre last, och både direkt insprutning och port insprutning för jämnare vridmomentkurva precis som Lexus RX 350. NX med hybriddrift kör Atkinsoncykel. Här om Mazdamotorerna.
http://www.mazda.com/technology/skyactiv/engine/skyactiv-g.html
Här om NX.
http://pressroom.lexus.com/releases/lexus+2015+nx+200t+300h+product+news...
Här är Toyotas motor med Atkinson cykel som inte sitter i en hybridbil men har en låg bränsleförbrukning på 78 mpg eller 3 l per 100 km
http://www.gizmag.com/toyota-atkinson-engines-improved-thermal-fuel-effi...
Mazda har bensinmotorn med hög kompression och deras dieselmotor har bland den lägsta kompressionen bland dieslar.

#23
2014-12-23 15:27

Intressant läsning PREVIA. Med en 3 cyl motor behövs väl inte det långa grenröret för då hinner väl utblåsningsventilen stänga innan tryckstöten kommer i grenröret, eller blir det ännu sämre var annan gång?

Hur kan en dieselmotor då vara motiverad om man med Otto cykel vid hög last och Atkinson cykel vid lägre last kan komma ner till 3 liter/100 km. Det borde vara den verkliga dieseldödaren.

#24
2014-12-23 23:40

Går det inte att kombinera Atkinson cykeln med överladdning? Borde inte det i så fall kunna avhjälpa det sämre vridet på lägre varv?

#25
2014-12-25 14:09

Swemba: Lexus NX 200t kombinerar turbo med Atkinsoncykel utan batterier och elmotor som i hybriderna.
http://www.enginelabs.com/news/new-lexus-2-0-liter-turbo-morphs-otto-atk...
Att Toyota inte kommit med turbomotorer sedan i slutet av nittiotalet förklarar man med att man har koncentrerat resurserna med alla hybridbilar man tagit fram.
Man får en helt rak momentlinje mellan 1650 rpm och 4000 rpm för NX 200t förklarar man. Man får även fler förklaringar i texten om hur det fungerar.

#26
2015-01-02 17:05

Jag är lite nyfiken på hur länge tändstiften håller med så hög kompression.

#27
2015-01-12 07:36

Dieselbilar är ju tyvärr kända för sin dåliga kupévärme . Men hur bra är värmen i Mazdas bensinmotorer med deras höga kompression ? Dom har ju funnits ett par tre år nu så det finns säker några som har åsikter om detta.

mvh VW Polo 2012

#28
2015-04-23 07:48

Ser trevli ut. Men Mazda 2 fick nöja sig med fyra stjärnor av Euro NCAP år 2015, inte kul.

#29
2015-05-16 07:39

Anledningen till att den inte fick full pott i NCAPs säkerhetstest var dock för att den saknade autobroms i högre hastigheter. Så att det hade inget med den faktiska krocksäkerheten att göra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.