Bild
Nästa artikel
Transfăgărășan Highway, kurvig och underhållande som få. Bygget av kurvkombinationerna började 1970 och var slut fyra år senare.

Provkörning: Mazda MX-5 (2018)

Provkörning

Fler hästkrafter och säkerhetssystem ska locka fler att upptäcka Mazda MX-5. Vi har skickat redaktionens minst lämpade person för att titta närmare på nyheterna.

Sanning att säga så är det svårt för mig att vara opartisk när det kommer till MX-5, jag kör en själv. En klassiskt röd MX-5 ”Miata” av första generationen. Varje vår när bilen rullas fram ur vinterförvaringen är det som att trycka på en köremotionell återställningsknapp. Just det! Det är så här det är att köra bil på riktigt. Hade alla susat omkring i MX-5:or skulle vi förmodligen aldrig få förare som somnar bakom ratten, en ”SMS-lag” eller gnällgriniga medtrafikanter. Det går helt enkelt inte att vara oengagerad och surmulen i en MX-5. Olämpligt partisk? Jag skulle snarare säga motiverad och engagerad inför uppgiften.

Mazda MX-5 av senaste snitt, den fjärde i ordningen internt kallad ”ND”, började förgylla vägnätet 2015. Att uppdatera bilen så nära inpå kan förefalla vara en överloppsgärning inte minst då konkurrensen i klassen är obefintlig. Varför ändra på ett vinnande recept? Förklaringen stavas avgaskrav. Mazda tar höjd för de Euro 6d Temp-regler som blir tvingande hösten 2019.

Platsen för provkörningen är Rumänien, närmare bestämt landets fjortonde största stad, Sibiu vid foten av Karpaterna. En märklig plats att provköra den senaste upplagan av världens mest sålda öppna sportbil? Inte alls. Orsaken heter 
Transfagarasan Highway, en nio mil lång slingerbult som letar sig över de natursköna bergen. Vägen uppfördes mellan 1970 och 1974 för att fylla militära behov. Under senare år har den hyllats som en av världens körvänligaste vägar. 
 

"Även den mest fummelfotade kommer att känna sig som Let’s Dance-vinnare."

Ett tryck på startknappen och en munter ton bubblar fram ur de dubbla högglanspolerade avgapiporna. Mazdas tekniker har masserat fram 24 nya hästkrafter ur tvålitersfyran. Totalt 184 hästkrafter, 52 fler än i basmotorn på 1,5 liter. Den höjda effekten kommer från större insug, omlaborerade ventiltider och lättade avgasventiler. Nya kolvringar i kombination med lättare kolvar (-27 gram) och vevstakar (-41 gram) ger lägre inre friktionsförluster och förbättrar varvvilligheten. Max effekt levereras vid 7 000 v/min, 1 000 högre än tidigare. I kombination med ett omkonstruerat spjällhus ger det en gasrespons som om gaspedalsvajern vore lindad runt höger stortå. Ofiltrerad. Direkt. Omedelbar. Under belastning tilltalar tvålitersmotorn omgivningen sportbilsmässigt barskt, men att det under motorbroms inte trummas fram några binära avgasknallar är överdrivet blygsamt.

Den enda yttre skillnaden på årsmodell 2019 jämfört med 2018 är att fälgarna har bytt om från grå- till svartlack. Kamerabaserad autobroms har blivit standard och kompletteras med skyltavläsning, kollisionsvarnare med autobroms vid backning, trötthetsvarnare samt backkamera. Mediasystemet har begåvats med Apple CarPlay och Android auto. Vid stillastående använder man med fördel pekskärmen för att styra funktionerna, i rörelse hänvisas man till det avigt placerade navigationsratten.

Se så glad Helgesson blir över 30 millimeter justerbar ratt i längdled.

Jämfört med årsmodell 2018 är körställningen något bättre tack vare i längdled justerbar ratt och omarbetad ryggstödsjustering. Den diminutiva sittbrunnen diskriminerar fortfarande längre och fylligare personer, framför allt på passagerarsidan där delar av avgassystemet stjäl fotutrymme.

Motorns nyvunna vitalitet parat med växellådans vanebildande mekaniska känsla förvandlar körningen till älvdans. Otvunget. Lätt. Förförande. Även den mest fummelfotade kommer att känna sig som Let’s Dance-vinnare. Mjuk fjädersättning, känslig styrning och en chassibalans så delikat att det går att skratta käken ur led utan att det behöver gå på två hjul genom kurvorna. MX-5 har aldrig varit mer övertygande.

Säg det inte till någon, men den här dagen hade jag kunnat betala för att få arbeta.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-5?

Mazda MX-5  2,0 Roadster

Pris, från kr: 266 000 kr. 
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 392/B 174/H 123.
Bagagevolym, l: 130.
Tjänstevikt, kg: 1 105.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Volym 1 998 cm3. Max effekt 184 hk vid 7 000 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 4 000 v/min.  
Kraftöverföring: Längsmonterad motor, bakhjulsdrift. Sexväxlad manuell växellåda. 
Prestanda: Toppfart 219 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,5 s.  
Deklarerad förbrukning: 6,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 156 g/km. 
Konkurrenter: Fiat 124 Spider, Toyota GT86, Subaru BRZ. 
 

Plus: Körglädje, förbrukning, körglädje, höjd säkerhet, körglädje, backkamera. 
Minus: Negativt? 

Vad nytt? 24 hästkrafter, autobroms, justerbar ratt, backkamera. 
För vem? För alla med barnasinet i behåll.    
 

Kommentarer

#1
2018-10-14 11:52

Miata mmmm ytterligare en bil i Toyota GT86 stil med mycket körglädje trots relativt få hk, men allt handlar inte om hk när vi pratar körglädje och sportiga bilar. Något som många har svårt att förstå vad det verkar. Önskar det funnits fler sådana här kul bilar till relativt skapligt pris för massorna. Miata har visat vägen.....

#2
2018-10-14 11:57

Hade varit ännu roligare om man slapp hörselskydd och fick plats.

#3
2018-10-14 12:39

@junkers - "slippa hörselskydd" i en cabbe?! Du ska nog inte ens fundera på cabbe...

#4
2018-10-14 12:48

Jag har en!

#5
2018-10-14 13:28

Justerbart säte! Vad är det för larv?

#6
2018-10-14 15:56

Shogun - skall man ta det hela i rätt kronologisk ordning så är det väl snarare Toyota GT86 som är ytterligare en bil i Miata-stil med mycket körglädje trots relativt få hk ...:)

#7
2018-10-14 18:00

Hej Gunnar Lindberg. Kan det möjligen bero på att alla inte är småväxta.

#8
2018-10-14 18:37

Pi.

Nja, det är inte helt korrekt Pi. GT86 är en fortsättning (och hyllning till) legendariska och ikoniska(ute i stora världen) AE86 "Hachi Roku" som var/är populär vid drifting. Hachiroku betyder 8 och 6 alltså 86. AE86 Corolla Levin/Sprinter Trueno. Miata var också tidigt ute 1989-1990 men efter AE86. Därav namnet GT86 på modellen. Och både Miata/GT86 är samma andas barn av enkel men skitkul bil att köra trots relativt få hk. Hk är inte allt i en körglad bil.....tyvärr saknar många historien om GT86 och dess föregångare vilket syns i kommentarer på denna hemsida, tyvärr.

Miata är en fortsättning på engelska enkla sportbilar som MG, men med driftsäkerhet och kvalitet.

#9
2018-10-14 18:36

Shogun - men Miata har behållit sitt namn under hela sin livslängd och AE86 har väl knappast sålts i vårt land så jag vill nog ändå hävda att skall man tala om just dessa 2 modeller och vilken som var först så håller jag på Miata. Sen har ju den i sin tur hämtat inspiration ifrån engelska sportbilar så man kan ju dra detta hur långt som helst. Helt säkert var de engelska bilarna klart före både Mazda och Toyota.

#10
2018-10-14 18:41

Pi.

Det ändrar inte historien om GT86......Miata kom efter AE86. Hur du än försöker trixa till det......

#11
2018-10-14 19:21

En av få asiatiska bilar jag kan tänka mig.

#12
2018-10-14 19:43

Shogun - och hur du än försöker trixa till det så kom bl a de engelska bilarna Austin Healey, MD Midget och MG A/B samt Triumph Spitfire och deras TR-modeller betydligt före den här hos oss okända Toyota-modellen. Tycker nog att Miata har en klarare koppling till ursprungs-bilarna än Toyotas sportbils-variant av Corolla - om det är tillåtet att tycka så för en icke Toyota.-fantast.

#13
2018-10-14 21:36

Pi.

Har aldrig påstått någon annat heller att de engelska bilarna var före Miata, det var du som drog in de engelska bilarna. AE86 har ingen anknytning alls till de engelska bilarna utan är helt enkelt en Corolla från 1983......i en roligare version som är jäkligt kul att köra. GT86 är en fortsättning på AE86, inget annat, mer än att de är roliga att köra MG, AE86,Miata,och GT86.Att du då drar in och jämför med gamla MG modeller på en Corolla modell är lite märkligt och ett sätt att gripa efter halmstrån enligt mig när man vet att man har fel i frågan.....igen! Bilen är okänd för DIG, du behöver inte prata i tredje person, för andra är den mycket välkänd om man läser på lite innan man skriver.......så inser man det.

#14
2018-10-14 21:50

Jag med mina 1,88cm känns denna som en dödsfälla.. min panna slår i toppen på rutan och bryter min nacke direkt..
Men jag älskar bilen ändå.. den tilltalar mig.

#15
2018-10-14 22:06

Har själv en NB (Mk2.5) sedan i våras som nu fått gå i vintervila. Kan instämma på den körglädje som många berättar om. Man kan omöjligt ha roligare rent bilmässigt för mindre pengar.

#16
2018-10-14 22:11

Ja du Shogun - till slut så kommer de nedlåtande kommentarerna fram ifrån dig - som vanligt när man inte håller med om att Toyota är Guds gåva till oss. Att ett bilmärke kan betyda så mycket är svårt att förstå.

#17
2018-10-14 22:11

Ja du Shogun - till slut så kommer de nedlåtande kommentarerna fram ifrån dig - som vanligt när man inte håller med om att Toyota är Guds gåva till folket. Att ett bilmärke kan betyda så mycket är svårt att förstå.

#18
2018-10-15 06:12

Pi.

Nedlåtande.....det är ju du som har fel bara inse det nu. Sedan har jag inte sagt att Toyota är gudsgåva, det var du. För att du blir sur när du inser jag har rätt. Jag bara har sagt att AE86 och GT86 är jäkligt kul bilar att köra till väldigt rimliga pengar jämfört med många andra märken, men drt kanske de inte är enligt dig då eftersom du inte håller med mig om Toyota och GT86 säger du, eller vad gafflar du om då? Det är vad jag påstått och har väldigt bra på fötterna för att påstå något sådant om dessa modeller att de är väldigt körglada och det gäller även Miata. Möjligen är dessa modeller gudsgåva till de som älskar att köra bil men inte är gjorda av pengar, men kleti o pleti kanske inte ska få ha roligt i japanska bilar, där är nog felet ......att de är just kul bilar att köra, och japanska till allt helsike....

#19
.
2018-10-16 06:37

Helt bortom ämnet MX-5 vill jag bara påminna herrarna om att GT86 egentligen är en Subaru

#20
2018-10-16 10:25

"Det går helt enkelt inte att vara oengagerad och surmulen i en MX-5"

Visst går det om man råkar vara en som blir vansinnigt irriterad på billiga och slarvigt utförda karossdetaljer som ger simpelt intryck.
Denna påminner en hel del om gamla tiders japaner från förr då utförandet var allt annat är snyggt att titta på.
Märkligt att populära bilar tycks få ha fel och brister lite här och där som konsekvent förtigs - fast egentligen är det inte alls märkligt.

#21
2018-10-16 10:47

"Helt bortom ämnet MX-5 vill jag bara påminna herrarna om att GT86 egentligen är en Subaru"

Har redan haft den diskussionen med Shogun i artikeln om minskade EU-utsläpp. Toyota gjorde en prototyp på ett Subaru chassi för att få dem med på tåget. Så samarbetet drogs igång av Toyota. Dock så är motorn i huvudsak från Subaru liksom bak- och framvagn.

#22
2018-10-16 12:55

Vet inte om 86 har så mycket med AE86 att göra utöver namnet. AE86 var en bakhjulsdriven tvådörrars Corolla. Vet inte om det är något de vill förknippa med den nya direkt. De är till att börja med inte ens samma biltyp - på något sätt. MX-5, AE86 och 86/BRZ - olika bilar alla tre.
Finns ju andra bilar med samma egenskaper dessutom. Volvo 345 kom ju typ 1980... ;)

N-iklas - vad syftar du på? Det är ingen lyxbil - inte ens en premiumbil. Tycker MX-5 har en snygg och prydlig inredning ja. Några slarvigt utförda karossdetaljer vet jag inte om jag hittat. Och fel och brister? Det råkar bara inte vara så att den har egenskaper som inte passar herrn?

#23
2018-10-16 14:51

Jag tycker att jag sitter lite för högt i min MX-5, men annars trivs jag med den.
En AE86 ser jag mer som en konkurrent till Golf GTI, dvs en vanlig bil med lite mer motor och inte en sportbil. Där är ju MR2 en rimligare bil att jämföra med.

#24
2018-10-16 15:08

Tja jag har fotograferat allt, uteslutande utsidan, men att lägga in bilder på det känns som att ta det till det extrema.
Det är sådant som vanliga människor inte ser eftersom ingen tittat så noga och framför allt inte lika kritiskt.
Men som man inte hittar ens på den billigaste Opel så en lyxbil behöver det ju inte vara för att vara felfritt utfört.

#25
2018-10-16 16:04

Niklas
Nej, du har rätt. Det är bara övermänniskor som ser detaljer som ingen annan ser...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.