Transfagarasan Highway, kurvig och underhållande som få. Bygget av kurvkombinationerna började 1970 och slutfördes fyra år senare.

Nästa artikel
Provkörning: Mazda MX-5 (2018)
Provkörning

Provkörning: Mazda MX-5 (2018)

Publicerad 14 oktober 2018 (uppdaterad 14 mars 2023)

Transfagarasan Highway, kurvig och underhållande som få. Bygget av kurvkombinationerna började 1970 och slutfördes fyra år senare.

Fler hästkrafter och säkerhetssystem ska locka fler att upptäcka Mazda MX-5. Vi har skickat redaktionens minst lämpade person för att titta närmare på nyheterna.

Sanning att säga så är det svårt för mig att vara opartisk när det kommer till MX-5, jag kör en själv. En klassiskt röd MX-5 ”Miata” av första generationen. Varje vår när bilen rullas fram ur vinterförvaringen är det som att trycka på en köremotionell återställningsknapp. Just det! Det är så här det är att köra bil på riktigt. Hade alla susat omkring i MX-5:or skulle vi förmodligen aldrig få förare som somnar bakom ratten, en ”SMS-lag” eller gnällgriniga medtrafikanter. Det går helt enkelt inte att vara oengagerad och surmulen i en MX-5. Olämpligt partisk? Jag skulle snarare säga motiverad och engagerad inför uppgiften.

Mazda MX-5 av senaste snitt, den fjärde i ordningen internt kallad ”ND”, började förgylla vägnätet 2015. Att uppdatera bilen så nära inpå kan förefalla vara en överloppsgärning inte minst då konkurrensen i klassen är obefintlig. Varför ändra på ett vinnande recept? Förklaringen stavas avgaskrav. Mazda tar höjd för de Euro 6d Temp-regler som blir tvingande hösten 2019.

Platsen för provkörningen är Rumänien, närmare bestämt landets fjortonde största stad, Sibiu vid foten av Karpaterna. En märklig plats att provköra den senaste upplagan av världens mest sålda öppna sportbil? Inte alls. Orsaken heter 
Transfagarasan Highway, en nio mil lång slingerbult som letar sig över de natursköna bergen. Vägen uppfördes mellan 1970 och 1974 för att fylla militära behov. Under senare år har den hyllats som en av världens körvänligaste vägar. 
 

"Även den mest fummelfotade kommer att känna sig som Let’s Dance-vinnare."

Ett tryck på startknappen och en munter ton bubblar fram ur de dubbla högglanspolerade avgapiporna. Mazdas tekniker har masserat fram 24 nya hästkrafter ur tvålitersfyran. Totalt 184 hästkrafter, 52 fler än i basmotorn på 1,5 liter. Den höjda effekten kommer från större insug, omlaborerade ventiltider och lättade avgasventiler. Nya kolvringar i kombination med lättare kolvar (-27 gram) och vevstakar (-41 gram) ger lägre inre friktionsförluster och förbättrar varvvilligheten.

Max effekt levereras vid 7 000 v/min, 1 000 högre än tidigare. I kombination med ett omkonstruerat spjällhus ger det en gasrespons som om gaspedalsvajern vore lindad runt höger stortå. Ofiltrerad. Direkt. Omedelbar. Under belastning tilltalar tvålitersmotorn omgivningen sportbilsmässigt barskt, men att det under motorbroms inte trummas fram några binära avgasknallar är överdrivet blygsamt.

Den enda yttre skillnaden på årsmodell 2019 jämfört med 2018 är att fälgarna har bytt om från grå- till svartlack. Kamerabaserad autobroms har blivit standard och kompletteras med skyltavläsning, kollisionsvarnare med autobroms vid backning, trötthetsvarnare samt backkamera. Mediasystemet har begåvats med Apple CarPlay och Android auto. Vid stillastående använder man med fördel pekskärmen för att styra funktionerna, i rörelse hänvisas man till det avigt placerade navigationsratten.

Se så glad Helgesson blir över 30 millimeter justerbar ratt i längdled.

Jämfört med årsmodell 2018 är körställningen något bättre tack vare i längdled justerbar ratt och omarbetad ryggstödsjustering. Den diminutiva sittbrunnen diskriminerar fortfarande längre och fylligare personer, framför allt på passagerarsidan där delar av avgassystemet stjäl fotutrymme.

Motorns nyvunna vitalitet parat med växellådans vanebildande mekaniska känsla förvandlar körningen till älvdans. Otvunget. Lätt. Förförande. Även den mest fummelfotade kommer att känna sig som Let’s Dance-vinnare. Mjuk fjädersättning, känslig styrning och en chassibalans så delikat att det går att skratta käken ur led utan att det behöver gå på två hjul genom kurvorna. MX-5 har aldrig varit mer övertygande.

Säg det inte till någon, men den här dagen hade jag kunnat betala för att få arbeta.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-5?

Mazda MX-5  2,0 Roadster

Pris, från kr: 266 000 kr. 
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 392/B 174/H 123.
Bagagevolym, l: 130.
Tjänstevikt, kg: 1 105.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Volym 1 998 cm3. Max effekt 184 hk vid 7 000 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 4 000 v/min.  
Kraftöverföring: Längsmonterad motor, bakhjulsdrift. Sexväxlad manuell växellåda. 
Prestanda: Toppfart 219 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,5 s.  
Deklarerad förbrukning: 6,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 156 g/km. 
Konkurrenter: Fiat 124 Spider, Toyota GT86, Subaru BRZ. 
 

Plus: Körglädje, förbrukning, körglädje, höjd säkerhet, körglädje, backkamera. 
Minus: Negativt? 

Vad nytt? 24 extra hästkrafter, autobroms, justerbar ratt, backkamera. 
För vem? För alla med barnasinet i behåll.    
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.