Bild
Nästa artikel
Fronten är lägre än tidigare tack vare LED-strålkastare som tar mindre plats.

Provkörning: Mazda MX-5 (2015)

Provkörning

Nya Mazda MX-5 följer i fädrens hjulspår. En lätt, tvåsitsig sportbil med nätta dimensioner och fullt fokus på underhållning.

Mazda MX-5 ”Miata” är en reinkarnation av den klassiska brittiska sportvagnen. En liten, lätt, tvåsitsig cabriolet med motorn fram och drivning bak. Den senaste versionen är bantad cirka 100 kg tack vare lättare material och nättare mått. Samtidigt har utrymmet i kupén ökat vilket ger bättre benutrymme och ytterligare cirkaa 1,5 cm mer huvudutrymme i sittbrunnen. Detta till stor glädje för längre än genomsnittet, vilka tidigare upplevt det som väl trångt i den lilla Mazdan – för tro mig – bakom den lilla läderratten vill man vara!

När det kommer till att leverera körglädje tillhör Mazda MX-5 de bästa i världen. Den förare är inte född som inte har roligt bakom ratten i en Miata. Här upplever man en sällsynt känsla av kontroll. Styrning, växellåda, gasrespons och bromsar känns alla exakta och extremt väl avvägda. Inget är tungt, allt samarbetar för att göra precis det du ber om. Alla har roligt och som bonus blir MX-5 riktigt snabb i händerna på en skicklig förare.
 
Två motoralternativ finns. Den minsta på 1,5 liter och 131 hk gillar höga varvtal och har en spetsig karaktär som passar bilen utmärkt. Den 30 hk starkare och 15 000 kr dyrare 2-litersmotorn spås stå för 85 procent av den svenska försäljningen men är inte riktigt lika underhållande. Flackare effektkurva och 50 kg extra vikt ger mer mognad samt förstås högre prestanda. Lite av MX-5:ans busighet går tyvärr också förlorad och projektledaren Nobuhiro Yamamoto sticker inte under stol med att den mindre motorn är hans egen favorit. 
 

Förarmiljön är ny och bilen är nu utrustad med ett modernt mediesystem som standard. Tyvärr är ratten fortfarande bara ställbar i höjdled. Stolarna ger gott stöd och hyfsad komfort. I den dyraste versionen, 2,0 Sport för 269 900 kr, ingår kraftigt skålade sportstolar i Alcantara från Recaro, vilka kan vara lite för trånga för bredare ändalykter. Provsitt innan beställning!
Något som blivit sämre på den nya modellen är att handskfacket försvunnit. Nu återstår ett minimalt fack på mittkonsolen och en något större låda i bagagerumsväggen mellan sätena för småprylar.

Suffletten är lätt att manövrera med en hand, med lite övning klarar man upp och nedfällning i fart utan att kliva ur bilen.

Bagageutrymmet har blivit några centimeter längre och djupare för att rymma två kabinväskor men den totala volymen är futtiga 130 liter.  Till skillnad från övriga nya Mazdabilar vi mött de senaste åren saknar MX-5 autobroms. Det beror på att Mazdas radarbaserade system inte kan monteras så nära marken som det skulle hamna i MX-5:ans låga nos.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-5?
Mazda MX-5 SkyActiv-G 1,5

Pris, från kr: 224 900.
Modell: Tvåsitsig cabriolet.
Säljstart: September. 
Mått, cm: B 392/L 174/H 122.
Tjänstevikt, kg: 1 050.
Motor: Fyrcylindrig, fyra ventiler/cyl. Volym 1 496 cm3. Max effekt 131 hk vid 7 000 v/min. Max vridmoment 150 Nm från 4 800 v/min.
Kraftöverföring: Motor fram, drivning bak. Sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 204 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s.
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Beetle Cab, Mini Cabrio, Lotus Elise, BMW 2-cab, Porsche Boxster.

Plus: Rolig och billig klassiker.
Minus: Opraktisk, saknar autobroms.

Vad nytt? Ny generation Miata.
För vem? ALLA borde i alla fall få chansen att provköra!

Kommentarer

#1
2015-09-17 13:50

Är inte helt överens med designen på lyktorna framtill, tycker dom är lite små....men det är nog allt jag har att klaga på.
Skön rapport från provkörningen och övriga reviews jag läst väcker habegär. Billigare än en Mini Cooper S Cab och med en interiör som ser "normal" ut i jämförelse så är valet enkelt.
Dags att börja spara så man har pengar till våren 2016. :)

Ett frågetecken är väl rostskydd men samtidigt är det ju en sommarbil som slipper intimt umgänge med saltmonstret.

#3
2015-09-17 15:16

@von-kloten
Mazda MX-5 har väl aldrig varit någon prestandamaskin i standardutförande. Mazdas filosofi här verkar vara mest kul per krona och HK. Provkörningen beskriver ju to.m den lilla motorn som roligare.

#4
2015-09-17 15:30

Lite synd att lilla motorn inte finns med högre utrustningsnivå i Sverige. Hade varit en läckerbit annars!

#7
2015-09-17 17:37

Den är fin tycker jag =)

#8
2015-09-17 18:11

1050 kg, då räcker 131 hk alldeles ypperligt.
Minsta BMW Z4 har i jämförelse 156 hk för att släpa runt 1470 kg.
Och kostar ca. 140.000:- till...

#9
2015-09-17 19:23

"Gasglädje" kanske är relaterat till hästkrafter men körglädje är nåt helt annat...
Liten läckerbit denna bil - hade gärna haft en (om man nu tar sig ur stolen sen man väl satt sig) men tyvärr saknas garage för ytterligare en bil.

#10
2015-09-17 20:30

Valde mellan denna och den Ford Mustang jag köpte.
För mig föll den på att jag tycker den ser för bedrövlig ut från vissa vinklar.
Lamporna fram är ordentligt fula, alldeles för små.

#11
2015-09-17 22:54

Och CK har kört mycket MX-5?? Jag hade mycket riktigt skrammel i min, och det var ett extramonterat vindskydd som irriterade något alldeles oerhört eftersom det inte fanns något annat skrammel i bilen. Allt sitter som berget. Åtgärdat med en lite självhäftande gummiplupp. Nu bara njuter jag av varenda mil och har precis kommit hem från premiärvisningen av nya MX-5 i Varberg.

#12
2015-09-17 23:25

Vad tycker du om utseendet?

#13
2015-09-17 23:30

Tänk om den sett ut så här istället, då hade jag köpt direkt.
http://1.bp.blogspot.com/-qQiNjlGtyuY/UuxGioDWN7I/AAAAAAAP9aQ/dHBiMXYxoP...

#14
2015-09-18 08:08

@ c k - ingen av de bilar du nämner är några "riktiga" sportbilar utan byggda på nödtorftigt modifierade personbilschassin. Hur menar du egentligen? Eller vet du kanske inte vad du talar om...?!

#15
2015-09-18 09:36

@Quarttron
Delar du samma uppfattning som artikelförfattaren? Vad är dina plus och minus.
Personligen har jag aldrig provkört någon MX-5 då det aldrig varit aktuellt, och några kollegor på jobbet hävdar bestämt att alla över 180cm inte göre sig besvär då den är för trång (gäller nuvarande/äldre modell) . Är denna lika trång att klämma sig ner i?
Börjar bli lite sugen på en cabbe nu när bågarna är sålda, denna kanske vore något.

#16
2015-09-18 10:07

Förmodligen världens bästa sportbil. Mer effekt behövs ej. Snygg desgin med.

#17
2015-09-18 13:54

Reverend Benny. Jag har en modell av den tidigare "NC"- serien och är 1,76 lång. Det tror jag närmar sej gränsen i denna modell men den nya "ND" var lite större i kupén. Jag såg de som var längre än 180 som satt bra i den nya. En av de , som tagit "risken" och beställt för en tid sedan var nog närmare 1,90 och han var nöjd med platsen bak ratten. Får man plats så är den enda risken att man får lite vind på hjässan men det måste provas av var och en. Jag hoppas du provar en nu när de börjar komma ut. Roligare per krona får man inte. Tyvärr var det så mycket folk hos Auto-Mobil i går kväll så jag hann inte prova bilen men det ska göras så fort som möjligt. Dock har frugan sagt att jag inte får byta bort den vi har nu. Plus med den nya i mina ögon är designen, den lättmanövrerade suffletten och de (tydligen) ännu bättre vägegenskaperna. Jag har en bekant som testat den på bana innan och han bekräftar detta. Priset från 224000 upp till 269000 för toppvarianten är ju också en klar fördel. Minus vet jag inte än.

#18
2015-09-18 14:02

en vit sådan med coola mattsvarta fälgar skulle jag vilja ha, den skulle ha minsta motorn och endast standardutrustning, mums!

#19
2015-09-18 15:56

@Quattron
Tack för infon, det minskade ju inte direkt suget. :-)

#20
2015-09-20 11:52

Tunga lyxmonster med minst 500 kusar under huven. Varför? När det finns denna.
Okay, man hör från en och annan machotyp - de där som går lite extra bredbent, spottar ett par gånger till, fäller nedlåtande kommentarer om kvinnor där det snällaste är "höns", aldrig går på ett övergångsställe för då är man en fjolla eller åtminstone PK, ser sig nervöst om med flackande blick för att se om någon lade märke till att de just svepte en bärs utan att rapa eftertryckligt - att den där är för fjollor. Själva bränner de gärna gummi pådrivet av minst en V8:a.
Vi som gillar bilkörning småler lätt överseende åt deras uppvisningar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.