Bild
Nästa artikel
Nya CX-5 har stramare och mer konsekvent design. Här med ny glittrig soul red crystal-lack.
Ny utformning av baksäte med två ryggvinklar och 40/20/40-delning.
Instrumentgruppen är slg lik, men resten är nytt med högre placering av förardisplayen och mittkonsol.
Elbaklucka är standard på Optimum.

Provkörning: Mazda CX-5 (2017)

Provkörning

Efter sex år presenteras nu CX-5 med ny kaross, uppdaterad interiör, infotainment och utrustning – men utan nyheter under huven.

Vid första anblicken slås jag av hur lite som skiljer nykomlingen från första versionen från 2012. Måtten är nästan desamma. Främsta skillnaden är att nya versionen är tre centimeter lägre. Det är vådan av att lyckas.CX-5 har sålt som smör och står för 25 procent av Mazdas försäljning – 1,5 miljoner bilar på sex år. Då tar det emot att rita om för mycket. Uppgiften blir istället att förfina det man har. Nya CX-5 har en svagt accentuerad bakåtlutande sidolinje och det slätare partiet nedanför midjan ger ett elegantare och mer konsekvent intryck. Lägre strålkastare och bakljus håller ihop utseendet bättre.

LED-ljus är för övrigt standard i nya CX-5. Den billigaste versionen med framhjulsdrivning och 165 bensinhästar ligger på 249 900. Överkomligt, men den är tydligen nära på ointressant i Sverige, nästan alla väljer dyraste alternativet, Optimum, med 175 dieselhästar och maxad utrustning!
 

"Styrningen känns härligt direkt och exakt, vilket ger bra vägkänsla. Viktigt på svenska vintervägar."

Den nya interiören ger ett gediget och elegant intryck och vid en provsittning i baksätet kunde jag konstatera att benutrymme och takhöjd gott och väl räcker till för vuxna.
Mittsätet har däremot inte lika lång sittdyna och där har man också en tunnel för drivningen till bakhjulen mellan benen, men ryggstödet är bekvämt, med möjlighet till att vinkla bakåt en aning. I Optimum har man dessutom eluppvärmt baksäte och ventilationsutsläpp i mittkonsolens bakkant.  Numera finns även en riktig vindrutedisplay i Optimum. Rattvärme och eluppvärmd nederkant av vindrutan finns som tillval.
 
Körpasset var dessvärre ganska kort, men det räckte till för att konstatera att styrningen känns härligt direkt och exakt, vilket ger bra vägkänsla. Viktigt på svenska vintervägar.
Fjädringen är ganska hårt satt men den ger ändå en dämpning i hårda vägskarvar. Stopp/start snabbas som tidigare upp med hjälp av att startenergi lagras i en superkondensator. Köregenskaperna är i stort som tidigare, kanske något skarpare.
 
Motorerna som erbjuds är fortfarande av första generationens ”SkyActiv” som kom 2012. Jag hade nog väntat mig lägre utsläpp, med hjälp av körprogram av ECO-typ, kanske genom del-elektrifiering och ett besked om när en helelektrisk bil sjösätts. Men på dessa frågor fick vi inga klara besked. SkyActive 2 lär vara på gång till 2018, möjligen också en bensinmotor med ännu högre kompression, 18:1, som inte behöver tändstift!

Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-5?

Mazda CX-5 2.2 DE AWD Optimum

Pris, från kr: 344 900.
Säljstart: Maj/juni 2017.
Mått, cm: L 455/B 184/H 168.
Markfrigång, cm: 20,0.
Bagagevolym, l: 477–1 585 + 35 l under lastgolvet.
Tjänstevikt, kg: 1 610.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 2 191 cm3. 175 hk vid 4 500 v/min, 420 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: AWD med sexstegad automat eller manuell vxl.
Prestanda: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 152 g/km.
Konkurrenter: Honda CR-V, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage, Nissan X-Trail med flera.
 

Plus: Pigga köregenskaper, bekvämt insteg, snygg design.
Minus: Inget nytt under huven –  till exempel en miljöklassad version.

Vad nytt? Kaross, interiör, förbättrad infotainment.
För vem? Den lilla aktiva familjen. 
 

Kommentarer

#1
2017-05-14 10:17

Fortfarande ingen bränslevärmare från fabrik?

#2
2017-05-14 10:43

Kommer bli konkurrent även till Volvo XC60

#3
2017-05-14 11:46

Uppstående skärm igen, viken eländig trend.

#4
2017-05-14 12:45

Att Mazda motstår den accentuerande trenden med stora fejkluftintag är positivt tycker jag. De har en egen genomtänkt stil.

#5
2017-05-14 14:45

Finns den i en annan färg ön den där uttjatade röda??

#6
2017-05-14 16:15

Plastig insida. Bullrig? Kanske ok, trist med SUV dock

#7
2017-05-14 16:33

Som jag alltid har tyckt att Mazda är Europeiskt ur Asien men med sin egen prägel, Mazda.
Väldigt attraktiva bilar om det inte vore för att de fortsatt och envist kommer undermåligt isolerade och inte helt bra med komforten.

#8
2017-05-14 19:01

Trevliga och snygga bilar.
Det ska bli intressant att höra om de gjort något åt bullret.
Förra modellen hade en motor som lät som en Klöckner-Deutz och ett vägbuller som omöjliggjorde samtal över 80km/t.

#9
2017-05-15 17:00

Väldigt lik den jag körde för ett par år sedan Kul att köra men inte utan hörselskydd Undrar om bullret från vägen har minskat?

#11
2017-05-15 18:13

Ni som kommenterar om vägbuller, dånade motorer och omöjligt att föra samtal över 80 km/tim
Har ni provkört faceliften som kom med 2016 års modell? Äger en sådan och vill hävda att den inte bullrar nått anmärkningsvärt, förutom på vissa grova asfalttyper, men förskräckligt nej. Ungefär som en BMW 3-serie med 19tums hjul.

#12
2017-05-15 21:25

Guran, det var enligt vad som påstods just 2016 års modell jag körde.
Säljaren tyckte själv att den var bullrigaste laget, men framhöll övriga faciliteter.
Nu var det senhösten 2015 så det har kanske skett någon uppdatering senare?

#13
2017-05-15 21:48

Sätt mindre hjul på bilen :-)

#14
2017-05-15 22:15

Mindre hjul? Möjligen fälgar med mindre diameter men högre däcksprofil. Går garanterat tystare på 17 än 19 tums hjul.
Går även tystare på dubbfria vinterhjul, som tack vare fåfänga oxå är 19 tum.
Men det går bra att leva med lite buller, vägs upp av bilens övriga fördelar där körglädjen är det starkaste signumet. Å skruvar man upp volymen så hörs ändå inte vägbullret. Men man får väl försöka undvika provköra den tystare 2017 års modell som jag blivit inbjuden till visning av den 1 juni.

#15
2017-05-15 23:58

Körglädje i en SUV?, nja.. det uttalandet tar jag inte allt på för stort allvar. Jag vet att Mazda har gjort mycket för att deras SUV:s skall vara "ett" med föraren, men faktum kvarstår .. vi har en bil med högre tyngdpunkt och skall du slänga på däck med högre profil, ja då blir bilen "svajigare". För att uppväga bilens högre tyngdpunkt måste man kompromissa med hårdare fjädring eller större hjul med låg profil.

#16
2017-05-16 08:19

SUV:ar är aldrig snygga. Ser mest ut som rullande lådor/klumpar.

#17
2017-05-16 11:03

Hadde jag tyckt att CX-5 inte varit inspirerande och trevlig att köra hadde jag inte skrivit det. har på 9 månader kört 2500 mil vid det här laget och fortfarande är den mer inspirerande (Bullrar så klar mer, men det är aksebtabelt) att köra än mina tidigare BMW F10/11. Men såklart inte på nivå med en sportbil med låg tyngtpunkt som t.ex Subaru BRZ.

#18
2017-05-16 12:18

Nu har jag fått bekräftat av Opel sverige att det inte finns strålkastarrengöringsanordning alls till nya Insignia. Det gör ju tyvärr, i alla fall för oss som kör mycket, att den går bort. Bilar med dåligt lyse tillåter jag aldrig våra tjänstebilsåkare att välja. Vilken otroligt korkad sak! Spelar väl ingen roll om man har intelluxsuperduperljuskällor om glaset som ljuset ska gå genom inte kan hållas hjälpligt rent utan att man behöver stanna och rengöra manuellt vart 5:e mil i höst och vinterruskväder...

#19
2017-05-16 17:14

Har inte alltid Mazda varit bullriga? En på jobbet har en Mazda 6 som är några år gammal, den lät mycket och fast det var 6 växlar så undrade man på motorvägen om man verkligen hade växlat upp, för varvet var extremt högt (över 3000 varv vid 120 km/h). SAAB hade bra utväxling på sina lådor, vid motorvägsfart var det max 2700 varv vid ca 130-140 km/h.

#20
2017-05-17 13:33

"hixx 2017-05-16 12:18
Nu har jag fått bekräftat av Opel sverige att det inte finns strålkastarrengöringsanordning alls till nya Insignia. Det gör ju tyvärr, i alla fall för oss som kör mycket, att den går bort." O.s.v.

Det där är väl ändå en väldigt felplacerad kommentar?

(Annars mätte Vi bilägare på Astra att strålkastarna med Matrix var så starka att de även med smutsiga glas lyste lika bra som konkurrenternas strålkastare med rena glas, varför den praktiska skillnaden till andra bilar i det läget är obefintlig.
Så det spelar nog väldigt stor roll, för utan dessa "superstrålkastare" så hade ljuset verkligen varit dåligt med smutsiga glas.
Mercedes har gjort samma val att ta bort rengöringen.)

#21
2017-07-12 14:38

Har det gjorts något känt rosttest på nya Mazda CX-5?

#22
2017-08-19 07:34

Är själv ägare av en Mazda CX 5, 175 hk diesel, AWD med automatlåda och i Optimum utförande i Soul red av 2015 års modell.

Jag har varit otroligt nöjd med denna bil vad gäller driftssäkerhet, den upplevda körglädjen, dess förmåga att ta sig fram såväl i stadstrafik som på skogsvägar samt dess lastförmåga och praktiska fällning av sätena från bagaget. Jag har inte haft ett enda problem med den, vare sig mekaniskt eller elektriskt. Den valda utrustningsnivån har ett fullgott ljudsystem och kvalitetskänslan inne i kupén är svårslagen i denna klass. Jag personligen kände direkt att denna bil var rätt för mig när jag provkörde den för första gången ute på Solvalla efter att ha provkört såväl Audi, BMW, Jaguar, Lexus, Subaru Outback, Volvo, Mercedes och en massa andra bilmärken. Jag personligen uppfattar även bilens yttre design och fälgarna som synnerligen snygga (2015 års modell).

Det finns egentligen bara en sak som jag inte är nöjd med och det är bilens infontainmentsystem med tillhörande navigator. Skärmen är på tok för liten och navigatorsystemet är hopplöst att ställa in en ny destination på. Det sistnämnda kan självklart bero på mitt ointresse för denna del av tekniken. När man väl lyckats få till en destination så fungerar det dock klockrent. Systemet kan dessutom ta riktigt god tid på sig att gå ifrån startläget (kontrollera säkerhetsläget) till själva menyläget. Den stora konstruktionsmissen är de elinfällbara backspeglarna som fryser fast vintertid i infällt läge (bildas en balja där regnvatten samlas som sedan fryser till is). Det ser dock lite lustigt ut när man sedan står där som en tomte nästa gång för att tina upp ytterspeglarna. Ångrar dock inte en sekund att jag köpte denna bil.

Har dock provkört motsvarande CX5 (modellår 2017) under sommaren 2017. Körmässigt exakt samma trevliga bil. Den har interiört fått sig ett riktigt lyft med ännu mera läder, krom m.m. och det från en enligt min mening redan mycket hög nivå. Ärligt talat måste man upp i de riktiga premiumligan för att få högre interiör nivå än den som Mazda CX 5 erbjuder. Infointainmentsystemet undantaget dock som i jämförelse med andra märken känns som hämtat från överskottsbolagets reservlager. Tyvärr avslöjar E4:s asfalt dock att den enorma ansträngning som Mazda lagt ner på den extra ljudisoleringen (ska tydligen vara 140 olika saker) bara marginellt sänkt den upplevda ljudnivån vilket jag och mina två passagerare kunde konstatera. Det är säkert så att ljudnivån är lägre men den upplevs inte som lägre på Sveriges mest oförlåtande sträcka E4:n mellan Uppsala och Arlanda.

Det finns dock en ny sak i CX5:n som du endast hittar i riktigt dyra premiumbilar (finns inte ännu ens som tillval i Skoda, Seat eller Volkswagen kanske möjligtvis i Arteon) och det är en riktig projicerande head-up display. Den visar all viktig information med ett klart ljus direkt i framrutan. Du behöver aldrig släppa vägen med ögonen för att kolla hastigheten, vart du ska svänga sedan enligt navigatorn eller vilken hastighetsbegränsning som råder där du kör. Fullständigt suverän pryl som ökar säkerheten så mycket att en sådan pryl borde vara tvingande i varje ny bil. Ärligt talat. Man kan skyffla pengar över Audi och Volkswagen genom att kryssa i deras nya svindyra cockpit display till ingen som helst nytta för säkerheten på våra vägar. Du får säkert tonvis med "intressant" information med deras system men för att tillgodogöra dig denna måste du släppa vägen med blicken vilket du inte behöver göra med en riktig head-up display. All den information som du verkligen behöver tillhandahålls du i Mazda CX5 head-up display. Den ingår dessutom i Optimumpaketet som tydligen de flesta ändå väljer.
.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.