Bild
Nästa artikel
Nya CX-3 har bra standardutrustning.

Provkörning: Mazda CX-3

Provkörning

CX-3 är en ny och trendig liten suv med intressant teknik under skalet. Mazda spar bränsle genom satsning på hög kompression istället för mindre motorer.

Mazda CX-3 är en kompakt liten suv, inte längre än bilarna i Golfklassen. Karossformen är ganska extrem så det var med viss skepsis jag äntrade förarplatsen, men det var lätt att hitta en bekväm körställning. Takhöjden räcker väl till också för långa personer. Det går dels att sänka förarstolen rejält, dels att justera ratten mycket i längsled.
 
Mazdas diesel på 1,5 liter och måttliga 105 hästar levererar 270 Nm mellan 1 600 och 2 500 v/min. Med extremt låg kompression, 14,8:1, går motorn ganska lent och med lite vibrationer. Den är inte överdrivet stark utan känns lagom i den är bilen. Med bara framhjulsdrift och manuell växellåda är CO2-utsläppen nere på 105 g/km. Alla motorer till CX-3 är utrustade med stopp/start-system.
 
Vägenskaperna är stabila och CX-3 svarar kvickt och säkert på styrutslag. Fjädringen verkar vara väl avpassad mellan säkerhet och komfort. AWD-systemet är en japansk version av det förhärskande på marknaden, det vill säga med en elektroniskt styrd våt koppling vid bakaxeln, som aktiveras beroende på det grepp de fyra hjulen har. Systemet kan hjälpa till att stötta bilen vid kurvtagning, inte bara ge bättre framkomlighet när framhjulen börjar slira. Det handlar om en uppdaterat version av samma system för fyrhjulsdrivning som finns i CX-5.
 
Det märks verkligen att Mazda lagt ner en hel del energi på att åstadkomma en elegant interör. Instrumentbrädan är i framkant klädd med mjukt material och med sydda kanter i matchande färg och små designfinesser som accentuerar känslan av hög klass.
 

Men allt är inte ögonfägnad. Förarplatsen har byggts för att den som kör ska behöva ta blicken från vägen så lite som möjligt. Mazda har därför definierat vilka farliga distraktioner som kan uppstå och sedan försökt bygga bort dem. Det har lett till förbättringar i infotainmentsystemet där det så långt som möjligt ska vara enkelt för den som kör att få den hjälp man kan behöva. Dessvärre är kanske den bästa hjälpen i det sammanhanget inte standard: Active Drive Display, som projicerar upp viktig information på en liten skärm mellan vindruta och ratt.
 
CX-3 har samma instrumentpanel som först kom i Mazda 3, med en stor varvräknare och en mindre digital hastighetsmätare. Det fungerar bra med Active Drive Display. Men, utan den, tycker jag nog att det skulle vara bättre med stor hastighetsmätare och liten varvräknare - om jag fick välja. Autobroms i stadstrafik, är standard på CX-3, men det finns också en radda andra säkerhetssystem beroende på version.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-3?
FAKTA Mazda CX-3 Skyactiv-D 1.5 AWD

PRIS, FRÅN KR: 230 000 (framhjulsdriven från 170 000).
MODELL: Suv med fram- eller fyrhjulsdrivning.
SÄLJSTART: Juli 2015.
MÅTT, CM: L 428/B 177/H 154.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 310 kg.
MArkfrigång, cm: 15,5.
MOTOR: Direktinsprutad turbodieseln på 1,5 liter, 105 hk och vridmoment på 270 Nm. Alternativt tvåliters direktinsprutad bensinmotor på 150 hk (120 hk framhjuldriven).
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller automatväxellåda. Framhjulsdrivning. AWD på 150 hk bensin och som tillval för 105 hk diesel..
PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim (150 hk bensin, manuell). Acceleration 0–100 km/tim på 8,7 s. (173 km/tim/10,5 s D 1,5)
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,4 l/100 km (150 hk, bensin, man). 4,0 l/100 km (D 1,5).
CO2-UTSLÄPP: 150 g (123 g D 1,5).
KONKURRENTER: Skoda Yeti 4x4, Nissan Juke 4x4, Mitsubishi ASX med flera.

Kommentarer

#1
2015-05-06 12:00

Fin, som alla Mazdor.
Men har dom samma rostskydd som 6serien hopps jag dom lägger av med personbilar.

#2
2015-05-06 14:59

Jag tycket "kruvtagning" verkar spännande ;) iaf en kul felstavning i artikeln :)

#3
2015-05-06 15:13

Artikeln är uppdaterad, tack kallbil :-).

#4
2015-05-06 15:56

@ Ople

Inte bara 6-serien som suger vad gäller rostskydd. 3-serien också (detta vet jag av personliga erfarenheter).

#5
2015-05-06 16:05

Spar bränsle genom hög komp,så börjar artikeln om lågkompdieseln?
Prestandarutan börjar med bensinaren som ej är den specade..
Mazdan kommer givetvis rosta sin vana trogen, varför skulle det ha bättrats just i år?
Presentera gärna en vridmomentskurva på Mazdas bensinare,nämen,finns det ingen..
Undrar varför?

#6
2015-05-06 17:45

Håller med om varvtalsmätaren, på en automatväxlad bil bör den vara så liten som möjligt.
Och så var det ljudnivån. Hur är den i den här, de Mazda jag hittills provat har fått mig att avstå köp.
Den tycker jag är mer väsentlig än rostskyddet!

#7
2015-05-06 20:53

Ser inte vad som är speciellt med karossformen, den ser ut som alla andra men faktisk lite snyggare och förarplatsen är rent föredömlig, vill ha !
Det är rätt väg att sänka kompet istället för att skrämma upp en 900cc.

Har Mazda fått denna bil att vara rimmligt tyst på vägen så kan den bli en hit.

#8
2015-05-07 03:01

Men hörni, sedan 2012 har ju mazda förbättrat rostskyddet i tillverkningsprocessen, + så har alla svensksålda mazdabilar fått extra rostskyddsbehandling vid importhamnen i Belgien.
Efter detta så har Mazda 6, Mazda 3, och Mazda CX-5 rosttestats av vi bilägare, och alla har fått godkänt eller bättre.
Menar ni att mazda fortfarande, trots detta, har dåligt rostskydd?

#9
2015-05-07 10:36

Att Mazda traditionellt har haft mindre bra rostskydd på äldre modeller kan jag kanske skriva under på men det gäller väl modeller som lanserades under tidigt 2000-tal typ som första versionen av Mazda 6! Men sedan dess har det faktiskt hänt en hel del med Mazdas alla modeller! Min förra Mazda 6 från 2008 ägde jag i 6 år och körde den i 13.000 mil utan minsta rosttendens... detta kontrollerades bl.a. av märkesverkstaden vid varje servicetillfälle årligen! Som någon annan skrev här så har Mazda förbättrat rostskyddet ytterligare från 2012 på bilar som exporteras till Skandinavien då vårt klimat är lite kargare än på de övriga marknaderna. Även om det naturligtvis fortfarande finns förbättringspotential i rostskyddet så är Mazdas nya modeller godkända i rosttester så det är ju inga konstigheter!

Ibland kan jag känna att personer som skriver om Mazdas "dåliga rostskydd" eller om att bilarna är bullrigare än de flesta andra konkurrenter bara försöker hitta negativa saker att skriva om eftersom de inser hur pass bra och prisvärda Mazda-bilarna egentligen är men är säkert trogna VW eller annat konkurrerande märke!

Självklart är inte Mazda-bilar perfekta på något sätt... absolut inte! Men det känns lite som att vissa personer försöker envist framhäva negativa sidor hos Mazda-bilarna eftersom det inte finns så mycket negativt att anmärka på! Ofta känns kritiken ogrundad! Det gäller även vissa motorjournalister! Men det kanske bara är jag som känner så... :-)

#10
2015-05-07 11:52

SUV och SUV. Crossover är kanske riktigare benämning. CX-5 är mer en äkta SUV med markfrigång 21 cm, den här har 15,5, samma som Mazda 3 men höjden är sju cm mer. Undrar om man har samma sittgeometri (låg) som Mazda 3? Få se när den kommer. Mercedes har ju identisk sittgeometri i sin GLA som i A-klasse och har därmed bara satt en snygg kaross av Golftyp på sin A-klasse men funktionellt är den trängre och sämre än Golf. Tycker att en bil för att kallas SUV borde ha bra markfrigång och för att kallas crossover åtminstone borde ha en högre litet bekvämare sittposition och friare takhöjd än basvarianterna.

#11
2015-05-07 12:53

"extremt låg kompression", "satsning på hög kompression". ?

#12
2015-05-07 16:49

Det framgår lite dåligt att bensinarna har fått högre kompression för att minska förbrukningen och dieslarna lägre kompression för att gå mjukare.
Verkar vara en förbannat trevlig bil och man får hoppas att rostskyddet verkligen blivit bättre liksom ljudnivån, som precis som hos Ford tidigare inte varit den mest komfortabla.

Hoppas att den inre höjden ökat. Det är viktigare än frigången.
Därför är det direkt löjligt att Vi Bilägare anger sitthöjd mätt från marken. Den är viktig endast när man ska i och ur bilen men absolut inte under färd - vilket väl bilen är till för.

#13
2015-05-07 21:46

Roy, sitthöjd mätt från marken kan vara väldigt väsentligt för många som inte har förmåga att krypa in i bilen.
Och speciellt på den här biltypen som kanske många som vill ha en högre bil är intresserade av.

#14
2015-05-07 22:00

Jag imponeras inte av motortekniken, nog kan man begära lägre förbrukning än 0,4 l/mil för en nykonstruerad diesel på 105 hk av senaste generation i en sån här bil?! Känns som två år för gammalt redan. Formgivningen kan man ha delade meningar om, jag tycker fronten är för stor och gapig, kurvigheten på sidorna tycker jag ser konstigt ut på en mini-SUV.. känns fel i proportioner med dessa kurvor, linjer och högre markfrigång och stora fälgar, går inte ihop för mig känns stressigt att titta på, för mycket för ögat helt enkelt...

#15
2015-05-08 00:43

rionesco. Jag känner så här att Mazda är den "asiaten" som få finner något aber med. Jag tror att VW folket med flera inklusive jag själv inte alls har emot att köra Mazda och jag har kört en hel del Mazda och gillade dem alla stort om det inte vore just för den höga bullernivån.

Det där med rosten grundar sig i folks dåliga uppdatering och selektiva minne och något som inte enbart Mazda har att tampas med medans att en del märken lever fortsatt på vad de en gång var.
Det blir lite skevt och man dras med men samtidigt så ser jag ju att när jag hajjar till över en hyfsat ny bil som inte borde vara rostig men är det, så är det alltid antingen en Mercedes eller så en SAAB men det vill liksom inte sjunka in i skallen för det är fel.

#16
2015-05-08 06:25

Hej Roy J ! Och jag som har fått ont i kroppen på sistone tycker att Vi Bilägare som anger sitthöjden mätt från marken är helt rätt, så smaken är som baken delad. Har själv en VW Golf 7a GT som är lite sänkt från början jämfört med en standard Golf, och har fått problem att komma in och ur i den. Men när jag väl kommer på plats så sitter jag utmärkt, förbaskat trevlig bil. Men tyvärr är jag nu inne på att byta till ett "högbygge" just för att få ett bättre insteg.

#18
2015-05-08 21:31

Lägre än 0,4? Hur skulle det gå till? Trolleri? Säg nån annan bil som i verkligheten drar mindre av den här sorten.

#19
2015-05-09 02:15

https://www.flashback.org/t2564420
Intressant Mazdatråd?
Skönt frispråkigt som oftast,kanske lite "annorlunda" forummedlemmar..
Gäller att släppa eventuella fördomar ;-)

#20
2015-05-11 11:50

Innan SUV:arnas inträde på den Svenska marknaden snackades det inte om "trångt insteg". Hörde aldrig någon ens klagat på detta på någon bil. Väldigt märkligt, nu ser man det nästan dagligen hur många säger "Jag kan inte komma in i bilen på ett lätt sätt". Samma sak vad gäller fyrhjulsdrift, ingen klagade på att saknade just detta. Men nu år 2015 är det plötsligt alla som talar om dessa två saker som det nödvändigast i hela världen. Är det inte jättekonstigt? Jag håller nog med om vissa som säger att vissa SUV:ar borde kallas Crossover, för som sagt ... varje ny generation verkar bli allt lägre, och vi närmar oss återigen en vanlig personbil på runt 14 cm, vad är då vitsen med dessa "SUV:s"?? Ökad förbrukning och en massa andra nackdelar är det enda jag ser. Även CX-3 och CX-5 tycker jag mest är "bulliga" och det ger liksom ingenting mer än nackdelar.

#21
2015-05-11 13:40

"Trångt insteg"?

Nej, men kan behöva ett bekvämt insteg av medicinska skäl Styggavargen, när ska du fatta detta? Jag skulle välja ett bekvämt insteg(något högre än normalt) i bilen före 4wd. Så för mig är ett bekvämt insteg viktigare än 4wd. Och man kan ju välja om man vill ha 4wd eller ej på många suv/crossover idag, vart är problemet? Avundsjuka?

CX-3 ger förmodligen ett bekvämare högre insteg till sitsen/kupen (även om jag inte kunnat testa än, av förklarliga skäl)jämfört med en Mazda 2/3/6 och man kan välja bort 4wd om man vill, vad är problemet?

#22
2015-05-12 16:38

Hej Styggavargen om du får permanent reellt ont i kroppen så kanske ditt snack om högbyggda bilar får en annan ton.

#23
2015-05-17 11:00

Vill bara varna för bränsleförbrukningen har själv en CX5 D2,2 175hk den har en riktigt hög bränsleförbrukning i blandad körning på ca 0,82 L/miloch det är med den egna snittförbrukningen ca 0.85 L/mil om jag räknar vad jag tankar och sträcka. och mycket beror nog på Reningen av partikelfiltret som den gör mellan 20-25 mil då den häver in ca 1,2-1,5 liter milen för att öka värmen i partikelfiltret och att den ska bli ren igen och så gör den i ca 4,5-5 mil tack för det Mazda
Nä inga Mazda igen för min del.
PS under den så kallade genereringen (rengöringen) tappar motorn kraft märks när man har husvagnen på
att den har fått massor av plusbetyg av flera tidningar är gåta för mig

#24
2015-05-17 11:12

Måste vara enormt många som har kroniska problem och ont i kroppen då för man ser ju massor av Suv när man är ute och kör.

#25
2015-05-19 14:47

Hackenbush, haha...du har så rätt. Just insteget är det viktigaste med hela bilen. Ingen pratade om något insteg för 5-10 år sedan innan detta med SUV började. SUV är bara så löjligt och onödigt. Det finns vanliga personbilar med bra insteg. Jag provåkte en XC60 och tyckte inte alls om att behöva lyfta benen upp i bilen, det var faktiskt mycket jobbigare än att sätta sig en vanlig personbil där man bara sätter sig och benen glider automatiskt med in i bilen.

#26
2015-05-21 23:41

Nu har jag provkört, och jag måste säga att jag gillar denna bilen skarpt! För det första det bekväma insteget utan att vara högt. Riktigt kul och pigg (120hk bensin) att köra. Växellådan är superb med härligt "köttigt" ingrepp, är det en Miata låda? Gillar inredningen i den, cleen men ändå nyskapande på någotvis.

Jag håller inte med VIB om att den var rymlig i baksätet, för jag med mina 183-84cm men med långa ben fick näppeligen plats bakom mig själv utan att skreva med benen kring ryggstödet, trångt att ta sig ut därifrån med fötterna. Annars satt jag mycket bra i framstolarna och fick lätt till en mycket bra körställning, bra skjutmån på ratten in-ut.

Bagaget var litet, mycket tack vare att i denna Optimum modell (med mest utrustning) fanns en subwoofer under bagaget som tog plats, har inte kunnat jämföra de modeller utan subwoofer då en sådan inte fanns tillgänglig. Inte heller dieseln eller 2,0 L bensin och inte någon 4wd version. Skulle vilja prova båda dessa också.

Sedan design.

Den är ju skitsnygg i mina ögon, snyggast i klassen lätt! Här har japanerna lyckats.

Man får gräva i madrassen och känna om det finns något till övers, är det Kia Ceed eller Lexus som går bort denna gång?! ;o)

#27
2015-06-01 19:22

Tyckte tyvärr inte om förarsätet alls för kort sittdyna inget justerbart svankstöd, dock tystare än jag hade tänkt mig. Och jag som nästan bestämt mig för denna bil, men förarstolen gör att jag avstår. 190cm i strumplästen.

#28
2015-06-05 09:56

Hej VIB skriver (CX-3 har samma instrumentpanel som först kom i Mazda 3, med en stor varvräknare och en mindre digital hastighetsmätare. Det fungerar bra med Active Drive Display. Men, utan den, tycker jag nog att det skulle vara bättre med stor hastighetsmätare och liten varvräknare - om jag fick välja. ) slut citat. Men det beror på viken modell av CX-3 man väljer, gäller även i Sverige. Således finns den med stor analog hastighetsmätare med liten digital varvräknare :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.