Bild
Nästa artikel
Mazda 6 har funnits sedan 2012 och uppdateras nu en sista gång.

Provkörning: Mazda 6 (2019)

Provkörning

Mazdas formstarka sexa har uppdaterats, för andra gången, med ny teknik, ny motor och milt vässad design. Räcker det för att hålla liv i modellen?

Många kan nog hålla med om att Mazdas största modell är en av de stiligaste i mellanklassen. Mazda  6 har blivit allmänt uppskattad för sin design. Det är inte svårt att förstå varför formerna har lämnats i stort sett orörda ända sedan lanseringen år 2012 och även nu när det är dags för sexans andra översyn. Små designnyheter finns alltjämt och den som vill leta gör lättast i att börja i fronten.

Provkörningsbilen har en stor nyhet – motorn som kallas 2,5 Skyactiv-G och som liksom många andra Mazda-motorer skippar överladdning till förmån för cylindervolymen. Skillnaden mot tidigare sugmotorer från Mazda är att den är utrustad med ett system för cylinderavstängning. Vid låg belastning mellan 40 och 80 km/tim stängs två av fyra cylindrar automatiskt av för att sedan aktiveras igen när de behövs. Funktionen sägs vara blixtsnabb, men under körning går det att märka en viss fördröjning vid snabba gaspådrag.

Drivlinan behöver någon sekunds betänketid, inte helt olikt en dubbelkopplingslådas beteende. Vridmomentet på 258 newtonmeter är förhållandevis lågt och gör att man måste tänka annorlunda i körningen. Det finns ingen våg av vridmoment att surfa på vid ett visst varvtal, här gäller det istället att låta motorn varva ur, ända upp till 6 000 v/min för att det ska hända något. Då ger den ifrån sig ett rivigt och smått underhållande motorljud som passar bra till Mazdans i övrigt körglada beteende och känsliga styrning.

"Nog är det tystare än förr, så pass att det inte går att klaga alls."

2,5-litersmotorn finns uteslutande med framhjulsdrift och sexväxlad automatlåda. Den som vill ha manuell låda tar 2,0-litersmotorn med 165 hästkrafter, eller 2,2-litersdieseln med 150 eller 184 hästkrafter och möjlighet till fyrhjulsdrift. Dieselmotorn har fått AdBlue-rening och något högre effekt än tidigare.

Mazda har fått mycket stryk för bristande ljudisolering och varje modell som lanserats på senare år har gjorts så med ord om lägre ljudnivå. Så även uppdaterade Mazda 6. Och nog är det tystare än förr, så pass att det inte går att klaga alls. På förarplats märks också den numera helt digitala, men inte så anpassningsbara, instrumenteringen och den nya adaptiva farthållaren som klarar alla hastigheter.

Den Optimum-utrustade provkörningsbilen har också 360-graderskameran som hjälper till vid parkeringsmanövrar. För att verkligen hjälpa till i trånga utrymmen behöver bilden dock visas på en skärm med bättre bild än den åtta tum stora infoskärm som tronar på instrumentpanelen. För 3 995 kronor extra kan man nu också få möjlighet till telefonspegling med Apple Carplay.

Den senaste (och sista?) uppdateringen är välkommen till Mazda 6 som nu inte bara har några av klassens bästa köregenskaper att hävda sig med. Nu har den också teknik som matchar.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6?

Delvis nya material och ny utformning av klimatanläggningspanelen avslöjar uppdaterade sexan.
Mazda 6  Wagon 2,5 

Pris, från kr: 317 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 481/B 184/H 148.
Markfrigång, cm: 17.
Bagagevolym, l: 522–1 664.
Tjänstevikt, kg: 1 610.
Motor: Fyrcylindrig bensin, cylinderavstängning, volym 2 488 cm3, max effekt 194 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 258 Nm vid 4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 223 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,1 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 156 g/km.
Konkurrenter: VW Passat, Peugeot 508 SW, Volvo V60.
 

Plus: Mycket utrustning för pengarna, körglad.
Minus: Känns daterad trots uppdatering.

Vad nytt? Ny motorteknik, nya säkerhetssystem.
För vem? Den som vägrar Passat.   

Kommentarer

#1
2019-03-24 10:33

Knappast värd 320k max 230

#2
2019-03-24 10:52

Med det priset blir det nog inte så många sålda.

#3
2019-03-24 11:39

Nu försvarar jag inte denna Mazda men man måste jämföra vilken utrustning man får för priset och inte bara titta på själva prislappen - för de flesta märken är det "från-priset" man alltid ser i första hand. Och av egen erfarenhet vet jag att Mazda hittillsvarande s k Optimum-utföranden varit väldigt välutrustade med sånt som ofta kostar mycket pengar hos andra märken. Men fr o m nya Mazda 3 så har man bara två nivåer och med andra namn dessutom. Men där är å andra sidan även den lägsta nivån rätt omfattande jämfört med de allra flesta konkurrenterna.

#4
2019-03-24 12:14

Mazda har inte haft en säljare i mellanklassen sedan 626 under 80-talet in i 90-talet. De enda Mazda jag ser på vägarna är CX5, ibland en CX3. Det visar hur marknaden svängt. Jag tror inte att denna uppdatering kommer att förändra det.

#5
2019-03-24 13:35

För mycket bling-bling och för mycket pengar: Avskeda lite IT-ingenjörer och satsa på enkel körglädje, utan bling-bling.

.

#6
2019-03-24 17:03

Koncentrera dig på Dacia, Klarsynt/Antifeministen ! Det är bilen för dig medan många andra har andra favoritmärken.

#7
2019-03-24 19:48

Pi
Nu är jag inte heller emot Mazda men när det kommer till debatten om pris och utrustning så är den lite väl rationell.
Och vi bilköpare är inte alltid rationella. Ibland är pris och utrustning skitsamma, man ville helt enkelt inte köra en Mazda, en fransk bil, Volvo eller VAG...
Det finns ju andra variabler är pris och utrustning.

#8
2019-03-24 20:48

Jag har kört 11000 mil med min två år gamla 6:a med 2,2 lit diesel optimum. Kan konstatera efter att ha haft A4:or och V60:or tidigare att Mazdan är oförtjänt lite såld. Högre kvalitet än framför allt QuattroA4:an(2011) och V60 AWD (2013),rymligare än (gamla) V60 och framför allt helt stabil i elektronik och annan utrustning. Enkel att handskas med tack vare enkla reglage trots väldigt mycket utrustning, till skillnad från bilar pekskärmar o.dyl. Fräckare med skärmar kanske men lever man större delen av arbetsdagen i bilen imponerar det åtminstone inte på mej att behöva bläddra i menyer. Bra säte, sitter inte ett dugg sämre i dem än i någon av de andra jag haft. Kort sagt en jäkligt bra bil.

#9
2019-03-24 21:21

Helt klart en riktigt snygg bil, utan tvekan den snyggaste Asiaten i den klassen. Jag hade väldigt mycket hellre tagit en sådan här än en Passat eller liknande.

#10
2019-03-24 21:22

Axa - nu förstod jag nog inte vad du syftade på eftersom du riktade dig till mig... Jag berättade bara som jag upplevt Optimum-utförandet.

#11
2019-03-24 21:53

Mazda är ett av mina absoluta favoritmärken. Design, köregenskaper, kvalite', svårt hitta nån som kan matcha!

#12
2019-03-24 22:56

Lustigt att frånpriset som anges i artikeln är för den fullutrustad Optimum versionen, visst det är hunden som är testad. Men frånpriset för en bra utrustad Mazda 6 med 165hk bensinaren är 271.900kr, både som kombi och den riktigt snygga sedanversionen.

#13
2019-03-24 23:15

Jo, det är en bra bil kan jag intyga. Kör en Mazda 6 2,2 diesel aut awd Optimum. Gillar dock inte förbrukningen på ca 0,7l/mil samma förbrukning som V90, tycker inte det är imponerande på någon av dem. Ändå kör jag mestadels landsvägskörning. Gillar heller inte vägbullret, kunde vara lägre. Gillar inte att A stolpen är så tillbaka dragen, lite mer stöd för låret till gasfoten skulle inte skada, lite mer tilt på stolen skulle göra underverk, lite hårda stolar under långkörning. Gillar utseendet, utrymmet, fjädrings komfort, körglädje, problemfriheten, garantier, servicekostnader=låga förhållandevis. En bil man kan rekommendera utan problem.

#14
2019-03-25 00:02

@ Shogun - hade en M6 med 2-liters bensinaren på 165 hk. Den drog under de tre år jag hade bilen 0.69 l/mil. Det tyckte jag va riktigt snålt för en bensinare som gick mest i stan, kanske 80%. Mazdas Skyactiv-G är snåla som dieselbilar - är ju vad Mazda själva säger... Ska bli spännande att se hur snålt nya Skyactiv-X går i verkligheten.

#15
2019-03-25 00:10

@ Shogun - grannens 170-hästars Passatdiesel drar också 0.7 l/mil för övrigt.

#16
2019-03-25 08:02

Shogun, Min (framhjulsdrivna) 6:a ligger stabilt på 0,59, också mest landsväg. jag håller med om A-stolpen som kan skymma lite väl mycket ibland. Vägbuller blir det med lite mer av med 19-tummarna som är standard, men med vinterdäck är den inte bullrigare än någon annan jag har kört.

#17
2019-03-25 08:28

Raywave.

Tror jag säkert Passaten gör, den skulle aldrig vara ett alternativ för mig av många skäl....

quattron.

Främst att den (A stolpen) är neddragen så långt bak och lågt så man måste huka sig men ändå skrapar i öppningen mot taket, inte bekvämt. Jo, 19" fälgarna gör sitt till för bullret, men även med 17" friktionsdäck tar den in vägljud , det kan man inte förneka. Men annat väger upp, en bil är alltid en kompromiss! Men jag skulle rekommendera bilen till någon som behöver en kombi och gillar att sitta lågt. Jag gillar inte det längre...

#18
2019-03-25 17:13

Vore intressant att höra GRP's argument bakom att bilen borde kosta max 230 000. Det är sjukt fina bilar. Och de funkar bättre än motsvarande tysk. Enda genomgående felet de verkar ha är att det kommer imma på insidan av sensorhuset vid innerbackspegeln. Men det verkar de inte vara ensamma om.

Och med 10 års garanti så skulle jag till och med kunna leva med lite småfel. Men det blir dyrt för Mazda så därför bygger de inte in så många sådana :P

#19
2019-03-25 21:41

Roger #18
Imma bakom sensorhuset kan det bli ja, en billig konstruktion med ventilationsgaller som skall släppa in luft. Men det avhjälps enkelt med att köra defroster en stund, eller manuellt styra mer luft till framrutan för att få in mer varmluft i sensorhuset. Ingen elektrisk uppvärmning, som premiumbilar oftast har. Handlar om att köra sig hur bilens egenheter skall hanteras.

#20
2019-03-25 22:37

Roger Skagerström.

Hur yttrar sig felet i sensorhuset? Har inte märkt något om detta....

#21
2019-03-26 08:32

En förbrukning på 0,6 - 0,7 l/mil är knappast imponerande för en lågbyggd bil när det är diesel ni pratar om. Min Picasso snittar på 0,5 l/mil i blandad körning. På landsväg ligger jag runt 0,4 l/mil. Man köper ju diesel för att få ner förbrukning och därmed utsläpp. Min Mégane *bensinare* snittade på 0,7.

#22
2019-03-26 09:42

Rapahel utsläpp på diesel är ju skit, det är därgör de förbjuds i städer med sina hemska Nox utsläpp för hälsan. Kvaliten är ju imponerande jämfört med allt franskt på Mazda, de når inte ens Mazda till knäna....

#23
2019-03-26 11:24

Apropå Passat...hade en (B6) med TSI 160 hk bensin. Totalt under min ägo 0,66 per mil, blandad körning.
Så Mazdan har väl inte helt orimlig förbrukning, lika storlek men förvisso lite olika motortyp.

#24
2019-03-26 12:43

Shogun : Har bara läst om det. Det är väl oftast att radarfarthållaren inte går igång då den inte har "fri sikt". Vet inte om den använder kamera med. Radarn sitter ju i grillen. Har själv en 3'a men utan radarfarthållare så har aldrig märkt nåt. Men det verkar vara vanligt på både CX5 och 6. Kanske 3 med? Men beror väl lite på hur man använder bilen. Står den i garage tex så är det kanske nåt man aldrig råkar på.

#25
2019-03-26 16:43

Roger Skagerström.

Nej, så tänkte jag med, jag har bilen alltid i garage.

#26
2019-03-26 20:24

Shogun
Spelar ingen roll med garage eller inte, men det blir mindre förekommande om bilen är varm. Vid kall väderlek och fuktigt i kupén, snöa om dras in och smälter t.ex.
Adaptiva farthållaren påverkas inte, men filhållningsassistent och adaptiva lysena.
Jag har haft en CX-5 som ”drabbades” av detta ett antal gånger. Men som sagt bara att köra på mer värme på framrutan så försvinner imman och utrustningen fungerar på nytt. Men visst ganska primitivt

#27
2019-03-26 21:58

Guran.

På 6an har det aldrig hänt under hela tiden vi haft den. Trots att man dragit in snö i kupen m.m

#28
2019-03-26 22:35

@Axa - Mazdan ifråga har fyrhjulsdrift och 184 hästar har jag för mig. Så i förhållande till det så är den ju snarast betydligt snålare än din B6?

Raphael - din Picasso har ju knappast 4WD och 184 hästar? O din Megane är ju en mindre bil än M6 och har kanske betdligt svagare motor än t ex min M6 med 165 hästarsbensinaren. Man kan inte jämföra äpplen o päron. Min Mazda2 bensinare med 115 hästar drar 0,53 l/mil i huvudsakligen stadskörning. Gissar på att den har samma effekt som din Megane...

#29
2019-03-29 11:44

Hur löser man det på finare märken? Är "lådan" bakom backspegeln förseglad med typ lim eller gummilist mot rutan? Kan ju vara så att Mazdas variant ger billigare ruta och billigare jobb vid byte av ruta tex. Är ju en fördel på det viset. Var ju därför man hade HUD på separat glas fram till nyligen. Med projecering på rutan behövs tydligen nån speciell antireflexbehandling som är dyr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.