Bild
Nästa artikel
Omgjorda lampor, mer krom och nedflyttat märke, annars sig lik.
Koncentrerad förarplats med alla funktioner inom nära räckhåll.
Handbromsspaken är historia, mer plats för avläggningsytor.
Stor på utsidan men utrymmet inuti är inget att skryta om. Lastmatten är av billig sort.

Provkörning: Mazda 3 (2017)

Provkörning

Finns någon vits med liten dieselmotor i uppdaterade Mazda 3? 0,38 liter milen lockar men det är osäkert om kalkylen går ihop.

Etthundrafem hästkrafter låter kanske inte så mycket men dieseln på 1,5 liter, som nu har premiär i Mazda  3, trivs bra i vardagslunken. Kraften är fullt tillräcklig och finns tillgänglig i ett användbart varvtalsregister. Med passagerare och last krävs nedväxlingar för rimligt snabba omkörningar men allt som oftast känns motorn alldeles lagom. Knatter och vibrationer är hyfsat dämpade.
 
Utsläppet av koldioxid är 99 g/km, vilket ger skatterabatt i andra länder men inte i Sverige. Den låga förbrukningssiffran är desto mer lockande och torde ge lägre driftkostnader jämfört med bensinmotorn på 2,0 liter och 120 hästar. Dieseln har dock ett prispåslag på 17 000 kronor som kan vara svårt att ”köra in”. Det högre priset spär på värdeminskningen och enligt Konsumentverkets listor krävs körsträckor på mer än 2 500 mil per år för att dieseln ska vara lönsam.
 
Förutom motorn har Mazda  3 fått en ansiktslyftning. Front och akter ser lite annorlunda ut, med betoning på lite. Invändigt är mittkonsolen omgjord, vissa hårdplastpaneler har bytts ut, dörrfickorna har blivit större och ratten har fått uppvärmning.

"Se till att prova bilen på grov asfalt och lyssna innan en eventuell affär."

På säkerhetsfronten har den automatiska nödbromsen uppdaterats och fungerar nu i ett större hastighetsintervall, upp till 80 km/tim, och kan dessutom upptäcka och bromsa för fotgängare. Bilen varnar också för korsande trafik vid backning.
 
En annan nyhet är G-Vectoring Control. Det är ett elektroniskt system som justerar motorns vridmoment för att flytta viktbalansen fram och bak i bilen. Genom att minska momentet när föraren svänger på ratten hamnar mer vikt på framhjulen, vilket ska ge mer grepp och stabilare kurvtagning. Om det märks? Nja, inte direkt. Mazda 3 var redan tidigare en av Golfklassens mest körglada bilar och det intrycket består. Kvick styrning, exakt manuell växellåda och låg sittposition bidrar till inspirerande köregenskaper. För 14 000 kronor får man en sexstegad automatlåda, enligt de officiella siffrorna ökar dock förbrukningen med 15 procent.
 
På minuskontot finns fortfarande, trots att Mazda sett över ljudisoleringen, bullernivån i kupén. Se till att prova bilen på grov asfalt och lyssna innan en eventuell affär. Storleksmässigt är Mazda  3 större än konkurrenterna, åtminstone när det gäller yttermåtten. Till exempel är bilen två decimeter längre än Golf men det märks inte riktigt på insidan. Baksätet och bagageutrymmet är helt enkelt mindre än vad man förväntar sig i en 4,5 meter lång halvkombi.
 
Som alternativ erbjuds också en sedanversion som kostar lika mycket som halvkombin men som endast säljs med de två högre utrustningsnivåerna. Det är en elegant bil men, som vanligt när det gäller sedankarosser i Sverige, får man räkna med större värdefall.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?

Mazda 3 1.5 DE Vision

Pris, från kr: 204 100 (utrustningsnivå Core: 189 100).
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 448/B 180/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 345.
Max dragvikt, kg: 1 300.
Bagagevolym, l: 364–1 263.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 499 cm3, max effekt 105 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 270 Nm vid 1 600–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0-100 km/tim på 11,0 s.
Deklarerad förbrukning: 3,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 99 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Golf, Opel Astra, Peugeot 308, Toyota Auris, Kia Cee’d, med flera.

Plus: Köregenskaper, motor, säkerhetsteknik.
Minus: Dieselekonomi, ljudnivå, utrymme.

Vad nytt? Uppdatering efter drygt tre år på marknaden.
För vem? Det gäller att köra långt om dieselmotorn ska löna sig.

Kommentarer

#1
2017-03-26 11:14

Har en 2.0 Core. Skulle nog köpt en Golf 1.2 TSI idag, diesel är tyvärr ingen större vits.
Bullret är helt okej med dubbfria vinterhjul. Med dubb blir det som en stenkross...

#2
2017-03-26 18:39

Min erfarenhet vad gäller Mazda 3:an är väl ungefär såhär. Fin exteriör, fin interiör (smaksaker).
Härlig motor, snål och relativt stark för att vara en sugmotor. Växellådan är okej ifall inte växellänkaget är dåligt justerat från fabrik (måndagsexemplar). Styrningen är en okänslig elservo-affär som känns väldigt onaturlig ibland, gränslandet till trög och filtrerar bort alldeles för mycket information om underlaget. Trots det är bilen smidig och kvick på torrt underlag. Inte den bästa vad gäller halt underlag. Välutrustad vad gäller prislappen. Går inte att få med bränslevärmare från fabrik (stort minus för mig).
Ljusen är väl okej, men inte mer. Baksätet är ganska meh. Bullrig, men inte mycket värre än andra bilar. Lite beroende på däck och underlag.

#3
2017-03-26 19:52

Det är inte roligt att höra dåligt, men i Mazdas fall är det till fördel.

#4
2017-03-27 16:06

Som sedan...snygg

#5
2017-03-27 22:39

Ser man på, jag har fått två bromsa på mitt förra inlägg. Kan vara lite förståeligt för dom hör kanske dåligt M;)

#6
2017-03-28 19:30

Och på andra inlägget har jag nu fyra bromsa, för att dom kanske inte hajar att jag är ironisk ;)

mvh VW Polo 2012

#7
2017-03-29 17:19

#3. WW Polo 2012. Jag har börjat höra allt sämre på gamla dar. Tyvärr har det istället medfört att jag är mera känslig för buller. Så det blir ändå ingen Mazda 3 för mig.

#8
2017-04-02 07:19

Åkte i Passat-taxi häromdan, fyfaan vad den bullrade, frågade chauffören om han körde på dubbat men det gjorde han inte. Så buller är nog tyvärr ett problem i många nya bilar idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.