Bild
Nästa artikel

Provkörning: Maserati Ghibli (2013)

Provkörning

Ljudet av motorn i Maserati Ghibli gör kvinnor upphetsade men de riskerar också att bli lomhörda av den högljudda sången.

Maseratis motortekniker kan konsten att hetsa upp kvinnor. Det finns det bevis på. Biltillverkaren lät mäta testosteronhalten i saliven hos hundra försökspersoner, före och efter att de fått lyssna till en varvande Maseratimotor. Hos alla kvinnor steg hormonhalten!

Och visst sjunger de 410 hästarna i V6:an mustigt, men när jag kört en stund önskar jag att de skulle dämpa sig en smula. Decibelnivån är påträngande, värst runt 90–100 km/tim då hela motorpaketet verkar komma i självsvängning och dånet trycker in trumhinnorna.

Ljudnivån, som går upp mot 75 decibel, bekymrar inte utvecklingschefen Benedetto Orvietani:

– Maseratis kunder vill höra motorn, säger han.

Jag kanske är obefogat grinig, för köparna har strömmat till sedan Ghibli lanserades i våras. Efter bara några månader hade 6 400 beställt en bil (på bara en vecka såldes en handfull i Sverige) och Maserati spanar nu mot en ljus framtid. Redan går fabriken i tvåskift och om två år räknar man med att tillverka runt 50 000 bilar. Ghibli följs snart av en lyxig, stor suv med namnet Levante.

Vad får då Ghibliköparna att dränera sina bankkonton?

En stilig kaross med tydliga Quattroportedrag, fast i krympt format. Ghibli är strax under fem meter, med ett axelavstånd på imponerande tre meter. Även om huven är lång är det gott om plats i kupén. Inredningen är en provkarta på lent skinn och elegant hantverk.

I toppversionen  S Q4 driver den dubbelturbomatade V6:an alla fyra hjulen och jag kan välja mellan flera körprogram och även ställa stötdämparnas hårdhet.


Sportläget är roligast för då utnyttjas motorn till max och den åttaväxlade automaten jobbar extra snabbt. Växlarna dunkas i med hårda smällar som låter rätt osofistikerat. Mer skulle behöva finslipas i provbilen. På en knölig vägsträcka håller jag nästan på att tappa rattgreppet. Varenda ojämnhet får ratten att rista och det slamrar oroväckande, som om  framvagnen satt lite lös.

På en stor infodisplay syns hur drivningen hela tiden ställer om sig, från 20 procent fram och 80 bak, till 50/50 eller 0/100. Trots slagen i ratten håller bilen fast i vägen, även i riktigt snäva kurvor.

Ghibli finns med tre motorer: alla V6:or på tre liter. Den svagaste bensinmotorn ger 330 hk. Köparna kan även få Ghibli med den första dieseln som  utvecklats av Maserati. Den ger 275 hk och ska kunna driva den nära två ton tunga bilen på 0,59 l/mil. Även dieseln ska låta förföriskt med hjälp av ett ljudsystem som gör om knattret till potent V8-muller.

Diskutera: Vad tycker du om Maserati Ghibli?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Maserati Ghibli S Q4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Maserati Ghibli S Q4

PRIS, FRÅN KR: 893 100.
MODELL: Sportkupé med fyra dörrar.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 497/ B 195/ H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 870.
MOTOR: V6:a med två parallella turboaggregat, direktinsprutning och variabla ventiltider. Volym 2 979 cm3. Effekt 410 hk vid 5 500 v/min. Vridmoment 550 Nm mellan 1 750 och 4 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Åttastegad automat, fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 285 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,8 s.
FÖRBRUKNING: 10,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 158 g/km.
KONKURRENTER: BMW M6, Jaguar XJ, Audi A7, Mercedes CLS, Porsche Panamera.

VAD NYTT? En sportkupé med mindre mått än Quattroporte.
FÖR VEM? De som förförs av motorsång och namnet Maserati.

PLUS: Rappa prestanda, vacker inredning.
MINUS: Högljudd, instabil framvagn, instängt baksäte.

Kommentarer

#1
2014-01-28 09:03

Men frågan som inte besvaras är: Blev du upphetsad Marianne?

Jag vet att jag skulle bli det i alla fall.

#2
2014-01-28 10:17

Hej Dark Overlord Jag tror nog det. Kolla när Marianne när hon sitter i baksätet . Jag tycker mig se att hon skelar med ögonen.

#3
2014-01-28 18:02

Länge sedan jag blev så pass upphetsad av en någorlunda "normal" kärra.

Verkar också uppfylla de optimistiska säljmålen. En bil för finsmakaren.

#4
2014-01-28 18:17

Undrar om den faller ihop vid första besiktningen...den har ju redan börjat falla vid provkörningen enligt motorjournalisten, katastrof att de kan släppa ut bilar med undermålig kvalitet som rent av är livsfarligt 2014

#5
2014-01-28 18:27

Bilar har alltid varit livsfarliga sanna troende ..
Men det är Inte riktigt det det handlar om här :o)

#6
2014-01-28 18:38

Bilar med ljudsystem får mej att le!
Det är som att ha smakförstärkare i korv för att kompensera just bristen på riktiga ingredienser...

#7
2014-01-28 19:42

Soundsystem kan absolut handla om sensualism och attraktion, jag menar tänk att spela Tom Jones cover på "Kiss" i en sådan där? ^^...

#8
2014-01-28 21:04

Cover? Blä!
Original är alltid bäst, basta!

#9
2014-01-28 21:06

Man spelar "inget" sound, oavsett i en så'n där.

#10
2014-01-28 21:16

Princes version i all ära, men Tom Jones lägger in något extra... som jag tror passar en Maserati. :)

#11
2014-01-28 23:10

Prince var nyskapande och bröt barriärer, kanske allra tydligast i "Kiss".
Tom Jones gjorde bara en blek pop-kopia. Dessa versioner kan inte jämföras på samma dag. Slut på diskussionen!

#12
2014-01-29 09:48

I Toms version, om jag inte missminner mej, medverkar Art of noice och det är kanske vad du syftar på Raphael?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.