Bild
Nästa artikel
Bakom Lexus UX står en kvinnlig projektledare vid namn Chika Kako och en stab formgivare som gillar att vecka plåt till det yttersta.
Den bakre belysningen är lätt att känna igen i mörker. Ytterkanterna är formade som utstick-ande ”snibbar”.
Förarmiljön påminner om större Lexusmodellers. Fin känsla i detaljer och material.
Hybriddriften fungerar utmärkt och arbetar föredömligt mjukt redan från start.
Pekplattan som styr multimediafunktionerna är alltför känslig och gränssnittet betydligt mer komplicerat än i konkurrenterna.

Provkörning: Lexus UX (2018)

Provkörning

Tufft formade UX vill vara modellen för den som tar steget till Lexus för första gången eller som byter från en större modell av samma märke. En trivsam mjukis med egen stil och bra komfort.

Ingen bilvisning utan nya termer. Världspremiären för Lexus UX sker för en gångs skull inte på någon avlägsen kontinent utan i ett Stockholm på bästa förhösthumör. Omkring 200 journalister från hela världen samlas under några hektiska dagar för att stifta bekantskap med nykomlingen och får snabbt lära sig tre begrepp.

UX står för ”urban crossover”, vilket ska sammanfatta bilens stil och syfte. En korsning av suv-modell och lite sportigare stil, en konkurrent till Volvo XC40, kommande Audi Q3 och BMW X1/X2, helt enkelt. 

Begreppen ”upgrader” och downsizer” hörs också i premiärluften. UX är tänkt för den som ska ta steget upp till märket, ”den första lyxbilen”, och för den som redan kör en Lexus men som kan tänka sig något i mindre storlek av samma märke. 

UX har alltså målgrupper uppåt och nedåt i åldrarna, folk i 60-årsåldern och folk något över 30, tänker jag, de senare dock helst barnlösa eftersom utrymmena överlag inte är bilens starka sida. Bagageutrymmet är inte ens färdigt på provbilarna av förserietyp. När den elstyrda bakluckan glider upp blottas ett väldigt högt golv och så vill inte Lexus (knappast kunderna heller) ha det när de svenska bilarna börjar levereras våren 2019. En omkonstruktion ska ske, enligt uppgift.

"Stolarna fann jag ytterst bekväma, baksätet lite mindre så men det bekymrar knappast målgrupperna."

Designstilen är omisskännligen Lexus. En kompakt, låg kaross för sitt suv-stuk, med massor av typiska vinklar i plåt och plast. Den så kallade spindelnätsgrillen är förstås på plats och i bakpartiet lägger man märke till baklampornas ljusband som löper från kant till kant, avslutat med en liten utstickande flärp i varje ände. Enligt presspresentationen ska flärpen ha viss betydelse för aerodynamiken. Luftmotståndskoefficienten är närmast av tidigt 1980-talssnitt, cW 0,33. Helheten ger ett ganska kraftfullt intryck, ytterligare markerat av hjulhusplastens udda form.

UX byggs på en plattform som kallas GA-C, enligt vissa uppgifter alldeles ny men enligt andra en utveckling av den som används till framgångsmodellen Toyota C-HR. En sak har bilarna i alla fall gemensamt – båda har en välkommet komfortabel allmänkaraktär, med följsam men ändå stadig fjädring, mycket mjuk gång och allmänt avspänd stil. En befrielse när så mycket annat ska vara så förtvivlat ”sportigt” utan att egentligen vara det, stötigt och bullrigt snarare.

Provturen sker i UX 250h E-Four, hybridversionen med en liten elmotor som medger stöttande drivning på bakhjulen upp till 70 km/tim utan att för den skull göra UX till terrängbil. Lösningen ska snarare ses som kursstabiliserande och som hjälp vid start i snö och halka. Till versionerna med konventionell drivning har Lexus utvecklat en ny steglös automatlåda med konventionell ”etta” och övrig drivning steglös, men i hybriden är det rent steglös utväxling som gäller. Starter och gaspådrag under färd går förunderligt mjukt och fint i UX, inte ens vid fullt spett väsnas den delvis helt nya versionen av hybridsystemet så att man störs. Karaktären är allt mer lik ”en vanlig bils” än på andra Lexusmodeller och det är välkommet.

Inredningen håller bekant stil och hög klass. Stolarna fann jag ytterst bekväma, baksätet lite mindre så men det bekymrar knappast målgrupperna. Tyvärr håller man fast vid det virrigt upplagda, svårskötta multimediesystemet, nästan det enda jag retade mig på i denna annars så mysiga nykomling. Priset är inte fastställt, de första orderna tecknas i oktober och leveranserna börjar i april nästa år.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus UX?

Lexus UX  250h E-Four

Pris, från kr: 339 900.
Säljstart: Oktober 2018, leverans april 2019. 
Mått, cm: 450/184/152.
Bagagevolym, l: Ej uppgift.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 650.
Motor: Tvärställd rak fyrcylindrig bensinmotor på 146 hk (107 kW) i kombination med elmotor på 109 hk (80 kW). Max vridmoment bensin-/elmotor 180/202 Nm. Systemeffekt 178 hk (130 kW). Borrning/slag 80,5/97,6, volym 1 987 cm3. Komrepssion 14,0. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift och viss elektrisk bakhjulsdrift på versionen E-Four. Steglöst variabel automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 177 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,7 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 106 g/km.
Konkurrenter: Audi Q3, BMW X2, Volvo XC40.
 

Plus: Mjuk gång, hög åkkomfort, trivsam finish, bränslesnål.
Minus: Stökigt och svårstyrt multimediasystem.

Vad nytt? Kompakt hybrid-suv. 
För vem? Förstagångsköpare för märket och märkesfrälsta som vill gå ned i storlek.   
 

Kommentarer

#1
2018-10-13 10:36

Kul att Lexus satsar på komfort. Allt för många satsar på sport idag. Får den dra släp och i så fall hur mycket? Förhoppningsvis får E-Four det.

#2
2018-10-13 11:02

Gillar inte designen. Skaplig knapphysteri på ratten.

#3
2018-10-13 11:14

Den mest överarbetade bil jag sett.

#4
2018-10-13 12:56

Så ”kompakt” är vad vi säger om en bil på 4,5 meter? Det brukade vara mellanklassen förut.

#5
2018-10-13 12:59

Denna bil kommer att sälja bra med Lexus mått mätt. Fin kvalitet på matrialval. Nackdel trååångt baksäte (bakom mig själv) och litet bagage. Bilen ganska låg vilket gör att den inte har det bekväma insteg som jag söker med en crossover det gör att jag tyvärr väljer bort bilen tillsammans vad jag tycker ett för högt pris. Väljer en beg Nx istället. Annars en utmärkt bil med fin köregenskaper. Och bilen är snyyygg i verkligheten!

#6
2018-10-13 16:39

Jag tycker det mest intressanta med den här bilen, är drivlinan. För det verkar vara den som kommer hänga med till nya Corolla, när den kommer. Corollan är dessutom drygt 150kg lättare, och lägre.

#7
2018-10-13 17:01

Undrar hur mycket denna överförbrukar, några 0,45 liter/mil kommer den inte att dra. Tippar mer på 0,75 liter/mil... den som lever får se.

#8
2018-10-13 17:21

Så mycket som 0.75 kommer den inte att dra vid normal körning, Styggavargen.

#9
2018-10-13 17:35

Som Rutger skriver är det ju väldigt bra att Lexus satsar på komfort istället för alla fåniga sportattribut som absolut inte hör hemma på en bruksbil
Som vanligt på Lexus har den den otäcka spindelgrillen som jag avskyr, men i övrigt är den helt acceptabel med en kanske lite rörig inredning, men en rund ratt som har en väldig mängd knappar. (Jag minns ViBs test av Mondeo och klagomålet på knapparna, något man vänjer sig vid!)
Jag ska kolla den IRL och uttala mig om jag gillar den.
n

#10
2018-10-13 18:58

Vad är det för horn högst upp på instrumentpanelen?

Premium - nope!

#11
2018-10-13 19:02

Vilken designidiot som nu tyckte att horn på ovansidan av instrumentpanelen var en skitbra idé bör få sparken genast.

#12
2018-10-13 19:10

Kom igen Lexus, det är inte premium längre med mängder av knappar och reglage! (64 knappar, 4 överbelamrade vridreglage, en spak och en touchplatta!)
Det sitter ju knappar precis överallt, designern måste vara rörig i huvudet, undrar hur mycket onödiga kablar som gick åt?
Toyota C-HR är snyggare både ut- och invändigt.

#13
2018-10-13 20:15

Ja, jag är ju den där idioten som föredrar knappar framför pekskärmar. Men det här är ju helt idiotiskt. Närmare 20 funktionsknappar i ratten och endast Gud vet vad som döljs i "blinkersspaken". Sen toppar man det med en klocka som visas "analogt" i en display. Men det senare går väl hand i hand med resten....

#14
2018-10-13 20:48

Ett perfekt verktyg för entomologen.

#15
2018-10-13 21:20

En rav-4 ligger på de nivåer, skulle denna vara så mycket bättre? Vi pratar samma vikt och luftmotstånd. Nä.. jag är nog ganska säker på under 0,7 klarar man inte köra den på.

#16
2018-10-14 00:27

Kanske en bra familjebil men rymmer den en barnvagn eller semesterpackningen?

#17
2018-10-14 08:19

Stoor - saxat ur artikeln - "baksätet lite mindre " vilket rimligen betyder att den inte kommer att fungera som familjebil såvida man inte bara är 2 personer i familjen.
Håller också med junkers om "knappologin" och designen av förarplatsen - märkliga tankar bakom denna...

#18
2018-10-14 09:12

"Luftmotståndskoefficienten är närmast av tidigt 1980-talssnitt, cW 0,33." Hur kan en helt ny bilmodell ha så dåligt värde år 2018?

#19
2018-10-14 09:39

Ja Opel Omega hade väl lägre på 80-talet.

#20
2018-10-14 09:48

Till #1. 750 kg i dragvikt för alla versioner som jag förstod det. ( i lexus pressrelease)

#21
2018-10-14 12:59

Tycker faktiskt den ser helt ointressant ut, tråkig att titta på, sticker inte ut. DS3 Crossback erbjuder en klart starkare karaktär, den kommer visserligen inte som hybrid men väl som elbil. En stark konkurrent i klassen!

#22
2018-10-14 13:02

Tack ksoderlund! Då kan jag glömma den. ;)

Kan inte låta bli att undra vad det var i mitt inlägg som föranleder alla (nu 8) bromsa? Folk som hatar komfort och föredrar stenhårt chassi och kyrkbänkar? Köp det ni, inte mig emot. =) Men förmodligen får man inte skriva nåt som är positivt om en Lexus. Hata på ni. Personligen är jag öppen för dom flesta märken.

#23
2018-10-14 17:18

Styggargen #15
En Rav 4 AWD Hybrid väger 1810-1860 kg, och är 16 cm högre. Om den här väger 1650 kg, så väger dom väl inte lika mycket?

#24
2018-10-14 19:11

Rutger Jönåker.

Ja, det är en märklig företelse här. Troligtvis på mycket okunnighet om märket och japanska bilar i allmänhet, inte bara här under denna artikel. De flesta har inte ens sett bilen än irl, ändå dömmer man bilen efter bilder. Man vill inte att märket ska få högre status. Men det hjälper nog inte.....

#25
2018-10-15 06:43

Bra informativ video på ett lungt sätt hur han upplever bilen, varför kan vi inte få sådana av svenska motorjournalister, visst ja det kostar pengar då......Glöm inte att sätta på textningen på engelska.

https://m.youtube.com/watch?v=s_nMVLwIMC0

#26
2018-10-14 19:27

Shogun
Ja, jag antar att det är betydligt färre knappar och inga ”hornreglage” irl.

#27
2018-10-14 19:45

Axa - aja baja att säga emot Fader Shogun...:) Han såg säkert denna irl innan den ens presenterats i Europa.

#28
2018-10-14 20:17

Pi
Nåja, det är möjligt att han har gjort. Jag har inget emot att folk är Toyota-fantaster men jag kan tycka det blir lite löjligt när hävdar att allt blir bättre irl... Vissa saker blir inte det.

#29
2018-10-14 22:00

Kan faktiskt hålla med Shogun, den ser faktiskt bättre ut i verkligenheten. Såg flera bilar ett par dagar i rad, i området där jag bor, i samband med premiären. Brukar inte gilla Lexus grill, men märkligt nog så reagerade jag inte så häftigt som jag brukar göra. Den var snygg i rödmetallic(åt det mörkare hållet) med beige läderklädsel.

#30
2018-10-15 06:56

Tja, vad belackare tycker som bara sett bilen på bild är ganska ointressant oavsett vad märket företar sig. Speciellt också om de gör sig lustiga över de som sett den irl som jag gjort, sedan spelar det mindre roll när eller hur jag såg den Pi bara att jag sett den. Och så är det på flera modeller på Lexus och även UX att spindelgrillen och designen gör sig bättre live än på bild. Och utseendet drar folks ögon till sig, detta är ingen dussinprodukt från Tyskland som ingen reagerar på mer än en axelryckning i trafiken.....även om modellen som jag redan skrivit går bort för mig av andra skäl som jag redan skrivit efter provsittning klämt och känt av ett förserie exemplar. Världspremiären för UX för motorjournalister att provköra modellen förlades i Stockholm av Lexus som helt korrekt Optimus observerat. Och modellen väcker verkligen intresse så långt kan jag säga. Det luktar större försäljningssiffror för Lexus med denna modell och att locka in nya köpare till märket och helst behålla dom efter det.....den som lever får se.

#31
2018-10-15 07:07

Uppgiften i artikeln om att golvet ska sänkas i bagaget är troligtvis fel även om det vore önskvärt enligt mig. Detta enligt uppgift jag fått......;o)

#32
2018-10-15 19:19

Sänk hela bilen så är problemet löst. Så sparar vi på miljön samtidigt som på kroppen med tunga höga lyft.

#33
2018-10-20 10:23

Sammenligningen til Corollas nye cvt er rigtigt ,og spændende.

#34
2018-10-28 10:22

StyggaV.

Varför ska man sänka bilen? Bilen är ju tämligt låg som den är, jag har provat bilen, och iomed att den är så låg så är det en av anledningarna till att jag väljer bort den, den kunde varit något högre för att få ett bekvämt i och ursteg enligt mig. Men främsta anledningen var det höga priset, men annars en synnerligen trevlig bil med bra komfort och stolar, en bil för två främst.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.