Bild
Nästa artikel
Den karakteristiska ”hopnupna” grillen skvallrar om att här kommer en Lexus. Formspråket sticker ut ur mängden.

Provkörning: Lexus RX 450h (2015)

Provkörning

Lexus stora suv RX kommer i ny upplaga. Bland nyheterna märks mer utrymme, högre komfort och aktivt säkerhetssystem.

Målet med ny design är inte alltid att en bil ska uppfattas som ”vacker”. Lexus nya kantiga och kurviga formspråk väcker uppmärksamhet och signalerar exklusivitet. Jämför gärna med hur modeskapare arbetar med haute couture. I motsats till de mer extrema ensemblerna från exempelvis Jean Paul Gaultier, Dior eller Christian Lacroix är Lexus RX däremot väldigt enkel att umgås med i vardagen.

Vi provkör hybridversionen RX 450h och det krävs inte många meter under hjulen innan vi inser att det här är en bil som är helt och hållet fokuserad på komfort. Vi kör den topputrustade versionen Executive där aktivt chassi är standard. Inte ens i sitt extremaste läge, Sport+, blir bilen särskilt hård, eller för all del, sportig. Styrningen är hyfsat snabb men avslöjar knappast något om underlaget. Ljudisoleringen förefaller föredömlig och jag skulle bli överraskad om ens vår grova svenska asfalt gör RX bullrig. Som förare känner man sig alltid en smula distanserad från omgivningen. Upplevelsen handlar mer om att åka med än om att köra bil.  
 
RX har vuxit, totallängden har ökat med tolv cm och en stor del av utrymmet har kommit baksätet och bagageutrymmet till gagn. Baksätet är inte bara elektriskt fällbart, i Lexus RX kan ryggstödet också fällas upp igen via en enkel knapptryckning. Instrumenten är tydliga men mängden information är närmast överväldigande. Det tar tid innan man lär sig hitta bland rattknapparna och i färddatorns menyer. Navigationsskärmen är en rasande elegant historia, 12,3 tum stor, men systemet manövreras med en liten joystick vid växelspaken som inte är så lätt att ha att göra med. Här erbjuder konkurrenterna mer användarvänliga lösningar.
 

Bensinmotorn i RX 450h, en V6:a på 3,5 liter, samarbetar med två elmotorer. Den större av dem driver framaxeln medan den mindre tar hand om bakaxeln och ger därmed också bilen elektrisk fyrhjulsdrift. Ett enklare alternativ kommer att erbjudas Sverige i form av RX 200t med en bensindriven turbofyra på 238 hk. I grundutförandet kostar den 75 000 kr mindre än motsvarande hybrid.

När hybriddrivlinan belastas hårt, ylar motorn på klassiskt CVT-manér men i vardagslag är den närmast ljudlös. Det standardmonterade aktiva säkerhetssystemet är omfattande. Radar i kombination med kamera ser till att bilen bromsar för att undvika kollision med såväl andra fordon som fotgängare.

För kundgruppen välbeställda storfamiljer är det en nackdel att RX enbart finns som femsitsig. Någon sjusitsig variant är inte aktuell. Lexus RX kommer inte heller som laddhybrid trots att den möjligheten erbjuds i nästan alla konkurrenter.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX 450h?
Lexus RX 450h AWD Executive

Pris, från kr: 763 500.
Modell: 5-dörrars, 5-sits suv.
Säljstart: Januari 2016.
Mått, cm: L 489/B 190/H 169.
Tjänstevikt, kg: 2 210.
Motor: V6-bensinmotor på 3,5 liter. Max effekt 263 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 335 Nm från 4 600 v/min. Elmotor fram 167 hk/335 Nm. Elmotor bak 68 hk/ 139 Nm.
Kraftöverföring: Elektrisk fyrhjulsdrift E-Four, steglös CVT-låda.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,7 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 127 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7, Mercedes GLE.

Plus: Komfort, omfattande säkerhetsutrustning.
Minus: Bakåtsikt, svårskött navigationssystem.
 
Vad nytt? Ny bil.
För vem? Suv-köparen som prioriterar komfort framför allt.  

Kommentarer

#1
2016-01-20 11:35

Den är nog bra, men nosen!!!

#2
2016-01-20 11:38

Ruggigt kompetent bil med tveklöst hög kvalitet.
Men som föregående skribent skrev: men nosen!!!

#3
2016-01-20 11:56

I mitt tycke en väldigt ren o snygg interiör utan en massa bling-bling. Men fronten... Säkert toppen att köra så länge man slipper höra ylandet.

#4
2016-01-20 12:19

"Målet med ny design är inte alltid att en bil ska uppfattas som ”vacker”" är väl helt korrekt sammanfattat. Lexus ambition med RX är nog motsatsen, att den skall uppfattas som ful, anskrämlig, förargelseväckande vulgär eller nyrik. Ja alternativt att den skall synas ö.h.t. I USA säljer Lexus bra, i alla fall tio gånger mer än i Europa, och det kommer även denna bil att göra.

Det jag rent personligen inte begriper är att Lexus inte har en ordentlig fyrhjulsdrift, bra kördynamik och prestanda samt en diesel. Att det inte finns en ladd-hybrid betraktar jag som ett stort strategiskt misstag från Lexus sida. Men å andra sidan förståeligt då bilarna mest säljs i USA. Kraven i Europa är underordnade.

Synd på en i övrigt bra bil. Högsta komfort är alltid trevligt och ett välkommet inslag. I övrigt är modellen pinsam.

MVH AL

[Redigerad//Deeds]

#5
2016-01-20 12:30

Förutom driftsäkerheten så tycker jag inte att denna bil tillför så mycket till marknaden. Komfortabla SUV:ar finns det gott om redan. Mercedes ML (GLE) och VW Touareg t.ex. Dessa har dessutom ordentliga mekaniska fyrhjulsdriftssystem. Sen är det märkligt att Lexus bygger en SUV för över 700000 på ett modifierat Toyota Camry chassi: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_K_platform

Men man betalar väl inte för ett bra chassi i detta fall utan för den exklusiva interiören och allt elektroniskt lull-lull.

#6
2016-01-20 12:39

Ska också förtydliga att jag inte dömer ut Lexus som märke utan bara är kritisk till denna modell. Både Lexus GS och IS har ju fått beröm för sina fina köregenskaper och jag ser fram emot den dag då Lexus bestämmer sig för att bygga en SUV på den plattformen.

#7
2016-01-20 12:38

Bilen för den som vill åka bekvämt och dessutom vågar sticka ut lite från den gråa massan ;) Komfortmässigt ska fjädringen tydligen vara helt unik, Teknikens Värld var lyriska och skrev följande:

"Systemet kallas Roll Skyhook Control, och det är nästan så att bara det gör bilen värd alla pengar den kostar. Oerhört imponerande. Vi körde på riktigt dåliga grus- och asfaltsvägar på landsbygden utanför Lissabon och trots potthål kändes vägbanan bättre än E4:an norrut från Stockholm."

#8
2016-01-20 12:40

Fulare tryne får man leta efter.

#9
2016-01-20 12:57

synes fronten er helt ok til biltypen, kritisk til at de ikke tar mer hk ut av en 3,5 liter bensin den trenger også en automat ala 8 steg ZF først da blir det bra mer respons og kjørbarhet, hvorfor ikke gjøre en bra bil bedre elers helt ok

#10
2016-01-20 13:45

Hur står sig fjädringen i den här "Rovdjuret"-nosförsedda Toyotan komfortmässigt jämfört med den gashydrauliska fjädringen i t. ex. en Citroën C5? Med tanke på att man får drygt två maxutrustade C5:or av den dyraste modellen för den allra billigaste och minst utrustade versionen av Predator-Toyotan kan det vara intressant ifall man är intresserad av komfort.

#11
2016-01-20 13:49

Jag instämmer helt i det första stycket i AL:s kommentar - men bara så långt! Den där hiskliga fronten går bara inte att vänja sig vid. Påminner mest om spjälstaketen till kängurufångare som fraktbilar utrustas med i Australien. Synd på en annars trevlig bil - med några frågetecken.
Bra tänkt manöverdon till skärmen, men det får vara måtta på känsligheten. Det sitter faktiskt i en bil och inte vid en hjärnkirurg.
Hoppas de fått till en bättre sitshöjd i baksätet. Det känns lite fånigt att behöva sitta som en groda så högt över marken.

Elmotorer ger möjlighet till det allra bästa som kan tänkas beträffande fyrhjulsdrift. Så är det dock inte i detta fall.

#12
2016-01-20 14:14

I detta test från Fifth Gear så tycker jag att det verkar som om 4-hjuls driften får riktigt bra betyg.
Dock gäller detta NX300h men det är väl samma system i dom?
https://www.youtube.com/watch?v=A0-InwYfhx4

Sen så testade jag en NX 300h förra veckan och kan säga att CVT´n skriker en del när man accelererar men när man kommer upp i rätt hastighet och släpper upp gasen till drivgas så tystnar bilen otroligt mycket och blir riktigt komfortabel. ;) (I testet så klagar dom på just detta så det va en reflektion över det)

#13
2016-01-20 14:15

Julafton idag, test av RAV4 Hybrid och RX450h direkt på varandra. :)

Fronten är häftig och väcker känslor, mer fulsnygg än ful!

Aldrig har intresset varit så stort för Lexus som nu, det märks av alla kommentarerna.

#15
2016-01-20 15:26

2fast4you:
Motorn är en atkinson-cykel sexa. Det är mindre effekt i dem. Tanken är att de ska dra mindre bränsle eftersom man simulerar ett längre arbets-slag än kompression-slag med cylindrarna.

#17
2016-01-20 16:53

milkylainen. Ja vel det er en atkinson som sitter i bilen, da skjønner jeg hvorfor det ikke er mer hk

#18
2016-01-20 17:11

Den stora behållningen med denna bil verkar vara hybriddrivlinan och fjädringskomforten. Nu har jag inte kört nya RX och vill göra min egen uppfattning kring bilens köregenskaper men jag tyckte att NX var lite sävlig och klumpig på vägen, hoppas att RX inte är det. Håller med Tommy Wahlström att joysticken som man styr infotainmentsystemet är svår att göra med.

#19
2016-01-20 17:13

Intressant film Deeds! Vore intressant se samma bil på dom där stålrullarna biltidningarna oftast testar fyrhjulsdriften på... Kanske är dom mer missvisande än ett verkligt test i terrängen?

#20
2016-01-20 17:51

Problemet med hybridens fyrhjulsdrift är att motorn till bakhjulen är på tok för klen. Jag vet i och för sig inte om man ökat den på NX, men på RX kommer den inte ens upp till Åre Björnen med nyfallen lössnö. I filmen så har man också fart hela tiden, d.v.s man kryper inte och startar inte i backe etc. Dessutom har framhjulen ständigt grepp. Kolla 30 s in i filmen: https://www.youtube.com/watch?v=Agwx_nS2kQM

eller mot "riktig" fyrhjulsdrift som vi i Europa efterfrågar, här syns tydligt att elmotorn baktill inte orkar driva bilen: https://www.youtube.com/watch?v=Z5HhQBGomwQ

MVH AL

#21
2016-01-20 18:26

Hur ofta kör man på stålrullar? Och hur ofta kör man tex en Lexus Nx som man gjorde i filmen Deeds la upp här? Nu gick det ju bra för Nx ute i terränglådan enligt filmen, men hur ofta kör man så med en bil som Nx, har man inte valt fel fordon då? Utan borde skaffa en modell som är mer lämpad för ändamålet om man kör där ofta.

Hur som helst var filmen Deeds lade upp intressant.

#22
2016-01-20 18:32

Intressanta filmer Al, även om testet kanske var lite överdrivet svårt... Såna hinder är det väl få som behöver klara av med sin bil. Men det visar ändå på ett tydligt sätt vilka som klarar det, så på så sätt är det intressant! Och att komma upp till Åre Björnen med nyfallen lössnö bör man ju göra med sin 4wd-bil, annars får man ju skämmas!

#23
2016-01-20 18:34

Angående 4-hjulsdriften så är det väl ganska enkelt, bilen är som en framhjulsdriven bil fast med hjälp via en elmotor bak, så det är antagligen lite bättre än 2-hjulsdrift men ingen terrängbil

Är det terrängegenskaperna man är ute efter så får man gå till 200T modellerna som har konventionell 4-hjulsdrift, men då missar man hybriddriften

Så båda möjligheterna finns, men ska man ha terrängbil väljer man nog inte en Lexus

#24
2016-01-20 18:36

Lite märkligt att nån tjatar vidare om Åre Björnen etc när länken till Fifth Gear visar med all önskvärd tydlighet att 4wd-systemet fungerar riktigt bra på NX och därmed troligen minst lika bra i RX450h.

Visst, det är inget system för terrängkörning eller dyl men det är ju vad det är, en stor hjälp när det behövs vid vardagskörning och dessutom slipper man kardanaxeln och dom dyra problem som konventionella system kan föra med sig när det strular och dom måste in på verkstan.

#25
2016-01-20 18:47

Om inte Lexus NX med 4wd klarar orkar driva bilen framåt i videoklippet som AL refererar till kan man nog fråga sig bilen ens klarar av att driva framåt i en liten hal backe eller en liten backe med nyfallen snö.
En differentialbroms i NX hade gjort underverk.

#26
2016-01-20 19:16

Diesel, hur menar du att en diffbroms ska fungera här?

Jag tycker klippet från fifth gear, drygt 3 min in, visar på god framkomlighet. Sen är det som vanligt att se till att ha bra vintersulor och inte slarva med typ året-runt-däck.

https://www.youtube.com/watch?v=A0-InwYfhx4

#27
1
2016-01-20 19:18

Heja hybrid.

#28
2016-01-20 19:50

Vidstige kolla på detta klipp så förstår du

https://m.youtube.com/watch?v=mZgp5S9GLyY

#29
2016-01-20 20:03

Det är helt uppenbart att hybridsystemet inte är dimensionerat för att lite motlut eller tuffare förhållanden. Inget fel i det, förutom att det faktiskt finns andra hybridbilar på marknaden och i SUV-klassen som har mer effekt på sin hjälpmotor baktill. Dessa bilar kan man starta med i en snöig backe, och de tar sig fram hyfsat effektivt.https://www.youtube.com/watch?v=fhB821pMM-k

Men bortsett från framkomligheten så finns det andra fördelar med fyrhjulsdrift. Dit hör ökad kör- och riktningsstabilitet. Färden över mittsträngar i en Lexus-hybrid är ungefär som i vilken framhjulsdriven vagn som helst. Att ligga kvar ute i snöröken på motorväg och köra förbi den långsammare bilkön är heller inte att tänka på, i alla fall inte på samma sätt som en AWD. För att inte tala om att gasa sig ur en situation, det är helt otänkbart med en hybrid - och Lexus i synnerhet. Gör man det, så understyr den rakt in i snövallen, eller av vägen om man så önskar. Kördynamiken är alltså ljusår från konkurrenterna och det är därför som Lexus floppar i Europa (läs: säljer inte efter förväntan).

Sedan är jag rent personligen av uppfattningen att en hybrid egentligen är en väldigt smart lösning. Särskilt ladd-hybrider är något som jag starkt applåderar. Men Lexus lösning tycker jag är bristfällig, trots att hybriderna är storsäljare för märket i fråga.

MVH AL

#30
2016-01-20 20:23

Diesel, ja men hur menar du det ska fungera på en bil som saknar kardan rent tekniskt? Jag undrar liksom var du ska placera diffbromsen.

Såg du Fifth gear, tycker du inte framkomligheten var helt ok för vad den är tänkt för? Eller vad exakt menade du inte funkade där.

#31
2016-01-20 22:01

Vidstige jag vet inte vad jag ska tro om bilens fyrhjulsdrift, blir lite komfundersam över bilens framkomlighet med tanke på de olika resultaten.
Jag ska ta och provköra en Lexus NX eller RX med 4wd när jag får ett tillfälle, ska då testa och köra upp i en hal backe. Det jag tror kommer att hända är att framhjulet endast kommer att spinna. Tycker att teknikens världs test av fyrhjulsdrift talar för sig självt en fyrhjulsdriven bil utan diffbroms har problem att driva framåt i branta backar som är hala. Vet ett par hala backar i Stockholms län där jag tror att Lexus NX skulle få problem och ta sig fram.
Helt rätt, att få plats med en diffbroms blir svårt. Lexus kanske borde ha tänkt på att en kardantunnel finns för ett visst syfte. Audi Q7 har torsendiff och kardantunneln tar minimalt med plats i baksätet så lösningar finns.

#32
2016-01-20 22:00

@Vidstige, intressant klipp. 02:20 in är precis anledningen till varför jag inte köper en Lexus hybrid.
https://www.youtube.com/watch?v=A0-InwYfhx4

#34
2016-01-20 22:39

Kan hålla med Diesel att man blir lite konfundersam över bilens framkomlighet genom att bara titta på dessa filmer. Enda sättet att veta är nog att själv testa! Någon terrängbil behöver inte jag, men en snöig hal backe vill jag att en 4wd bil klarar. Jag har även viss tveksamhet kring dessa test på stålrullar. Kanske blir det för extrem skillnad mellan hjulen, som får vissa system att balla ur? Och andra att briljera... Det skulle i så fall förklara varför Subaru klarar stålrulletestet så lysande, men som visat sig i en tråd på forumet slira på ett hjul vid ex uppdragning av båt.

Al nämner ökad kör- och riktningsstabilitet med 4wd, färd över mittsträngar och att kunna gasa sig ur situationer. För detta är det ju enbart bilar med permanent 4wd som duger. Alla dessa automatiska system, som skickar kraften dit den behövs, kommer att bete sig lynnigt i dessa situationer. Ömsom över- ömsom understyra, utan att man kan vara säker på vilket man får för stunden. Men med permanent 4wd vet man hur bilen kommer att reagera i nämnda situationer och då blir den lättare att kontrollera. Då kan man även roa sig med lite "aktiv körning". ;-)

Åter till hybriddrivlinan, som naturligtvis inte har dom egenskaper Al söker. Men KANSKE skulle den kunna duga för mina behov...? Jag klarar mig för det mesta med 2wd, men ibland när jag t.ex. ska ta mig uppför en oplogad backe, eller dra husvagnen över en blöt gräsmatta, då skulle det sitta fint med en tillfällig 4wd! Då skulle det vara alldeles förnämligt med en elektrisk 4wd, som bara finns där när jag behöver den och som jag inte behöver betala extra soppa för att dra runt övriga året. Frågan är bara - duger Lexus/Toyotas hybrid 4wd för dessa behov???

#35
2016-01-20 23:21

Rutger Jönåker! Köp ingen sådan, det blir bara en massa "Strul" ;-).

Skämt åsido, jag vet inte om det går att dra med Lexus hybrid. Enligt uppgift går det väl inte att dra med en Prius men kanske Lexus är annorlunda. I vilket fall; hänger du på en husvagn och ger dig ut på en hal gräsmatta lär du gå bett. Elmotorn orkar inte driva i ett sådant läge. Den orkar faktiskt inte ens upp till Åre Björnen i lite lössnö.

Angående att gasa sig ur en situation så går det utmärkt både med quattro, x-drive som Haldex (version tre och fyra). Att kraften växlar mellan axlarna spelar ingen större roll så länge samtliga hjul driver. Men där Haldex är suverän om bilen går på tvären är x-drive och quattro betydligt bättre på att "komma runt" kurvan. Samtliga tre system är dock betydligt effektivare än vilken 2wd som helst.
Det som avgör är hur feg man är. Släpper man väntar diket.

Det finns också hybrider från andra tillverkare, med riktig fyrhjulsdrift och bättre prestanda. BMW X5 och Audi Q7 har riktiga fyrhjulsdriftssystem och dessutom dieselmotorer och laddhybrid. Volvo XC90 T8 har betydligt mer effekt på sin bakaxel än Lexus som gör att den kommer upp för backarna. Föredrar man bensin är den att föredra. Den går också att ladda i vägguttaget. Troligtvis inte riktigt lika komfortabel som Lexus men istället högre säkerhet och sjusitsig om det behövs. Därtill slipper man skämmas för bilen ifråga;-).

MVH AL

#36
2016-01-21 00:30

Rutger, självklart kommer denna 4-hjulsdrift räcka till mycket väl att dra husvagn på blöt gräsmatta, de flesta 2-hjulsdrivna klarar ju det om du inte ska starta i allt för brant backe, här får du nästan 70 hkr som hjälper till utöver framhjulsdriften, att vissa här försöker tala ner Lexus är väl föga förvånande med tanke på all den energi några har lagt på att förklara vilken ful bil det är, de har så klart redan valt sida även om en del försöker säga att de skulle kunna gillat Lexus om det inte vore för :)

För de flesta duger en 2-hjulsdriven bil för husvagnsdragandet, i detta fall får man extra hjälp, så det kommer funka kalasfint :)

Klippet som Vidstige länkade visar ju att den har riktigt goda egenskaper att ta sig fram om man vet hur man ska köra och inte tror att det är en terrängbil

#38
2016-01-21 07:25

Visst är det väl ändå fantastiskt att de fått ner förbrukningen till fina 5,5 l/100 km på en 2,2 tons stor SUV!

De där Japanska bensin - V6:orna är ju så mycket snålare än alla andra dieselmotorer jag sett. ;-)

#40
2016-01-21 09:00

Sarfine, tror du på den förbrukningssiffran så blir jag imponerad. Då skulle den dra mindre än min Skoda som väger 800 kg mindre.

c k, här håller jag med dig, XC70 har en väldigt bra fyrhjulsdrift det har jag till och med sett på riktigt. Det många inte riktigt vill ha in är att tyngden i sig är ett problem om man vill ha ett fordon som tar sig fram lätt.

#41
2016-01-21 09:09

c k (och AL)
Om man kollar klippet från fifth gear så ser man också att fyrhjulsdriften fungerar riktigt bra.
Som många här har hävdat så är det sällan som man faktiskt behöver 4-hjulsdrift och de gånger så skulle jag tro att Lexus system funkar tillfredställande. Hur ofta brukar du köra din Volvo uppför en slalombacke?
Sådana test ger jag inte mycket för. Jag är intresserad av hur den tar sig fram på en oplogad väg tex.. Inte hur den klarar av att bestiga ett berg.

#42
2016-01-21 09:39

Deeds, det är just en oplogad väg och uppförsbacke som den inte klarar. I alla fall inte den tidigare RX.
Jag har själv upplevt detta när vi var i Åre. En RX kommer inte upp till Åre Björnen om vägen inte halkbekämpats. De fick vackert parkera på ICA och låta min x-drive göra jobbet. ;-)

Som vinterbil är denna lösning dålig. För klen effekt på bakhjulen, precis som youtubefilmerna visar. Men å andra sidan finns det ju mycket annat som är bra med nya RX. Komforten anges ju som en paradgren. Kördynamiken är det inte;-)

MVH AL

#43
2016-01-21 09:53

Jag håller med om att x-Drive är den absolut bästa 4-hjulsdriften på marknaden! Ingen konkurent kommer i närheten enligt mig, skulle vara den gamla quattron då.

Dock så är jag nyfiken på hur RX'en funkar eftersom det finns filmer som visar hur bra den är och filmer som visar hur dålig den är. Får hoppas att systemet är "förfinat" till denna modell.

#44
2016-01-21 10:48

Diesel, vad menar du med att det blir svårt med "att få plats med diffbroms"?

Finns ju ingen kardan och det finns klara fördelar med detta system. Få eller inget system är lika hållbart och driftsäker skulle jag tro, inga oljer att byta etc. Och förbrukningen hålls nere.

Elmotorn bak ska ju bara synkat elektroniskt med den mekaniska drivningen fram + elmotor fram. Kan tänka mig att man kan göra mycket genom att ändra programmeringen.

Dom filmklipp jag sett hittills där det funkar dåligt är när framhjulen inte har grepp alls att tala om, då är förmodligen elmotorn bak för klen. Det verkar alltså som det hänger på att man ha hyggligt grepp på alla hjulen och inte vinklar framhjulen för mycket (svänger). Sen som vanligt viktigt att ha bra däck. ESP/Antispinn kan också vara en faktor och hur den är programmerad, särskilt när det blir lite mer snö att ta sig igenom.

#45
2016-01-21 14:10

Tack både Al och Simon för svar! Får nog börja med att säga att nu är ingen nästan 800k Lexus något jag funderar på att köpa, utan i så fall Rav4 hybrid (som får dra 1650kg). Men snacket började med Deeds film om "kusinen" NX300h och därifrån drog det iväg... Därför är jag lite i fel tråd... (sorry)

Konstaterar att åsikterna är delade huruvida en hybrid klarar dra en husvagn över en blöt gräsmatta, så det återstår väl att se... Vore kul om tidningen ville testa detta, så vi får svar! ;-) Kan dock hålla med Simon om att det rimligen bör funka bättre än med en ren 2wd bil! Och att systemet är sämre än en riktig 4wd förstår jag ju, samtidigt som det är lite "overkill" för mina behov... Å andra sidan, funkar inte hybridens 4wd till det jag behöver så är det ju bortkastat...

Ja, Al, att Quattro och X-drive tillhör dom bästa 4wd systemen är jag på det klara med. Främst dom jag syftade på med mitt inlägg om permanent 4wd. Var dock mer tveksam till Haldex, eftersom det driver till 95% på framhjulen tills det släpper, men roligt att höra att även det funkar bra när det går på tvären. Var rädd det skulle bli mer understyrt...

Fina bilar du räknar upp, men liksom RX 450h både för stora och dyra för mina behov. Hellre deras mindre bröder i så fall. ;-)

#46
2016-01-21 14:43

Svenska AMS testade ett antal olika fyrhjulsdriftssystem i nummer 6 2015. Lexus NX var med liksom bland annat Mitsubishi OutlanderPHEV, Audi A6 allroad och BMW X6. Ett av testerna man gjorde var att försöka dra en Kia Soul uppför en hal backe. Gick inget vidare vare sig i NX eller Outlander, dvs de två bilar som hade elbakaxel. NX blev stående med ett spinnande framhjul och Outlandern stannade helt och hållet.
För att hindra X6:ans framfart var föraren i Kian tvungen att ställa sig på bromsen innan testet började. Xdrive och quattro ansågs vara de bästa systemen dock var Volvo V60 och VW Passat bättre på körstabilitet, alltså fullgasomkörning på snö.

#47
2016-01-21 15:50

Tack Skodaägare! Det testet måste jag läsa! Äntligen någon tidning som testar att DRA något med bilarna och uppför en hal backe dessutom. Mycket intressant!

#48
2016-01-21 16:06

Jag lägger ner det här kring diffbromsen det känns som att denna diskussion i kommer någonstans.

#49
2016-01-21 16:18

Diesel, menar du diffbroms mellan axlarna eller på framaxeln? Mekanisk diffbroms mellan axlarna finns nästan inte i några bilar med tvärställd motor och framhjulsdriftsbaserad fyrhjulsdrift. Mej veterligen är det bara Alfa Romeo 159 som hade detta. Även Lancia Delta Integrale när det begav sig. Anses troligen för dyrt och komplicerat jämfört med en haldexkoppling i bakdiffen. Däremot skulle en diffbroms på framaxeln nog hjälpa NX:en en del eftersom man tydligt ser på klippen, som AL länkade till, hur ena framhjulet bara spinner utan någon tendens till att föra över kraften till andra sidan. Titta igen på klippet med NX, BMW X3 och RR Evoque. Även på X3:an så spinner framhjulet men det bromsas upp ganska omgående så att det andra framhjulet kan driva. På NX så tillåts framhjulet bara spinna.

#50
2016-01-21 19:44

Mycket bra att det länkades till AMS utmärkta test. NX kommer inte ur fläcken, eftersom deras fyrhjulsdrift inte är någon fyrhjulsdrift. Konkurrenterna däremot tar sig lätt fram och upp för backen. Här har Lexus missat. I Europa kräver kunderna kördynamik, vilket AMS körprov visar. Därför misslyckas Lexus här, ja samma sak med Toyota.

MVH AL

#51
2016-01-21 20:08

Nyss köpt och laddat ner testet! =) Ska bli intressant läsa!

#52
2016-01-21 20:34

Resonemanget om att det inte är nåt 4wd-system är ganska löjligt. Däremot kan man mycket väl framföra kritik mot systemet men det blir samtidigt fel och missvisande om man jämför med konventionell teknik.

Alla 4wd-system har sina för och -nackdelar. Även så här. Och fördelarna här ligger främst i förbrukning och driftsäkerhet. Samtidigt som det ändå ger extra framkomlighet, dvs bättre än enbart framhjulsdrift (som ju är bättre än enbart bakhjulsdrift). Viktiga som vanligt att man vet vad man köper och där kanske Lexus kunde vara ännu tydligare och bättre förklara hur dom tänkt att systemet ska användas och vad det klarar av mer exakt.

På dom klipp jag hittills sätt som ska "bevisa" att systemet inte är bra så är det uppenbart att bilen inte tar sig fram bra om inte framhjulen är med och driver ordentligt. Så exempelvis för stort rattutslag (hjulen fram inte raka) samtidigt som man ska klättra upp för en backe så blir det problem.

Fler och fler kunder i Europa börjar uppskatta hög komfort. Vi har även högre krav på säkerhet och miljö. Så jag tror Lexus ligger rätt och att man kommer öka nu, särskilt mha den nya designen och HSD-tekniken i dom flesta modeller. Och Lexus är välisolerade bilar med finfin fjädring, passar klockrent på ojämna bullriga svenska vägar.

#53
2016-01-21 23:22

Vidstige:
Lexus gör en VAG i repris kan man säga.
Säljer en 4wd som endast klarar sig på sommartorr plan asfalt. Snacka om lurendrejeri.

En 4wd ska fungera som en 4wd inte som en lite bättre 2wd. Då kan väl Lexus kalla modellen för 2wd plus eller något liknande. Men en 4wd blir det aldrig.

#54
2016-01-21 23:46

AXA, lyft upp bilen på en lyft och sätt igång bilen, efter det räknar du hur många hjul som snurrar, då får du svaret på hur många hjul som driver :)

Ps. Du kan sätta den bästa terrängbilen i händerna på en dålig förare och jag kan garantera dig att han kan köra fast, lika lätt kan en duktig förare ta sig fram i de mest besvärliga körförhållanden.

Det är ytterst få som verkligen har behov av 4wd och de som har det köper så klart en riktig terrängbil, så varför sånt gnäll?

#55
2016-01-21 23:58

" I Europa kräver kunderna kördynamik, vilket AMS körprov visar. Därför misslyckas Lexus här, ja samma sak med Toyota."

Saken är ju den att Lexus har två modeller med utmärkt kördynamik, IS och GS. Förra generationens IS-F (Lexus motsvarighet till BMW M3) fick mycket beröm i ett test i automobil och ansågs ha ett mycket bra chassi. Så Lexus kan om de vill. För mig är det obegripligt att man inte baserar sin kompaktsuv på IS. De hade varit det logiska om man på allvar vill konkurerra med tyskarna. BMW baserar ju X3:an på 3-serien, Audi baserar Q5 på A4. Tycker ärligt talat Lexus modellprogram är lite spretigt. Å ena sidan har man sedanmodeller som på allvar kan konkurrera med BMW, Mercedes och Audi (LS, GS och IS) samt superbilar som LFA. Och andra sidan har man uppsnofsade Toyota-modeller (ES, NX, RX). Bortsett från driftsäkerheten så tycker jag det saknas en tydlig profilering på märket.

#56
2016-01-22 09:26

Det klart att det finns förare som väljer fyrhjulsdrift utan att ha någon större nytta av det. Men de förare som väljer en Lexus enligt förväntan att den skall vara fyrhjulsdriven riskerar att bli grymt besvikna. Elmotorn är för klen. Jag har själv sett detta in action. Ja, den föraren har idag gått från Lexus och kör numera Range Rover för att slippa bli stående vid minsta lilla hala uppförsbacke;-).

Så det man kan fundera över är varför Lexus inte lyfter över hybridlösningen från Prius och säljer den som framhjulsdriven istället? Då skulle man slippa besvikna kunder och dessutom spara pengar. Därtill kan man använda den traditionella lösningen för fyrhjulsdrift som koncernen redan har liggande på lagerhyllan, för att möta de kunder som vill åka fyrhjulsdrivet på riktigt.

Men men, Lexus är en USA-produkt. Det är därför man ignorerar kraven vi ställer i Europa och det är därför som Lexus knappt säljer en skruv på den europeiska marknaden. Det är mig veterligen inte många andra USA-bilar som har sålts i några större upplagor i EU tidigare heller, så utvecklingen är väntad.

MVH AL

#57
2016-01-22 11:02

AL, Lexus lösning på det heter 200T som har traditionell lösning på fyrhjulsdriften, finns både hos NX och kommer på RX

Men för att återgå till mitt tidigare inlägg om förarens påverkan, kolla gärna på detta ryska filmklipp med Lexus NX hybrid som verkligen hårdtestas i icke normal körning :)

6:23 in i klippet och efter det kan man se hur stor förarens roll har på framkomligheten, så nog räcker denna bil för de flestas behov

#58
2016-01-22 12:21

Simon. Ja synd att den inte finns med diesel bara. Då skulle man kunna erbjuda ett alternativ till både Volvo , Audi och BMW i Europa. Ett fyrhjulsdrivet sådant;-(.

När det kommer tillhybrid och fyrhjulsdrift så har Audi och BMW hybrider med riktig fyrhjulsdrift. Volvos version är heller ingen höjdare men den har i alla fall mer kräm på bakhjulen så att bilen kommer upp för backarna.,;-)

MVH AL

#59
2016-01-22 12:58

Antispinn har ju funnits i åtskilliga år, tydligen mer eller mindre effektiva. Man utnyttjar helt enkelt ABS-tekniken till att bromsa det hjul som spinner - alltså elektronisk diffbroms.
Den tekniken går att använda på alla bilar oavsett drivsystem.
Rimligen bör man inte ägna sig åt bergsbestigning för då lär det ryka om bromsarna.

Som jag ser det är diffbromsar lika viktiga som fyrhjulsdriften, helst även en broms i mellandiffen.
Det är ju inte så helt ovanligt att det är en issträng längs ena vägsidan.
Vad gäller framkomlighet i låg fart på halt underlag, kan jag gott tänka mig att tvåhjulsdrivet med diffbroms kan vara effektivare än fyrhjulsdrivet utan.

Det är inget som hindrar att man har diffbroms bak även på denna hybrid. Någon kardanaxel blir det aldrig tal om, men lite klumpigare blir det ändå där bak.

Allra effektivast ur alla synpunkter är en elmotor vid varje hjul - och där ligger Tesla närmast.

#60
2016-01-22 17:25

Simon no1.

Vart tog det ryska filmklippet vägen?

#61
2016-01-22 18:18

Simon:
Att ha bilen i en lyft och vara nöjd med att bilens alla hjul snurrar gör ingen nytta.

Det är hur bilen är i verklig körning som är intressant.

Jag skulle själv aldrig välja en snålvariant av 4wd utan diffbroms.

Men för mig räcker det med 2wd.

#62
2016-01-22 18:29

Roy; de allra flesta anti-system har en sådan funktion inbyggd. Det fungerar hyfsat men just bara hjälpligt. Dels blir bromsarna varma och dels bygger det på hjulspinn, och just hjulspinn vill man ju helst undvika när man kör bredvid vägen.

I fallet Lexus hybrid skulle det förvåna mig mycket om den inte har en sådan elektronisk diff inbyggd i sitt ESP. Det hjälper dock föga. Den kommer inte upp för en hal backe i alla fall. Titta på AMS testresultat.

Hybriden är ingen fyrhjulsdriven bil. Det är en framhjulsdriven bil med en liten extra knuff baktill då och då. Kördynamiskt är det precis som att köra en vanlig framhjulsdriven bil. Det tuggar understyrd i kurvorna och det går lite oroligt över mittsträngarna. Att gasa dig ur en svår situation är otänkbart. Som jag skrev tidigare, varför inte sälja NX och RX med Prius drivlina istället. Då skulle man få ner kostnaden och kan sälja mer, d.v.s bygga volym. Kunderna som sedan vill ha fyrhjulsdrift är då hänvisade till sådan versioner, dessa finns ju redan.

MVH AL

#63
2016-01-22 18:33

Axa

"2wd plus" var faktiskt inget dåligt förslag!

Men kritik mot 4wd är inget nytt och det finns inga perfekta system, alla har brister.

Ser man styrkorna och fördelarna med systemet så tror jag man även kan förstå nackdelarna. Det handlar också om pris, på NX kostade det 12,000 kr att få systemet vilket jag kan tycka är prisvärt i sammanhanget, trots bristerna då. Fördelen är ju också att man kan dra tyngre släp än utan och förmodligen blir andrahandsvärdet klart bättre om man väljer till "2wd plus" till NX.

Hur det än är så blir framkomligheten bättre med detta system än utan. På dom mest kritiska kommentarerna här i tråden låter det som bilens framkomlighet blir sämre, så är det alltså inte. Dessutom blir bilen inte direkt törstigare med det än utan, nåt som inte kan sägas om konventionella 4wd-system.

#64
2016-01-22 21:57

http://youtu.be/HvqQuC_8VrM
Har Audin i klippet 4 hjulsdrift? Man kanske kan kalla det för variabel 2 hjulsdrift? Men detta o åtanke så kan man alltså inte heller köpa en quattro om man vill ha en 4-hjuls driven bil?

#65
2016-01-22 23:06

Även om jag äger en BMW X3 så måste jag ändå komma till Audis försvar lite här. Just rulltestet är en av svagheterna med Audis torsendiff. Den kan bara föra över en multipel av momentet på ena axeln till den andra. Finns det inget moment alls på ena axeln så händer inget på den andra heller. Med Audis nya kronhjulsdiff går det bättre: https://youtu.be/at9MBPhpJAQ

#66
2016-01-23 00:47

Ojdå, ber om ursäkt för missen att inte lägga in länken, hade frugan jämte som ville komma iväg och handla så var lite för snabb :)

Här kommer den: https://www.youtube.com/watch?v=1vck72MlNVY

#67
2016-01-23 01:39

Simon, skrattade gott åt videon. Det här med SUV och fyrhjulsdrift har gått över styr. Jag hade nog klarat köra en golf, fabia eller annan tvåhjulsdriven lätt bil där hon fastnade bara underredet inte slagit i marken. Hjulens markkontakt är stor som en hand. Över två tons tryck på en area av fyra händer gör att den lätt kör ner sig. Ekvationen för tryck är linjär, alltså har en fabia ungefär hälften av tryck mot denna klumpiga SUV:en. Tror att många inte tänker på dessa saker. Om nu någon undrar varför stridsvagnar eller andra tunga fordon för terräng körning har larvfötter så är det för att minska trycket mot underlaget och därmed väsentligt öka terängförmågan och minska risken att fordonet gräver ner sig och fastnar.

#68
2016-01-23 01:55

Deeds, X3 är lättare än Q5. Hade du lastat in 300-400 kg i BMW X3 så hade den säkerligen inte heller klarat hindret utan att hjulen spunnit. Ännu ett exempel på att vikten spelar stor roll. Däckens yta är för liten för att klara av driva bilen framåt utan att friktionen förloras mot underlaget och hjulen spinner.

#69
2016-01-23 11:22

Simon.
Hon kommer ju inte upp ur gropen till skillnad från den Nissan som kör först. Det är först när de tar ordentligt med fart det funkar. Men det hade i det läget även gjort med en 2wd.

#71
2016-01-23 11:36

@Deeds, det där testet är anordnat av BMW och har diskuterats flitigt. Det är klart att man kan få vilka resultat man vill om man ändrar förutsättningarna, t ex stänger av allt vad antispinn och differentialer heter, på den ena bilen men inte på den andra. Man skapar även motstånd på olika sätt beroende på hur mycket gas man ger. Här är en "respons" där testet upprepas: https://www.youtube.com/watch?v=at9MBPhpJAQ

#72
2016-01-23 11:38

@brut33, CVT är inte premium. CVT hör hemma i mopeder och åkgräsklippare.

#73
2016-01-23 12:11

Skyll på frugan Simon......men visst kan man bli distraherad ibland......;o)

Men vem f-n använder en Lexus Nx så som i filmen,ingen vettig människa om du frågar mig....

#74
2016-01-23 11:56

Swemba, CVT som den är integrerad i HSD tycker jag kan sägas vara premium. I Prius tycker jag motor är lite för klen för att kallas premium rent effektmässigt (vilket då ger ett frågetecken för Lexus CT200h), driftkvalitén är dock på topp. Med 200h, alltså den direktinsprutade 2,5 liters motorn och en totalt effekt på ca 200 hk så tycker jag man kanna kalla det premium. Eller som i denna RX, en 6-cyl motor som går mjukt och ännu mer effekt.

I USA säljas RX dock mest med en konventionell drivlina, modellbeteckning "RX 350". Det är en 6-cyl motor på ca 300 häst som använder Atkinson och en konventionell åtta stegs automat liksom konventionell 4wd. Borde väl duga för dom som klagar här.

#75
2016-01-23 15:16

Axa, tveksamt om du tagit dig upp med 2wd, det är ju så halkigt att mannen som verkar utbildad inte heller kommer upp på första försöket trots grovmönstrat och riktig fyrhjulsdrift. Bilen tar sig dock fram helt okej för att ha eldriven bakaxel.

CVT är både premium och framtiden på en och samma gång, driftsäkert och man slipper alla växlingar, dessutom bränslesnålt och helt programmerbart, man kan till och med programmera växellägen om man vill växla med paddlarna

#76
2016-01-23 15:43

Simon
Och om du kollar igen så ser du att han tar sån sats med Lexusen att extradrivningen på bakhjulen varken gör till eller från.
Dvs. Det hade fungerar lika bra med en 2wd.

#77
2016-01-23 15:48

Jo jag tror faktiskt att denna lilla motor hjälper till även om det inte är en "riktig" 4-hjulsdrift axa.
Man kan jämföra den med en elcykel. Den ger hjälp när du trampar vilket gör att backarna känns lättare. Däremot så klarar inte drivningen på cykeln en backe utan hjälp från den som trampar. Lite samma system här. Självklart hjälper motorn till. Du ser det bara inte.

#78
2016-01-23 15:56

@Vidstige, jag delar Fifth Gear's åsikt rörande CVT: https://www.youtube.com/watch?v=A0-InwYfhx4&feature=youtu.be&t=2...

Känns inte premium någonstans!

#79
2016-01-23 16:02

Här känner jag att jag lite vill försvara cvt. På filmen så pressar dom bilen på en bana. Vid kraftig acceleration så tjuter cvt rejält men jag har testat denna bilen och måste säga att den är tyst som en mus när man kommit upp i fart. Testade att åka i 120 utan några som helst problem. Accelererar man inte som en tok så är den inte speciellt högljudd ens då. Precis som top gear så är fifth gear lite vinklat.

#80
2016-01-23 16:12

Vinklat är bara förnamnet.........jo, Nx och Rx är mycket premium, även långt efter 20000mil......

#81
2016-01-23 18:04

@Deeds,Det är väl självklart att det inte är någon skillnad på vare sig CVT, momentautomat, DCT eller manuell när man "kommit upp i fart" och lådan således inte behöver jobba alls.

#83
2016-01-23 20:22

Apropå Simons film... Inte en chans att en 2wd tagit sig upp där! Kolla vid 7:14, när Nissan suven kör fast i samma backe! Vid 7:42 blir det stopp med NX och då tar spoilern på vänster sida i marken. Vid 7:59 är det spoilern på höger sida som har markkänning. Hur många NX ägare tar ut sin bil på dylika övningar? Backen är ju jättebrant, vilket även syns vid 8:01 då mannen halkar i backens nederdel.

Men är man ute efter en suv för terrängkörning är NX naturligtvis alldeles fel val. Då ska man nog välja en Land Rover eller Jeep istället!

Har läst testet i AMS nu och den hala backen klarade SAMTLIGA bilar när enbart bilen skulle uppför! Därefter fick dom bogsera en Skoda Yeti, med en tjänstevikt på 1245kg, uppför backen och om det gick bra drog man åt handbromsen på Yetin, för att till sist stå på bromsen i den samma. Med andra ord ett riktigt tufft test! Lexus var visserligen sämst i detta test, men kanske inte så dålig som det framförts här... Citat från testet: "Så börjar provet i Lexus som först smyger iväg snyggt på ett sätt som den inte skulle ha kunnat göra utan fyrhjulsdrift." Vilket väl bekräftar att den är bättre än en 2wd! Sen följer: "Men sedan hinner vi inte öka belastningen mycket innan framhjulen först turas om att spinna." Så, har man för vana att dra tunga släp uppför hala backar - välj en annan bil! Ex Audi och BMW briljerar i detta test!!! Däremot tror jag nog NX kan klara att dra en husvagn uppför en mindre backe på en blöt gräsmatta. Så kuperade brukar ju inte campingplatser vara...

Vad som däremot var mera negativt med NX var att den hade så aggressivt ingrepp av ESP vid ex omkörning i snö.. Att bilen bromsas upp vid en fullgasacceleration vid omkörning, eller relativt normalt filbyte, vid halt väglag låter inte OK tycker jag. Detta måste testas vid provkörning!

#84
2016-01-23 20:22

@Swemba, förstår inte riktigt problemet egentligen, gasar du mycket så varvar motorn mycket och ligger på ett varvtal som är rätt idealiskt för motorn. Du får konstant driv. Känns det bättre om motorn varierar i varvtal och rycker till ibland?

Sen är det ju ändå så att detta är en hybrid och ska man utnyttja tekniken så är det bättre att köra lugnare och även då dra mer fördel av elmotorn (eller elmotorerna i 4wd) som stöttar vid acceleration.

På en CVT kan man dessutom reglera hur bilen växlar rätt mycket själv genom vilken gasteknik man använder. Trycker man pedalen i botten så kommer resultatet just bli högt varvtal och konstant driv, då är inte bilen särskilt snål så bättre om man kan hålla sig under 4000 varv och då slipper man också motorsurret som uppstår på alla motorer på högre varv.

#85
2016-01-23 20:26

Ruger Jönåker

"Men är man ute efter en suv för terrängkörning är NX naturligtvis alldeles fel val. Då ska man nog välja en Land Rover eller Jeep istället!"

Varför inte en Toyota Land Cruiser? En legend när det gäller off road.

Kanske till och med tar sig upp för Åre Björnen....

https://www.youtube.com/watch?v=bcd2qZJ5Qco

#86
2016-01-23 22:01

Rutger Jönåker.

Man ska vara väldigt skeptisk till vad många skriver om Lexus här. Jag undrar som dig vem kör med en Lexus Nx så som i filmen? Bra att vi nu också fick svar av dig hur testet i Ams gick till....
Tidigare fick vi bara den vinklade versionen om Lexus Nx där i Ams test......som passade in i agendan, återigen. Nx är en riktigt snygg vagn, dock inte någon terrängvagn.....men den duger åt mig precis som den är med grill och allt....

#87
2016-01-23 22:04

Vidstige - en Land Cruiser funkar naturligtvis lika bra som en Land Rover eller Jeep. ;-) Också en klassiker vad det gäller off road.

Ja, Shogun, man ska nog vara skeptisk till vad många skriver här, om det mesta. NX har jag provkört, på sommaren och jag tycker den är för dyr i förhållande till ex. komforten. Stolarna känns bra inledningsvis, men efter ca20 minuter hade jag lätt träsmak i baken... Skönhet är en smaksak, men snygg skulle nog inte jag kalla den, om du ursäktar... Hoppas därför mer på Rav4 hybrid, som jag tror har stolar som passar mig bättre och dessutom är både billigare och snyggare. Under skalet är det ju trots allt samma bil...

#88
2016-01-23 22:22

Rutger.

Helt klart är det en smaksak med utseende. Själv gillar jag Nx när den sticker ut som den gör. Stolarna i F-sport älskade jag på Nx modellen.

Rav 4 hybrid har jag inte sett än live så jag kan inte uttala mig. Jag anser att man ska se bilar live innan man uttalar sig om utseendet,för det kan skilja så mycket mellan bild och att se i verkligheten.

#89
2016-01-23 22:29

Shogun - det var en F-sport jag körde och från 471800kr för en sån + alla tillägg tycker jag är väl saftigt... Då hamnar Rav4 hybrid mer rimligt i pris. Men jag har inte heller sett den mer än på bild än, så det återstår att se vad jag tycker om den "live". Visning nästa helg! Hoppas snön ligger kvar, så man får en chans att testa den, både i hala backar och under omkörning! ;-)

#90
2016-01-24 00:31

Axa, det märks att du inte kört i terräng, en 2wd bil hade inte ens kommit till andra gropen :)

#91
2016-01-24 00:48

Nu är det inte riktigt korrekt återgivet. AMS kopplade en Kia baktill på samtliga bilar eftersom det var plusgrader under testveckan. Underlaget bedömdes inte som tillräckligt halt för att genomföra backtest. Och slutsatserna stämmer väldigt väl överens med mina erfarenheter. BMW var ostoppbar samtidigt som Lexus inte klarade sig uppför backen, elmotorn är helt enkelt för klen. Betyg 2 för Lexus och 5 för BMW.

Testet tar vidare upp kördynamiken, där Lexus får kritik för dåligt chassi. Det är inte bara drivlinan som ansågs undermålig alltså. Åter ett ganska dåligt betyg för Lexus.

Riktningsstabiliteten var också sisådär. Inte konstigt om man frågar mig. Volvo och Volkswagen var " stabilast", BMW lever rövare (vilket jag anser är en överdrift) och Lexus underpresterar åter.

Ja NX hamnar sist i detta test. Läser man det förstår man varför. NX är en USA-produkt, fjärran från de krav vi har i Europa. Det är sannolikt därför som det går dåligt för Lexus här i Europa, brister i kördynamiken och prestanda.

MVH AL

#92
2016-01-24 01:21

AL, inte så märkligt då man valde en NX hybrid med elbakaxel och inte 200T , så det klart att testet blir som man väljer bilar, att AMS skulle låta en japansk bil vinna över de tyska märken som tidningen står för är lika troligt som att Dolly Parton sover på mage :)

Så testet är väl som man förväntar sig, hur hamnade bilarna när man jämförde hur mycket avgaser de släppte ut tro?

Fast det vill de så klart inte veta, just kördynamiken testar dom i detta klippet och Lexus får mycket beröm och särskilt i konbanan där den får bättre beröm än Volvon :)

Så enligt ditt resonemang borde ju Volvo misslyckas i europa :)

https://www.youtube.com/watch?v=MTkNG6_Bre0

#93
2016-01-24 10:04

Redigerad : tagga ner lite! Onödigt att gå på så hårt på ett sådan litet uttalande. // Deeds

#94
2016-01-24 10:36

Att AMS valde NX300h är väl för att det är den som säljer bäst i sverige. Klart om testet skulle varit riktigt rättvist skulle de väl haft med en 200t också. Och AMS är inte alltid negativa till Lexus. När Lexus IS testades mot bla MB C-klass och Bmw 3 serie så fick den högsta betyg för chassit med avseende på körglädje.

#95
2016-01-24 11:53

Deeds.
Visst. Men jag kanske sitter med SM-guld i terrängkörning för 2wd....eller?

Faktum kvarstår att Lexusen beter sig som en 2wd i terrängen. Att "marknadsföra" eller försvara bilen som ett terrängfordon blir löjligt.

Sedan tror jag säkert att Lexusen har fin komfort, är tyst, osv. Och med bilen på garageuppfarten kan man säkert övertyga grannen om dess förnäma terrängegenskaper samtidigt som grannen då funderar på om hans nyinköpta Subaru Forester är ett felköp ...

#96
2016-01-24 12:19

Jag håller med dig där Axa. Dock så har väl aldrig Lexus uttalat sig för att vara terrängfordon. All 4-hjulsdrivna bilar är inte terrängfordon. Det finns filmer på tuben som visar att, åtminstone NX, fungerar riktigt fint i terräng. Den beter sig som en 2 wd med lite hjälp från elmotorn. Denna hjälp syns inte bara för att inte bakhjulen spinner men jag är helt övertygad om att den hjälper till ändå. Att man knuffar på en bil som kört fast bygger på samma princip. Lite extra hjälp.

#97
2016-01-24 13:21

Al - vad är det som jag inte riktigt korrekt återgivit? Tycker du att din återgivning av samma test i #50 var bättre? "NX kommer inte ur fläcken, eftersom deras fyrhjulsdrift inte är någon fyrhjulsdrift. Konkurrenterna däremot tar sig lätt fram och upp för backen. " Jag tycker nog att "kommer inte ur fläcken" var betydligt sämre återgivit.

Men dina tillägg är korrekta. "Isen mjuknade och även i denna till synes hala backe blev det för bra grepp - alla bilar tog sig upp utan problem." Därför flyttades testet till en annan plats och man drog en Yeti uppför en "rejält snötäckt yta i lätt lutning". Att dom sedan inte hinner öka belastningen mycket på NX innan framhjulen turas om att spinna tolkar jag som att det är när dom drar åt handbromsen på Yetin som det blir stopp. För att citera vidare: "Väldigt tidigt fastnar NX med ett spinnande framhjul till synes utan någon hjälp av bakhjulen."

Testet är på 17 sidor, så jag kan inte gärna citera allt som sägs. Testet kostar ynka 19kr, så alla som är intresserade kan väl själv kosta på sig och läsa exakt vad som skrivs! Men som jag även skriver: "har man för vana att dra tunga släp uppför hala backar - välj en annan bil! Ex Audi och BMW briljerar i detta test!!!" Om BMW X6 skriver man t.ex.: "Testföraren i bromsklossen Kia använder till slut både hand- och fotbroms men Kian släpas iväg hjälplöst med låsta hjul." När Kian istället bromsas fullt redan från stillastående börjar både BMW och Audi att spinna, på alla 4 hjulen samtidigt. Så att BMW och Audi är överlägsen Lexus i detta moment ska ingen tveka över! Så välj den som bäst passar Era behov!

Ja, NX kommer sist i detta test och Forester näst sist, vilket förvånar mig efter allt positivt som brukar sägas om Subarus 4wd. Bäst är Audi, som vinner testet och briljerar i samtliga moment. Vad gäller körsäkerhet/riktningsstabilitet var det Haldex-bilarna, VW och Volvo som var bäst! Här var istället BMW sämst. Det förvånar mig att BMW var så orolig och överstyrd i detta moment... Ja, NX var också överstyrd, men inte när man gasade utan när man släppte gasen!!! Är det för att ladda batterierna som man har så kraftig motorbroms? NX hade, som jag skrev tidigare, även aggressivt ingrepp av ESP vid ex omkörning i snö och det är nog det i NX beteende som stör mig mest när jag läser testet. Vad gäller att dra tunga släp uppför isiga backar har i varje fall jag inga såna krav på en bil. Men omkörningar vill jag kunna göra säkert även vintertid.

#98
2016-01-24 13:47

Axa var har Lexus marknadsfört NX som terrängbil????

#99
2016-01-24 21:14

Fel av mig. I min iver så likställde jag terrängegenskaper med 4wd, så behöver det inte ligga till.

Lexus beskriver så här på sin hemsida.
Available on the NX and NX F SPORT, the all-wheel drive (AWD) system monitors vehicle and road conditions to predict your path.
På svenska sida framhåller man NX:ens awd som en av de viktigaste egenskaperna.

Som bilköpare måste man ta reda på och finna att det finns flera olika typer av awd och jag tycker fortfarande att Lexusen tillhör de sämre och att det egentligen fungerar lika bra med 2wd.

Lite falsk marknadsföring är det trots allt.
"Den här fina bilen har effektiv 2wd!"
"Jasså? Fram eller bak?"
"Ne, alltså båda vänsterhjulen..."

#100
2016-01-24 22:08

Axa, bra klargörande, men det betyder ju att en 2wd bara har ett drivhjul så länge man inte har en diffspärr, fast jag tror ingen räknar så, det finns drift på 4 hjul eller 2 hjul, terrängfordon har ofta diffspärr alternativt diffbroms

#101
2016-01-25 02:33

800 000...
Knappast seriöst menat.

#103
2016-01-25 14:03

Blev du bortplockad Shogun?:-)

Rutger: Min invändning syfta de mestadels på bilen man drog uppför backen. Det var en Kia och inget annat.

Angående testet så orkade inte elmotorn med att dra Kian uppför backen. Dessutom fick NX dåligt betyg för riktningsstabilitet och kördynamik. Precis som jag uppfattade RX med snarlik lösning alltså. Den kommer inte uppför Åre Björnen i lössnö, d.v.s om vägen inte halkbekämpats (som på filmen). https://www.youtube.com/watch?v=VbdYXPozCek

Min dåvarande X-drive däremot åkte enkelt upp, ja, jag kunde t.o.m stanna mitt i backen och komma igång utan några som helst problem. Där är skillnaden mellan riktig fyrhjulsdrift och fusksystemet som sitter i Lexus märkbart. Lexus behöver mer kraft på bakhjulen, både för kördynamiken som framkomligheten och dragförmågan. Svårare är det inte.

MVH AL

#105
2016-01-25 14:53

AL efter att ha sett filmen så kan jag konstatera följande, det är fullt av 2wd bilar som tagit sig upp så att köra RX uppför lär inte vara några problem om man inte åker på stenhårda utslitna gamla vinterdäck, i besvärligt vinterväglag så kommer så klart förhållanden att bli tuffare och det så klart att mekanisk fyrhjulsdrift har stor fördel då, men alldeles oavsett så är även en elektrisk 4wd bättre än 2wd och jag tvivlar på att en erfaren förare inte skulle ta sig upp med en RX även under lite tuffare förhållanden

Här är en körfilm uppför men med hyffsat vinterväglag, ser hur stabilt ut som helst:

Lexus RX 450h boasts exceptional traction on snow and all surfaces ! Watch Lexus Hybrid Snow mode in action! (Meribel, France)

https://www.youtube.com/watch?v=9eamsQSvkUU

#107
2016-01-25 15:00

Al - du har helt rätt, fel av mig! Det var en Kia Soul dom drog och ingenting annat. Var fick jag Skoda Yeti ifrån? ;-P Men tjänstevikten var i alla fall rätt! ;-)

Förövrigt har jag inget mer att tillägga i detta ämne. Håll sams nu pojkar! Det är bara en biljävel det handlar om. ;-)

#108
2016-01-25 16:42

Rutger Jönåker:

"Förövrigt har jag inget mer att tillägga i detta ämne. Håll sams nu pojkar! Det är bara en biljävel det handlar om"

Ja, det är så 99,9% av populationen ser på det. Men så finns det en liten klick, som ser det som något helt annat. Det är denna falang som koncentrerar sig till denna typ av sidor, och så urartar diskussionerna ganska så snabbt.

MVH AL

#111
2016-01-25 18:10

Simon:

I det filmklipp som du tittar på är vägen halkbekämpad. Då klarar man sig med 2wd, ja t.o.m en gammal 245 kommer säkert upp där.:-). Men det var den inte när min gode vän skulle upp med sin RX. Då hade det istället fallit rejält med nysnö, så vi hade puder i backen dagen efter. Jag fick istället sätta mig i BMW:n och köra ner till ICA och Preem, där RX;en parkerades över natten, lasta in min gode vän och dennes familj i BMW:n och sedan köra upp till Björnen.

Gissa om han har bytt bort Lexus:en idag?

MVH AL

#113
2016-01-25 19:15

Nytt personangrepp från Shogun, när skall redaktionen ta tag i dessa trakasserier?

MVH AL

#115
2016-01-25 19:16

Shogun, diskutera RX tack.

#117
2016-01-25 19:39

Det är totalt ovidkommande Shogun vad du tror. Här handlar det om att veta.

Shogun kan ju själv räkna på saken, det är ingen kärnfysik. På så vis kan han opponera på historien ifråga. Lutningen är ju given, fordonets effekt också. Det som saknas är friktionskorfficienten, men det löser väl Shogun ut enkelt. ;-)

Lycka till!

MVH AL

#118
2016-01-25 19:43

Resultatet av AMS test av Lexus NX fyrhjulsdrift är precis som jag misstänkte. En diffbroms på framaxeln som Skodaägare nämner i ett inlägg skulle göra underverk.

#123
2016-01-25 21:36

Jag får uppfattningen att både AL och Rutger i princip återger samma resultat från testet i AMS.
Att Lexusen inte alls lyckades bra i testet och var bland de sämre.

#125
2016-01-25 22:38

Nej någon terrängbil är ingen SUV i klassen. Men att bilen skall vara fyrhjulsdriven när Lexus tar betalt för just en sådan egenskap, det anservjag är ett rättmätigt krav.

Men det finns ju sådana versioner att tillgå för den som önskar. Synd bara att de bara finns med bensin.

MVH AL

#126
2016-01-26 00:03

Lexus RX 450h är en intressant variant men man ska komma ihåg att den modell som säljer mest är RX 350 och den har riktigt fyrhjulsdrift liksom konventionell automat.

För att sälja riktigt bra av RX i Sverige så skulle det behövas en 6-cyl diesel tror jag som läget är nu. Gärna i kombination med hybridteknik. Lexus har jag sagt att man inte ska komma med diesel men kanske kan man ompröva det om man lyckats utveckla en diesel som går riktigt mjukt. Man ska komma ihåg att dieseltekniken utvecklas hela tiden och särskilt när det gäller NVH (Noise, Vibration, Harshness). Så kanske kan Lexus komma att ompröva sin hållning om man vill säga bra i Europa. Att det är dyrt att rena diesel borde inte vara nåt problem i premiumklassen då man ju kan ta rejält betalat för grejorna vilket ju Lexus också gör med RX. Och även om man har mycket pengar är det skönt att inte behöva åka å tanka så ofta.

#127
2016-01-26 10:32

Om någon annan diesel SUV i Lexus 450h storlek någon gång i framtiden kommer ner till 120 g CO2 per km och får framföras i större städer så kanske Lexus omprövar sitt beslut!
"Nya Lexus RX 450h har precis som sin föregångare en 3,5-liters bensin-V6-motor som är sammankopplad med två elmotorer, men med den skillnaden att effekten är högre och förbrukningen lägre. 313 hästkrafter står drivlinan för numera, och trots höjningen är siffran vid blandad körning kapad från 0,63 liter per mil till 0,52 (frånsiffra). Det betyder att 145 gram koldioxid per kilometer har blivit 120 gram och att modellen är miljöbilsklassad i Sverige. Enligt Lexus är det ingen annan i klassen som klarar av den låga utsläppsnivån."
http://teknikensvarld.se/nya-lexus-rx-450h-har-kapat-25-gram-194948/

#128
2016-01-26 10:38

PREVIA, grymt bra att den är miljöbilsklassad! I artikeln här står det 127 g?

#129
2016-01-26 13:35

Mig veterligen är Volvo XC90 T8 miljöklassade, Audis och BMW;s laddhybrider likaså. Och då får man en fungerande fyrhjulsdrift och europaanpassad kördynamik. Men å andra sidan ligger dessa högre i pris.

Frågan är också hur stor del av kunderna till bilar i den här prisklassen som verkligen bryr sig om miljöklassningen. Ja det skulle vara som statusmarkör då. Men personligen väljer jag hellre att komma upp för en isig backe framför miljöklassningen. Men andra kanske prioriterar annorlunda.

MVH AL

#130
2016-01-26 15:35

Tja, Audis Q7 släpper ut 46 g/km. Lexus släpper ut 122 g/km (enligt deras egen hemsida och således inte ens miljöklassad). Priset skiljer en hel del (ca 200.000:-), men det gör ju prestanda också. Audi kommer dubbelt så långt på el som Lexus. Och så var det där med 4-hjulsdriften;-)

#131
2016-01-26 21:11

Nu är det nån som snackar i nattmössan. Lexus är ingen plugin-hybrid och kommer därmed inte ens hälften mot Audi Q7 plugin på el. Grejen med Lexus hybridlösning är att den är snålare än när "batteriet är slut" på Audis plugin. Man behöver inte ladda Lexus varje dag för att det ska fungera för det går helt enkelt inte att ladda den. Så det är två olika typer av hybrider och kan inte jämföras rakt av. Detta bör man ha koll på innan man börjar dissa nåt.

#132
2016-01-26 21:16

Här finns ingen nattmössa. Mitt inlägg var ett svar på PREVIAS: "Om någon annan diesel SUV i Lexus 450h storlek någon gång i framtiden kommer ner till 120 g CO2 per km och får framföras i större städer så kanske Lexus omprövar sitt beslut!"

Audi: 46 g/km
Lexus: 122 g/km och ingen miljöbil.

#133
2016-01-26 21:20

Problemet med Audi Q7 är dock att den är så ful, drar ner försäljningen helt klart.

#134
2017-12-01 13:09

Nu råkar Lexus 450h hamna bland miljöbilarna läser man här.
http://www.bilsweden.se/miljo-sakerhet/miljobilar/miljobilslista-2014
Audi Q7 platsar bara bland miljöbilar i form av laddhybrid men den alltid så snåla rena dieselbilen av samma modell inte platsar bland miljöbilarna bilar som inte behöver laddas i något eluttag var gång man stannar.

#135
2016-01-26 21:53

PREVIA: kan du inte informera Lexus om detta? Man har nämligen fel info på sin egen hemsida: http://www.lexus.se/car-models/rx/rx-450h/#Introduction

#136
2016-01-26 22:02

Volvo XC90 T8 och Audi Q7 e-tron kvalar väl in som supermiljöbilar om jag inte minns rätt.

#137
2016-01-26 22:20

PREVIA: Förresten, när du ändå är igång; Lexus RX är inte heller alltid miljöbil. 184 g/km: http://www.lexus.se/car-models/rx/rx-200t/#Introduction

Men det räknas inte?

Audi Q7 med 272 hk diesel: 149 g/km

#138
2016-01-27 13:14

När ska ni börja räkna på de riktiga skadliga utsläppen för hälsan Nox? Hjärt/lung och kärlsjukdomar samt cancer. Det borde ligga till grund för om de är miljöbilar eller ej. Det är därför dieselbilar ev kommer att förbjudas i större städer i Europa tex Paris, Oslo i en nära framtid, även Stockholm funderar på att följa deras exempel om de blir verklighet.

Samt de nya hårdare utsläppsreglerna det röstades om i Eu parlamentet men dessa sköts på framtiden pga tyska politiker som gick sin bilindustris ärenden. För att man klarar det inte att rena bilarna, och det var bara början av hårdare utsläppsregler. Se också vad VW ansåg sig att göra i USA pga hårdare regler.

Hur mycket Nox släpper en Audi Q7 diesel med 272hk ut?

Att sedan en laddhybrid är ca 200000kr dyrare får man ta med i beräkningen samt att man ska ha plats för 200kg batterier någonstans i bilen som påverkar utrymmen, samt även vägegenskaper. Nja, man får nog vänta tills batterierna är mindre/lättare/billigare innan det blir ett verkligt alternativ med laddhybrid att räkna med, nu finns de enbart för att de subventioneras i vissa länder. Framtiden är eldrift/hybrider/bränsleceller, en omställning bort från dieseln skulle ha skett redan i går och borde ersättas så fort som möjligt. Det är europeiska bilindustrins och politikers dilemma att man hängt kvar för länge, och nu får man börja betala vad omställningen kostar om inte politikerna ser till att "underlätta" även i framtiden på hälsans bekostnad.

#139
2016-01-27 15:50

Audi A5 SB: vad är det som jag bör informera Lexus om och som är fel på deras hemsida?
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151125/vi-provkor-lexus-...
Ja där ser man att man bör välja hybriden istället för rena bensinbilen.
Men Audi Q7 släpper ut 149 g/km, är det i verkligheten eller är det innan man kom med fusksiffrorna?
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2015/09/fler-fuskar-audibilar-slappe...

#140
2016-01-27 17:29

Haha snacka om att försöka fokus.
Är det klassat som en miljöbil av Transportstyrelsen så vill man få det till ändå få det till miljöfarligt utifrån annat perspektiv. Eller så är det fusksiffror.

#141
2016-01-27 20:55

Fakta: http://www.miljofordon.se,
Där finns iaf både Lexus RX450h och Lexus NX300h. Och Lexus har sålt all time high ca 630" bilar world wide,
fast MVH AL tycker Lexus är så misslyckat bilmärke med världens fulaste grill..
Goooo.. Lexus

#142
2016-01-27 21:35

PREVIA: kan du inte öppna länken där Lexus skriver 122 g/km?

http://www.lexus.se/car-models/rx/rx-450h/#Introduction

#143
2016-01-27 21:42

Audi A5:
Det är inte bara 122g som räknas, nu även vikten på bilen. Kolla min länk får Du se..
Men det finns inge Q7 än som är miljöbil..

Goooo Lexus...

#144
2016-01-27 22:00

Patteb: Viker ner mig. Jag hade fel angående 122 g/km.

Jag får skylla på PREVIA: " 2016-01-26 10:32

Om någon annan diesel SUV i Lexus 450h storlek någon gång i framtiden kommer ner till 120 g CO2 per km och får framföras i större städer så kanske Lexus omprövar sitt beslut!"

My bad, men vad hade PREVIAs inlägg för bäring?

#145
2016-01-27 22:07

Audi A5: Det är alltid lika trevligt att prata med dig! Du är som mig och kan erkänna när man har fel! Inte vanligt..
Ps Mammas man kör en Audi A6 3.0 diesel (stora 306 hk tror jag) tok snål och går som ett troll. (men ingen Lexus..lol)
Pattebb..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.