Bild
Nästa artikel

Provkörning: Lexus LS 600 h

Provkörning

Lexus LS 600 h är en fyrhjulsdriven lyxbil av yppersta klass. Men det som gör den verkligt unik, är dess hybriddrift. Tack vare den har bränsleförbrukningen kunnat pressas till samma nivå som en Volvo V70!

För en tid sedan kunde vi läsa i kvällstidningarna om hur Kungen beklagade sig över att han inte kunde hitta någon passande miljöbil. Men hjälpen är nära eftersom det nu finns ett miljövänligare alternativ också i den översta lyxbilsklassen. Lexus LS 600 h har prestanda i klass med andra V12-utrustade limousiner men förbrukar bara 9,3 l bensin/100 km vid blandad körning. Det är lika mycket som en ny Volvo V70 2,5 T.

Visserligen drar Lexus LS 600 h alldeles för mycket bensin för att räknas som miljöbil i statens ögon men jämfört med sina konkurrenter, framstår den som rena snåljåpen. Mercedes-Benz 600 drar 14,3 l/100 km, BMW 760 13,4 l/100 km och Volkswagen Phaeton W12 15,6 l/100 km.

Än större blir skillnaden om vi jämför förbrukningen i tät stadstrafik, hybridernas paradgren. Där drar Lexus LS 600 h bara 11,3 l/100 km. De tyska lyxbilarna slickar i sig dubbelt så mycket, Mercedes 21,7 l/100 km, BMW 20,2 l/100 km och Volkswagen 23,9 l/100 km.

Drivlinan består av en snåltrimmade V8 på 394 hk och en elmotor på 224 hk. Effekten når hjulen via en steglös transmission och fyrhjulsdrift med differential från Torsen. Systemet ger höga prestanda trots att också vikten är hög, från 2 345 kg för modellen med kort hjulbas. Acceleration från 0 -100 km/tim går på 6,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/tim.


I fullt språng på Autobahn utanför Berlin når vi 260 km/tim på hastighetsmätaren innan vi tvingas bromsa. Trafiken är numera tät också i Tyskland och det uppstår inte särskilt många tillfällen då man kan utnyttja den fria farten. Vi lugnar ned oss slår oss till ro i omkörningsfilen med strax under 200 km/tim på mätaren. Känslan av fartblindhet är slående. Det känns som om vi åker i 110 på E4:an i en vanlig bil.


En lyxbil i den här klassen ska vara extremt komfortabel. Det är Lexus LS 600 h, till och med i den här farten. Bilen är utrustad med en väldigt fin luftfjädring som trollar bort det mesta av vibrationer från vägbanan. Extra arbete har lagts ned på ljudisoleringen och Lexus själva påstår att LS 600h är den tystaste bilen på marknaden. Det är möjligt att Lexus talar sanning. Även nu är det inga problem att hålla en lågmäld konversation med kollegan som sitter och njuter av färden i baksätet.


Utrustningslistan av smarta och komforthöjande prylar är omfattande. Här finns till exempel en klimatanläggning utrustad med speciella sensorer som avläser temperaturen på passagerarnas hud och därefter anpassar luftflödet. Den ljudanläggning som levereras som standard har 10 högtalare och totalt 290 watt förstärkareffekt. Tycker man att den är för tunn, finns en bilstereo från Mark Levinson med 19 högtalare och 450 watts effekt! Det går att få en automatisk parkeringshjälp som själv letar upp och rattar in schabraket i en lagom stor parkeringsficka. Ingen dum grej med tanke på att bilen är över 5,15 meter lång i det förlängda utförandet.


Till den versionen går det också att få ett baksäte som består av två separata fåtöljer varav den högra går att göra extra bekväm. Från den går det att elektriskt skjuta framsätet på passagerarsidan mot instrumentbrädan, luta ryggstödet bakåt, fälla ut ett ben och fotstöd och koppla in massage. - Väldigt bekvämt, hann kollegan förklara, innan han somnade in, sedan vi lämnat Autobahn och i väldigt mycket lugnare tempo, svävade fram genom det tyska landskapet i nästan total tystnad.  

Chauffören får emellertid klara sig utan massage, sån utrustning finns inte ens att beställa till förarsätet. Dessutom får "James" finna sig i att stå under konstant övervakning av bilen! En infraröd kamera ovanför rattstången håller föraren under uppsikt. Skulle denne vrida bort huvudet mer än 15 grader från vägens riktning, samtidigt som ett hinder dyker upp på vägbanan, slår bilen larm.

Området närmast framför bilen bevakas av två kameror som sitter i stereomontage ovanför backspegeln. Tillsammans med den aktiva farthållarens radar, kan kamerorna identifiera och beräkna avstånd till hinder framför bilen. 


Skulle den identifiera ett hinder varnar den föraren genom en ljud och ljussignal. Hjälper inte det, bromsar bilen till i några korta pulser för att väcka förarens uppmärksamhet. Om inga åtgärder vidtas förbereder sig bilen på en undanmanöver genom att bland annat styva upp fjädringen och anpassa den elektriska servostyrningens utväxlingsförhållande. Kommer fortfarande inga signaler från föraren och bilen bedömer att krocken är oundviklig, drar den åt de främre säkerhetsbältena samt slår till bromsarna.


Ytterligare en radaranläggning övervakar utrymmet bakom bilen. Vid risk för påkörning bakifrån, skjuts automatiskt framstolarnas nackskydd fram så de ligger tätt mot förarens huvud. Därigenom mildras pisksnärtseffekten och man reducerar risken att skadas och invalidiseras.


Mot bakgrund av denna fokusering på säkerhet, var det lite överraskande att inse att baksätet inte utrustats med bältesvarnare. Om inte baksätespassagerarna sitter fastspända vid en krock, lär inte heller övriga säkerhetssystem spela särskilt stor roll.


Vår andra invändning handlar om bagageutrymmet. Hybridsystemets batteri är placerat ovanför bakaxeln och inkräktar på utrymmet. Kvar finns visserligen 332 liter, men konkurrenterna erbjuder mer än så.  


Sammantaget är Lexus LS 600 h en mycket intressant bil som visar att det går att kombinera säkerhet, miljöhänsyn, komfort och prestanda. Förmodligen kommer många av dess finesser att dyka upp i vanliga familjebilar under de kommande åren.

Marknaden för bilar i miljonklassen är inte stor i Sverige. Trots det är redan ett 20 tal Lexus LS 600 sålda. Importören hoppas få en tilldelning på totalt 30 bilar per år, för den svenska marknaden. Först till kvarn…

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus LS 600 h

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lexus LS 600 h

Pris, kr från: 1 055 000.

Modell: Fyrsitsig, sedan.

Säljstart: säljs nu.

Mått, cm: L 515/B 187/H 148

Tjänstevikt, från: 2 485 kg

Motor: Hybridsystem. V-8 på 5,0 liter. Cylindervolym: 4 969 cm3. Max effekt: 394 hk vid 6 400 varv/min. Max vridmoment 520 Nm från 4 000 varv/min. Elmotor på 224 hk. Max vridmoment 300 Nm från stillastående. Nickelmetallhydridbatteri på 288 volts spänning.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 6,3 sek. Toppfart 250 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 219 g/km.

Konkurrenter: Audi A8 6.0 L, Mercedes-Benz S 600 L,  BMW 760 I L, VW Phaeton W12

Kommentarer

#1
2010-10-12 19:45

Här står sig BMW och MB slätt vad gäller riktig kvalitet i längden.

#2
2012-05-21 12:49

Thommys Jes mfl.

Hej och välkommen! ;o)

#3
2012-05-21 19:21

Hej Shogun, den är inte tystare än en Mercedes S-klass. En S 350 har samma bullervärde som denna Lexus i tyska ADAC tester. 0,7 är värdet (ju längre desto bättre). Så, tyvärr är den inte bättre. Värre är öronplågaren Lexus CT200h. Ingår det hörselkåpor?

#5
2014-12-09 18:26

...aha du jobbar som limoförare. Då förstår jag att du i verkligheten skumpar runt i din Corolla ifrån 86.

Varför håller trollen på?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.