Nästa artikel
Provkörning: Lexus ES (2018)
Provkörning

Provkörning: Lexus ES (2018)

Publicerad 24 november 2018
Spindelgrill kallar Lexus den karaktärsstarka grillen på ES, här i F-Sportutförande. Färgen kallas ”Sonic Titanium”. 19-tumshjul är standard.
På suv- och kombitäta vägar är en välväxt sedan en alltmer sällsynt varelse. Som enda premiumtillverkare lanserar Lexus en stor mellanklass-sedan utan kombialternativ. GS blir ES och Vi Bilägare provkör.
ES är inte någon ny modellbeteckning i Lexus-sammanhang, tvärtom. I Sverige är det japanska lyxbilsmärkets tidiga historia tätt sammanflätad med lyxbilen LS 400, men på Lexus egentliga hemmamarknad USA (först 2005 lanserade Toyota Lexus i Japan) var ES-modellen en lika viktig ingrediens för att bygga varumärket Lexus som LS.   

Som sina föregångare delar nya ES teknik med Toyota Camry och likt denna kommer ES enbart som klassisk fyrdörrars sedan. Att Lexus begränsar karossalternativen ligger lite i namnet, ES står för ”Executive Sedan”. I ett kombiälskande land som Sverige får det trots allt ses som en brist då samtliga konkurrenter kan uppvisa kombikarosser. 

Lexus ES lär inte bli någon dussinvagn. Dels för att märket inte har samma självskrivna status i Europa som de tyska konkurrenterna. Under 2017 sålde Lexus cirka 75 000 bilar i Europa – en siffra som motsvarar Mercedes månadsförsäljning. Dels för att få tillverkare har som Lexus så konsekvent utmanat betraktarens estetiska sinne. Avsky eller älska, att döma av reaktionerna på grusplanen framför danska Tannishus är karossens form en effektivare vattendelare än Moses. För egen del uppskattar jag den origamiinspirerade formgivningen, även om bakluckans påklistrade spoiler känns 80-talskitschig i överkant. 

”Stubbarna” ovanpå instrumentholken sköter körprogramen.

Interiören följer karossens formspråk med skarpa veck och böljande former. Fysiska knappar och vred sköter klimatanläggning och de mest basala radiofunktionerna, övriga inställningar görs via mediaskärmen. För att navigera i menyerna används en styrplatta med haptisk återkoppling. När fingret når en valbar meny/funktion bekräftas det genom att plattan vibrerar till. Ytterligare tryck aktiverar menyn. Systemet kräver en hel del tillvänjning men med menyerna mer eller mindre memorerade kan det användas med ett minimum av distraktion.

Instrumentholken framför föraren huserar en knivskarp vindrutedisplay samt en uppsättning displaybaserade mätare. Beroende på vilket av bilens fyra körlägen som aktiveras skjuts mätartavlorna runt för att presentera relevant information. Tivolivarning eller en ödmjuk bugning mot supersportbilen LFA är upp till var och en att bedöma.  

"Lexus har förfinat hybridlösningen i över 20 år, vilket märks."

Till sverige kommer ES i hybridutförande. En nyutvecklad fyrcylindrig motor på 2,5 liter och 178 hästkrafter kompletteras av en elmotor på 120 hästkrafter. Lexus har förfinat hybridlösningen i över 20 år, vilket märks. Förbränningsmotorn stängs av direkt när den inte belastas och övergången mellan de två drivkällorna sker obemärkt.

Hybridsystemets batteri ryms under baksätet vilket öppnar upp för ett rymligare bagageutrymme, men 454 liter är bara marginellt bättre än föregångaren GS och omkring 100 liter mindre än klassens bästa. ES bygger på Toyotas TNGA-K plattform vilken är förberedd för elektrisk så väl som fysisk (kardanaxel) fyrhjulsdrift. Hittills har dock Lexus inte presenterat några planer på en fyrhjulsdriven version av ES. 

Komfort är ett kärnvärde ES infriar med eftertryck. Trots att resterna av höststormen ”Knud” sliter i karossen håller isolerglasrutor och aktiv ljudreducering kupén meditationstyst. Det enda som stjäl uppmärksamheten från Mark Levinson-systemets 17 välstämda högtalare är ett distinkt vinande från glastakluckan. Med fördraget solskydd försvinner det högfrekventa ljudet. Taklucka, nyckellöst insteg, adaptiv farthållare, eljusterbar ratt och stolar är exempel på komforthöjande standardutrustning.  

Stolarna kan upplevas som något smala, men måttlig skålning och bra justermöjligheter gör att de flesta bör hitta en körställning som fungerar även för dagsetapper på 100 mil eller mer. Även baksätespassagerarna  sitter bra med vettig dynlängd och benvinkel. Med fotutrymmet är det sämre bevänt, det är precis att det går att klämma in fötterna under stolen framför. Med vinterkängor lär det inte vara möjligt. 

Lexus menar att en större användning av höghållfast stål och extra förstärkningsstag i bakvagnen ger den mest vridstyva ES-karossen hittills, något som gynnar vägegenskaperna. Och visst; längs de kurvigare partierna på provkörningsslingan gör ES på intet sätt bort sig. Styrningen är överraskande väl kalibrerad och motorn känns raskare än vad effektsiffran ger sken av. Men det är på motorvägen ES avspända stil och den naturliga pondus som kommer med fem meter kaross bäst kommer till sin rätt. 

Prislistan säger att Lexus ES 300h i Comfort-utförande kostar från 417.900 kronor. Mycket pengar, men sett till utrustningsnivå, komfort, hybridteknik och inte minst vad de tyska konkurrenterna begär för motsvarande bilar förefaller – hur märkligt det än låter – Lexus ES vara riktigt prisvärd.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus ES?
Lexus ES 300h Comfort

Pris, från kr: 417 800.
Säljstart: December. 
Mått, cm: L 498/B 187/H 145. 
Bagagevolym, l: 454.
Tjänstevikt, kg: 1 680.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Volym 2 487 cm3. Max effekt 178 hk vid 5 700 v/min. Max vridmoment 221 Nm vid 3 600–5 200 v/min. El: Max effekt 120 hk. Max vridmoment 202 Nm. Systemeffekt (förbränningsmotor+el): 218 hk.
Kraftöverföring: Tvärmonterad motor, framhjulsdrift. Automatlåda av CVT-typ.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.  
Deklarerad förbrukning: 4,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 106 g/km.
Konkurrenter: Audi A6, BMW 5-serie, Jaguar XF, Mercedes E-klass, Volvo S90, VW Passat GTE.

Plus: Komfort, drivlina, generellt goda utrymmen.
Minus: Ålderstigen mediaenhet, dåligt fotutrymme bak.

Vad nytt? Ersättare till GS-serien. 
För vem? Finsmakaren med känsla för hybriddrift.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.