Bild
Nästa artikel
Spindelgrill kallar Lexus den karaktärsstarka grillen på ES, här i F-Sportutförande. Färgen kallas ”Sonic Titanium”. 19-tumshjul är standard.

Provkörning: Lexus ES (2018)

Provkörning

På suv- och kombitäta vägar är en välväxt sedan en alltmer sällsynt varelse. Som enda premiumtillverkare lanserar Lexus en stor mellanklass-sedan utan kombialternativ. GS blir ES och Vi Bilägare provkör.

ES är inte någon ny modellbeteckning i Lexus-sammanhang, tvärtom. I Sverige är det japanska lyxbilsmärkets tidiga historia tätt sammanflätad med lyxbilen LS 400, men på Lexus egentliga hemmamarknad USA (först 2005 lanserade Toyota Lexus i Japan) var ES-modellen en lika viktig ingrediens för att bygga varumärket Lexus som LS.   

Som sina föregångare delar nya ES teknik med Toyota Camry och likt denna kommer ES enbart som klassisk fyrdörrars sedan. Att Lexus begränsar karossalternativen ligger lite i namnet, ES står för ”Executive Sedan”. I ett kombiälskande land som Sverige får det trots allt ses som en brist då samtliga konkurrenter kan uppvisa kombikarosser. 

Lexus ES lär inte bli någon dussinvagn. Dels för att märket inte har samma självskrivna status i Europa som de tyska konkurrenterna. Under 2017 sålde Lexus cirka 75 000 bilar i Europa – en siffra som motsvarar Mercedes månadsförsäljning. Dels för att få tillverkare har som Lexus så konsekvent utmanat betraktarens estetiska sinne. Avsky eller älska, att döma av reaktionerna på grusplanen framför danska Tannishus är karossens form en effektivare vattendelare än Moses. För egen del uppskattar jag den origamiinspirerade formgivningen, även om bakluckans påklistrade spoiler känns 80-talskitschig i överkant. 

”Stubbarna” ovanpå instrumentholken sköter körprogramen.

Interiören följer karossens formspråk med skarpa veck och böljande former. Fysiska knappar och vred sköter klimatanläggning och de mest basala radiofunktionerna, övriga inställningar görs via mediaskärmen. För att navigera i menyerna används en styrplatta med haptisk återkoppling. När fingret når en valbar meny/funktion bekräftas det genom att plattan vibrerar till. Ytterligare tryck aktiverar menyn. Systemet kräver en hel del tillvänjning men med menyerna mer eller mindre memorerade kan det användas med ett minimum av distraktion.

Instrumentholken framför föraren huserar en knivskarp vindrutedisplay samt en uppsättning displaybaserade mätare. Beroende på vilket av bilens fyra körlägen som aktiveras skjuts mätartavlorna runt för att presentera relevant information. Tivolivarning eller en ödmjuk bugning mot supersportbilen LFA är upp till var och en att bedöma.  

"Lexus har förfinat hybridlösningen i över 20 år, vilket märks."

Till sverige kommer ES i hybridutförande. En nyutvecklad fyrcylindrig motor på 2,5 liter och 178 hästkrafter kompletteras av en elmotor på 120 hästkrafter. Lexus har förfinat hybridlösningen i över 20 år, vilket märks. Förbränningsmotorn stängs av direkt när den inte belastas och övergången mellan de två drivkällorna sker obemärkt.

Hybridsystemets batteri ryms under baksätet vilket öppnar upp för ett rymligare bagageutrymme, men 454 liter är bara marginellt bättre än föregångaren GS och omkring 100 liter mindre än klassens bästa. ES bygger på Toyotas TNGA-K plattform vilken är förberedd för elektrisk så väl som fysisk (kardanaxel) fyrhjulsdrift. Hittills har dock Lexus inte presenterat några planer på en fyrhjulsdriven version av ES. 

Komfort är ett kärnvärde ES infriar med eftertryck. Trots att resterna av höststormen ”Knud” sliter i karossen håller isolerglasrutor och aktiv ljudreducering kupén meditationstyst. Det enda som stjäl uppmärksamheten från Mark Levinson-systemets 17 välstämda högtalare är ett distinkt vinande från glastakluckan. Med fördraget solskydd försvinner det högfrekventa ljudet. Taklucka, nyckellöst insteg, adaptiv farthållare, eljusterbar ratt och stolar är exempel på komforthöjande standardutrustning.  

Stolarna kan upplevas som något smala, men måttlig skålning och bra justermöjligheter gör att de flesta bör hitta en körställning som fungerar även för dagsetapper på 100 mil eller mer. Även baksätespassagerarna  sitter bra med vettig dynlängd och benvinkel. Med fotutrymmet är det sämre bevänt, det är precis att det går att klämma in fötterna under stolen framför. Med vinterkängor lär det inte vara möjligt. 

Lexus menar att en större användning av höghållfast stål och extra förstärkningsstag i bakvagnen ger den mest vridstyva ES-karossen hittills, något som gynnar vägegenskaperna. Och visst; längs de kurvigare partierna på provkörningsslingan gör ES på intet sätt bort sig. Styrningen är överraskande väl kalibrerad och motorn känns raskare än vad effektsiffran ger sken av. Men det är på motorvägen ES avspända stil och den naturliga pondus som kommer med fem meter kaross bäst kommer till sin rätt. 

Prislistan säger att Lexus ES 300h i Comfort-utförande kostar från 417.900 kronor. Mycket pengar, men sett till utrustningsnivå, komfort, hybridteknik och inte minst vad de tyska konkurrenterna begär för motsvarande bilar förefaller – hur märkligt det än låter – Lexus ES vara riktigt prisvärd.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus ES?

Lexus ES 300h Comfort

Pris, från kr: 417 800.
Säljstart: December. 
Mått, cm: L 498/B 187/H 145. 
Bagagevolym, l: 454.
Tjänstevikt, kg: 1 680.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Volym 2 487 cm3. Max effekt 178 hk vid 5 700 v/min. Max vridmoment 221 Nm vid 3 600–5 200 v/min. El: Max effekt 120 hk. Max vridmoment 202 Nm. Systemeffekt (förbränningsmotor+el): 218 hk.
Kraftöverföring: Tvärmonterad motor, framhjulsdrift. Automatlåda av CVT-typ.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.  
Deklarerad förbrukning: 4,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 106 g/km.
Konkurrenter: Audi A6, BMW 5-serie, Jaguar XF, Mercedes E-klass, Volvo S90, VW Passat GTE.

Plus: Komfort, drivlina, generellt goda utrymmen.
Minus: Ålderstigen mediaenhet, dåligt fotutrymme bak.

Vad nytt? Ersättare till GS-serien. 
För vem? Finsmakaren med känsla för hybriddrift.

Kommentarer

#1
2018-11-24 10:52

Driftsäkrast i klassen förmodar man:)

#2
2018-11-24 11:43

Kan inte med hornen i instrumentpanelen. Bara det gör att jag kräks över hela inredningsdesignen.

#3
2018-11-24 12:26

"är karossens form en effektivare vattendelare än Moses"

Det är trevligt när en skribent förmår svänga sig med vokabulären, och än trevligare när det sker på ett så obskyrt ställe som en bilsida :)

För övrigt har jag börjat tillvänja mig vid den där fronten. Men det tog onekligen ett tag.. Kanske för att allting idag ser så oerhört likadant ut idag, att det är i det närmaste befriande när något sticker ut, något.

.
.

#4
2018-11-24 12:47

Håller med milkylainen om de där hornen bakom ratten. Det ser inte bara hemskt ut, utan också direkt löjligt och komiskt. Jag associerar direkt till typ en get. Hemskt.

#5
1
2018-11-24 12:55

Snygg.

#6
2018-11-24 13:59

ser rätt många s90 på vägarna så sedan gillare finns, så den här bilen hittar nog sina ägare. garanterat en milslukare av rang..

#7
2018-11-24 16:01

Exakt samma drivlina kommer i Toyota Camry vad jag förstår (som ska dyka upp i Sverige efter kommande sommar), och Camryn blir fri från horn tycks det som. :-) Jag tycker att Camryn ser ut att bli ett intressantare val.

#8
2018-11-24 17:06

Nu ska man inte vara petig men att skriva att Lexus som enda premiumtillverkare lanserar en sedan i storleksklassen utan motsvarande kombialternativ är ju lite fel, verkar som artikelförfattaren glömde bort Maserati.....

#9
2018-11-24 17:33

Fast Maserati är väl att anse som en lyxbilstillverkare?

#10
2018-11-24 17:45

Rost på köpet?

#11
2018-11-24 20:26

Går det dra en släpvagn utan att motorn går upp i falsett

#12
2018-11-24 20:57

HT19, rost är standardutrustning på samtliga Lexusmodeller.

#13
2018-11-24 21:02

Jag tvivlar på att några bilar blir obrukbara p.g.a. rost numera, det finns alldeles för mycket annat som sätter gränserna.

#14
2018-11-24 21:37

Den finns inte på Lexus ES för rosttest Rostskyddsmetoder AB än.

#15
2018-11-25 09:52

Jag tycker inte inredningen är så tokig, gethornen ser ju knäppa ut men måste nog upplevas IRL innan man kan döma ut dem.
Den högra nederdelen på brädan som verkar "rinna" ner åt vänster gillar jag inte, det kräver säkert tillvänjning.
Men ratten är ju rund som den ska vara!

#16
2018-11-25 09:56

Utvändigt tycker jag den har snygga linjer och även om grillen fortfarande är lite för dominerande för min smak är den inte lika otäckt framträdande som på en del andra av Lexus modeller.

#17
2018-11-25 11:32

saabnisse (#15): det där "rinnandet" kommer du att få ser mer av i Camry... :
https://www.autocar.co.uk/car-review/toyota/camry/first-drives/toyota-ca...
Det sticker onekligen ut från mängden och måste nog, som du skriver, ses IRL!

#18
2018-11-25 16:44

ToRy, men det var snyggare utformat i Camry och den verkar även ha en något mer återhållen grill.

#19
2018-11-25 17:04

Tråkig utveckling hos Lexus. Går från egna bakhjulsdrivna chassin till att slänga på en lite finare kaross och lyxigare inredning på befintliga toyotamodeller.

#20
2018-11-25 17:06

Hur kan en nyutvecklad 2.5 liters motor 2018 bara ha 178 hk?

#21
2018-11-25 17:13

Apex, Atkinson?

#22
2018-11-25 20:18

När jag jämför med bilderna på den nya camryn som snart släpps så tycker jag inredningen är mycket smakligare i Toyotan än i Lexusen. Det är nog en prisskillnad till Toyotas fördel också som hade gjort valet lätt för mig. Exakt samma bil med finare inredning och lägre pris, det får bli en camry.

PS - någon som vet vad det svenska priset på camryn blir ?

#23
2018-11-25 21:31

Henrik: enligt närmaste Toyotahandlare för mig så ska Camry komma till Sverige i september, så pris lär dröja ett tag. På Toyotas hemsida på Irland börjar priserna på 40.000 Euro. Hoppas den blir billigare än i Sverige! Beträffande Camry vs ES så håller jag med!

#24
2018-11-25 21:56

Saabnisse

Det kan man lösa med variabla ventiltider.

#25
2018-11-25 22:10

”Tråkig utveckling hos Lexus. Går från egna bakhjulsdrivna chassin till att slänga på en lite finare kaross och lyxigare inredning på befintliga toytoamodeller.”

+1.

#26
2018-11-26 10:55

Håller med, bensinmotorn verkar vara något lagerfört från 90-talet...totalt opremium

#27
2018-11-26 12:34

Bra info video.

https://www.youtube.com/watch?v=WEvPrOVG4lw

Jag har sett bilen i verkligheten, den är snyggare än på bild/video kan jag säga.Lexus ES och Toyota Camry är inte samma bil längre, ES har 5cm längre hjulbas än Camry bla. Nya ES har mer gemensamt med Toyota Avalon än Camry, även om ES skiljer sig mot Avalon och är mer påkostad konstruktion. Se video.

https://www.youtube.com/watch?v=jRD-riBml_E

https://www.youtube.com/watch?v=72wBPAVrQEI

https://www.youtube.com/watch?v=G5q4Fk_T_1I

Så varför skriva att ES och Camry är samma bil, när ni inte vet hur det ligger till, utan bara gissar?

#28
2018-11-26 12:45

Shogun

Jag har inte skrivit att det är samma bil som Camry, utan att den är baserad på en framhjulsdriven Toyota. Med det så går dem ifrån sina bakhjulsdrivna chassin som var den största skillnaden mellan Lexus och Toyota.

#29
2018-11-26 13:30

Apex.

Det finns andra än du som kommenterat ES vs Camry som ungefär samma bil.....det är det inte.

ES har alltid varit framhjulsdriven sedan 1989, så den är som den alltid varit vad gäller det, den har aldrig varit bakhjulsdriven. GS är GS och ES är ES, den ena bakhjulsdriven den andra ES är framhjulsdriven. Skillnaden är att man troligen slopar GS som modell. (Själv har jag ägt 3 generationer GS)Det är skillnad mot att skriva "Går från egna bakhjulsdrivna chassin till att slänga på en lite finare kaross och lyxigare inredning på befintliga toyotamodeller." Vilka befintliga Toyota modeller avses Apex, Avalon? För det är det enda rätta, men ändå är ES mer förfinad i konstruktionen.

#30
2018-11-26 13:30

Shogun: jag kan bara tala för mig själv, och jag skrev att ES och Camry har samma (hybrid)drivlina, vilket jag fortfarande tror stämmer (rätta mig om det är fel!)! Samma drivlina kommer också i nya RAV4 (med extra elmotor i AWD-versionen)?

Men, naturligtvis skall skillnaderna mellan modellerna också lyftas fram! Sedan är, även om ES ligger närmast Avalon, jämförelsen med Camry den kanske mest relevanta i Sverige eftersom Avalon inte lär dyka upp här.

#31
2018-11-26 15:02

ToRy.

Det var märkligt konstaterande. Bara för att Avalon inte kommer hit gör ju inte ES mer släkt med Camry bara för det. Camry är Camry och ES är ES som modell. Men jämföra kan man ju alltid göra med alla märken och modeller. Men ES är ingen Camry som många tycks tro, de har kort och gott fel som så många gånger förr gällande Toyota/Lexus på grund av okunskap.

#32
2018-11-26 16:55

Shogun: "...gör ju inte ES mer släkt med Camry bara för det." Nej, och det har jag inte påstått heller! :-)

Men när nu ES och Camry har samma (hybrid)drivlina och (enligt Wiki) är byggda på samma plattform (TNGA, GA-K -- som också används för Avalon och RAV4), så måste man väl ändå säga att det finns ett släktskap? Och om man bor i Sverige och gillar Toyota/Lexus och tänker att ES är en fin bil men inte riktigt har råd -- då ligger väl ändå Camry bra till som alternativ? Självklart är Avalon ännu närmare, men då får man privatimportera!

#33
2018-11-26 17:19

Har VAG samma plattform för olika modeller säger man att det är ”samma bil med olika märke”. När Toyota kör olika modeller på samma plattform är det väsenskillnad....

#34
2018-11-26 18:45

För min del obegriplig design rakt igenom. Har aldrig känt habegär för en Lexus eller Toyota heller för den delen.

#35
2018-11-26 19:53

Shogun

Att man slopar GS som modell och fortsätter med ES bekräftar bara mitt påstående om att Lexus går ifrån sina egna bakhjulsdrivna chassin(som var den enskilt största skillnaden mellan tillverkarna)till att basera sina bilar helt på Toyotas befintliga plattformar.

Gissar på att nya IS, om det nu kommer någon, också blir en framhjulsdriven Toyota.

#36
2018-11-26 20:00

Apex.

Gissa kan man ju alltid göra, men det blir ofta helt fel.....

#37
2018-11-27 17:35

Shogun

Med tanke på hur det har gått för GS så känns inte min gissning så vild. Jag tycker att det som händer hos Lexus är tråkigt, GS och IS är modeller jag gillar. Varje sedan som går ut på savannen till förmån av en SUV är en förlust.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.