Bild
Nästa artikel

Provkörning: Lexus CT 200h (2014)

Provkörning

Japanska statusmärkets minsta modell har svårt att övertyga trots föryngringskur för bättre komfort och snabbare reaktioner.

Rom i rusningstrafik en fredageftermiddag prövar förare och fordon. Det regnar buckliga småbilar i alla riktningar, skotrarna svärmar som ilskna getingar, gatorna är guppiga, proppfulla och enkelriktade intill vansinnets gräns. Här trivs den lätt ansiktslyfta versionen av Lexus CT 200h inget vidare, så hybridbil den är. Sådana brukar annars komma till sin rätt just i stan, med mjuka starter, tyst gång bitvis på el/batteri och allmänt låg energiförbrukning.

Icke så denna Lexus minsta modell. Sikten ut ur de små rutorna är skral och fjädringen är, trots löften om att vara mjukare än i förstaupplagan, nästan stenhård. På gatstensbeläggningen, i rikligt förekommande skarvar och tvärs över räls stöter bilen som om vi åker med kapade fjädrar. Inget gott betyg.

Ytterligare ljudisolering i instrumentpanel och hjulhus har tillkommit. Den steglösa växellådans samarbete med motorerna (el och bensin, samma komponenter som i Toyota Prius) ska ha förbättrats för lägre ljudnivå vid acceleration och större kraftflöde vid tidigare varvtal. Varken jag eller min kollega imponeras emellertid, det råmar högljutt under motorhuven när jag trampar på gasen och fartökningen är måttlig, i alla fall jämfört med tuffa konkurrenter från Audi, BMW och Mercedes. Vägbullret är dessutom alldeles opassande för en ”liten lyxbil”.


Lexus har sålt cirka 40 000 exemplar av CT 200h i Europa på tre år och byggt 200 000 exemplar. Det är ingenting jämfört med de tyska konkurrenterna. Påfallande stor andel av kunderna är kvinnor, i Sverige en dryg tredjedel.

Bland de kosmetiska ändringarna finns den för Lexus numera typiska formen på kylargrillen, nya linjer i baklampor/stötfångare/fälgar, samt nya detaljer och ytmaterial i kupén.

Motorljudet ska alltså ha isolerats ytterligare och runt karossens bakparti har 20 svetspunkter tillkommit för ökad styvhet så att fjädringen kunnat göras mjukare. Finlir som jag tycker varit förgäves. Den här bilen svävar i ett ingemansland: den är ingen ekonomibil även om den är Lexus ”billigaste”, den är ingen körupplevelse som senaste Audi A3 eller BMW 2/3-serie, den är inte särskilt bränsleekonomisk trots hybriddriften och den känns väldigt trång överallt utom på bredden fram.

När provturen är över, huvudsakligen avverkad på stadsgator där drivningen verkligen inte jobbat livet ur sig, läser jag ca 6,5 l/100 km i färddatorn. Det är ljusår från EU-deklarationens löfte om 3,6 l/100 km och 82 g CO2-utsläpp som bäst.

Några korta etapper på släta lands- och motorvägar förbättrar helhetsintrycket något, men Lexuskänslan lyser ändå med sin frånvaro i denna väldigt märkliga bil.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus CT 200h?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus CT 200h F Sport (2014)

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lexus CT 200h F Sport

PRIS, FRÅN KR: 297 900.
MODELL: Kompakt bensin/el-hybrid.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 435/B 177/H 145.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 465.
MOTOR: Bensin: Tvärställd 4-cyl rak, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Max effekt 99 hk (73 kW) vid 5 200 v/min. Max vridmoment 142 Nm. El: Synkronmotor, max effekt 82 hk (60 kW). Max vridmoment 207 Nm. Nickel/metallhydridbatteri 202 V.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, steglöst variabel automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 3,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 82 g/km.
KONKURRENTER: Audi A3 2,0 TDI.
VAD NYTT? Ansiktslyft och förstärkt kaross.
FÖR VEM? Flärdfulla Priusälskare.
PLUS: Lättkörd, liten vändradie, trivsam och annorlunda förarmiljö.
MINUS: Fjädring, ljudnivå, utrymmen, motorljud, förbrukning.

Kommentarer

#1
2014-04-15 16:10

Inte för att denna bilen lockar mig alls, men jag funderar ändå på vilka modeller Calle Carlqvist syftar på "jämfört med tuffa konkurrenter från Audi, BMW och Mercedes" inte visste jag att de har hybrider i denna storlek ?

#2
2014-04-15 16:11

Bilen är trång, har provsuttit idag även bagageutrymmet är minimalt.

#4
2014-04-15 16:52

lexus är en bil för loosers! Toyotan är mer prisvärd och betydligt billigare än enormt fula lexusbilarna... Vill man dessutom ha en ännu bättre och billigare bil än lexus rekommenderar jag VW Golf.

Loosers är ordet!

#5
2014-04-15 16:54

lexus har en överförbrukning på nästan +70%!!!!!!!

#8
2014-04-15 20:44

Simon no1; med den förbrukningen behövs ingen hybrid för att konkurrera, en normal diesel lär räcka gott...

#7
2014-04-15 21:01

Det var ord och inga visor. Nej tack, säger jag bestämt. Jag håller mig istället till Mercedes. Det vet man vad det är för något. Där står märket för funktion, komfort och säkerhet. Nu har de visst fått ett allergi-sigill från ECARF – European Centre for Allergy Research Foundation som enda biltillverkare också. Inga dunkla inredningsmateriel här inte.

#9
2014-04-15 21:26

@Leifer:
Vet mkt väl hur "loser" stavas men i detta fall ska ordet "loser" dras ut på då det uttalas dvs

- looooosers är de som inte fattar bättre och köper denna usla lexusbil....

#11
2014-04-15 22:54

Thommys: Nog för att just den här Lexusen inte är mycket att hänga i julgranen, men måste nog säga att du är ohälsosamt märkesfanatisk. Noterade dock att du inte nämnde kvalitet ;) Det tar sig med självinsikten ;)

#12
2014-04-15 23:13

Lason 1 då spyr du ut cancerframkallande micropartiklar så det går fett bort, att få upp förbrukningen så hög är ingen konst, men om man väljer att köra snålt så går den betydlig billigare, körde Auris hybrid under 1 år och hamnade runt halvliter trots 20" fälgar och vinterkörning...

#13
2014-04-16 07:04

@simon:
Kör du en toyota auris med 20 tumshjul?
Hur i hela Halland ser det ut? Måste se asfult ut...

#14
2014-04-16 08:04

...och vinterdäck på 20" fälgar dessutom - och på en Auris hybrid.. Orkade den överhuvudtaget...:)

#15
2014-04-16 08:09

@ Stoor, nej cleant och brutalt var det, däckshandlaren lovade mig pengarna tillbaks om jag mötte en till Aurishybrid med 20" :)

Smaken är som baken men du kan se den här

http://i123.photobucket.com/albums/o293/rakbladet/Mina%20Bilar/Auris2011017kopiera_zps12a2c035.jpg

Nu såldes den för ett par månader sen och i år åker jag lite mer ballongdäck :) 18" på Avensisen som också rullade på 20" förra sommaren, men däremot breda så att det slickar skärmkanten :)

http://i123.photobucket.com/albums/o293/rakbladet/Mina%20Bilar/WP_20140404_001kopia_zps0ee0aeae.jpg

#16
2014-04-16 08:13

Pi, vinterdäcken var 17" jag skrev kanske lite otydligt, det var sommardäcken som var 20" närmare bestämt 245/30-20 och ja den orkade :)

#18
2014-04-16 09:10

simon_d he, he, nu har du nog missat att det är tyska bilar dom grabbarna kör :)

#19
2014-04-16 09:35

När samma skribent hyllade Lexus GS300h så ifrågasatte vissa testet, nu håller man däremot med samma skribent. =)
Jag undrar varför Calle provkörde F-sport-versionen och varför han focuserar på Sportversionens givet sämsta sidor som komfort samt dess högre förbrukning?

Priset för CT200h har Calle/Viilägare tydligen inte alls koll på heller då den nya CT200h är prissänkt och priset börjar på 239 500kr vilket är 60 000kr lägre än vad Vibilägare uppger att priset börjar på, är det inte dags för bättre faktakontroller Vibilägare?
http://www.lexus.se/car-models/ct/ct-200h/index.tmex#/Introduction
http://www.lexus.se/Lexus-In-Business/tjanstebilar/index.tmex#/VaraErbjudanden/CT200hBusiness

Ägarna till CT200h gillar den uppenbarligen då man hade klassens mest nöjda bilägare i Autoindex och jag kan förstå det, dock är utrymmen inte bilen starkaste sida liksom komforten i F-sport versionen vilken jag personligen inte skulle välja då den versionen även är överdrivet dyr.

#22
2014-04-16 11:01

Roger Skagerström, nu är det så att kvalité ligger under funktion. Om något inte fungerar så är det inte kvalité.

#23
2014-04-16 11:20

@ simon_d he, he, så är det nog, men du kan vara lugn, jag äger inget guld och vägrar gå i träningskläder :)

Jag har bara ett genuint bilintresse och gillar att göra mina bilar lite mer personliga den här byggde jag om lite mer

http://i123.photobucket.com/albums/o293/rakbladet/Mina%20Bilar/192kopia_zpsce0aee24.jpg

Men nu är vi långt ifrån ämnet, lite komiskt att man testkör en sportutrustad bil och klagar på stötighet...??? Kanske dags att lämna över till någon yngre förmåga...?

#24
2014-04-16 12:36

Oavsett om det är sportfjädring, så förklarar den ju inte resten av den negativa kritiken: ljudnivå, utrymmen, motorljud, förbrukning.

Jag kan inte se någon anledning till varför någon väljer denna framför en Auris Hybrid.
Eller hur den ska kunna konkurrera med tyskarna.

#25
2014-04-16 12:48

Leifer, Jag håller delvis med dig där då Auris är ett mer ekonomisk köp men vill man ha en lite mer påkostad hybridbil i storleksklassen väljer man hellre CT200h. Efter prissänkningen av CT200h så skiljer priset dessutom klart mindre än tidigare. En ny välutrustad Auris hybrid år man i dagsläget för 204 900kr (vilket är jubileumspris då Toyota firar 50 år i Sverige) medans en ny CT200h ordinarie pris börjar på 239 500kr (eller 235 500kr i business-version i företagserbjudande).

Med Toyotas nästa HSD-drivlina borde även CT200h inom en snar framtid kommer att få den för att hålla lexus-försäljnigen uppe och kanske fortsätta att öka i Europa.

#27
2014-04-16 14:22

Är Audi sunkig? Nähä,
jag skulle snarare säga att min toyota från 2010 visserligen är ok bil att färdas i mellan punkt A och B samtidigt som toyota verkligen är ett genuint sunkigt bilmärke jämfört med tex Audi. Att jag sedan köpte en ny sunkig toyota beror inte på att jag egentligen vill ha toyota utan snarare på att den är billigare än kvalitetsbilen Audi så om jag haft råd köpte jag definitivt ett annat märke än toyota. Det enda som är bra med den är att den inte alls rostar eftersom rostskyddet verkligen är enormt bra.

#28
2014-04-16 17:49

Kan berätta att det som är bra med min toyota av 2010 års modell som nu rullat snart 5000 i stort sett problemfria mil är: extremt bra rostskydd, bra med gratis förbesiktning så att jag alltid slipper anmärkningar hos bilprovningen, närheten till toyotacenter där den servas, repareras och pysslas om minst en gång per år. Den körs vidare på ca 30% etanol i bensinen helt utan mankemang och det är också väldigt bra. Sedan finns inget mer positivt att säga om bilen... Om lexus som jag i och för sig aldrig ägt men väl åkt i är det enda positiva att den nya feta grillen är ruggigt snygg men det är skam och ve den drar ca 70% mer soppa än deklarationen säger. Så lexus är skit och toyota är en ok bil om än lite sunkig, kanske.

#29
2014-04-16 19:39

Bortsett från att jag tycker Lexus grill är rejält ful, så får jag väl hålla med Stoor i sina bägge tidigare inlägg här. Ler;-)

#30
2014-04-16 21:01

Jag gillar Lexus övriga modeller men denna är den fule ankungen som aldrig kommer att bli en vacker svan.
Påminner mest om en överjäst Mazda 3...

Lexus skulle ha kapat bakluckan på IS 300 modellen istället och på så sätt skapat en snyggare liten kombikupe.

#31
2014-04-17 09:39

Håller delvis med ditt resonemang Leifer men CT200h har ändå fått betydligt bättre kritik i andra tester än detta liksom av de som ägt bilen en tid som är mest nöjda i klassen med sina bilar. I flera tester berömmer man även ljudkomforten i CT200h utan sportpaketet.
http://www.expressen.se/motor/kompakthybriden-lexus-ct-200h-provkord/

Ett citat från vad Mikael Johnsson tyckte i AMS test där man även ställer den mot Prius och Audi A3:
"på motorvägen sitter jag förträffligt.
Bekväma stolar och tyst kupé gör
att jag njuter – och då vet jag att
bilen blir ännu bättre i stan.
Priusdrivlinan – men bättre sikt
och format – gör CT 200h till en
stadsnjutare. Missar finns, men
Lexus tillför något i lilla lyxklassen."
http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/111002.pdf

Personligen kan jag ta att Prius inte är lika sportig då jag får en rymligare kupé och bagageutrymme som är viktigare för mig men smaken är ju som så ofta delad och är det inte lika viktigt förstår jag de som väljer CT200h då den är bättre än Prius på andra områden. :)

#33
2014-04-17 18:25

Leifer skriver att den här modellen sänker Lexus anseende - och det har jag också tyckt sen den kom.

Kan jag utgå ifrån att Stoor raljerar när han påstår att en Toyota har extremt bra rostskydd?

Kul att läsa Hanzzons länkar som onekligen ger en mer nyanserad bild av bilen. Expressen har en del kritik, men AMS är mest positiva.
Som så ofta är det förvånande stora skillnader i åsikter mellan motorskribenterna, i synnerhet om de jobbar på olika tidningar. Ska man rätt kunna bedöma ett testresultat så bör man vara bekant med tidningens grundläggande filosofi - praktiska vardagsfunktioner, körkänsla, estetiken eller var man nu lägger fokus.

#34
2014-04-17 23:28

Roy - jag tror inte att Stoor raljerar ang Toyotas rostskydd utan det han säger är nog hans absoluta övertygelse - så tolkar jag i alla fall alla hans inlägg i det ämnet. Rätt eller fel är nog en annan historia...

#35
2014-04-20 14:59

Leifer, Enligt Automotorsport så får man klart mer premiumegenskaper för pengarna i CT200h än i tex Auris eller Prius. Några exempel man skriver om CT: "Ljudnivån överlag är riktigt låg och då kan man glädjas åt testbilens kanske finaste extrautrusningsdetalj, stereoanläggningen från Mark Levinson. Vi har sagt det förr, och säger det igen: det här är bra grejer som fixar alla musikstilar. Kristallklart ljud och med skönt drag i basen om så önskas"
Några andra detaljer är att stolsvärmen har 28 steg mot Prius/Auris 1-2 steg eller en mer påkostad instrumentering som ändrar utseende samt färg beroende på körprogram där ekomomimätaren byts ut mot en varvräknare i sportläget i CT200h.
Man skriver att "motorn är flera gånger bättre isolerad" i CT än i Prius liksom att CT200 har ett nykonstruerat insug så det är även mycket detaljer som skiljer bilarna åt.
Den vinner även ronden bästa lyxbil mot Audi A3 i testet: http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/111002.pdf

#36
2014-04-20 17:31

28 STEG?!

Less is more ;)

#37
2014-04-20 19:23

Intressant att de brytt sig om att räkna de där 28 stegen. Gissningsvis är det väl en helt vanlig potentiometer där ratten försetts med snäpplägen. Vem behöver 28 steg? Är det verkligen ett mått på lyx?

#38
2014-04-21 19:45

Hanzzons "positivism" vet ju som bekant få gränser. Men här har väl alla gränser passerats;-) 28 lägen ger ju, hm, utökade möjligheter.

-Älskling, det blir varmt om baken. Vad står stolen inställd på?

-Den står på 19.

-Kan du sänka till 18, nej förresten jag tror 17 räcker.

#39
2014-04-21 23:32

Ett mått på lyx är rattvärme som både Hyundai och Kia har.......dock bara med ett steg ;o)

#40
2014-04-22 17:07

Audi A5 SB, Roy har tänkt till och förstår att det inte är jag som påstår att stolsvärmen kan ställas i 28 steg utan AMS i sitt test. Men du gör dig förståts hellre rolig om det för att slippa reflektera att Audin utsågs som en sämre lyxbil i testet. ;)

Jag håller fullständigt med Roy att det känns helt onödigt med såväl steglös reglering (som väl detta måste betraktas som) som 5 eller 6 eller 8 steg. För mig räcker det med av och på då man ändå stänger av stolsvärmen då den blir varm eller möjligtvis en hög och låg för de som vill "underhållsgrilla" fläsket. Men vissa menar att detta med tex steglös reglering liksom mer påkostad ljudisolering ect är sånt som skiljer en premiumbil från andra och att det är sådana lite mer påkostade detaljer som är skillnaden jämfört med tex en billigare bil som en Toyota.

#41
2014-04-22 17:50

Hanzzon. det är svårt att förstå ironi i skriven text på nätet. Ännu svårare blir det när man inte använder citationstecken;-)

Att A3 skulle vara en lyxbil, håller jag inte med om. Lexus däremot aspirerar på detta.

#42
2014-04-22 18:35

Det går bara inte att bygga något lyx baserat på Toyota Prius.
Ugh - Mej har talat

#43
2014-04-23 12:42

Lexus aspirerar inte på lyxbil mer än Audi. Audi A3 och Lexus CT200h ligger dock i samma prisklass utan hybridteknik och denna ansågs som en sämre lyxbil av AMS, ska man ha hybrid hos Audi får man betala mer.

#44
2014-04-23 14:40

Lexus är inget annat än en överprissatt toyota som sedan köps av folk, inte sällan gubbar i hatt, som saknar både smak och glasögon eftersom hade de normal synskärpa borde de se hur urbota fula lexus faktiskt är...

#45
2014-04-23 14:43

Funderar på att köpa en Lexus, får köpa en hatt först.

#46
2014-04-23 16:51

Enligt AMS går det tydligen bättre att bygga en lite lyxigare bil som CT200h med delvis Toyota-teknik än vad det gör att bygga Audi A3 på VW-teknik.
Eftersom både Lexus som Toyotas försäljning ökar både globalt samt i Europa så verkar bilarna ändå bli allt mer omtyckta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.