Bild
Nästa artikel
Design enligt Land Rovers nu lite mjukare linjer. Discovery är nu byggd till största delen i viktbesparande aluminium.
Rak bakdel ger rymligt bagageutrymme.
Bjässen har god kapacitet i terräng. Dörrarna håller tätt vid vadning och dörrtröskeln fri från nedsmutsning.
Bekväm förarstol, högt placerad åtta respektive tio tums förardisplay. Lättjobbade vred för körläge och körprogram.
Bagageutrymmet i Discovery är rymligt och flexibelt.

Provkörning: Land Rover Discovery (2017)

Provkörning

Nya Discovery har gått genom samma bantningskur som Range Rover. Stål har ersatts av aluminium, magnesium och komposit. Resultat – minus 480 kg!

När vi glider ner i ett lerigt vattenhål med nya Discovery frågar jag instruktören i passagerarsätet om bilen har särskilda terrängdäck?
– Nej, det behövs inte, svarar han lugnt.
Och det hade han uppenbarligen rätt i. Vi vadade igenom vätan utan några som helst problem.

Discovery ska klara 85–90 cm vattendjup beroende på om bilen har stålfjädrar eller luftfjädring. Den senare klarar lite mer. Försöker man sig på djupare vattendrag börjar bakvagnen flyta, därav maxgränsen vid 90 cm. Sensorer i backspeglarna som kan mäta av hur djupt vatten man kör i är tillval.
Provkörningen gjordes utanför Billund i Danmark. Vi fick verkligen känna på terrängkörning i skapliga uppförs- och nedförslut, lervälling, djupa hjulspår med mera. Normal markfrigång är hela 28,4 cm med luftfjädring. I offroadläge höjs bilen ytterligare med först fyra cm och vid tuffare körning i låg fart med ytterligare 3,5 cm, sammanlagt 35,9 cm markfrigång!

Den som nöjer sig med fyrhjulsdrivning utan lågväxel kan välja Torsen-differential som i utgångsläget fördelar drivningen med 42/58 procent på  fram- respektive bakaxeln. Med lågväxel blir kraftfördelningen 50/50 mellan axlarna som kan omfördelas vid behov.
 
Men det finns mer avancerade  möjligheter i nya Discovery, exempelvis Terrain Response II, som innebär att bilen själv kan välja lämpligaste körprogrammet.
På frågan om hur veteranen Defender står sig mot Discovery svarar vår instruktör:
– Defender skulle fastna på de besvärligaste avsnitten i den här terrängen, där Discovery tar sig fram.

"En uppenbar fördel med aluminium är också bättre skydd mot rost. Märkligt nog är rostskyddsgarantin ändå försiktiga sex år."

En intressant förändring är också att kaross och plattform till största delen är byggd av aluminium, hela 85 procent. Aluminium istället för stål spar förstås en hel del vikt. Chefsingenjör Alex Heslop uppger att aluminiumkonstruktionen är 480 kg lättare.  Den tidigare versionen hade en tjänstevikt på över 2,5 ton. Nu är man nere på vikter jämförbara med exempelvis Volvo XC90 och Audi Q7. En uppenbar fördel med aluminium är också bättre skydd mot rost. Märkligt nog är rostskyddsgarantin ändå försiktiga sex år.
 
På vägen kan man njuta av luftfjädringens komfortabla gång, men den ger också en viss mjukhet och antisladdsystemet går in tidigt vid snabba manövrar. När man stannar för att kliva ur bilen, sänker den sig 1,5 cm när tändningen slås av eller när någon passagerare tar av bilbältet. När en dörr öppnas sänks bilen ytterligare 2,5 cm. Bakvagnen kan dessutom sänkas sex cm, eller höjas med 7,5 cm från normalläget, för att underlätta släpvagnskoppling.

Sju säten är tillval i de enklare utrustade modellerna men kan fås mot tillägg på 18 000 kr. Utrymmet räcker bra också för vuxna. Insteget är lite besvärligare till tredje sätesraden. Mot tillägg kan sätena konfigureraras med elmotorer som styrs via pekskärmen. Det finns över huvud taget en hel massa ”options” att välja bland. Den nya dieselmotorn, Ingenium på 240 hk, ger hela 500 Nm, vilket lär räcka långt.
 
Nya Discovery är tekniskt intressant och erbjuder fin komfort och rejäla utrymmen. Vi kommer säkerligen att se en hel del av dem på Östermalm i Stockholm men också dragandes på hästsläp. Men då krävs E-körkort!
 
Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Discovery?

Land rover Discovery

Pris, från kr: 523 900, TD4 180 hk.
Säljstart: 22 april 2017.
Mått, cm: L 497/B 207/H 189.
Markfrigång: 22 cm (28 med luftfjädring). Vadningsdjup 85 cm (90 med luftfjädring). Vändcirkel 12,3 m.
Bagagevolym, l: 258 med fem säten, 1 137 med sju säten. Helt nedfällt 2 406 l plus 94 l under lastgolvet.
Tjänstevikt, kg: 2 174–2 299.
Max släpvagnsvikt, kg: 3 500.
Motor: TD4/SD4 på 180/240 hk. Td6 på 258 hk, 3,0 Si6 bensin på 340 hk.
Kraftöverföring: 4WD med åttastegad automatväxellda. Lågväxel och offroad-program mot tillägg.
Prestanda: Toppfart: 189–215 km/tim. Acc. 0–100 km/tim på 9,9–7,1 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 159 g/km i blandad körning (TD4).
Konkurrenter: Audi Q7, Volvo XC90, Mercedes Benz GLE med flera.
 

Plus: Rymlig, bekväm lyxvagn med god terrängförmåga.
Minus: Laddhybrid ej i sikte.

Vad nytt? Helt ny kaross och bottenplatta, en ny 240-hästars Tdi.
För vem? Den som verkligen behöver framkomlighet och 4WD-nördar.

Kommentarer

#1
2017-06-06 10:05

Inte illa att spara in 480 kg men en bil som 2017 fortfarande väger 2 ton är sanslöst.

#2
2017-06-06 11:04

Tycker nästan det är fel att kalla detta bil, det är ju ett specialfordon på många sätt. Att klara av att vada i vatten osv är ju inget som de flesta behöver.
Ändå så är det ju en rätt vanlig bil som syns i de finare kvarteren i London, rätt fashinerande, men det gäller väl att skylta med sin rikedom.
Konkurrenter som listas är väl inga konkurrenter egentligen då det är "vanliga" stadsjeepar.

Men man kan ju vända på det, denna "suv" väger lika mkt som vissa andra stadsjeepar som inte klarar att vada i vatten, det är ju imponerande.

#3
2017-06-06 11:03

Jag kan inte låta bli att tänka "galvanisk korrosion" med äldre bilar av fabrikatet i minnet.

#4
2017-06-06 12:43

Inte mycket att orda om, bra gjort. Problemet är snarare att folk köper den här bilen utan att ha behov för den som jag ser på det.

#5
2017-06-06 15:00

"Märkligt nog är rostskyddsgarantin ändå försiktiga sex år."
Ja det är ju märkligt eftersom rostskyddsgarantin inte är värd pappret den skrivs på, men man ska ju komma ihåg att aluminium i sig inte är särskilt korrosionsbeständigt, det är en väldigt oädel metall.
Det som gör den korrosionsbeständig är aluminiomoxiden (rubin!) som bildas väldigt snabbt och så länge den är obruten ger ett väldigt gott skydd.
Det som knäcker den är det som Mäkinen skriver, felaktiga konstruktioner ger just galvanisk korrosion och i Sverige med våra saltindränkta vägar finns ju en väldigt effektiv elektrolyt!

#6
2017-06-06 15:03

Det är imponerande material och viktminskning men samtidigt ett nonsens förutom då som ett specialutrustat VIP-fordon med pansar och skottsäkert glas.
Jodå man ser en och annan här också som drar häst och det är faktiskt lite imp faktor med dem, herrgård, tweed, keps o vackra hästar.

#8
2017-06-06 18:05

En bil som ligger i tiden med allt fler extrema väderhändelser med översvämningar och andra faror. Jag skulle gärna vilja ha en om den var energismart och billigare.

#9
2017-06-06 18:37

@pinjong, källa på att det är "allt fler extrema väderhändelser"?

#10
2017-06-06 18:43

ändå 2 ton tung. nä dacia duster spöar denna

#11
2017-06-06 19:10

@Swemba
https://www.ncdc.noaa.gov/extremes/cei/graph/us/3/01-12

Du får ställa in intressanta parametrar själv. Enjoy.

#12
2017-06-06 19:54

Skitful och väger ÖVER 2 ton med råge. Ändå inte lika stor som XC90 som till större delen använder höghållfast stål... Epic fail. Dessutom har ViB fått markfrigången helt om bakfoten. MAX med luftfjädring är 283-290mm beroende på däck. Normalt är 220mm.

#13
2017-06-06 20:34

Va!? Skulle Duster spöa denna?, det håller jag inte med om. Kör hellre denna bilen än en Duster.

#14
2017-06-06 21:07

Herredjäklar när garantin gått ut och allt detta börjar krångla...
Tala om ett tydligt "bäst före datum" på bilen.

#15
2017-06-07 08:25

bilen ser otroligt konstig ut från c-stolpen (heter det så?) och bakåt, väldigt märkligt val! i övrigt ser bilen väldigt mycket range/land rover-aktig ut

#16
2017-06-07 10:18

Nu tänkte jag att nu jävlar går Styggavargen bananas igen.. Men... Mår du bra Vargen? Ingen feber? ;)

#17
2017-06-07 11:18

Min drömbil! 2 ton och 340 hk diesel! Respekt!

#18
2017-06-07 13:29

Skulle jag gå bananas!? Tycker jag själv har en sund inställning till det mesta. Hade vi inte haft miljöproblem hade ni fått köra lastbilar och kallat dem vad som helst. Men nu har vi problem och alla börjar köra fordon de inte har nytta av och utsläppen ökar istället för att minska. Däremot är jag förvånad att inte fler är kritiska till dagens utveckling likt mig själv. Men det är klart, kanske jag som har fel och är konstig då....

#19
2017-06-07 14:02

Är nog ändå den mest prisvärda Land Rovern som finns i dagsläget. Har faktiskt provkört denna och den går mycket fint och tyst på vägen, dock lite stötig. Har man inte behov av terrängegenskaperna så tycker jag ändå att Audi Q7 är ett mycket bättre val.

#20
2017-06-07 15:38

Köp en "vanlig" bil och en traktor för samma peng så ska ni se att ni ersätter det här skämtet flera ggr om.

#21
2017-06-07 15:45

Nja. Visst är väl Discovery Sport mer prisvärd isåfall?
Discovery 5 är fantastiskt fin, men priset sticker lätt iväg med tillval och utrustning.

#22
2017-06-07 22:23

Pojkar, (för det är ni till 100% Vad jag kan förstå) provkör först och uttala er sedan.. LandRover gör fantastiska bilar numera - skulle jobba ihop med Musk och gjort världens bästa framkomliga och miljövänliga suv!

#23
2017-06-08 08:05

Bilräven, jag tror säkert att den är trevlig att köra men att köpa en koloss på över två ton som kommer att kosta skjortan i servicekostnader när garantin gått ut är ingen bra idé. Även inköpspriset avskräcker, strax över en halv miljon kronor och med en värdeminskning som är som en nedåtgående raket.
skatten kommer inte heller att bli nådig men visst har man en stor herrgård så kanske man har råd med detta. För en vanlig arbetande familj är detta inget optimalt köp.

#24
2017-06-08 11:00

Det finns ingen miljövänlig SUV, inte om du jämför med vanliga bilar. Denna ligger på lägst 150 g/km (CO2)... och specad på ca 0,6 liter/mil landsväg tror jag inte på, så utsläppen ligger nog snarare runt 200 g/km som lägst. Med dessa värden kan du köra 2 st Octavia på samma utsläppsmängd!

#25
2017-06-08 11:18

Man borde sätta ett slutdatum för försäljning av fossildrivna fordon annars kommer denna utveckling att fortsätta med allt större suvar med allt större motorer med höga utsläpp.
Miljön blir inte bättre av att bilister betalar hög skatt och är ok med det och fortsätter att köpa bilar med höga utsläpp. Det blir typ "betalar man för det så är det ok att skita ner miljön"

#26
2017-06-08 11:26

Fast jag tror ju inte riktigt att den som tittar på en Disco verkligen istället överväger två Octavia... Och det finns väl inga nya bilar som behåller värdet, och ju dyrare - desto större värdefall. T.ex. en XC90 faller från ~600.000 till ~ 200.000 på 3 år. De som köper bilar i den prisklassen bekymrar sig lite om ekonomin.

#27
2017-06-08 11:56

Nä, därför måste de rika sluta köpa dessa onödigt tunga och miljövidriga monster bilar och istället köpa något snålt fordon med låg miljöpåverkan. Samhället kommer sedan att köra bilen vidare som begagnad till bilen är förbrukad. Bilen som någon slags status symbol måste upphöra. Jag tycker mest människor som köper dessa bilar och inte använder dem i din rätta miljö är löjliga och har noll insikt.

#28
2017-06-08 17:12

Som flera varit inne på, så är det ganska intressant att en bil som bantat närmare 500 kg ändå väger en bra bit över två ton.
Det fanns en tid då Range Rover var den enda bilen som var bra både i terräng och på landsväg. Något att sukta efter.
Kvaliteten var tydligen inte så bra som den borde, men nu verkar det gå uppåt igen. Men över två ton …

Interiören är sig lik. Ingen instrumentdisplay där, inte.
Aktern påminner om gamla kylskåp.
C-stolpen gör mig Saab-nostalgisk.

#29
2017-06-08 18:15

Land Rover har gjort en fantastisk resa sedan BMW-tiden i början av -00 via Ford och sedan Tata.
Har kört 16.000 mil med min Freelander 2 helt utan problem. Enda jag tvingats åtgärda var torkarmotor till bakrutan. Den köpte jag ny för 1000 kr från Tyskland och det krävdes bortskruvning av 3 skruvar för att byta den.
På samma sätt är Range Rover Evoque mycket populär.
Klart det kostar att reparera om det går sönder något större, men det gör det på alla premiumbilar. Därtill är rejäl fyrhjulsdrift välbehövlig i de trakter jag vistas med tanke på Trafikverkets bedrövliga vägunderhåll vintertid.

#30
2017-08-20 21:29

Ja tack. Fast jag tyckte den gamla Freelandern var tuff och troligen praktiskt i sin fyrkantighet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.