Nästa artikel
Provkörning: Lancia Ypsilon TwinAir (2011)
Provkörning

Provkörning: Lancia Ypsilon TwinAir (2011)

Publicerad 27 juni 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Fiats lyxmärke står och faller med hur väl småbilen Ypsilon säljer. I höst är det dags för nypremiär i Sverige. Vi har provkört.

Lancia kommer tillbaka till Sverige i höst, efter nästan 25 års frånvaro. Senast vi såg det anrika märket, grundat 1906, hos oss var med den stubbiga Lancia Y10 under andra halvan av 1980-talet. Sedan dess har det då och då spekulerats i en återkomst och nu ska den alltså ske. Import, marknadsföring och försäljning sköts av Fiats egen agentur.

I september lanseras Lancia Delta, en några år gammal modell i Golfklassen med spännande formgivning. Annorlunda design är en del av Lancias tradition, knappast någon tillverkare har väl åstadkommit så särartade bilar genom decennierna.

I november är det dags för den fjärde och pinfärska generationen av märkets storsäljare, småbilen Ypsilon. Modellen är helt avgörande för Lancias existens och man beräknar att försäljningen på hemmaplan nu ska öka från cirka 85 000 exemplar per år för den utgående Ypsilon till drygt 120 000 för den nya.

Ypsilon är baserad på samma plattform som retrobilen Fiat 500 (som i sin tur delar sin grundläggande konstruktion från Fiat Panda). Axelavståndet är nio centimeter längre än i Fiat. Dessa har använts till att klämma dit bakdörrar på karossen samt att ge baksätes-passagerarna bättre benutrymme.

Infattad med fuskjuveler
Vi Bilägare provkörde Ypsilon på olika vägar på hemmaplan i och utanför Turin. Det är en bil som, liksom hela Lancias modellprogram, först och främst vill utstråla lyx och komfort. Redan lilla Y10 hade ju klädsel i alcantara, ”konstmocka”, vilket blivit något av ett signum för Lancias bilar sedan dess. Nya Ypsilon har en annan sorts konstmaterial på dörrsidor och i stolarna. Vad det kallas framgår inte men det känns nästan som skinn utan att vara det.

”Lyx är inte ett privilegium utan en rättighet” lyder det budskap som högljutt trummas ut vid presentationen. Av pr-filmen att döma är Ypsilons bultar och muttrar juvelbesatta, men något sådant såg jag inte på den faktiska bilen. Fast man kan beställa en tändningsnyckel infattad med fuskjuveler.

Att den 384 centimeter långa och effektfullt böljande karossen verkligen har fem dörrar syns knappt eftersom det bakre dörrhandtaget är gömt som på Alfa Romeo 156 och Seat León. Linjerna är raffinerade men Ypsilon är knappast omedelbart intagande – personlig snarare.

Fronten har drag av Chrysler PT Cruiser, den amerikanska tillverkare som Fiat händelsevis allt mer tar över. Under presentationen av Ypsilon dyker självaste Fiatchefen Sergio Marchionne upp med en brosch på sin berömda blå tröja. ”Paid” står det, ett lätt humoristiskt tecken på att man just denna dag köpt på sig ytterligare andelar i Chrysler.

Vid en hastig marknadsundersökning på en central gata med många prestigeaffärer i Turin ger publiken avgjort ”tummen upp” för Ypsilon. Det gäller särskilt exemplar med tvåfärgslackering. Men det är mest äldre personer som stannar och tittar, inte riktigt den unga kundgrupp Lanciadirektörerna drömde om nyss.

I programmet finns inte mindre än 600 valmöjligheter till personligt utseende på bilen, bland annat en lila kulör man inte sett på länge – kul!

Spännande alternativ
Provkörningen blev inte mer än fem mil lång men avslöjade att Ypsilon har hög åkkomfort, övertygande sammansättning och en för Sveriges del intressant motor. Det är samma tvåcylindriga TwinAir med turbo och 85 hk som du kan läsa om i provkörningen av Fiat 500. Nyligen utsågs TwinAir till världens bästa motornyhet under 2010.

Den lilla, lätta snurran med sin nydanande ventilstyrning är ganska orkeslös på lågvarv men så snart turbon vaknat går motorn förbluffande starkt och jämnt. Ljudnivån i jämn fart är mycket låg, men det surrar rejält under gaspådrag och det låter som om det placerats en elektrisk häcksax under den musselskalsformade huven. Jag reserverar mig också för att det verkligen går att nå den angivna förbrukningen.

Fjädringen är något mjukare än i Fiat 500, medan styrning och körkänsla knappt är märkbara. Bekväm, ja visst, men Ypsilon är inte särskilt kul att hantera.

Detta kan vara ett spännande alternativ för den som söker en bil med avgjort personlig stil, laddad med utrustning. Till Sverige kommer enbart TwinAir-försedda bilar i den fullt utrustade versionen ”Oro” (guld), där bland annat soltak i glas över både fram- och baksäte ingår.

Säkert finns det en och annan som hellre kör en modell med lyxig än sportig profil, men några siffror på hur många exemplar importören hoppas sälja finns ännu inte.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lancia Ypsilon TwinAir

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lancia Ypsilon TwinAir

Pris, från kr: Ej fastställt, troligen cirka 180 000.
Säljstart: November.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Mått, cm: L 384/B 168/H 152.
Tjänstevikt, kg: Ca 990.
Motor: Tvärställd 2-cylindrig radmotor med turbo, enkel överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder, turbo och laddluftkylare. Volym 875 cm3. Max effekt 85 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 145 Nm vid 1 900 v/min. 5-växlad manuell låda.
Prestanda: 0–100 km/tim 11,9 s. Toppfart: 176 km/tim.
Förbrukning: 4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 99 g/km.
Närmaste konkurrenter: Toyota Yaris, Peugeot 207, Fiat 500.

Vad nytt? Helt ny generation av Lancias volymmodell.
För vem? För svenska marknaden för första gången på 25 år.
Bra köp? Snarare charmigt och personligt.

Plus: Kul motor, personlig stil, trivsam inredning.
Minus: Brölig under acceleration, knappast så snål som det påstås.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-27 09:00
amoC

Kul att någon vågar sticka ut :)

#2 • Uppdaterat: 2011-06-27 11:01
N-iklas

Det som är kul är att det inte är en dieselmotor.
Men anledningen till det är naturligtvis att det är en leksaksmotor som aldrig kan bli praktiskt funktionell.
Diselmotorns diktatur aktar sig noga för att släppa fram seriösa konkurrenter.

#3 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Ett annorlunda och trevligt val bland småbilarna men lite synd att den inte kommer med diesel här hemma. Twinairen är dock ett fullgott alternativ då den ju är den bensinmotor som är mest skonsam för miljön för tillfället. Snygg som alla Lancior men hur tänkte dom med grillen? Helt fel och sänker designen i mina ögon.

#4 • Uppdaterat: 2011-06-27 18:55
Raphael

En personlig design för vågade köpare. Lancia har alltid varit bra på komfort. En Fiat dieselmotor under huven hade jag trott mer på för svenskt vidkommande, men den lilla twin air turbo har ju blivit "engine of the year" och har enormt mycket kraft från litet format så helt fel är den inte...

En reflektion - med sin längd på 3,84 meter så tangerar den nästan Lancia Delta / Saab 600 från 1980 som var 3,85 meter lång. Och lilla Ypsilon verkar helt klart rymligare än Golfklassens kombatanter var för 30 år sedan.

#5 • Uppdaterat: 2011-06-29 22:33
Roger Skagerström

Man ser allt att den har en bakdörr. Fast det ser mest ut om en stor gigantisk naken plåtyta. Kanske en.. lucka? Enda bilen som kommer undan med dörrhandtaget är Alfa 159 och det är knappt. Man ska ha bra dålig syn för att tro att det där är nån coupé.

#6 • Uppdaterat: 2011-11-11 05:34
Pender

Konstig motorjournalist, den där Calle. Skriva "mittplacerade instrument fungerar bra" är i högsta grad osolidariskt. Nu när äntligen alla gamla gnetar i yrkeskåren tjatat bort mittinstrumenten från Yaris. Jag som inte gillar att försöka kika ner och bakom (eller framför?) ratten, behåller min gamla Yaris. Eller köper en Ypsilon. Visserligen har även Scenic mittinstrument. Men den bilen lockar inte mej.

#7 • Uppdaterat: 2012-04-04 14:33
Tommy XM

Provade en sådan idag. Nu vet jag hur det är att köra mopedbil. Vissa tycker denna tvåcylindersmotor är charmig; jag tycker den är direkt obehaglig. Växellådan är inte heller ett under av precision, men bromsarna är bra. För det priset finns det annat att välja mellan. Men mopedbilar är ju i och för sig dyra.

#8 • Uppdaterat: 2012-04-04 14:58
Raphael

Allt fler tillverkare gör två eller tre-cylindriga motorer. Ford har en på gång till Focus, i sin starkaste version är den på 125 hästar. Peugeot kommer med en intressant 1,2 litters tre-cylindrare till 208:an. Renault jobbar på en ny liten tre-cylindrig motor som lanseras troligen till hösten med nya Clion.

"Mopedbilen" är här för att stanna. Små, lätta, smarta och bränslesnåla motorer. Ljudet tycker jag är roligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.