Bild
Nästa artikel

Provkörning: Lancia Thema (2011)

Provkörning

Lancia Thema är den europeiska syskonbilen till Chrysler 300, en stor bakhjulsdriven sedan. Vi har provkört den italiensk-amerikanska lyxkryssaren.

Italienska bilar har länge haft svårt att nå framgång i Sverige. Lancia Thema lär inte ändra på det förhållandet. Inte ens importören tror på mer än 100 sålda exemplar per år i Sverige.

Men om du bara måste ha en italiensk bil och finner plånboken för tunn för Ferrari, Lamborghini och Maserati, tycker att Fiat är för simpel och folklig och Alfa Romeo är för sportig... ja då är Lancia Thema bilen för dig. Eller kanske finns köparna bland de som tycker att BMW och Mercedes blivit alldeles för vanliga och vill sticka ut från mängden.

Fast någon äkta italiensk bil är det inte fråga om. LanciaThema är en för europamarknaden omgjord Chrysler 300, som avlägset delar viss teknik med förrförra generationen av Mercedes E-klass. Men fronten är ny, liksom inredningen och en del av chassikomponenterna.

Två motoralternativ finns tillgängliga i Sverige, en 3,6-liters bensin-V6 på 286 hk samt en treliters diesel-V6. Till bensinmotorn finns en åttaväxlad automatlåda. Dieselköparna får nöja sig med en femväxlad automatlåda. Vi provkörde Thema i dieselutförande, det är den motorn som importören tror kommer att sälja bäst.

Inget knappraseri
Bakom ratten i Lancia Thema är det inbjudande och lyxigt, speciellt i det exemplar som vi kör med gräddfärgad läderklädsel. Interiören ser påkostatd och exklusiv ut. Instrumenten är tydliga och knappraseriet som många lyxbilar lider av märks inte mycket av här.


Stolarna är inte alls så fluffigt mjuka som man kanske kan tro, snarare tyskt hårda i sättningen. Men efter lite trixande med stolsinställningen sitter man skönt ändå. En finess är justerbart pedalställ, något som funnits på amerikanska bilar i flera år.

Sikten runt om bilen är inget vidare. Det beror på karossens höga midjeline och små rutor.

Modellnamnet Thema har använts tidigare av Lancia på en framhjulsdriven sedan, baserad på samma bottenplatta som Saab 9000 och Fiat Croma. Men Thema är numera bakhjulsdriven, i likhet med Chrysler. En fyrhjulsdriven modell väntas komma längre fram. V8-motor, som Chrysler har, lär dock inte hitta till Thema.

Någon kombimodell, som funnits till Chrysler tidigare, kommer inte heller till Thema, som det ser ut nu.

På torra italienska vägar känns Lancian stadig att köra. Men vid parkeringsmanövrar kan styrningen upplevas som aningen tung. V6-dieseln är kraftfull och skickar kvickt iväg den två ton tunga bilen om föraren är tung med gasfoten.

Den starka motorn i kombination med bakhjulsdrift göra att Thema kan sladda ut med baken om den provoceras hårt. Men kvick styrning och antisladdsystem räddar situationen.

Säkerhetsmässigt är Thema ett oprövat kort, bilen är inte krocktestad i Euro NCAP. En hel del modern säkerhetsutrustning finns dock, bland annat bland annat adaptiv farthållare och ett bromssystem som ska förbättra broms-egenskaperna i regn.

Lancia Thema är med sina dryga fem meter en stor bil. Baksätet är bekvämt på ytterplatserna. Där-emot är mittplatsen obekväm och trång. Bagageutrymmet ser stort ut, men volymen är måttliga 462 liter.

I många länder, däribland USA och England, heter den här bilen fortfarande Chrysler, men i större delen av Europa ska den säljas som Lancia.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lancia Thema

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lancia Thema

Pris: Ej fastställt, cirka 500 000 kr.
Modell: Fyrdörrars sedan.
Säljstart: 19 november.
Mått, cm: L 507/B 190/H 149.
Tjänstevikt, kg: 2 042.
Släpvagnsvikt, kg: 1 996.
Motor: V6-diesel, 2 987 cm3, max effekt 239 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 550 Nm vid 1 800–2 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 7,8 s. Toppfart 230 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 7,2 l/100 km.
C02-utsläpp: 191 g/km.
Konkurrenter: Jaguar XF, Lexus GS, Mercedes E-klass, BMW 5-serie.

Vad nytt? Fiat-ägda Lancias omgjorda version av Chrysler 300.
För vem? Den som söker udda lyx och inte vill vara en i mängden.
Bra köp? Udda lyxbilar är alltid ett osäkert köp.

Plus: Lyxig interiör, komfort, kraftfull motor.
Minus: Pris, osäkert andrahandsvärde, sikt.

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-11-10 09:33

Chrysler 300 är ingen lyxbil, varför blir det en lyxbil bara för att den kallas Lancia?

#2
2011-11-10 10:22

Priset på en halv mille kan nog ge en viss lyxkänsla ;)

#3
2011-11-10 10:27

Nya Chrysler 300 är en premiumbil. Den gamla var det inte.
Lancia är ett premiummärke i Europa, och Chrysler gör en klassresa upp till premium genom sitt ökade fokus på kvalitet.

Den lyxigare inredningen i europaversionen av Chrysler 300 är f ö Lancias verk.

Aston Martin har gjort en lyxversion av Toyota IQ, ska vi säga att Aston Martin varianten inte är lyx bara för att Toyotan inte är det?

#4
Raymond K
2011-11-10 10:32

Italienarna har vid något tillfälle byggt premiumbilar men det har Usa aldrig lyckats med. Inte i mina ögon i alla fall. Bara för att priset är högt blir det inte automatiskt en premiumbil. Jag skulle aldrig betala en halv mille för denna Lancian. Tycker inte att inredningen är speciellt lyxig. Inredningen i Rolls Royce eller Maybach är lyxig.

#5
2011-11-10 11:39

Möjligtvis i fablernas värld är denna "Lancia" en konkurrent till något!
Kanske hittar några köpare bilen som tidigare varit ägare eller spekulanter till Chrysler 300 ...med ett stort kanske!
Utan V8:an lär ju de flesta utav dessa kunder vända på klacken och ett Lancia-emblem kommer att skrämma iväg "patrioterna" o.s.v ...så näe antalet sålda bilar lär inte bli många.

Ett annat problem är att inte särskilt många förknippar Lancia med kvalite eller premium i Sverige,..då vi bara kan stava till Volvo och möjligtvis en och annan Tysk.
Att fortsätta på samma linje som man totalt misslyckades med tidigare är för mig en gåta,...och det blir inte mindre konstigt då man gör intåget med hjälp av en Chrysler som i förväg också sålde dåligt!

#6
2011-11-10 12:17

Tror säkert det är en trevlig bil och rapporterna från USA är genomgående positiva och den har ökat i försäljning där också. Som Chrysler 300 alltså.

Men om man känner till Lancias historia så är den så väsensskild från vad det märket står för så att man skulle lura köparna i stor utsträckning händer inte.

Nu är Theman bara avsedd att vara en billig "quick-fix" med väldigt låga försäljningsprognoser i väntan på att samarbetet Fiat-Chrysler bär mer ekonomisk frukt och då får vi kanske se en äkta prestige-Lancia igen och inte denna genom-amerikanska modell.

Slår vad om att den säljer bäst i Italien där kanske speciellt ett visst klientel på höga positioner inom maffian kanske blir sugna?

#7
2011-11-10 18:36

Så idén som uttrycks här i tråden är att för att USA inte har lyckats göra en lyxbil så kan inte Chrysler göra en? Ja den är ju inte ens sann... Kolla på Dusenberg... För övrigt kunde inte japanerna bygga en lyxbil innan de gjorde det, och så kom Toyota ut med Lexus och Nissan ut med Infinity. Italienarna har många gånger byggt lyxbilar, Maserati har ju byggt flera stycken, och faktiskt har Lancia byggt flera lyxbilar genom historien.

Fiatgruppens strategi är att göra Chrysler till ett premiummärke, och nya 300:an är ett första steg i den riktningen. Volvo var inget premiummärke på 70-talet men nu är Volvo premium. Klart Chrysler också kan göra den klassresan. Nya 300:a är inte samma bil som förra 300:an, de ser nästan likadana ut men nya är faktiskt en helt ny bil. Så jag förstår inte kommentaren om att denna bil har sålt dåligt, för den har ju inte funnits i Europa tidigare. I USA har den tagits emot mycket bra och säljer bättre än föregående modell.

Lancia Thesis var en lyxig premiumbil och det är den bil som Theman kommer att ersätta i segmentet. Lancia Lybra var italiens svar på Mercedes C klass till ett lägre pris och det var en alldeles ypperlig bil.

Men visst är det så att de flesta svenskar inte har någon relation till Lancia längre för märket har inte sålts här sedan början av 80-talet och då var det Saab som misshandlade märket.

Det är klart det inte är lätt att introducera ett nytt premiummärke på den svenska marknaden, men jag anser det ändå är välkommet. Tråkiga tyskar har man redan för mycket av.

#8
2011-11-10 18:56

Om Lancia ska lyckas sälja nåt i norra Europa, lär det nog bli i andra änden. Jag ger deras minsting Ypsilon, visserligen liten, men ändock chans.

#9
2011-11-10 21:55

Är priset omotiverat högt och folk köper ändå - då är det just det det är ! En premiumbil.

En kvalitetsbil och en premiumbil är inte synonymt ;)

#10
2011-11-11 12:04

Lancia är ju en Premiumbil men inte för oss svenskar som bara minns upprostade Saab/Lancia bilar och Delta integrale.
Fiat har inte heller lyckats att få fotfäste i Sverige men det beror säkert minst lika mycket på den dåliga organisationen här.
När man nu försöker att vinna mark igen så gör man det med Fiat 500 samt med ofattbart dyra bilar,..samtidigt som det fortfarande råder stora frågetecken runt organisationen...Jo 500:an är en livsstilsbil och den kan man ta betalt för men de övriga modellerna med Fiat-emblem?
Bilarna måste ju säljas just så billigt som vi Svenskar anser att de skall vara med sin för oss tvivelaktiga kvalite och dåliga service-nät.
Samma sak då förståss för Lancia oavsett vilken modell som man baserar på.
Att man då sedan har "valt" en Dinosaurie som 300:an att bygga upp sitt varumärke på kanske inte då är det mest lämpliga då dessa bilar i förväg ratas ganska hårt här.

#11
2011-11-11 19:43

Det där håller jag inte med om att Fiats bilar skulle vara dyra. Tar vi Bravon så har den ett fullt konkurrenskraftigt pris, faktum är att den är billig om vi ser till utrustningsnivån. Samma gäller Punton. Fiat är inte dyrare än de franska märkena. Däremot saknar Fiat en kombi för svenska marknaden och därför går de kräftgång.

Nu säljer Fiat ut Bravon för 30 000 kr under listpris med fullutrustning, de skänker nästan bort bilen - och det är ingen som köper den. Det är helt obegripligt, så uppenbarligen är det ingen prisfråga. Jag förstår inte vad svenskarna har emot Bravon, det är en väldigt bra bil.

Med Lancia har de valt att ta in de mest utrustade modellerna och då tar de också betalt för dem. Lancia använder dessutom kraftigare doningar och högre specifikation på de tekniska detaljerna jämfört med Fiat, samma gäller Alfa Romeo. Jämför underredet mellan Fiat Bravo och Alfa Giulietta, Alfan har dyrare doningar och kraftigare detaljer - fast det är samma bottenplatta. Och därför säljs Alfan till högre pris än Bravon, för de är dyrare att tillverka då den använder dyrare delar.

Samma är det med Lancia - dyrare delar än Fiat.

#12
2011-11-11 20:23

Mistro, fullutrustade Fiat Bravo säljs för 150 000 kr med 105 hästars miljödiesel och parkeringssensorer, tvåzons klimatanläggning, sportpaket, bluetooth och USB-inkoppling och allt möjligt. Det är 60 000 kr under en Volkswagen Golf 5-dörrars med 105 hästars diesel, och då är Golfen bara basutrustad.
Jag undrar hur lågt prissatt Fiat ska vara för att inte vara "ofattbart dyra" enligt dig... Och fast Fiat säljer fullutrustade bilar som är 60 000 kr billigare än en basutrustad Volkswagen som inte ens är lika trevlig att köra så är det Volkswagen svensken köper...

#13
2011-11-12 06:50

Raphael, är det inte ett dammigt långlagrat ex av Bravo i fulfärg, som säljs för 150.000? Annars är kampanjpriset 182.000 inkl. metallic. Förvånar mej att inte Fiat lär av andra märken med köpmotstånd. 5 års garanti skulle för dom sälja mer än extra dumpade priser.
PS. Har alltid tyckt synd om de stackare som blivit med Fiat 500. Eftersom biltidningar gett kraftig bullervarning. Råkade få en 500 som hyrbil i Italien. Tyst som en mus på släta vägar. Men även på de få skrovliga vägavsnitt jag hamnade på var den helt ok. Undrar om Fiat fixat med chassit sen introduktionen för några år sedan?

#14
2011-11-12 07:38

Det ger inget vidare intryck, när man fluffar upp konkurrentens priser och använder sej av ett extremt "överblivet-på-lagret-pris" för den "egna" bilen. Golfens kampanjpris är 195.000. Bravos är 177.000, med den utrustning du nämner. Helt riktigt är Fiaten rikligare utrustad. Men den som säljer sin Bravo om 5 år vill nog inte veta vad han istället skulle fått för en Golf.

#15
2011-11-12 08:00

Vidare håller jag med Mistro. Fiat´s listpriser är tokigt höga. T.ex. ligger Bravo väldigt nära Golf. När den istället borde ligga kring cee´d. Men jag misstänker att Fiat håller uppe listpriserna för att kunna skryta med höga rabatter. Och skryta får dom gärna för mej. Men några bilar säljer dom inte numera.

#16
2011-11-12 08:49

Tar man Golf som nån sorts rikslikare, så är min bedömning att Bravos kampanjpriser ligger minst 10.000 kr för högt. Golfen ny och populär. Bravon gammal och udda.

#17
2011-11-12 10:24

Det är tyvärr mycket vi Svenskar har emot både Fiat och de Franska fabrikaten men PSA och Renault har till skillnad ifrån Fiat lärt sig utav sina misstag och säljer idag förnuftiga bilar till förnuftiga priser med bra garantier.
Dessutom är servicenätet oerhört viktigt för att kunna vända en negativ trend.
Nu har man bilar som med rätt prissättning skulle kunna fungera,..bortsett då ifrån att man inte har en kombimodell men man väljer att som vanligt övervärdera det som vi anser vara något som katten har släpat in.

Vad jag har kunnat att utläsa ifrån Fiats otroligt dumt konstruerade hemsida som man tröttnar på väldigt snabbt så är priset på den bilen som du nämner Raphael 188.400kr utan något pkt och det är också oklart vad som då ingår. Däremot framgår det tydligt att det då endast handlar om lagerbilar.
Tycker du då fortfarande att det är helt obegripligt att ingen köper dem när man t.e.x får en Ceed kombi för samma pengar?
Nä..Det är ingen nyhet ifrån Fiats sida att överprisa sina bilar vilket de så länge jag kan minnas alltid har gjort.

Skall Fiat/Lancia kunna sälja bilar i sverige så är det främst organisationen som måste förbättras,priserna måste ner och bilarna behöver åtminstone 5 års garanti för att ha en vettig chans.
Tyvärr är det så att jag inte ser en enda anledning till att köpa en Fiat idag framför en billigare Korean eller Fransman.
Bara tanken på att jämföra med ikonen Golf är en dröm som säkert inte ens Fiat koncernen räknar med. Det lär inte vara Vw´s kunder som står först i kön att lämna sitt märke för Fiat.

#18
2011-11-12 12:59

Mistro, du har noll koll.
Fiat kör ett kampanjerbjudande sedan snart 6 månader där Bravo Dynamic kostar 149 900 kr och du får ett utrustningspaket för 5 400 kr (ordinarie 17 740 kr) detta är en totalrabatt på 34 350 kr. Flera handlare säljer dessa fullutrustade bilar för 149 900 kr. Då ingår automatisk regnsensor, parkeringssensor bak, tvåzons klimatanläggning, blueetoth och USB för stereon, sportpaket inklusive specialfälgar och spoilerpaket, med mera.

Detta är 60 000 kr under en basutrustad Golf och du klagar på att Fiat har höga priser!

Basutrutad Kia Ceed kombi kostar 186 400 kr, en Kia Ceed som någorlunda motsvarar Fiat (utan spoilerpaket då) kostar 201 900 kr och då får du fortfarande betala 4 200 kr för metalliclack, som ingår hos Fiat.

Så för Kia får du betala 205 000 och om du väljer Fiat så betalar du 150 000 kr och ändå säljer Fiat knappt trettio stycken Bravos i månaden fast de skänker bort bilarna. Du får ju dessutom en espressomaskin på köpet också.
Kampanjpriset skulle bara vara över sommaren men eftersom Fiat har mängder med bilar kvar i lager så fortsätter de tills bilarna är slut så priset gäller några månader till.

Detta visar att det är inte en prisfråga som gör att svenskar inte köper Fiat.
Du kan inte hitta en mer prisvärd bil än Bravon på den svenska marknaden idag och ändå är det knappt någon som köper dem. Därför håller ditt argument inte om att Fiat har ofattbart höga priser, när sanningen är att de håller ofattbart låga priser och ändå inte säljer några bilar.

Svensken vågar inte köpa Fiat trots idag bra handlare och en bra serviceorganisation, det är helt enkelt en fråga om myter och fördomar som du ger tydligt prov på i ditt eget inlägg.

#19
2011-11-12 13:03

Pender, på vilket sätt ligger listpriserna på Bravon nära Golf när listpriset på Bravon är 178 400 kr och Golfen kostar 211 000 kr i femdörrars utförande?
Eftersom Fiat bara är 30 000 kr billigare än Golf om vi jämför listpriser så är det tydligen "nära"... Men rabattpriset är 60 000 kr billigare, är det också "nära"?
Och Kians listpriser är 10 000 kr högre än Bravon.

#20
2011-11-12 13:15

Att jämföra billigt skräp som Kia med Fiat är ju sanslöst.
Kia bullrar och har pappiga inredningsmaterial, obekväma stolar och saknar helt enkelt omsorg om detaljer. Det är hårda och skarpa kanter på vissa delar av inredningen och plastkvaliteten känns 10 år efter sin tid.

En Fiat Bravo är en tystare bil, trevligare att köra, bättre ställd fjädring och med högre inredningskvalitet. Det är helt enkelt dyrare grejjer och Fiat har betydligt bättre omsorg om detaljerna än Kia.

Fiat utmanar Volkswagen ifråga om kvalitetskänsla, körklänsla, vägegenskaper och komfort och design. Det är mer än ett transportmedel mellan A och B.

Kia är ett transportfordon från A till B, den gör sitt jobb men är skapad utan passion. Som en Volvo 240. Pålitlig, men utan glädje och utan det där extra. Kia är för dem som vill ha en bil och sedan spelar det ingen roll vad det är för bil bara den startar på morgonen. Fiat erbjuder så mycket mer.
Och fast Fiat erbjuder så mycket mer än Kia, så är Fiat billigare på den svenska marknaden. Så nej, jag köper inte argumentet att Fiat är för dyra.
Jag tycker det är snarare Kia som är ofattbart dyra om man ser till allt som Kia saknar i komfort, design och detaljomsorg.

#21
2011-11-12 13:21

149 900 kr som många handlare säljer Fiat Bravo 1,6 miljödiesel Dynamic inklusive utrustningspaket och Maserati-blå metallic med spoilerpaket, är inte "ofattbart dyrt" utan *ofattbart billigt*. Och jag står för att jag tycker det är obegripligt att bilarna inte blir sålda, även fast Pender och Mistro tycker bilarna är ofattbart dyra och ligger för nära Golf i pris. Bravon är en Golf som kostar som en Polo men är trevligare att köra än både Golf och Polo.

#22
2011-11-12 13:29

Vad som bör kommas ihåg här är även det faktum att Fiats dieselmotorer tillhör eliten bland marknadens dieslar och är så himla mycket bättre än Volkswagen. Fiat uppfann common-rail tekniken, medan Volkswagen höll på med sin gamla "pumpdüse"-motor som var erbarmligt dålig i körkänsla, elasticitet och komfort. Först nu är Volkswagen inne på sin första generation av common-rail dieslar, en teknik som Fiat har mångårig erfarenhet av och som Fiat har förbättrat genom årens lopp. Fiats övriga teknik som multi-air och den lilla tvåcylindaren med turbo, visar att Fiat leder den motortekniska utvecklingen.

Och Kia har inte utvecklat något spännande alls när det gäller ny teknik, utan bara kopierar. Jämför Fiats dieslar med Kias och det är Fiat som är solklar vinnare i körkomfort och elasticitet. Kias dieslar av idag kan jämföras med Fiats dieslar för 5 år sedan.

#23
2011-11-12 13:47

Det räcker inte med att dumpa lagerbilar till vrakpriser för att ändra på en lång trend utav en totalt misskött organisation.

Om du betänker det faktum att t.e.x Renault säljer många bilar i Sverige men ändå anses utav många som en skitbil så förstår du vilken resa Fiat måste göra.
Detta beror då främst som du själv säger att många lever kvar i det förflutna vilket tyvärr inte är så sällsynt i det här landet.
Tyvärr saknas också några praktiska bilar för att vi kräsna Svenskar skall bli nöjda.

Saxar lite uppgifter ifrån TV: Bravo är en succe runt om i Europa förutom just i Sverige.Modellen utvecklades under 18 månader,tyvärr märks den korta utvecklingstiden av. Bilen baseras på föregångaren Stilo som inte sålde speciellt bra någonstans och Bravo dras fortfarande med några ärvda nackdelar. Okänslig styrserva och opraktiskt lastutrymme.
När det gäller motorer är det däremot ingen som klagar på Fiat.

TV: I vårt avlånga land kämpar Fiat i motvind.Höga priser,ointresserad importör och "fel" bilar har gjort försäljningen trög.Men nu har huvudkontoret i Italien bestämt sig för att göra en nytändning i Sverige.De har tagit över generalagenturen och förhoppningsvis får vi se både bra priser och många bilar på vägarna.

Låt oss hoppas att dessa åtgjärder räcker för Fiat har en plats på kartan precis som alla andra,men för att hålla oss till vart debatten startade så är ett tillfälligt pris på gammal "skåpmat" inte att betrakta som ett listpris utan snarare mer en insyn om att priserna varit för höga!

#24
2011-11-12 15:12

Mistro - Eftersom en prisdumpning inte har lyft modellen på den svenska marknaden så anser jag att detta är bevis för att det inte är en prisfråga och därmed faller hela din argumentation platt till marken.

Om du med "TV" menar Teknikens Värld så är det inte en hemlighet att de ogillar bilar med elektrisk servostyrning istället för hydraulisk, och de ger samma kritik till de flesta bilar idag. Jag är dock av en annan åsikt än TV och uppfattar styrningen som skön och väl anpassad efter modellen. Apropå TV så vann Fiaten när de körde den mot Hyundai i30, Fiaten upplevdes som fräschare och sportigare och på alla sätt mer aptitlig, helt enkelt en roligare bil. Dessutom tyckte TV att Fiat Bravo är rymligare än i30. Detta mot Hyundai i30 som är "lyxversionen" av Kia Ceed, som du uppenbarligen ser som Fiat Bravos huvudkonkurrent. Detta i Teknikens Värld nr 20 - 2007.

Eftersom Fiat Bravon är en så mycket bättre bil än Hyundai i30 så är givetvis Bravon även en bättre bil än Kia Ceed, inte minst eftersom Ceed är en "pappigare" bil än i30. Kian har billigare inredning, sämre ljudisolering och sämre detaljomsorg än sin dyrare broder Hyundai i30, plus att Kian har sämre stolar och en hårdare och mer okänslig fjädring och stötdämpning. Därför är också Kian billigare än Hyundai. Eftersom Ceed är en sämre bil än i30 så blir ju Bravons seger över Ceed ännu större än i kampen mot i30.

Att kalla Fiat Bravo för "skåpmat" för att chassiet är hämtat från föregångaren Stilo, det är ju trams. De flesta tillverkare idag låter chassin och plattformar överleva ett par generationsskiften - Volkswagen är ett tydligt exempel på detta där dagens Golf har samma chassi och plattform som föregående modell så om Bravon är "skåpmat" så gäller det självfallet också för Golf.

Anledningen till att Stilon sålde dåligt var för att den var för tysk och fyrkantig i designen. En italiensk bil säljs på design, man förväntar sig att en italiensk bil ska ha ett formspråk som utstrålar passion - och det gjorde inte Stilon. Stilon var en väldigt bra bil med många kvaliteter, men formgivningen var för utslätad för den kundkrets som köper Fiat.

Därför fick Bravon en mer uttalad designprofil. Jämfört med Stilon har detta gått ut något över det praktiska, men de flesta tycker att Bravon är mycket snyggare - vilket också avspeglar sig de europeiska försäljningssiffrorna där Bravon har sålt betydligt bättre än Stilon gjorde.

Fiat vänder sig till andra köpare än de som väljer Kia. Kia är bilen Bil, som en Volvo 240. Fiat vänder sig till köpare som kräver mer än en enkelt konstruerad basbil - Fiat vänder sig till en målgrupp som söker extra detaljomsorg, körglädje och komfort och som tycker Golfen är för dyr. Prismässigt är inte Fiat dyrare än sina franska konkurrenter, samtidigt som Fiat erbjuder bilar med mer känsla och passion. Fiat gör fortfarande väldigt italienska bilar medan fransmännen blir allt mer influerade av tyskarna, tar vi Peugeot som exempel så räknar de sig själva idag som ett europeiskt bilmärke framför ett franskt bilmärke. Och det är en utveckling jag tror att Peugeot kommer att förlora på, för ju mer man förlorar sin särart desto mer urvattnat blir det och desto mer vattenkammat för när man försöker passa alla så kan det bli så att man inte passar någon till slut.

Fiat har valt att gå en annan väg och Bravo är en alldeles utmärkt bil med en särskild stil och känsla som gör den till ett trevligare, roligare, komfortablare och mer personligt val än basbilen Kia. Det som förvånar är att Kia inte är billigare än Fiat med tanke på att den är en basbil utan den tekniska finess som Fiat erbjuder. Varken Hyundai eller Kia är direkta konkurrenter då de vänder sig till andra köpare, de som köper Kia är för ointresserade av bilar, design, komfort och körkänsla för att ens överväga en Fiat.

Fiats svårighet är att kommunicera till marknaden vad Fiat är och står för idag, och där har de en uppförsbacke. Men försäljningsorganisationen finns där, serviceorganisationen finns där och bilarna har både kvalitet och rätt pris.

Ett problem är att Bravon inte finns som kombi. I lilla mellanklassen, där Bravo huserar, är 60 - 70 procent av försäljningen kombibilar.

#25
2011-11-12 15:28

Raphael, är du ättling till Don Quioxie? (Han som slogs mot väderkvarnar.) Jag tycker att du för en heroisk kamp mot de som tycker att reapriset 150.000 kr för en vällagrad Bravo är "ofattbart dyrt". Dock har du vindat ordentligt mellan raderna, när du fått för dej att dina motståndare finns här. Jag, och Mistro, har fört fram åsikten att Fiats säljproblem delvis beror på höga listpriser. Jag tycker även att kampanjpriset 180.000 för Bravon är för högt. Eftersom marknaden delar den åsikten, har Fiat tvingats till ytterligare sänkning, för att bli av med några ex.

#26
2011-11-12 15:34

Att utvecklingsarbetet gick fort beror på att man använde datorstödd design och simulering av virtuella prototyper i mycket större utsträckning än tidigare, det var ett samarbete mellan Fiat och Magna-Steyr Engineering. Chassiet och bottenplattan är förfinad jämfört med Stilon - Bravon har bättre väghållning, krispigare styrning (även om Teknikens Värld tycker den är för lätt) och högre körkänsla och ändå bibehållen hög komfort jämfört med föregångaren Stilon.

Utrymmesmässigt så var Bravon bland de rymligaste i klassen när den lanserades 2007, rymligare för både personer och bagage än Hyundai i30 och Kia Ceed, och rymligare än dåtidens Golf-generation. Den sportiga coupé-liknande designen gör att man lätt tror att den inte är så rymlig, men den är rymligare än man tror. Jämfört med föregångaren Stilon har dock Bravon en något högre lasttröskel, och bagaeutrymmet är ju mer rundat i sin öppning jämfört med Stilons linjalritade öppning.

Blue & Me systemet med blueetoth och USB-inkoppling för telefoner och musikspelare är ju bra. En specialdetalj är att man kan ladda ner ett program från Fiats hemsida och stoppa i en USB-sticka i bilen och sen kan man analysera motordata och körsätt från bilen i sin hemdator och så får man förslag och vägledning och statistik för att hjälpa en köra mer ekonomiskt och bränslesparande, som en utbildning i "eco-drivning"... personligt anpassat efter föraren. Programmet för detta laddas ner från Fiats hemsida.

#27
2011-11-12 15:48

Pender, något "kampanjpris på 180 000 kr" finns inte utan det är listpris.
Allra billigaste Bravon, listpris, är 1,4 bensin för 144 900 kr.
1,5 diesel Dynamic är 188 900 kr listpris, och 197 400 kr om du väljer 120 hästarn med 6 växlad automatlåda. Detta är ordinarie listpriser.

En Bravo med 120 hästars miljödiesel och automatlåda är alltså 13 600 kr billigare än en sämre utrustad Golf med 105 hästars diesel och manuell låda.

Dessa listpriser är även lägre än både Hyundai och Kia - som inte är lika rymliga, bekväma och trevliga att köra som Fiat. Observera nu att varken Hyundai eller Kia erbjuder en miljöklassad disel med automatlåda, med 4 växlad automat så drar både Hyundai och Kia för mycket för att klassas som miljöbil.

Kampanjpriserna för Bravon är ännu lägre, vilket jag redan har redogjort för.

Det är inte priset som gör att man avstår från Bravo, för Bravon är billigare än sina konkurrenter. Utan det handlar om svenskens fördomsfulla attityder mot märket. Det förändrar man inte med pris. Att sänka priserna från dessa lågpriser till Dacia-nivåer är inte rätt väg för att höja Fiats anseende på marknaden.

Redan till dagens listpriser ger Fiat mer för pengarna än Hyundai och Kia, eftersom Fiat är billigare och dessutom bättre rent biltekniskt - Fiat är rymligare, bekvämare, roligare att köra, mer avancerade motorer med högre teknisk kvalitet, körkänsla och elasticitet, högre kvalitetskänsla i inredningen med högre detaljomsorg, bättre isolering från motorljud, bättre stolar som är bättre designade och så vidare... Egentligen borde ju Fiat vara dyrare än Hyundai och Kia, för Fiat ger så mycket mer och känns dyrare - ändå är Fiat billigare.

Ännu lägre priser när Fiat redan är så lågt prissatt, det tror jag bara skulle sänka märkets status ytterligare på den svenska marknaden.

#28
2011-11-12 16:11

Svenskens prisokänslighet bevisas av att svenskar gladeligen betalar MER för att få MINDRE - Svensken köper Kia eller Hyundai och därmed betalar MER för att få MINDRE utrymmen, sämre komfort, tunnare kvalitet i inredningen, tunnare och sämre stolar, mindre vägstabilitet, mindre design, sämre omsorg om detaljer i inredningen, en halare plast, mindre utvecklade motorer...

Köper man Fiat så betalar man MINDRE för att få MER av utrymmen, komfort, inredningskvalitet, tekniskt framstående motorer, körkänsla, snygg design och så vidare.

Varför är svensken intresserad av att betala mer för att få mindre, istället för att betala mindre och få mer för pengarna? Er lösning här att svensken ska erbjudas att betala ännu mindre, men eftersom svensken gärna betalar MER för att få MINDRE - istället för betalar mindre för att få mer - så tror jag faktiskt på att lösningen är något annat än att sänka lågpriser till ännu lägre.

#29
2011-11-12 16:11

Raphael, kampanjpriserna kanske inte finns i din lilla egenmixtrade värld. Dock finns de på Fiats hemsida. 181.000 kr för den aktuella Bravon. (Inkl. komfortpaket och metallic.) Myter och fördomar spottar du ur dej själv i parti och minut. För egen del så försöker jag hålla mej till fakta.

#30
2011-11-12 18:13

Eller kanske jag har fel, och du Raphael, rätt.
Det som Fiat benämner kampanjpriser är listpriser?
Och det som Fiat benämner listpriser för lagerbilar inte existerar överhuvudtaget i den verkliga världen? (Utan bara är ett låtsas "före-pris".)
Är det så, faller de flesta av mina invändningar. Dock bör nog man i så fall tänka sej noga för, innan man köper bil av ett så förvirrat företag.

#31
2011-11-13 11:24

Vadå förvirrat företag, alla märken har väl kanpanjer för att få sålt lagerbilar
Enskilda handlare har också kampanjer som nog raphael fått sina priser ifrån.
Håller med om att fiatgruppens modeller i golfklassen borde sälja bättre än vad dom gör.
Men svenskar har ingen bilkultur vad gäller bilar.
Hur tex kia kan sälja så bra är en gåta .
Tråkiga o opersonliga precis som vissa japanska märken
Synd att inte fiat gör någon kombi då hade man nog sålt fler bilar.

#32
2011-11-13 14:25

classe75, goddag, yxskaft! Du lyckades med konststycket att röra till denna tråd än mer. Ingen har ifrågasatt kampanjer. Låt oss nu lämna detta ämne.
Dock tycker jag din åsikt att svenskar inte har nån bilkultur när det gäller bilar lämnade ett tankeväckande frågetecken efter sej. Har möjligen svenskar bilkultur när det handlar om båtar? Eller matlagning? Eller när det gäller vad?

#33
2011-11-15 22:44

Pender,
Du ställer relevanta frågor om svenskars kultur. Vi svenskar har snart ingen kultur när det gäller någonting, speciellt inte bilar. Sverige är mellanmjölkens land där ingen vill sticka ut. Vi köper Golf, passat, v70, kia, skoda osv. ganska förnuftiga bilar, inte bäst, inte billigast, inte dyrast utan så där tråkigt mittimellan.
Problemet ligger inte i Fiat-bilens förträfflighet eller Fiats prissättning. Svensken vågar inte köpa en Fiat för rädsla över att förklara sig på jobbet hur man kunde köpa en Fiat. Så enkelt är det tror jag.
.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.