Bild
Nästa artikel
Ryss med kryss. Vecken på sidorna är ... speciella.

Provkörning: Lada Vesta

Provkörning

Senast Vi Bilägare testade en Lada var omdömet allt annat än smickrande. Hur står sig rysk bilbyggarkonst 2016?

Sergey Ilinsky öppnar ena framdörren och stänger den igen.

– Lyssna, säger han och gör om samma sak.

– Låter bättre än Volvo!

Han vill göra en poäng: att AvtoVAZ tagit itu med gamla synder och numera bygger bilar av helt annat snitt.

Med den högst ordinära dörrklangen i minnet tar jag plats i förarstolen. Sergey Ilinsky, som är informationschef på AvtoVAZ, sätter sig bredvid.

Modellen 110 var den senaste Ladan att testas i Vi Bilägare. ”Den i särklass slarvigaste byggda bilen på den svenska marknaden” och ”Ladas kvalitetskänsla och finish i detaljer är lika med noll”, löd två omdömen.

Nya Vesta, som är på tillfälligt Sverigebesök, har tagit ett rejält kliv framåt. Visst är inredningen full av hårdplast, men materialen känns inte billigare än i andra lågprisbilar och allt ser ut att vara pålitligt ihopskruvat. Reglagen är rejäla, de ska gå att använda med handskar, och utrymmet är tilltaget.

Sedan 2010 är Renault-Nissan huvudägare i AvtoVAZ, men huvuddelen av tekniken i Vesta (plattformen, motorn och automatlådan) är utvecklad i Ryssland.

Jag vrider om nyckeln och Sergey Ilinsky är snabb att påpeka att kallstart vid minus 30 inte ska vara något problem. Motorgången är rå och den steglösa transmissionen ylar av ansträngning vid acceleration.


Att fjädringen är i mjukaste laget märks i första kurvan, Vesta gungar och kränger och känns allmänt svajig. 

– Du behöver inte bromsa för sådana, säger Sergey Ilinsky när jag krypkör över ett farthinder.

Vid nästa bula låter jag bli att bromsa. Bilen skuttar oskönt och det smäller till i lastutrymmet.

– Domkraften är nog lös, säger Sergey Ilinsky.

Regnet öser ner och vindrutetorkarna går för fulla muggar. När bladen vänder hörs ett högt och tydligt klick. Sergey Ilinsky har inte hört ljudet förut men påpekar att bilen rullar på dubbdäck, därav det malande dånet i kupén.

Så var den korta provturen slut. I Ryssland är målet tydligt: Vesta ska bli den nya folkbilen. Om den kommer till Sverige är däremot oklart. Tidigast om två–tre år, säger den svenska importören. Ett problem är att motorerna är klassade enligt den gamla avgasnormen Euro 5. 

Nivån på säkerhet är dock hyfsad: antisladd, ABS och förarkrockkudde är standard. 

Frågan är om Lada skulle funka i Sverige. Kanske med lång garanti och priser som är några snäpp lägre än Dacia.

Diskutera: Vad tycker du om Lada Vesta?

Lada vesta

Pris, från kr: 64 000 (514 000 rubel) i Ryssland.
Modell: Fyrdörrars sedan.
Säljstart: Nu (Ryssland).
Mått, CM: L 441/B 176/H 150.
Tjänstevikt, kg: 1 270.
Motor: Fyrcylindrig bensin, volym 1 596 cm3, max effekt 106 hk vid 5 800 v/min, max vridmoment 148 Nm vid 4 200 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda (steglös automatlåda som alternativ).
Prestanda: Toppfart 178 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.
Deklarerad förbrukning:
6,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 160 g/km.
Konkurrenter: Hyundai Solaris, Kia Rio, VW Polo, Brilliance H230, Chery Bonus 3, med flera (Ryssland).

Vad nytt?
Helt ny bil.
För vem?
Än så länge bara för ryssar men export utvärderas.

Plus:
Modernare, bättre byggd  och säkrare än tidigare.
Minus:
Svajiga köregenskaper, oprövad kvalitet.

Kommentarer

#1
2016-02-12 11:40

En konkurrent till VW Polo!?

#2
2016-02-12 11:57

Ja, denna bil har släktskap med driftsäkra Renault förutom motorn som är rysk och obeprövat kort, kan bli problem, med bl.a. reservdelar

#3
2016-02-12 12:16

Snarare en konkurrent till Dacia Sandero än till Polo.

#4
2016-02-12 22:41

Handskfack med belysning :)

#5
2016-02-12 13:23

Jag har sett på Ryska krockfilmer, de kan fronta en lastbil och kliva ur oskadda. Sidorna påminner om Citroen Cactus men de glömde plasten.

#6
2016-02-12 14:10

Gissar att de är jättelyckliga över de enorma framstegen de gjort. Gissar att vi köpare är mindre lyckliga över en bil som är 15 år efter trots det..... Gissar att Dacia är premium i jämförelse.

#7
2016-02-12 14:18

Nåja - "...fronta en lastbil och kliva ur oskadda" ! Tror måttligt mycket på det om inte hastigheten var typ 20 km/t. Inte många bilar där passagerarna klarar en "normal" frontalkollision med en lastbil och kan kliva ur helt oskadda.

#8
2016-02-12 15:20

Med rätt prissättning kan denna säkert sälja även i Sverige. Den är säkert inte sämre än en Dacia och de säljer uppenbarligen. Knappast pga kvalitet och finess, men däremot pga pris.
Förstår dock inte inpressningarna baktill och framtill på sidorna? Varför?
Varför har man bara inte låtit de vara solida och släta? Hade varit "anonymt" såklart, men definitivt snyggare och mer "normalt" Västerländskt.

#9
2016-02-12 15:48

Måste ligga betydligt under Dacia i pris för att lyckas i Sverige. Sedan gäller det ju att bygga ett seriöst service/återförsäljarnät. Där har ju Dacia en stor konkurrensfördel tack vare Renault/Volvohandeln.

Lada verkar i alla fall ha en generalagent i Sverige, så det är ju en början åtminstone: http://www.ladasverige.se/

#10
2016-02-12 16:06

Ryssland kan behålla den bilen, det finns många prisvärda bilar från andra tillverkare med fungerande serviceorganisation och beprövad funktion och kvalitet. Tidigast om 2-3år kan den komma till Sverige enligt den Svenska importören-Om AutoVAZ överlever så länge, de har gjort mycket stora förluster flera år.

#11
2016-02-12 16:08

Bevara oss från dessa bilar. Bättre att köpa en 5 år begagnad bil oavsett märke för samma peng :)

#12
2016-02-12 16:32

Jag tycker man har lyckats riktigt bra med designen.
Och inredningen! Belyst handskfack, vilken lyx!
Men instrumentbrädan ger mig sjösjuka.

#13
2016-02-12 16:54

Är den krocktestad av någon oberoende?
Med en tjänstevikt under 1300kg vore det en bragd att klara moderna krocktest!

#14
2016-02-12 17:12

Tittar man bara lite snabbt över bilden så tror man att det är en Lexus.

#15
2016-02-12 17:18

Säga vad man vill om gamla Lador, jag har haft två stycken och hade aldrig några problem. Den sista gick 17000 mil utan egenliga reparationer innan jag sålde den för export till Baltikum. Visst var den plastig och luktade lite skumt inuti men den gick igång oavsett temperaturen. Krocksäkerheten var väl inte den bästa men hur stor är sannolikheten att man skall frontalkrocka med en lastbil? Jag kan mycket väl tänka mig en Lada igen. Det enda problemet var de ständiga frågorna om det ingick medlemskap i det saligen avsomnade politiska partiet APK men den delen är väl inte aktuellt längre med tanke på utvecklingen i Ryssland. Varför inte en Lada? Dacia säljer ju bra...

#16
2016-02-12 17:20

Ursäkta den felaktiga ändelsen på "aktuellt"...

#17
2016-02-12 17:36

Lada:s nya VD är Bo Andersson f.d. Saab-chefen.
Även Granta 1,6 är kanon bil för 65.000:- kr, garanti: 5 år eller 100.000 km

#19
2016-02-12 19:28

Låt dom hålla på några år med Svensken i ledningen, så kanske de får till det. Lite märkligt är det att Ryssarna har så fruktansvärt svårt att tillverka kvalitet. Denna bilmodell kan de få behålla för sig själva.

#20
2016-02-12 19:45

Sååååå himla värdelös verkade den väl inte ändå. Visst där finns nog en del att putsa på - Men inredningens formspråk såg ut som Fords, och det är väl helt okej tycker jag. Att de själv utvecklat motor och växellåda är väl trevligt. Tänker så här..... Hyundai, Skoda och Kia var heller inte några bilar man direkt slängde sig över när de introducerades, men nu är de absolut både snygga och bra till ett schysst pris.

Jag tycker vi kan ge ryssarna några år att slipa lite på detaljerna.

#23
2016-02-13 07:14

Visst kan man diskutera bilens för och nackdelar. Men till det pris som anges ser det ut som ett " klipp ". Såg en test i tysk tv för några år sedan mellan Ladan och Porschen (suv modellen). Där Porschen körde fast så klarade sig Ladan utan problem. Så ska du ut i terrängen så gäller Ladan. Ps, jag är inte någon fanns av bilen annars, utan konstaterar bara fakta.

#24
2016-02-13 10:42

En liten fundering: Hur "ärlig" är en Lada jämfört med resten av bilindustrin?

Man kan ju för västsidans bilindustri se att det finns en stor mängd saker som är konstruerade i ont uppsåt, dvs man ägnar mycket resurser (som bilägaren dessutom betalar för) för att i okynne skapa intäktsmöjligheter.

Här borde kunna finnas en skillnad i tankesätt och attityd mellan öst och väst, typ öst är "klantiga" och skapar kvalitetsproblem medan väst medvetet bygger in dessa kvalitetsproblem för att tjäna pengar.

Ett annat sätt att fråga: Hur mycket "Planned obsolescence" finns i en öst-bil jämfört med västs motsvarigheter?

#25
2016-02-13 10:54

@ "#23 Ulf"...

Ryssar är betydligt ärligare och pålitligare: Ser en rysk bil ut som en terrängbil så går den också att köra i terrängen med, ser en väst-bil ut som en terrängbil så går den på sin höjd att använda för att imponera med på Stureplan men ingenting utöver det...

Ibland kan jag fundera över hur man skall hantera en bilägare som köper sig en överdrivet falsk fasad? Man köper sig en slags fasad utan innehåll -vilket borde betyda att bilägaren ifråga också är falsk och utan innehåll?

Senaste exemplet på "terrängbil" är väl nya VW Tiguan där begreppet betyder att man byter ut plastkofångarna och sätter på en dekal för att få bilen att bli "off-road"... =). Visst, att man gillar den ena eller andra designen köper jag, men det har inget med off-road att göra, mer dekaltrim.

#26
2016-02-13 10:57

Det är ju kanske inte så stor chans att den hinner till Sverige innan fabriken kursar.
Under 2015 hade man en förlust på nästan 74 miljarder rubel jämfört med ca 25 milj. 2014!
Vi får väl se hur mycket Renault-Nissan är villiga att gå in med för att Avtovaz ska överleva.
Och så har vi ju Putin förstås, han kanske bestämmer att de ska finnas kvar........

#27
2016-02-13 11:15

Nu skall vi nog inte tro alltför mycket på den uppgivna prisnivån för det är uppenbarligen ett ryskt pris och inte ett svenskt. Så det kan bli betydligt högre i Sverige och då finns det genast många flera etablerade konkurrenter som den skall slåss emot.

#28
2016-02-13 13:26

Hade en gång i tiden två ryssbilar efter varandra. Den förste var en vit Vaz 1500 DL-78. Den var väl ca 3-4 år gammal när den inhandlades på märkeshandlare på rekommendation av en arbetskamrat? som körde rally med en Lada 1500 eller 1600. Bilen hade vid inköp gott om rostblämmor i lacken och nästan direkt började rostfärgad kylvätska fylla handskfacket ( en slang passerade där ) med följd att diverse musikband och papper blev fördärvat. Den andre var en modernisering som hette Lada 2105-82 som körts av rysk ambassadpersonal före mitt övertagande. För att bli av med denna blev jag tvungen att byta till mej en Daf 66-75. Kvaliten var vad det gäller ryssbilarna var inte över hövan men roligt hade jag och skruva fick jag. Lättillgängligt var det i alla fall.
Dagens bilar ska naturligtvis inte jämföras med gårdagens. Alla bör få chansen. En del vill göra sej roliga och jämföra med Dacia. En modern Dacia är lika bra kvalite som en tysk eller svensk bil om man med kvalite menar att man kan lita på att funktionerna i bilen fungerar som det var tänkt.

#29
2016-02-13 17:55

Jag vill gärna tro att en Dacia är av närapå samma kvalitet som en del mera namnkunniga konkurrenter men om inte minner sviker så har dom väl gjort rätt dåligt ifrån sig i besiktningsstatistiken - både i Sverige och Tyskland. Men rätta mig gärna om jag har fel.

#30
2016-02-13 18:47

Pi! Jag har inte grävt i någon besiktningsstatistik men den säger väldigt lite om kvalite. En "billig" bil är i genomsnitt sämre skött just p.g.a. att den är just billig. För egen del är jag bilintresserad och noggrann och har erfarenhet som talar för min uppfattning och kompletterar den med dialog med andra som kör/äger samma märke. Jag har ägt Kia, Citroen, Nissan, Hyundai, Renault och Seat under 2000-talet och känner flera som kör Vw, Skoda och Volvo m.fl. som alla haft lika många ( 0 st. ) eller fler problem. Mer vetenskaplig är inte mitt påstående, men jag känner mej trygg att det jag påstår stämmer rätt bra.

#31
2016-02-13 21:23

Endast en ryss kan bli lyrisk, panelen lider av framfall.....utanpå är det redan färdig intryckta flyglar så att en smäll mer eller mindre tonas ut.......o priset här skulle då hamna någonstans i mellan 150 000- 170 000 kr.

Jisses!

#32
2016-02-14 09:02

Tvärnit: Det finns en demobil av föregångaren Granta med 600 mil på mätaren för 64000:- på Blocket: http://www.blocket.se/goteborg/Lada_Granta_1_6_Sedan_Passa_pa__69_000___...

För det priset skulle Vesta bli en storsäljare, för 150000-170000:- skulle den bli en mycket udda fågel här.

#33
2016-02-14 10:13

+1 på det LeifV # 25 angående fasaden. Förmodligen för att de inte känner till fasadeffekten.
F.ö. så ser det ut som pålitliga, hederliga trumbromsar bak. Ryssen vet vad som funkar på tundran.

#34
2016-02-14 11:16

Det är väl främst den svenska motorjournalistkåren som gör våra bilar onödigt dyra. Det skulle ju gå fint att tillverka en bil med bra kvalitet till ett lågt pris om inte motorjournalisterna oavbrutet skriver om en massa elektroniskt bling-bling som de måste ha. Detta höjer förstås priset ut mot konsument.

#35
2016-02-14 14:27

" Antifeministen ": Håller åter med dej. Snacket om att det är konsumenten som styr den s.k. utvecklingen är bara trams. Gång på gång dyker det upp så kallade finesser som ingen någonsin tidigare har saknat. Det är " tekniknissarna" som inte kan hålla fingrarna från syltburken och som bara måste hitta på ny teknisk utrustning utan att kunna sansa sej och först kolla önskemål och behov med alla kostnader och för och nackdelar på bordet och sen, om brett intresse finns, noggrant testa tekniken i verklig drift och först därefter i samarbete med bilbyggarna lansera produkten. Att ha bilen full med elektroniskt " blingbling" som när som helst kan få spader och snabbt som kobran rensa plånboken är det enda spåret för dagen och som det verkar även morgondagen. Detta gäller naturligtvis inte bara bilteknik utan hela den sjuka teknikvärlden.

#36
2016-02-14 19:40

Mumma-48. Det ligger en stor o bred agenda bakom, medborgaren är ju idag överlastad med domedagsprofetior och på det olika lösningar.
Det ligger en större förtjänst i att salta en medioker bil med den enklare sortens livsnödvändig teknik i förhållande till att tillverka ett i grunden bra fordon.

#37
2016-02-14 19:41

Verkar vara en vettig bil för marknaden den är tänkt för.

#38
2016-02-14 19:58

ViB:s ovanstående raljerande artikel är inget som imponerar på en sansad omdömesfull läsare. " Den högst ordinära dörrklangen ( när skrev ni något liknande om en VW? ), det råa motorljudet, den ylande transmissionen etc. Vilken bil har inte det direkt efter start i vinterkyla? Skriv även detta efter test av en Volvo! Tro inte att läsaren går på vilken billig journalistik som helst. Trots massiv kritik ang. vinklad test av bl.a. VW-bilar fortsätter ni att dumförklara läsaren. Det kan mycket väl visa sej att bilen inte helt motsvarar högt ställda krav i väst men därifrån till dessa hånfulla kommentarer borde ändå steget vara långt. Jag har prenumererat på ER tidning i väldigt många år , dock inte längre p.g.a. att hyllorna inte räckte till men ibland blir jag konfunderad. Vilka krav har ni på objektiv journalistik undrar ovannämnda signatur?

#39
2016-02-14 23:35

Mumma-48

Visst är det. Och kvalitet testas inte längre. Inte av ncap, inte av våra motorjournalister. Det är bara bling-bling som gäller. Snart måste man väl ha inbyggd kaffekokare i sin bil för att få fem stjärnor. Folkets förtroende för journalister och politiker är toklågt och det är för att de inte längre arbetar för folkets bästa i folkets intresse. Detta gäller, som vi vet, i många stora frågor.

#40
2016-02-15 10:08

" Antifeministen ": Vi kanske skulle starta en folkrörelse? Inte skulle det bli enkelt att få upp ögonen på alla, för att använda dina ord, " blingblingälskare ". I marknadsekonomins namn är allt som inte genererar snabba klipp på andras bekostnad idiotförklarat. Kom inte med kommunistspöket för det går jag inte på. Det är inte det, det handlar om. Det handlar bara (?? ) om att svänga 180 grader och börja skapa ett samhälle som utgår från människors behov för att må bra och bygga upp ett stabilt system där konkurrens ersätts med samarbete där vi kompletterar varandra istället för att förgöra varandra och få högre belöning ju mer vi lyckas med detta. Framtidsvisioner är inte förbjudet att ha. Bilindustrin har sin lilla plats i denna vision.

#41
2016-02-15 11:29

Antifem, du måste hålla med om en bling-bling som kommer att verka positivt är att de självkörande bilarna kommer att hålla laglig hastighet. Det kommer inte att gå att köra för fort när systemet är inkopplat.

#42
2016-02-15 11:47

Hacken, det går ju att koppla ur för de som anser sig ha lite bråttom.....

#43
2016-02-15 15:27

Under en viss tid ja saabnisse men efter ett antal år tror jag att man inte kan köpa annat än självkörande bilar där man kan "koppla ur" endast i undantagsfall. Skulle spara mycket pengar år Trafikverket som inte behöver sätt upp vägskyltar längre. Bilarna kan inte stannas där det är stopp förbjudet eller att parkeras där det inte är tillåtet.

#44
2016-02-15 17:57

Hacken, kommer alltid att finnas hackers!
Men nu är det ju inte aktuellt för den här bilen som förövrigt kanske inte blir aktuell överhuvudtaget.

#45
2016-02-17 13:58

kul form på den bilen som jag tror många miljöpartister kommer uppskatta

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.