Bild
Nästa artikel
Elegant coupéform och sportiga utsmyckningar lockar blickar.
Med körlägesväljaren kan fem olika inställningar för bland annat motorstyrningen väljas.
Kia har inspireras av en rad premiummärken i desigen. Högtalarna i dörrarna påminner om Mercedes.
Högt placerad mediaskärm är lätt att läsa av.
Förarmiljön är överlag bra men varför så trög styrning?
Den åttastegade automatlådan växlar snabbt och smidigt.

Provkörning: Kia Stinger (2018)

Provkörning

Fyrcylindrig dieselmotor under huven gör Kia Stinger överkomlig för fler. Designen väcker uppmärksamhet men hård fjädring stör friden på långfärd.

Stinger är något helt nytt för Kia. Från att bygga bruksbilar med långa garantier som främsta säljargument har man gått till att även producera en lyxig GT-vagn för snabba bilutflykter till fjärran resmål. Liksom alla andra Kia har även Stinger sju års garanti. Återstår att se om det kan locka köpare även i denna klass.

Designen är väldigt lyckad, i alla fall om man vill synas. Provbilens pärlvita lack med ljusgrå skinninredning drar till sig många blickar. 
Formen visades första gången redan 2011 i konceptbilen Kia GT Concept som väckte stor uppmärksamhet på bilsalongen i Frankfurt. Många var tveksamma till om Kia verkligen skulle genomföra idén men förra året nådde Stinger GT marknaden. Med turboladdad V6:a på 370 hästkrafter blev Stinger snabb men en bränsleförbrukning på över en liter per mil samt en prislapp på över en halv miljon kronor avskräckte. 

"Ingen köper den här typen av bil för att den är praktisk men Stinger är tillräckligt rymlig för de flesta situationer."

Inte heller med 2,2 liters dieselfyra blir Stinger någon billig bil men utrustar man konkurrenterna till motsvarande nivå blir de ännu dyrare. Lägre förbrukning medför även att bränsletankens 60 liter räcker längre. Det kommer väl till pass på långa weekendresor genom Europa. 

På långresan gäller det dock att man kör på ganska fina vägar. Fjädring och stötdämpare är hårt satta vilket gör resan stötig när underlaget blir ojämnt. Köregenskaperna har tydligt prioriterats framför komforten. Det finns ett vred på den breda mittkonsolen där man kan välja en rad olika körlägen men elektroniskt kontrollerbar fjädring finns bara i Stinger GT med bensin-V6:a. Här i den enklare versionen påverkar körlägesväljaren enbart motorstyrningen, växellådan samt motståndet i ratten (man kan välja på trögt eller mindre trögt).  

Roligare blir det på mindre vägar. Köregenskaperna är utmärkta och fyrhjulsdrivningen gör bilen trygg även i sämre väglag där Stinger oftast är väldigt lättkörd. De breda däcken har dock en tendens att flyta ovanpå i snömodd. Dieselmotorn samarbetar fint med den standardmonterade åttastegade automatlådan. Motorn vibrerar en smula i lägre hastigheter men lugnar sig på högre varvtal. 

Ingen köper den här typen av bil för att den är praktisk men Stinger är tillräckligt rymlig för de flesta situationer. Bagageutrymmet under den stora halvkombiluckan är inte särskilt djupt men när baksätets ryggstöd är fällbart 60/40.  Baksätet är trångt. Låg sittdyna ger fällknivsställning för benen hos normallånga men trots det blir det trångt för huvudet.   

Kia Stinger är ännu inte krocktestad av Euro NCAP men säkerhetsutrustningen är omfattande. Adaptiv farthållare med autobroms som ser fotgängare är standard. I GT Line Plus ingår också döda vinkel-varnare samt lyx som elmanövrerade, ventilerade framstolar, läderklädsel och 360 graders parkeringskamera.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Stinger?

Kia Stinger 2,2 CRDi AWD GT Line Plus

Pris, från kr: 453 800.
Säljstart: Säljs nu. 
Mått, cm: L 483/B 187/H 140.
Bagagevolym, l: 406–1 114.
Tjänstevikt, kg: 1 897.
Max släpvikt, kg: 1 500.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor med turbo. Volym 2 199 cm3. Max effekt 200 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 440 Nm vid 1 750–2 750 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Åttastegs automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,4 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 169 g/km.
Konkurrenter: VW Arteon. Audi A5 SB. BMW 3-serie Gran Turismo.
 

Plus: Mycket utrustning, mycket design, körglad. 
Minus: Högt pris, brister i komforten, trångt baksäte.

Vad nytt? Dieselversion av Kias dräparcoupé.
För vem? Dieselvänner.    
 

Kommentarer

#1
2018-04-07 10:56

För fem år sedan: kanske. Nu: nä.

Fyradörrars ”coupeer” med stora dieselmotorer är helt döda på marknaden. Se bara på VW Arteon som i ett Volkswagen älskande Sverige borde vara populär men som nu reas ut med över 100.000 kr i rabatt och ändå står osålda. När kunderna inte ens lockas av den modellen lär de knappast ens titta på Kia Stinger. Det är säkert en spännande bil att titta på (och provköra) hos Kia handlaren men ingen lär rulla därifrån i en. Som sagt 5 år för sent för denna typ av bil.

#2
2018-04-07 11:14

vad blir skatten från 1 juli?

#3
2018-04-07 11:22

Diesel 2018??

#4
2018-04-07 13:16

Nä dessa lär nog bli svårsålda.
Praktisk och snygg dock.

#5
2018-04-07 13:27

Tung, så jag tror inte den blir speciellt rolig att köra. Hyandai i40 lider av samma problem, tung och oinspirerad och tråkig att köra.

#6
2018-04-07 13:46

En bils vikt som sådant har inget med dess köregenskaper att göra.

#7
2018-04-07 14:36

@ Swemba
Jo en bils vikt, och viktfördelning och tyngdpunkt, är i allra högsta grad kopplad till köregenskaper!!!

#8
2018-04-07 14:38

@Raywave, inte vikt, men viktfördelning och tyngdpunkt.

#9
2018-04-07 14:47

Swemba, lägg ner snälla. Annars ta din bil och kör den fullastad. Roliga bilar väger mindre än två ton. Men jag kan ha fel vem kundgruppen är menad för denna modellen.

#10
2018-04-07 15:26

Jo swe. Det har den.

#11
2018-04-07 15:43

AndersJ, nej det har den inte!

#12
2018-04-07 17:21

Men snälla någon. Du röstar upp ditt eget inlägg, trots att du har fullkomligt fel. Hilarious! Ta du din 3000 kg tunga bil, så tar jag min 1000 kg tunga bil. Vilken tror du är bättre?

#13
2018-04-07 17:44

Varför skulle jag rösta upp mitt eget inlägg? Som man känner sig själv känner man andra?
Och igen, din 1000kg tunga bil har inget övertag mot en 3000kg tung bil. Allt handlar om däck, chassie, viktfördelning och tyngdpunkt i relation till spårvidd. Du kan försöka hävda motsatsen med diverse putslustig kommentarer, men du bevisar bara din egen okunskap.

#14
2018-04-07 17:58

Snälla sluta bråka, jag tror vissa här är emot mig som person för de uttalande jag gör och innerst inne så vet de att jag har rätt. Men för att "bråka" lite så motsäger de mina argument och påstående och slutar det bara så "fel". Har kommit fram att jag får sluta skriva inlägg här, eftersom många blivit så arga och upprörda på mig. Men det brukar vara så att "sanningen svider mest". Ha det gott, och jag önskar bara alla är ärliga i fortsättningen och diskuterar på mer ordnat sätt. Jag kommer inte vika av mina "påstående" om att vikt och onödiga karosser som SUV förstör både väghållning och ger onödiga högre utsläpp, ty detta är sant om sedan vissa inte kan hantera sanningen är inte mitt fel. Men det kanske kommer en dag, då någon lyckas bevisa för mig att en tyngre bil, med högre luftmotstånd (typ SUV/MPV) är både roligare och bättre på alla sätt. Egentligen har jag bara argumenterat utifrån "sunt förnuft", vilket jag tycker har försvunnit här i världen. Ta väl hand om er, detta var det sista inlägget och ni kommer att slippa mig i fortsättningen. "Over and out".

#15
2018-04-07 19:37

Min pappa är starkast!

#16
2018-04-07 20:34

Vargen:
Jag tycker att det är tråkigt att du slutar skriva här även om jag inte alltid delar din antagonism mot dieselmotorn som är den som kan rädda / mildra klimathotet genom att dieselmotorn dels är bränsleeffektivare än bensinaren och dels att dieselbränslet i sig innehåller betydligt högre bioandel jämfört med bensinen och därmed kapas co2 utsläppen bäst med dieseln. Sen är det ju självklart att stora bilar drar mer bränsle än mindre bilar och ännu mindre om de små bilarna också hade välsignats med effektiva dieselmotorer. Avslutningsvis hoppas jag att du kommer tillbaka och inte slutar argumentera i ren affekt. Din röst behövs!!!

#17
2018-04-07 20:48

Intressant att alla som bygger tävlingsbilar lättar dom till max då det tydligen är helt onödigt? :)

#18
2018-04-07 20:54

Jag ser Kia Stinger och motsvarande konkurrenter med lång hjulbas som perfekta landsvägs- eller motorvägslok för att ta sig till kvällsdrinken i Cannes. Då behövs riktningsstabilitet för att man inte ska bli trött, bra stolar och en motor som klarar att driva bilen framåt på ett vilsamt motorvarv. Det klarar säkert Kian men jag hade valt ett annat bilmärke.

#19
2018-04-07 21:00

En lätt bil
Accelererar bättre
Kräver mindre energi för att bromsas
Kan ha smalare hjul och ändå svänga
Drar mindre energi

Alltså roligare att köra. Dessutom; det som inte sitter på bilen går inte sönder.

#20
2018-04-07 21:04

+1 Simon! :-)

#21
2018-04-07 21:54

0-100 på 7,6 sek,sport?

#22
2018-04-08 09:57

Om vi, enligt Swembas Logik, stoppar in 1000 kg blyvikter i den, så får vi nog ner 0-100 tiden mot 6.2 sek. Vill vi sedan komma ner under 6 sekunder, så har jag 500 kg järnskrot, som vi kan sprida ut inne i bilen.

#23
2018-04-08 10:08

Anders J. Fysikens lagar kommer inte ens du förbi. Swemba har rätt. Läs f.ö. L Mäkinens inlägg #19 om det fortfarande är något som är oklart.

#24
2018-04-08 10:21

Du får nog ta och kolla lite om vad ironi är Audi A5 SB.

#25
2018-04-08 10:31

Ja, jag får nog kolla upp detta. #10 och 12 verkar ju drypa av ironi. Men jag ska Googla på #22.

#26
2018-04-08 11:19

Så du tillhör också de som inte anser att vikt påverkar köregenskaperna på en bil? Samma bil, med och utan 500 kg vikt, men det har ingen påverkan på köregenskaperna? Ojojoj

Du säger att du håller med Mäkinen och Swemba, trots att de säger emot varandra. Jag tycker som Mäkinen, det gör inte Swemba. Du tycker som båda, men inte som jag. Förstår du det omöjliga i det?

#27
2018-04-08 11:21

Fysiklagarna gäller även bilar. Hur "sportiga" de är avgörs av hur de är anpassade till sin vikt, inte vikten i sig. En Tessla upplevs som sportigare än en mopedbil, som ett övertydligt exempel.

#28
2018-04-08 12:04

Bra jämförelse Gunnar... Vilken bil tror du upplevs som sportigare, av två likadana bilar, en rensad på onödig vikt och en maxlastad och med fyra passagerare?

#29
2018-04-08 14:09

Vissa verkar inte förstå skillnaden på hur vikt påverkar en given bil och vad ett fordons vikt generellt har med köregenskaper att göra.

#30
2018-04-08 14:34

Hela grejen med Kia Stinger är den goa V6an under huven. Denna känns bara meningslös och tråkig..

#31
2018-04-08 15:50

Anders J. Det jag tror att Swemba menar är att massan i sig inte har någon påverkan på fordonets manövreringsförmåga med utgångspunkt i maximal sido- och bromsfriktion (korrigera mig om jag har missuppfattat).

Däremot kan man som förare uppskatta en lättare bil av många andra skäl (acceleration kontra effekt, slitage på bromsar och däck etc). Det är också oftast de skälen som ligger bakom viktjakten inom motorsport.

MVH AL

#32
2018-04-08 17:03

Man kan väl säga så här; det är billigare att bygga en lätt prestandabil än en tung, men det finns inga fysikaliska parametrar som säger att en lättare bil är snabbare, "roligare" eller "bättre".
Viktjakten inom motorsport handlar dels om att det brukar finnas en övre gräns för motorns effekt och då handlar det om att ta bort vikt för att få ett högre effekt/vikt-förhållande. Sen handlar det så klart också om att det är billigare att ta bort än att lägga till.
Diskussionen började med Styggavargens kommentar om att bilen i artikeln är tung och därmed inte rolig att köra. Det går inte att dra någon sådan slutsats.

#33
2018-04-08 18:21

Fast om den gör 0-100 på 7,6 (ungefär som min Seat) så är det ett tecken på att den inte blir så jäkla rolig att köra. Särskilt om man även beaktar vikten.

För att få till trevliga vägegenskaper på en tung bil så krävs ganska ordentliga doningar runt hjulupphängning och stötdämpare, även troligare att karossen vrider en hel del.
Tyngre bilar som är roliga att köra har tänkt på sådant. Troligen inte KIA.

#34
2018-04-08 18:23

Fast att det "så klart" är billigare att ta bort än lägga till är jag nog ytterst tveksam till eftersom bantningar oftast får ske med mera exklusiva material. Det är nog tvärtom enklare att bygga tyngre och det kan ske med billigare material. Så är det i vart fall inom racing-sammanhang.

#35
1
2018-04-08 21:24

Fy så töntigt. Som en BMW med dieselmotor, jag spyr.

#36
2018-04-08 21:34

Pi vet tydligen hur det funkar.

Tunga bilar kommer obönhörligen att bli överhettade snabbare än lätta bilar. Hur man än gör får man mer energi att hantera. Ta PS-generationens favorit, Nissan GTR, som exempel. De går fort nåt enstaka varv på bana innan man måste låta dem svalna. Hur kul är det?

#37
2018-04-09 10:24

Tycker man kan säga så här att givet samma viktfördelning och tyngdpunktshöjd så blir en lättare bil roligare att köra. Men är en 1600 kg FWD bil med 960 kg på framaxeln (60 %) roligare att köra än en 1700 kg RWD bil med 850 kg på framaxeln (50 %)?

#38
2018-04-09 10:30

"För att få till trevliga vägegenskaper på en tung bil så krävs ganska ordentliga doningar runt hjulupphängning och stötdämpare, även troligare att karossen vrider en hel del.
Tyngre bilar som är roliga att köra har tänkt på sådant. Troligen inte KIA."

Albert Biermann, före detta chefsingenjör på BMW M , har varit med och utvecklat Stinger så jag tror nog inte det är något större problem med hjulupphängningen. Tycker det är kul att fler tillverkare satsar på bakhjulsdrivna modeller. BMW och MB kan behöva lite konkurrens.

#39
2018-04-09 10:43

Som exempel på dimensionering kan jag ju jämföra min förra Skoda med min nuvarande BMW. Skodan vägde 1545 kg enligt regbeviset. Med en typisk FWD-viktfördelning ger det 927 kg på framaxeln. Nuvarande BMW väger 1865 kg och har 50/50 viktfördelning (testat av TV för övrigt). Alltså är vikten på framhjulen i stort sett densamma på båda bilarna. Men Skodan hade däck med lastindex 94 med rekommenderat däcktryck på 2.2 bar. BMW:n har lastindex 99 med samma däcktrycksrekommendation. Vidare så är hjulupphängningen fram på BMW:n betydligt kraftigare dimensionerad än den på Skodan.

#40
2018-04-09 16:00

453 000 kr. För en Kia? Redan där tog det slut. Jag tänkte först att den här modellen kan nog sälja bra i USA. Men med det priset? I Sverige måste de nog sänka priset med hundratusen rakt av. Om de vill sälja några bilar överhuvudtaget...

#41
2018-04-09 20:00

Skodaägare
Vad jag menar med ”tyngre bilar som är roligare att köra” är inte standard BMW. Kolla hur en M-serie eller Audis RS är uppbyggda. Utan att vara fullständigt bevandrad i racing så gissar jag att vridstyvhet tillsammans med låg vikt är viktigt.
Jag har svårt att tro att Stingern är i närheten. Det skulle vara intressant med ett ordentligt test mellan Singern och tex A5 på kurvig bana för att se vilken skulle vara bäst. Jag är övertygade om att det är Audin.

#42
2018-04-09 21:28

Audi s5 är faktiskt
3 sekunder snabbare runt bana: https://youtu.be/vcsYqR9_Smk

#43
2018-04-10 15:50

Skodaägare : Kia har aldrig sagt att Stinger ska vara en sportbil. Det är en GT som fokuserar på långfärdskomfort. S5 är väl dessutom en mindre bil. Och en sportversion. Ferrari F430 är snabbare runt banan än S5.

Audi 60 L : Mycket vanlig kommentar. Men om nu Kian ger utrustning och kvalitet motsvarande en tysk för 600 000 kr - är Kian då dyr? Vad ska den kosta? Ska den kosta som en Ceed? Då är det väl konstigare att Audi är så dyra när de består av en massa delade komponenter som borde ge ENORMA stordriftsfördelar för VAG.

#44
2018-04-10 18:17

Roger: Det blir väl i så fall upp till köparna att besluta. Min gissning är att Stinger, efter ett tag, kommer att säljas med rabatter. Du får säkert mer prylar för pengarna här än hos så kallade premiummärken. Det är dock inte alltid sådant som avgör saken i den här målgruppen. Kia Stinger kommer nog att bli en uddabil i svensk trafik. Men, naturligtvis, kan jag ha fel...

#45
2018-04-11 09:48

"Skodaägare : Kia har aldrig sagt att Stinger ska vara en sportbil. Det är en GT som fokuserar på långfärdskomfort. S5 är väl dessutom en mindre bil. Och en sportversion. Ferrari F430 är snabbare runt banan än S5."

Var mest ett svar på Axas kommentar om att han ville ett test mellan A5 och Stingern. Och för övrigt håller jag med dig om att Kian inte alls är speciellt dyr med tanke på vad man får för pengarna. Tycker också att utvecklingskostnaden för Stingern borde vara högre än den för Audi A5 som i stort sett är en A4 med fräckare kaross.

#46
2018-04-11 18:30

Skodaägare: I den här målgruppen är inte värde för pengarna den mest prioriterade egenskapen. Kia finns helt enkelt inte på kartan i den här målgruppen. Status är viktigt här. Sådant som Audi, BMW och Mercedes signalerar. Det gör inte Kia. Inte Ford, Opel eller Skoda heller. Och apropå värde för pengarna: Vad tror du att Stingern är värd efter tre års ägande? Hälften?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.