Bild
Nästa artikel
Ett tränat öga kan se att stötfångare och grill gjorts om, de nya lyktorna med fyra ”iskuber” som varselljus märks desto tydligare.
Enkelt och redigt och god ordning bland de många knapparna.
Spolning fanns innan ansiktslyftet, inte längre.
Under lastgolvet och en frigolitkåpa hittar man 48V-batteriet. Systemet väger totalt 32 kg.

Provkörning: Kia Sportage 48V (2018)

Provkörning

Ett hybridsystem av mildaste sorten har stoppats in i uppdaterade Kia Sportage. Kanske sparar man lite bränsle men särskilt mycket eldrift ska man inte räkna med.

Färddatorn visar en bil och pilar som omvartannat byter riktning. Ena stunden är pilarna gula och riktade mot framhjulen, i nästa ögonblick är de blå och pekar mot ett batteri. Grafiken berättar att mildhybridsystemet i Kia Sportage är igång men utan att snegla mot pilarna är effekten inte helt enkel att urskilja.

Ordet mildhybrid är något att lägga på minnet, den förhållandevis enkla tekniken lär dyka upp i många bilar under kommande år. Biltillverkarna är piskade att minska utsläpp och förbrukning och då kan mildhybrid vara en lösning. I Sportage sitter en remdriven elmotor direkt på tvålitersdieseln och beroende på situation kan den fungera på olika sätt.
Att elmotorn ger ett krafttillskott vid acceleration märks inte alls, dieseln jobbar på som vanligt. Släpper man upp gaspedalen börjar elmotorn istället att agera generator och motorbromsar lite kraftigare än normalt för att ladda batteriet mellan bakhjulen.
 

"Åkkomforten är inget vidare, även på hyggligt underlag känns bilen stötig."

Bromspedalskänslan är också lite annorlunda, trycker man försiktigt blir det bara motorbroms. Håller man kvar foten på bromsen och hastigheten går under 30 km/tim kan bilen slå av dieselmotorn och fortsätta att rulla fram. Men det gäller just att hålla kvar, annars hoppar motorn igång med ett osnyggt ryck.

Sparar man bränsle då? Enligt Kia ska tekniken minska åtgången med upp till sju procent. Vår förbrukning efter några mils lugn körning stannade på 0,65 liter milen. Till att börja med finns mildhybridsystemet endast ihop med den starka tvålitersdieseln men nästa år ska det också kombineras med 1,6-dieseln.

Den andra nyheten är att Sportage fått ett litet ansiktslyft, bara 2,5 år efter den senaste modellgenerationen gjorde debut. Det handlar om små förändringar ute och inne och lite ny teknik, bland annat en ny pekskärm på åtta tum, 360-graderskamera, trötthetsvarnare och ett system som bland annat kan visa aktuella bränslepriser. Bensinvarianterna har fått partikelfilter, dieslarna ny avgasrening av typen SCR.

Vad som däremot försvunnit i samband med faceliften är strålkastarspolarna.
– Vi hade inte plats för spolare på den nya stötfångaren, förklarar produktchefen Véronique Cabral.

Provbilens välutrustade utförande kallas GT Line och det ska vara den sportigare versionen med 19-tumsfälgar och 
lite styvare fjädring. Åkkomforten är inget vidare, även på hyggligt underlag känns bilen stötig. I övrigt känner vi igen Sportage: trivsam förarmiljö med bra finish, bekväma framstolar, smidiga uttag för telefonladdning och för biltypen goda utrymmen både i baksätet och för bagage.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Sportage?

Kia Sportage 2.0 CRDi mildhybrid AWD GT Line

Pris, från kr: 269 900 kr. Provkörda bilen 352 900 kr. 
Säljstart: September.
Mått, cm: L 449/B 186/H 164.
Markfrigång, cm: 17,2.
Bagagevolym, l: 439–1 428.
Tjänstevikt, kg: 1 672.      
Max dragvikt, kg: 1 900.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 995 cm3, max effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 750 v/min.
Hybridsystem: 48 volts mildhybrid, 0,44 kWh batteri, 16 hk (12 kW) elmotor.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km, CO2-utsläpp 153 g/km (NEDC).
Konkurrenter: VW Tiguan, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 med flera.

Plus: Viss bränslebesparing, utrymmen, förarplats, utrustning.
Minus: Begränsat hybridsystem, åkkomfort med GT Line, borttagna strålkastarspolare.

Vad nytt? Mildhybrid och mild ansiktslyftning.
För vem? Den som vill ha en kompakt-suv med lång garanti (7 år).
 

Kommentarer

#1
2018-09-22 12:28

Jaså nya Kian tog borttagna strålkastarspolare. Årsmodell 2019 samma sak som exempel VW Polo, T-Roc, Seat Ibiza och Arona är borttagna strålkastarspolare :-( utom alla Skoda modellen har med standard strålkastarspolare :-)

#2
2018-09-22 12:49

Kia ligger ju bra till med laddhybriddrivlinor i andra modeller — varför kan de inte peta in en sådan i Sportage också, istället för det här mild-tramset?

#3
2018-09-22 14:38

För 353.000 kan man väl en seriös hybrid istället för denna halvmesyr?

#4
2018-09-22 15:48

"Åkkomforten är inget vidare, även på hyggligt underlag känns bilen stötig."
Hur tänkte KIA nu, varför göra en modell för 300.000kr där åkkomforten inte är något vidare. Med tanke på att konkurrensen är mördande i denna prisklass.

#5
2018-09-22 15:57

Spel för galleriet.
Endast en orealistisk miljöfanatiker tror på mildhybrider.

#6
2018-09-22 16:46

Jag håller med, 0,65 liter/mil är uruselt... man kan tro bilen är ifrån 80-talet. Men generalfel som vanligt, tung och hög bil och förbrukning drar iväg hejdlöst.

#7
2018-09-22 17:15

En lugn test tur och en förbrukning på för en mildhybrid diesel fast det är en hög suv är väl skandalöst dåligt 2018,
Lägg till halvdålig komfort och stötig enligt reportern.
Ingen strålkastare spolning!
Inte stor invändigt.
Ja folk köper den tydligen.

Jag är dock nöjd att lasta mer i en vanlig octavia kombi med komfort och att vid lugn körning ligger jag alltid på under 0,5 bensin

#8
2018-09-22 18:16

Verkar ju tyvärr totalt meningslös! Kan inte fatta syftet med denna drivlina.

#9
2018-09-22 18:53

Vad gnäller folk över? Huvudsaken man blidkar de inröstade miljötalibanerna.
Om sedan det kräver enorma miljöresurser för att framställa och implementera detta ineffektiva system är ju sekundärt, huvudsaken att fridolin kan ge 100 handhjärtan på det.

#10
2018-09-22 20:50

Men banta ner bilen 200-300 kg, gör den som en crossover så hade de sluppit ha mildhybrid lösningen, och antagligen haft en lägre förbrukning. Ibland känns hela den här SUV trenden som att gå över ån efter vatten, för att sedan behöva backa tillbaka till ån. Det finns inga genvägar, gör bilen snål ifrån början istället. Vikt och luftmotstånd är 95% eller mer eller det som påverkar hur stor förbrukning blir. Att slänga in hybrid lösningar påverkar väldigt lite, då vikten ökar. Förstår inte hur världen är funtad idag, har värdefull kunskap gått förlorad på vägen eller är stoppar man fakta under mattan!?

#11
2018-09-23 07:03

Det här är bara löjligt, batteriet är mindre än ett vanligt startbatteri!
Bättre är att jämföra med en batteridriven liten motorsåg som har samma eller något högre batterikapacitet.

#12
2018-09-24 15:38

Miljöpartiet stödjer fossilfria bränslen som HVO100 diesel. Fridolin har givetvis inget att göra med att Koreanska Kia satsar på mildhybrider. Mildhybrider (48 volts system) fungerar bäst med småbilar. För att få ner förbrukningen på en stor SUV krävs det mer....

#13
2018-09-24 21:38

Men våran regering smutskastade dieseln (vänder kappan efter vinden).. vad som händer nu är ännu mer oförklarligt, folk köper en SUV (för det måste man tydligen ha) och så sitter det en bensin motor i den!? Eh, just det.... verkligen rätt väg att gå för att maximera sina utsläpp!?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.