Bild
Nästa artikel

Provkörning: Kia Sorento (2013)

Provkörning

Nog ser det ut som en enklare ansiktslyftning, men det är mycket mer gjort åt Kia Sorento. Det viktigaste sitter under skalet.

Det är bara tre år sedan Kia lanserade den andra generationen av sin största suv Sorento och den fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Ändå har Kia ansett att bilen behöver bli säkrare. En ny bottenplatta har tagits fram och den gör bilen styvare och lite mer motståndskraftig vid en krasch. Men även andra effekter ska märkas av den nya strukturen, lovar Kias tekniker. Bullernivån har till exempel blivit lite lägre.

Om Sorento verkligen blivit tystare är svårt att få en uppfattning om på de släta spanska vägar där provkörningen sker. Styvheten försöker jag utröna på ett kurvigt avsnitt men det överskuggande intrycket är att bilen kränger och känns tung att bända runt svängarna. Vid moderniseringen lyckades Kia banta bort cirka 90 kilo, men bilen väger ändå sina modiga 1 800 kilo tom.

Sorento är en stor succé i USA och fjädringen verkar anpassad efter amerikansk smak. På raka vägar vaggar den mjukt fram, likt en roddbåt i svallvågor. Antagligen går den komfortabelt på riktigt dåliga vägar, men några sådana lyckas vi inte hitta under den korta provkörningen.

Det lär gå att åka på genom terrängen med Sorento. Fyrhjulsdriften kommer från Magna och är ny. På asfaltvägar är bilen bara framhjulsdriven, vilket spar lite bränsle, men om ett hjul slirar till skickas upp till 50 procent av kraften till bakhjulen. Drivningen kan också låsas, hälften fram och hälften bak, på riktigt slippriga underlag.


Någon grovare terrräng klarar dock inte Kias suv. Frigångshöjden är bara 18,5 centimeter och det är inget att skryta med.

Utanpå har Sorento förändrats måttligt, bland annat med nya ljus bak och fram. Karossen har inte blivit större men genom att trixa med inredningen har Kia lyckats bjuda de åkande på några centimetrar till. Knäutrymmet i baksätet har ökat med tre centimeter. Som tidigare finns Sorento med ett par extra, uppfällbara säten i lastutrymmet och där finns nu en extra centimeter för benen. Om extrasätena ligger ned går det att stuva in 1 047 liter bagage.

Till Sverige kommer även fortsättningsvis bara en motor, en diesel med 197 hästkrafter och ett våldsamt vridmoment som nog behövs när Sorento spänns framför ett 2,5 tons släp – vilket den manuella versionen får dra. Trots styrkan får motorn ta i för att sätta fart på den tunga bilen och att det är jobbigt hörs.

Den förbättrade krocksäkerheten kompletteras med en del nya hjälpmedel. Sorento kan exempelvis utrustas med döda vinkel-varnare och parkeringsassistent som nog är bra att ha när den stora bilen ska baxas in på en p-ruta.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Sorento?

Kommentarer

#1
2012-11-20 09:56

Detta är den första Suv som jag faktiskt tycker ser riktigt trevlig ut både utanpå och inuti, men det är många kilon (1800) att asa runt med.
Att den gungar lite amerikanskt är nog ingen nackdel eftersom många Suv:ar är annars väldigt hårda och stötiga att åka i och detta är väl ingen bil man ligger och kör rally med.
Kort sagt, trevlig bil.

#2
2012-11-20 14:24

Snyggaste suven som finns tycker jag, skulle gärna äga en (om jag hade råd)

#3
2012-11-21 19:53

Grovare? :)

#4
2013-05-26 19:23

Har en ny KIA 2013 sorento, diesel. Installerat Webasto parkerings värmare Ac:n fungerar inte efter detta ?. Någon som haft samma problem ?. Fläkten låter, lampan lyser men det blir inte kallt. Någon som haft samma problem ?. Vilken gas används, är det r 1234Yr eller den gamla ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.