Bild
Nästa artikel
Kia Optima har varit en doldis i Sverige. Kanske kan den nya generationen göra det här nyllet mer välbekant i trafiken.

Provkörning: Kia Optima

Provkörning

Nya Optima sedan är rymlig, bekväm och fullt säkerhetsutrustad. Trots det lär den bara sälja några hundra exemplar i Sverige. I kombiversion kan den däremot bli en succé.

Jag håller kanske 50 km/tim på en relativt smal tysk mindre landsväg någonstans strax utanför Frankfurt. Längs vägkanten springer två småkillar i regnet, kanske på väg hem från skolan. Plötsligt tar den ena av dem ett steg ut i vägbanan. Jag tycker det finns goda marginaler men nya Kia Optima tar inga risker utan bromsar till kraftigt samtidigt som en ilsken varningssignal ljuder. Nya Optima är utrustad med autobroms som även ser fotgängare och kan bromsa för dem i hastigheter upp till 60 km/tim! 

Kia gör sina läxor. Vi klagar på rörig instrumentering och nya Optima kommer med ordning, reda och snygg design. Vi klagar på plastig interiör och billiga materialval och nya Optima kommer med fin känsla i inredning, snygga, raka sömmar i lädret och rejäla aluminiumlister som känns som metall och inte plast. 

Vi klagar på bristande säkerhetsambitioner och nya Optima kommer med förbättrat krockskydd i form av mer höghållfasthetsstål i konstruktionen, knäkrockkudde för föraren samt ett av marknadens mest omfattande aktiva säkerhetspaket som standard. 

Nya Optima delar grundkonstruktion med den tidigare generationen av Kias stora mellanklassbil. Det mesta har dock finslipats och förbättrats. Styvare kaross och finjusterad hjulupphängning ger europeisk körkänsla med en hel del komfort. Vi kör den högst utrustade versionen Komfort med 1,7-liters dieselmotor och sjustegs dubbelkopplingslåda. Lådan växlar för det mesta väldigt mjukt och smidigt men dieselmotorn känns rå i jämförelse med de bästa maskinerna från Volkswagen, Ford och Mazda. Kias motor bullrar och sprider vibrationer in i kupé på ett synnerligen oförfinat vis.  


Tillsammans med dubbelkopplingslådan får man också adaptiva stötdämpare med vars hjälp chassit kan styvas upp genom en knapptryckning. Grundinställningen är dock väl avvägd och representerar en god kompromiss mellan komfort och precision. 

Styrningen är lättgående och fokuserar mer på komfort än optimal vägkänsla. Aktiv filhållningsassistent är standard vilket innebär att bilen styr sig själv för att ligga mitt i filen. Innan man vant sig blir det lätt lite av en kamp mellan bilens och förarens vilja men med tiden lär man sig att koppla av, sitta med ett finger på ratten och låta bilen själv styra. Det blir lugnast så. Gillar man inte tekniken är det bara att koppla bort systemet och ta över rattandet. Någon fullständigt självkörande bil är inte Optima. Släpper man ratten helt protesterar bilen högljutt efter några sekunder och tar man inte då kontrollen kopplar systemet bort sig självt.

Kupén är rymlig på alla ledder. I baksätet störs färden en smula av vägljud som läcker in bakifrån men sätet är komfortabelt, om än med något kort sittdyna för långbenta. Även framstolarnas sittdynor är korta men förarstolen är eljusterbar som standard och bred samt såväl uppvärmd som ventilerad. 

Instrumenteringen är lättavläst, reglagen överlag väl placerade och allt är som sagt väldigt snyggt utfört.

Bagageutrymmet har vuxit några liter jämfört med föregående modell men lastöppningen är trång vilket ställer till det för den som behöver frakta mer skrymmande föremål.

Utrustningen är omfattande och innehåller saker som automatisk parkeringshjälp, navigation och induktiv laddning av mobiltelefon. Den som väljer Kia Optima får mycket godis för pengarna. Priset sägs hamna just under 7,5 basbelopp, helt anpassat för att glädja tjänstebilsmarknaden. 

Det finns en rad ettriga konkurrenter i klassen men Kia Optima kan absolut hävda sig på många områden. För privatköparen har bilen ett extra ess i rockärmen – den sjuåriga nybilsgarantin bäddar för ett tryggt köp i längden. Optimas största nackdel är dieselmotorn. Tyvärr finns det i dagsläget inga andra motoralternativ för Sverige. Senare under nästa år kommer en GT-version med bensinturbo på 250 hk och i början av 2017 kommer Optima som laddhybrid. Det mest intressanta är ändå vad som händer hösten 2016. Då kommer kombin Optima Wagon.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima?

Kia Optima 1.7 CRDi DCT Komfort

Pris: Cirka 335 000 kr.
Modell: 5-sitsig 4-dörrars sedan.
Säljstart: Mars 2016.
Mått: L 485/B 186/H 146.
Tjänstevikt: 1 605 kg.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 685 cm3. Max effekt 141 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 340 Nm från 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 7-stegs dubbelkopplingslåda. Torrlamell. 
Prestanda: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,0 s.
Deklarerad förbrukning: 4,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 116 g/km.

Konkurrenter: VW Passat, Ford Mondeo, Mazda 6, Skoda Superb, Toyota Avensis.

Vad nytt?
Kraftigt förfinad Optima.
För vem?
Tjänstebilisten med långa baksätespassagerare. 

PLUS:
Omfattande utrustning, fint detaljarbete, avancerat säkerhetspaket.
MINUS:
Dieselmotorn, trång lastöppning. 

Kommentarer

#1
2016-01-04 15:25

Fin bil med stora utrymmen! Väntar med spänning på kombiversionen!
Fler motoralternativ efterlyses dock!

#2
2016-01-04 15:30

Har en grej till på pluskontot: Kommer med Android Auto och Apple Carplay :)

#3
2016-01-04 15:33

Snygg bil,kan bli en storsäljare i Sverige med tanke på tjänstebil och även privat köpare till kombiversionen.

#4
2016-01-04 15:37

Tycker grillen ser "fjuttig" ut.

#5
2016-01-04 15:46

Finns ju bättre bilar i samma prisklass så varför skall man köpa den här?
Tjänstebils förare väljer knappast en Kia.
Privat köpare väljer ett säkrare kort med bättre andrahandsvärde.

#6
2016-01-04 17:13

Utvändigt var den gamla faktiskt snyggare men invändigt är det bättre nu.
Sportkombin som visades upp däremot var rejält snygg!

#7
2016-01-04 18:10

Jag tycker den är riktigt snygg, kan nog bli bra med bensin eller hybrid.

#8
2016-01-04 19:13

I den storleks/prisklassen så krävs nog mera intressanta motoralternativ - men annars ser den trevlig ut och verkar ju vara välutrustad också. Fast 335.000 kr för en Kia-sedan känns lite blodigt.

#9
2016-01-04 19:20

Lär nog säljas ett 10-tal per år i Sverige.

Totalt meningslös bil till det priset.

Blir en lika stor succé som Suzuki Kashai

#10
2016-01-04 19:44

Oj! Såg inte priset först.
Denna kan de ju lika gärna skita i och sälja för det priset.
Volvo V90 kommer ju ligga på samma pris, ok lite mindre utrustning men med mer motor och bättre i det mesta vad man kan förmoda.

#11
1
2016-01-04 20:14

Ja diesel är ju aldrig roligt. Men som laddhybrid blir den finfin.

#12
2016-01-04 22:43

Är artikeln från 2004? Bilen ser ut att vara det iaf ...

#13
2016-01-04 23:10

Om den är lika bullrig och obekväm som Kia Ceed lär den inte bli någon större framgång. Men kanske att denna nya är tystare.

MVH AL

#14
2016-01-05 11:21

För dyr för att vara intressant.

#15
2016-01-05 19:22

Såg att nya Passat med 190 hk diesel och 4krafs kostar lika mycket.
Lätt val.

Dock ska sägas att (går-)dagens Optima är en ovanligt snygg bil.

#16
2016-01-05 19:32

Med skillnaden att Kian har kvalitet och garanti som motsvarar kvaliten......mycket vanlig bil i USA detta (Florida) ja den riktigt snygg.

#17
2016-01-05 23:56

Jag vet faktiskt inte om det är så värst hög kvalitet Shogun. Regnsensorn exempelvis är det sämsta jag någonsin prövat på. Den fungerar ibland, och ibland inte. Helt inkonsekvent. Men oftast går den för långsamt - även i det känsligaste läget. Rent skräp alltså:-)

Bullret är olidligt, stolarna värdelösa, ljudanläggningen undermålig, strålkastarljuset kasst och värmesystemet halvbra. Bilen dricker dessutom mer bränsle än vad en stor Volvo eller fyrhjulsdriven automatväxlad BMW gör:-) Vägegenskaperna är sisådär, känns inget att lita på direkt. Är det kvalitet? Nej knappast.

Angående driftsäkerheten, som Shogun troligtvis menar, så har Kia inte visat sig ligga så värst bra till hittills. Flertalet märket, Toyota och Volkswagen inkluderade, har färre detekterade fel hos Bilprovningen. På min egen vagn hittills inga fel - ja förutom att man somnar av trötthet när man kör den då. Men den har bara rullat 1170 mil hittills.

Nej, jag hade väntat mig mer av det märke som är Toyotas stora huvudvärk, både i EU (där man redan passerat) som i USA (där man snart är förbi likaså)(?)

MVH AL

#18
2016-01-06 05:08

Mer stöld av design än det här och det lär sluta i domstol. I-brädan och centerstacken är ju en ren kopia av BMW F10 (nuvarande 5-serie). Skärmens inramning är skrämmande lik precis som (den fula) asymmetrin kring mittkonsolen där kanten saknas till höger på F10 och till vänster på KIAn (något BMW löst i F01 som kom tidigare). Troligen beror denna KIA-miss på att man kopierade ett högerstyrt Korea-exemplar av F10 och så struntade man i att spegelvända för vänsterstyrda marknader...

#19
2016-01-06 07:59

AL.

Du kan inte jämföra Ceed med Optima. Dom spelar i två helt olika ligor.
Det är ju som att jämföra en A3 med en A8. Självklart är det skillnader i kvalitet?

Sen detta härliga ämne med bilprovningen.. Bara för att det inte finns något sätt att mäta Garantiärenden och goddwillreparationer så innebär det inte att man ska mäta på bilprovningen. Om det inte finns ett tillförlitligt mätverktyg tar man då ett annat som mäter en annan sak och hävdar att det är det "näst bästa"? Kan man inte mäta på ett korrekt sätt så kan man heller inte dra slutsater av en "nära" mätning. Det borde du som håller på med statistik veta. Eller?

För att inte förstöra denna tråd om bilprovningen så skapar vi en ny i forumet där vi kan träta lite ;)

Som ett litet mothugg till ditt måndagsexempel (Min volvo va ett måndagsexempel som va det värsta dreten jag ägt) så har jag en Kia Rio som andrabil.
* Regnsensorn gör det den ska. Torkar när rutan blir blöt. Aldrig reflekterat över att den inte gör det.
* Stolarna är riktigt bekväma. Mjuka och sköna. Inga problem att åka långt.
* Ljudanläggningen spelar klart godkänt. Jag streamar från telefonen och det finns till och med en bra bas i bilen som inte slår igenom.
* Ljuset. Här får du rätt. Klart undermåligt ljus. Men det löstes med en ledramp på 12000 lumen
* Värmen?! Den värmer till önskad temp. Vad mer kan man begära? Bilen blir snabbt varm och skön nu när det är kallt som fan ute.
* Vägegenskaperna. Helt klart en skoj lite gocart. Bra och direkt respons ifrån ratten.
Jag lägger till en egen reflektion:
* Motor och växellåda. En av de mest direkta lådor jag kört. Inte ens BMW som är kända för sina direkta lådor kommer i närheten av Kians, Motorn kunde ha lite mer knuff. En turbo hade inte skadat. Jag kör på 0.56 mätt på pump, blandad körning.

Sen kanske du inte betalade lika mycket för din Ceed som en A4 kostar?

Ska bli intressant att se kombin när den kommer.

#20
2016-01-06 12:53

Nu är det ju inte riktigt sant Deeds "att det inte finns något sätt att mäta Garantiärenden och goddwillreparationer" (#19) hos olika biltillverkare. Dessa finns nämligen redovisade i deras bokslut. Det som är svårare är att med bokförda värden göra jämförelser, då det skiljer åt i intern prissättning och kalkylränta. Och jag har aldrig någonsin uttryckt att Bilprovningen mäter all kvalitet, det är en tolkning som är uppåt väggarna. Det jag påstår är att Bilprovningens resultat och utfall är generaliserbart på hela populationen med avsikt på det man mäter upp. Men man mäter bevisligen inte alla komponenter, utan enbart ett urval. Man kan diskutera hur representativt detta är.

Den Kia jag har för närvarande (skrivit kontrakt till 20160630) är en Ceed med dieselmotor. Tror det är 130-140 hkr någonstans. Motorn (diesel) är faktiskt trevlig. Drar fint redan från tomgång och går relativt tyst. Så värst varvglad är den ju däremot inte, men jag varvar sällan över 2500-3000 rpm i alla fall så för mig spelar det mindre roll.

Regnsensorn är däremot inget under av funktion. Det kan ju vara en tillfällighet dock. Har inte testat någon annan Kia så jag vet inte om det är generellt eller bara "mitt" exemplar som spökar. I vilket fall fungerar den kasst.

Stolarna är inget vidare. Men jag är van vid BMW:s komfortstolar och Volvo, så saker är relativa. Det jag tycker är värst är att ratten inte går att dra närmare kroppen. Jag tror det är därför som jag får ont ("tennisarm") när jag kör. Körställningen passar helt enkelt inte mig.

Ljudanläggningen är däremot riktigt kass. Den bas du beskriver upplever jag som brötig, inte helt konstigt dock. De flesta budgetanläggningar brukar låta så. Jag streamar också vilket för oss in på telefonsystemet. Pratar man i headset med motorn avstängd, och får för sig att starta motorn så bryts uppkopplingen mellan bilens högtalare och telefonen. Man måste då ta upp luren och sätta den mot örat - och detta när man behöver använda headsetet som mest. Vet inte om det är någon inställning som gör detta men irriterande är det.

Värmen tar ganska god tid på sig anser jag. Där finns en extra värmare inbyggd och den är på tok för klen. Motorn måste komma upp i arbetstemperatur (vilket tar tid) innan klimatorn börjar värma. Tur där finns en rattvärme dock, den är väldigt bra. Stolsvärmen är ungefär lika seg och klen som kupevärmen.

Vägegenskaperna är absolut ingen go-cart - inte i en Ceed. Styrningen går förvisso att justera via rattknappen (och där finns många knappar att fingra på) men även i sportläget saknar jag närvaro (tycker mest den bli trög). Och resultatet i undanmanöverprovet visar samma sak. Jag har ännu inte prövat att pressa bilen rejält. Men vid körning rakt fram på motorväg måste man sitta och småkorrigera hela tiden. Men det kan ju vara de dubbfria däcken. Har inte kört den med sommarsulor än.

Förbrukningen har vi redan diskuterat. Den ligger en deciliter över vad jag trodde och är törstigare än en stor V70 med högre effekt och t.o.m törstigare än en automatväxlad, fyrhjulsdriven BMW på över med +200 hkr. Det är anmärkningsvärt tycker jag.

Det som jag tycker är konstigast är att denna modell blivit en sådan framgång. Både Kia och Hyundai håller på att knäcka flertalet europeiska som japanska biltillverkare. Jag förstår inte riktigt varför.

MVH AL

#21
2016-01-06 12:59

Kul att debattera med dig. Saklig och "hövlig" !

Jag har en bensinare så där kanske värmen skiljer sig. Sen vill jag minnas att det faktiskt är andra stolar i Ceed än i Rio. Baksätet kommer jag dock ihåg att det va en riktig kyrkbänk på Ceed'en.
Min bryter inte heller telefonen om man skulle få "kärringstopp" och vara tvungen att starta om. Detta har sambon upplevt, inte jag ;)

#22
2016-01-06 19:36

AL skriver:
"Det som jag tycker är konstigast är att denna modell blivit en sådan framgång. Både Kia och Hyundai håller på att knäcka flertalet europeiska som japanska biltillverkare. "

Det är kanske ett vettigt pris för en vettig bil och bra garantier?
"Svensson" ser ju som bekant lite annorlunda på sitt val än de mer bilintresserade gör. Vettigt är bra nog.
Att det sedan finns bättre bilar på olika sätt är kanske något de aldrig reflekterar över.
Cee'd är ju ingen dålig bil, och heller inte den bästa, men vettig.

#23
2016-01-07 01:09

Deeds; Jag har faktiskt inte ens suttit i baksätet än, tror inte någon har åkt där allt sedan jag hämtade ut bilen;-). Jag passade på att plåta lite idag också. Lägger upp det på forumet;-).

MVH AL

#24
2016-01-07 01:20

Hultarn. Så är det kanske. Men fortfarande känns det lite besynnerligt. Kia/Hyundai är säkert vettiga på många vis. Men det är ju konkurrenterna också. Toyota exempelvis har tagit mycket stryk av koreanerna, både i USA som Europa, PSA likaså. Jag trodde nog att det fanns någon förklaring till det som man skulle uppleva hos bilen ifråga. Men hittills är jag helt oberörd och kanske att det är därför som man lyckas, vad vet jag?

Men en sak tycker jag man får till bättre än Toyota och det är designen. Den ligger i närheten av fransmännen som jag ofta tycker harmoniserar väldigt väl i linjerna. Men det är också allt;-).

Låg för övrigt bakom en ny Optima idag. Såg inte helt tokig ut,;-). Förhoppningsvis är den bättre än lillebror i detaljerna också.;-)

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.