Bild
Nästa artikel
Kias nya laddhybrid klarar 58 kilometer på el och kostar under 300 000 kronor. Det är bäst i klassen!
Att, som på bilden, fylla batteriet på en laddstation tar drygt tre timmar. Via ett vanligt vägguttag tar laddningen cirka fem timmar.
Bagageutrymmet är intakt utom under lastgolvet där batteripacket ligger. Totalt har laddhybriden en lastvolym på 324 liter, jämfört med 427 liter i vanliga Niro.
Förarplatsen är i princip oförändrad, bara några några smådetaljer skiljer.

Provkörning: Kia Niro Plug-in Hybrid (2017)

Provkörning

Priset är humant och el-räckvidden lång. Det är mycket som talar för nya Kia Niro Plug-in, landets just nu billigaste laddhybrid.

Kia laddar för fullt med laddhybrider. Knappt har stora Optima Kombi gjort debut förrän det är dags för crossovern Kia Niro Plug-in Hybrid att göra entré. Den blir Sveriges billigaste laddhybrid med ett pris på 298 900 kronor. Fast i praktiken sjunker kostnaden till 278 900 när den statliga miljöbilspremien på 20 000 kronor räknas in. 

Den nya laddbara Niro-versionen har försetts med ett betydligt större batteri (8,9 kWh jämfört med 1,6 kWh i vanliga Niro Hybrid) och det gör att räckvidden på el utökats dramatiskt. Plug in-hybriden kan, enligt tillverkaren, köras 58 kilometer på ren eldrift med fulladdat batteri och det är näst bäst av alla dagens laddhybdrider. Bara det större märkessyskonet Kia Optima är värre. Den  klarar 62 kilometers fossilfri körning på en laddning, åtminstone om man får tro de officiella siffrorna. Dessa bör dock tas med en viss nypa salt, både i fallet Niro och Optima. Laboratorieuppgifter för eldrift brukar sällan hålla när bilarna körs i verklig trafik.

"Systemets maxeffekt är 141 hk och det känns fullt tillräckligt för bilen, som i alla lägen är behagligt smidig och enkel att hantera."

Men fyra–fem mil på el bör inte vara några större problem för Kia Niro under normala klimatförhållanden. Och det lär vara tillräckligt för de flesta pendlare. Snittresan för landets tätortsbilister är enligt statliga Trafikanalys 17 km/dag  och för glesbygdsbor 30 km/dag. 

Drivlinan i Kia Niro Plug-in Hybrid består av en 1,6-liters bensinmotor, en elmotor och en sexstegad dubbelkopplingslåda som tillsammans fungerar alldeles utmärkt. Systemets maxeffekt är 141 hk och det känns fullt tillräckligt för bilen, som i alla lägen är behagligt smidig och enkel att hantera. Hybridsystemet är kalibrerat för att alltid starta på el, utom i låga temperaturer, och eldriften fungerar i hastigheter upp till 120 km/tim. Föraren kan dessutom välja ett körläge med prioriterad eldrift, men även då kan bensinmotorn ibland kicka igång om vädret är kyligt eller om extra kraft behövs, exempelvis vid omkörningar.

Med det andra körprogrammet, hybridläget, inkopplat väljer bilen själv hur el- och bensinmotorerna i varje ögonblick ska samarbeta för bästa möjliga effektivitet. Men någon maximal räckvidd för systemet anges inte. 
 
En specialfiness på laddhybriden som inte finns i den vanliga Niro-hybriden är det artificiella motorljudet (kan stängas av när det inte behövs) som gör att bilen hörs för omgivningen när den smyger fram på eldrift. Dessutom informerar kartfunktionen i navigationssystemet kontinuerligt föraren hur han/hon ska hantera gaspedalen för att köra så sparsamt som möjligt.
 
Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro Plug-in Hybrid?

Kia Niro Plug-in Hybrid Advance

Pris, från kr: 298 000.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 436/B 181/H 155.
Bagagevolym, l: 324–1 322.
Tjänstevikt, kg: 1 561.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 1 580 cm3/105 hk i kombination med en elmotor. Total systemeffekt 141 hk vid 5 700 v/min. Max vridmoment 265 Nm vid 1 000–2 400 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexstegad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 172 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s.
Deklarerad förbrukning: 1,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 29 g/km.
Konkurrenter: BMW 225xe Active Tourer, Mini Countryman Plug-in hybrid, Hyundai Ioniq Plug-in, Toyota Prius Plug-in.
 

Läs mer om: Kia Niro

Plus: Pris, räckvidd på el, garantier, utrustning.
Minus: Ljus, däckbuller.

Vad nytt? Drivlinan som, enligt Kia, klarar 58 km på enbart el.
För vem? Pendlaren som vill åka fossilfritt till och från jobbet.  
 

Kommentarer

#1
2017-10-15 16:16

Artificiellt motorljud hade man ju som barn också när man spände fast något styvt mot cykelekrarna.

#2
2017-10-15 18:43

Jo, men VESS (artificiellt motorljud) är ett lagkrav från EU-lobbyn...

#3
2017-10-15 20:14

Vilket tempo !! Nyheter hela tiden o nu trea i försäljningsstatistiken.

#4
2017-10-15 20:45

Ja priset börjar bli rätt iaf.
Hoppas dom fått ner buller volymen lite till.
Undra om den får ha kula.

#5
2017-10-15 21:11

@mso 1000;
Ja, upp till 1300 kg.

#6
2017-10-19 18:48

Man undrar. Med sex månaders behov av värme produktion av motorn och ventilation och med minst tre månaders behov av ac.
Hur mycket kan man köra bara på elmotorn och batteri under dessa verkliga svenska förhållanden.
Gröna bilisters test med lång körning och en förbrukning på 0,65 på färddatorn.
Man blir misstänksam då karossformen och vikten talar emot ett lyckat koncept.

#7
2017-10-25 09:29

Läste en test i tidningen Recharge, att bilen saknar värmepump vilket flertal andra Laddhybrider har. Detta medförde att bensinmotorn gick igång efter 800 m för att hålla värmen. Yttertemperatur 10-15 grader, dvs en varm höstdag. En nog så viktig detalj, när de försöker konkurrera med priset. Ingen bil för Sverige verkar det som.

#8
2017-11-16 21:35

@ Grosser. Tveksamt! Saknar inte lådanbackväxel, utan backar med elmotorn ? I sådana fall är det kört med kula!!

#9
2017-11-16 21:51

Den har dsg låda. Hoppas dom inte har samma barnsjukdomar som vag hadde på sina dsg lådor.
Men 1300kg får den dra
Men som sagt så undrar om det är nån vinterbil då den avsaknad värmepump.
Är det bensinmotorn som står för värmen hela vintern är det en tveksam investering på 290tusen för en ganska liten enkel bil.
Hoppas det blir en vinter test av laddhybrider

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.