Bild
Nästa artikel
Finns det inte ett lätt Mercedesdrag över bakpartiet? Visste ni att Kia tolkar Ceed som: ”Community of Europe, with European Design.”
Mindre markerad kilform än tidigare och överlag en slankare profil. 17-tumshjul är standard.

Provkörning: Kia Ceed Sportswagon (2018)

Provkörning

Tredje generationen Kia Ceed har hoppat i kombikostymen och kan stoltsera med att vara den största Kia Ceed världen hittills skådat.

Landsvägen ringlar fram mellan åkerlapparna. Här och var syns traktorer kämpa med plogskär som vänder höststubben till och blottlägger nästa års jordar. En katt springer över asfalten. En ung ryttare leder sin häst längs vägrenen. Jag och skråkollegan i passagerarstolen diskuterar livets väsentligheter samtidigt som vi berömmer Kia för att man har gett Ceed en styrning som faktiskt säger något om underlaget och har ett chassi som inte gör bort sig även om föraren vänder kepsen bak och fram. Kort sagt, det är en strålande höstdag i norduppland. 

Ceed har lagt ut med 9,5 centimeter och karossen mäter nu totalt 460 centimeter lång. Bagageutrymmet är 97 liter rymligare än utgående modell och sportar nu klassledande 625 liter under insynsskyddet. På papperet är det 50 liter mer än salig Volvo V70. Insynsskyddet har ett eget utrymme under lastgolvet. En kul detalj är att även lastförskjutningsnätet har ett separat fack. Beroende på bilens utförande, ”Advance” eller ”Advance Plus”, är baksätet delbart i 40/60 eller 40/20/40 proportion. Utan att fälla baksätet är lastytan 107 centimeter lång, fälld 170 cm. Måttbandet säger att lasthöjden är 95 cm, bredden mellan hjulhusen är 105 cm. Hur siffrorna översätts till läskbackar får vi återkomma till längre fram.

Det finns två infällbara lastöglor i bakkant av bagageutrymmet men sanning och säga känns de inte helt förtroendeingivande. Lastförskjutningsnätets förankringspunkter i bagageutrymmets framkant skulle kunna tjänstgöra som fästpunkter men placeringen är avig. 
 

"Speciellt tyst är inte Ceed." 

Initialt kommer Ceed med två motoralternativ. En trecylindrig enlitersmaskin på 120 hästkrafter samt en 1,4-liters fyra på 140 hästkrafter där den senare förväntas bli volymsäljaren. En vettig maskin med fin bottenstyrka och elasticitet. För 15 000 kronor ersätts den manuella växellådan av en sjuväxlad dubbelkopplings-automat. Under första kvartalet 2019 kommer motorutbudet att kompletteras med en fyrcylindrig dieselmotor på 136 hästkrafter. Med tanke på att diesel stundals har stått för omkring 95 procent av Ceed-försäljningen blir det intressant se hur den tas emot. Mot slutet av 2019 har Kia flaggat för någon typ av hybridisering. 

Instrumentering är redigt och tydligt med trevliga materialval. Väljer man ”Advance plus”- paketet för 9 900 kronor växer pekskärmen från 7 till 8 tum samtidigt som den kompletteras med navigation. När halvkombiversionen testades i ViB nr 12 konstaterade vi att bilen har blivit avgjort tystare än tidigare generationer. Det gäller även kombin, men speciellt tyst är inte Ceed. 

Som väntat levererar Ceed SW, precis som halvkombin, på en jämn och hög nivå. Om det sedan räcker till i konkurrensen får ett framtida test avgöra.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Ceed Sportswagon?

Kia Ceed SW 1,4 T-GDI Advance (aut)

Pris, från kr: 199 900. 
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 460/B 180/H 147. 
Bagagevolym, l: 625.
Tjänstevikt, kg: 1 452.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor, 1 353 cm3, turbo. Max effekt 140 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 242 Nm vid 3 200 v/min.   
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda, alternativt sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp (DCT).
Prestanda: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,4 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 127 g/km.
Konkurrenter: Ford Focus, Hyun-dai i30, Peugeot 308, VW Golf, m.fl. 

Plus: Fina utrymmen, bra baksäte, trevlig bensinmotor (1,4). 
Minus: Fjädersättningen kan upplevas hård, ljudnivå. 

Vad nytt? Ny generation Ceed kombi.
För vem? Många, Ceed är ett mycket populärt privatbilsköp   
 

Kommentarer

#1
2018-12-21 12:18

Den blir säkerligen en av de svenska storfavoriterna. Och med sedvanlig lång garanti också. Bra där, KIA.

.

#2
2018-12-21 12:39

Hmm, ingen ladd hybrid eller en hybrid lina år 2018/19. Jag tror det floppar. Biltillverkare underskattar nog köpare, de vill ha lägre förbrukning och det är hög tid att ta tag i det problemet. Att år efter år släppa nya generationer på ett gammaldags recept håller nog inte i längden.

#3
2018-12-21 13:04

Hur resonerar köpare av Ceed angående den höga ljudnivån?

A) de märker det inte (pensionärer med nedsatt hörsel)
B) de märker av det men bryr sig inte (typ alla bilar bullrar mer eller mindre)
C) de märker av det, irriterar sig på det men står ut med det då ”bilen är så bra i övrigt”
D) de märker av det och ångrar bilköpet på grund av ljudnivån
E) annat

#4
2018-12-21 13:11

Tror B) är det vanligaste svaret.

#5
2018-12-21 16:47

Mattse, många med nedsatt hörsel har fått det genom en bullerskada och det behöver man inte vara pensionär för.
Och jag kan garantera att en bullerskada gör att man kan bli väldigt känslig för buller.
Men något som jag anmärkt på tidigare när det gäller ViBs bullertester är att de aldrig tar hänsyn till frekvensområdet, man kan ofta tolerera en hög bullernivå om bullret ligger vid acceptabla frekvenser, t.ex. under 20 Hz eller över 10 kHz, men även detta är väldigt individuellt.
Personligen har jag haft svårt för Kia tidigare, liksom för Mazdas bullerburkar, medan andra inte har några problem med dem.

#6
2018-12-21 17:58

Tycker den ser ut som Seat Leon kombi. I alla fall bakifrån. För övrigt tycker jag inte bilar i golfklassen, men kort front, blir särskilt snygga med en jättelik lastlåda i bakre halvan. Det blir liksom oproportionerligt.

#7
2018-12-21 18:53

"lastlåda" har väl alla bilar, hur skall du annars få till någon form av lastutrymme som kallas bagage? Finns nästan inga bilar som har hjulen ute i hörnen (jag vet bara en bil, det är Ford Ka).

#8
2018-12-22 10:22

Jo, lastlåda har väl de flesta bilar. Men jag skrev "jättelik" , i förhållande till den korta fronten på bilar i golfklassen. Det blir inte snyggt, men kanske praktiskt...

#9
2018-12-23 17:08

Saabium, Jag känner inte igen din beskrivning om oproportionerliga mått, men håller faktiskt med dig gällande denna nya Ceed enligt bilden i denna artikel ser den oproportionerlig ut-det kan ju också vara kamereravinkeln.

#10
2018-12-23 17:42

Ser annorlunda ut i verkligheten - inte alls lika utdragen bakdel som bilden ovan antyder.

#11
2018-12-23 17:48

Den har vuxit ur sin klass!

#12
2018-12-23 17:51

Opel försökte med en extralång Astra kombi, det togs inte emot väl av kunderna. Den har inte gjort succé i kombilandet Sverige, privatköparna verkar tycka att den är klumpig. Vi får väl se vad som händer med den nya, men kunderna strömmar till SUV/crossovers i den storleksklassen.

#13
2018-12-23 18:13

Denna modell trycker jag ser helt normal ut i verkligheten för att vara en kombi i den klassen. Och utrymmesmässigt är den ju i stort sett likvärdig med bl a Golf SC - eller Octavia kombi för den delen.

#14
2018-12-24 08:58

Jag tycker den är för stor för klassen, och Octavia är också för stor. De här bilarna är stora som mellanklass istället för stora småbilsklassen / kompaktklassen. Jag har sett Hyundais motsvarighet som är samma bil, samma linjespel, bara detaljer i front och akter som skiljer. Samma överhäng bak. Och den är groteskt stor.

#15
2018-12-26 18:06

Hyundai i30 Kombi ser i mina ögon mycket nättare ut än Kian trots samma mått. Och spoliern fram är som en snöplog. Än tyngre ser baken ut på Kia Ceed Shooting break speciellt med 17 tums fälgar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.